Är systemvetenskap en bra linje?
Jag själv pluggar systemvetenskap för tillfället och har nyss påbörjat min första termin. Jag är en snubbe som är rätt intresserad av datorer i helhet (hårdvara, mjukvara, nätverk, osv osv). Dock så har jag inte haft lika mycket nöje när det gäller matte och andra kurser som fysik (undantag astronomi). Jag valde systemvetenskap för det var typ det närmsta jag kunde söka till som inte hade typ någon matte alls i programmet. Att just söka civ.ing eller hög.ing var två alternativ jag vägde men till slut valde bort på grund av matten och lite andra kurser som man läser på programmen. Har en polare som även pluggar civ.ing. och har hört rätt illa om matten som pågår just där. Så jag vill inte heller direkt höra att linjen är dålig per automatik bara på grund av att det inte är civilingenjör/högskoleingenjör, då som sagt matematiken i dessa linjer inte riktigt är min grej.
Dock så har jag hittills kollat runt i lite trådar, sökt runt online, osv och det mesta speglar typ det jag också ville undvika lite grann. Det här med "samhälls-flum" och så vidare är inte direkt min grej heller. Jag skulle hellre dock läsa det än att läsa matte då jag har lättare för mig att plugga samhällsämnen än att plugga matematik eller fysik. Det förekommer redan lite av detta "flum" i några kurser som jag läser just nu, vilket jag tycker är rätt tråkigt. Jag kollade dock runt lite på utbildningsplanen och såg rätt många kurser inom programmering (objektorienterad, vanlig, osv) som jag tyckte lät rätt intressanta och det var i princip det jag sökte efter. Det är programmerings och de tekniska delarna som intresserar mig, inte "samhälls flummet" eller vad det nu är.
Finns det andra linjer utöver systemvetenskap som jag kunde ha valt för att plugga programmering/systemutveckling utan allt flum/matte/vad det nu skulle kunna vara? Och isåfall vore det någon idé att hoppa av och söka till de programmen istället? Jag försöker också utesluta YH lite grann i detta fall då jag inte heller vill utesluta att jobba internationellt, och jag vet inte hur internationella företag/arbetsgivare skulle se på en utbildning/examen från YH, dock jag kan ha fel här så rätta mig ifall jag har fel här.