Är systemvetenskap en bra linje?

Permalänk
Medlem

Är systemvetenskap en bra linje?

Jag själv pluggar systemvetenskap för tillfället och har nyss påbörjat min första termin. Jag är en snubbe som är rätt intresserad av datorer i helhet (hårdvara, mjukvara, nätverk, osv osv). Dock så har jag inte haft lika mycket nöje när det gäller matte och andra kurser som fysik (undantag astronomi). Jag valde systemvetenskap för det var typ det närmsta jag kunde söka till som inte hade typ någon matte alls i programmet. Att just söka civ.ing eller hög.ing var två alternativ jag vägde men till slut valde bort på grund av matten och lite andra kurser som man läser på programmen. Har en polare som även pluggar civ.ing. och har hört rätt illa om matten som pågår just där. Så jag vill inte heller direkt höra att linjen är dålig per automatik bara på grund av att det inte är civilingenjör/högskoleingenjör, då som sagt matematiken i dessa linjer inte riktigt är min grej.

Dock så har jag hittills kollat runt i lite trådar, sökt runt online, osv och det mesta speglar typ det jag också ville undvika lite grann. Det här med "samhälls-flum" och så vidare är inte direkt min grej heller. Jag skulle hellre dock läsa det än att läsa matte då jag har lättare för mig att plugga samhällsämnen än att plugga matematik eller fysik. Det förekommer redan lite av detta "flum" i några kurser som jag läser just nu, vilket jag tycker är rätt tråkigt. Jag kollade dock runt lite på utbildningsplanen och såg rätt många kurser inom programmering (objektorienterad, vanlig, osv) som jag tyckte lät rätt intressanta och det var i princip det jag sökte efter. Det är programmerings och de tekniska delarna som intresserar mig, inte "samhälls flummet" eller vad det nu är.

Finns det andra linjer utöver systemvetenskap som jag kunde ha valt för att plugga programmering/systemutveckling utan allt flum/matte/vad det nu skulle kunna vara? Och isåfall vore det någon idé att hoppa av och söka till de programmen istället? Jag försöker också utesluta YH lite grann i detta fall då jag inte heller vill utesluta att jobba internationellt, och jag vet inte hur internationella företag/arbetsgivare skulle se på en utbildning/examen från YH, dock jag kan ha fel här så rätta mig ifall jag har fel här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenix56:

Jag själv pluggar systemvetenskap för tillfället och har nyss påbörjat min första termin. Jag är en snubbe som är rätt intresserad av datorer i helhet (hårdvara, mjukvara, nätverk, osv osv). Dock så har jag inte haft lika mycket nöje när det gäller matte och andra kurser som fysik (undantag astronomi). Jag valde systemvetenskap för det var typ det närmsta jag kunde söka till som inte hade typ någon matte alls i programmet. Att just söka civ.ing eller hög.ing var två alternativ jag vägde men till slut valde bort på grund av matten och lite andra kurser som man läser på programmen. Har en polare som även pluggar civ.ing. och har hört rätt illa om matten som pågår just där. Så jag vill inte heller direkt höra att linjen är dålig per automatik bara på grund av att det inte är civilingenjör/högskoleingenjör, då som sagt matematiken i dessa linjer inte riktigt är min grej.

Dock så har jag hittills kollat runt i lite trådar, sökt runt online, osv och det mesta speglar typ det jag också ville undvika lite grann. Det här med "samhälls-flum" och så vidare är inte direkt min grej heller. Jag skulle hellre dock läsa det än att läsa matte då jag har lättare för mig att plugga samhällsämnen än att plugga matematik eller fysik. Det förekommer redan lite av detta "flum" i några kurser som jag läser just nu, vilket jag tycker är rätt tråkigt. Jag kollade dock runt lite på utbildningsplanen och såg rätt många kurser inom programmering (objektorienterad, vanlig, osv) som jag tyckte lät rätt intressanta och det var i princip det jag sökte efter. Det är programmerings och de tekniska delarna som intresserar mig, inte "samhälls flummet" eller vad det nu är.

Finns det andra linjer utöver systemvetenskap som jag kunde ha valt för att plugga programmering/systemutveckling utan allt flum/matte/vad det nu skulle kunna vara? Och isåfall vore det någon idé att hoppa av och söka till de programmen istället? Jag försöker också utesluta YH lite grann i detta fall då jag inte heller vill utesluta att jobba internationellt, och jag vet inte hur internationella företag/arbetsgivare skulle se på en utbildning/examen från YH, dock jag kan ha fel här så rätta mig ifall jag har fel här.

Ytterst oklart vad du anser är flum men fokusera du på att göra klart den utbildning du valt istället för att tro att gräset är grönare på andra sidan. Det viktigaste för huruvida du kommer få ett kul jobb efter examen kommer vara:

1. Ekonomiska läget i landet

2. Om du har något på ditt CV utöver din utbildning

3. Att du har en relevant utbildning

4. Exakt vilken utbildning du läst

^ i den ordningen

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Systemvetenskap är vad den har varit de senaste 20åren. Det är tråkigt att studievägledare på gymnasiet ofta har brister om vad det är för någon utbildning.

Det finns hur många kurser som helst inom programmering som man kan komplettera en systemvetenskaplig utbildning med. Hade man vilja läsa mer programmering och inte så mycket matematik så finns datavetenskapliga programmet.

Permalänk
Medlem

Vad är flum?

Kan du ge några exempel på områden som du anser är flum?

Om du endast är intresserad av ren programmering ska du inte läsa systemvetenskap. Då är det nog bättre att du söker efter en renodlad utbildning (KY om det finns?).

Jag tror dock inte att du blir en speciellt bra utvecklare av att bara läsa programmering. Du måste kunna betydligt mer än att skriva kod.
T.ex. hur kommer du fram till vad det är som skall programmeras? Hur sätter du dig in i domänen? Hur modellerar du denna domän? Förstår du livscykeln för mjukvara före och efter programmeringssteget? Lagring/db? UX?
Även om du inte skulle arbeta explicit med UX så är det en stor skillnad på att konsumera ett API designat av en person som haft UX i åtanke vs ett som i princip speglar databasschemat.

Finns en risk att du ser det jag nämner ovan som flum och då kommer du nog ha en rätt trist studietid - men vill du jobba som utvecklare så behöver du den kunskapen oavsett så lika bra att få det från en utbildning.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns hur många kurser som helst inom programmering som man kan komplettera en systemvetenskaplig utbildning med. Hade man vilja läsa mer programmering och inte så mycket matematik så finns datavetenskapliga programmet.

Bra förslag om extrakurser om man verkligen vill koda mer.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Jag tror att du redan hamnat rätt om du vill undvika matte, fysik och YH.

Programvaruutveckling på riktigt lärs ut på datavetenskapliga utbildningar. Det tycks vara typ den enda varianten av vanliga utbildningar du inte övervägt. Exempel. Det är verkligen inte fritt från matte, men du slipper analysen.

Men ja, det skulle nog kunna finnas en datateknikutbildning där man lär sig allt från kretsdesign på transistornivå till kompilatorteknik, databaser och programmering och där matte- och fysikinnehållet var hårt begränsat. Men sådana utbildningar finns vad jag vet inte. Högskoleutbildningar tenderar helt enkelt att ge en rätt gedigen teoretisk grund.

Permalänk
Medlem

Hoppar in och vill säga att om det är exklusivt programmering du vill syssla med då är systemvetenskap KANSKE inte helt rätt program för dig.

Vill du däremot syssla med sysadmin, cloud, fintech BI, cybersäkerhet etc så är systemvetenskap rätt program. Nätverk däremot tror jag andra utbildningar passar bättre. Men precis som Glader nämnde längre upp så beror dina utsikter på marknadsläget, om du är beredd på att flytta, CV, etc.

Däremot hade jag bl.a. en kille som gjorde c-uppsats med mig som enbart sysslar med programmering men orkade inte alla mattestudier, men då får du räkna med att du kanske kommer ut mindre förberedd om inte du nu sitter och kodar och moddar på fritiden. Killen går det bra för vad jag vet, han är in-house programmerare åt ett stort konsultföretag och trivs.

Jag tycker att systemvetenskap är ett bra program för vad mina intressen var/är men det ligger inte inom programmering.

Permalänk

Dataområdet är lite som sjukvården.
Säg att man påstår att "hjärnkirurg" är det absolut bästa. Det är det alla satsar emot.
Sedan kommer det in folk som har problem med fötterna, tänderna eller något husdjur etc och vill ha hjälp av dessa "hjärnkirurger".

Det behövs alltså en väldigt mycket olika personer, precis så är det inom IT. Där vi går emot att det som kallades för FLUM blir allt viktigare och det kommer in i alla delar.

Dock om man vill jobba med IT så kan man göra olika val. Vissa vill t.ex. arbeta med signalbehandling, ja teknisk fysisk, doktorsavhandling på det är fint. Någon annan vill jobba på en datorbutik, kanske självsudier är det bästa. Någon vill jobba med nätverk osv.

Där systemvetenskap passar bra för folk som är ordningsamma och vill jobba med mycket administrativ byråkrati.

Det tråkiga är dock att så många som börjar systemvetenskap tror att det är en helt annan utbildning än vad det är. De har föreställningen att det t.ex. är en programmeringsutbildning.

Permalänk
Medlem

Hos en tidigare arbetsgivare hade de som policy att inte anställa Systemvetare!

Permalänk
Medlem

Jag började på det programmet runt 2007 men hoppade av direkt då det kändes som mycket ”konsult snack”. Optimera, vertikalisera, synergi och allt vad de pratade om men var inget konkret. Kändes som man var på en parodi. Jag frågade om det var en ”nollning” men den lektionen kom sedan som var den verkliga låtsas lektionen.

I efterhand om jag stannat kvar hade jag nog fått bra lön så jag säger inte du ska göra som jag. Och möjligt att det blir mer konkret längre fram. Jag hoppade av efter en månad eller nått sånt och det var runt 15 år sedan. Var fortfarande prat om ifall marknaden återhämtat sig sedan .com bubblan som sprack tidigt 00-tal så säger en del om tidseran.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Hos en tidigare arbetsgivare hade de som policy att inte anställa Systemvetare!

Verkar fullt rimligt.
Det finns ju miljontas jobb där en systemvetare inte passar.
Bonden Börje utanför Älmhult tar antagligen inte in systemvetare heller

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Det verkar vara många som har åsikter om systemvetenskap men som inte har någon praktisk erfarenhet av programmet.

Jag gick programmet för lite drygt tio år sedan och har jobbat som utvecklare sedan examen och det är jag inte ensam om bland mina kursare.

Det är inte en ren programmeringsutbildning utan den innehåller mycket teori runt just informationssystem och människo-datorinteraktion (MDI) vilket även är nyttigt för en utvecklare att ha med sig i yrkeslivet. På min tid var det fortfarande en hel del mer tekniska kurser också i form av ett antal i programmering, databaser, algoritmer och datastrukturer, algoritmik, grundläggande logik.

Det är en bred utbildning och passar både den som är intresserad av systemutveckling och den som hellre ser sig själv i rollen som projektledare eller andra mer administrativa roller.

Är du mer intresserad av hårdvara och lågnivåprogrammering passar antagligen datavetenskap dig bättre, men det innehåller också mer matematik om än inte på samma nivå som civilingenjörsutbildningarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag läste systemvetenskap för 30+ år sedan och din observation idag stämde då lika mycket lika mycket för mig. Jag var oerhört intresserad av programmering och självlärd i skolåldern med dåtidens basic, pascal och C och hade på skoj lyckats göra enkla spel likt masken. Programmering var min grej. Men det blev inte så och en förklaring är utbildningsystemet.

De tydligt programmeringsinriktade kurserna fanns inom datavetenskap- och kanske de mer klassiska ingenjörsutbildningarna. Fast dessa har den abstrakta matematik som passar en kategori av hjärnor dit min inte alls hör hemma. Den typen av matematik och hur den fungerar – samt hur den lärs ut – fungerar inte för mig. De kurserna och de kurserna var inte tillgängligt pga av detta.

Systemvetenskap är en bredare och mer tillgänglig utbildning och det var vad jag sökte och kom in på. Är en stor del programmering men också mycket kurser inom områden som företagsekonomi och juridik som är del av "systemet" i begreppet "systemvetenskap". Detta eftersom man förväntas att jobba mer med förvaltning och kartläggning av rutiner och informationsflöden snarare än renodlad programmering. Programmeringskurserna var roliga men övriga kurser var ofta segdragna. Många kurser i metodik där man endast ritade pilar på papper.

Jag brukar se typexemplet på ett systemvetarjobb är att man efter examen jobbar med att digitalisera rutiner inom kommunens omsorgsförvaltning, vilket då kräver en "systemförståelse" likt hur lagändringar påverkar rutiner och hur de ändrar på de där pilarna på pappret som du eller någon annan sedan ska realisera.

Du kan fortfarande göra utbildningen till något mer bara man ser bortom den utstakade vägen. Testa att med att ta kompletterande kurser i programmering. Alternativet kan också vara att dra igång egna programmeringsprojekt vid sidan av kurserna så att du håller dopaminet och intresset uppe under tiden det är flumkurser som dränerar din vilja.

Få av de jag läste ihop med jobbade efter Systemvenskapsutbildningen med renodlad programmering. Istället gjorde de karriärer 5–10 år senare som projektledare, beställare och samordnare på IT-avdelningar. Jobb som kräver förståelse för både programmering och "systemen". Men också flera som blev just utvecklare i betydelsen att de gör mycket mer än enbart knackar kod.

Permalänk
Medlem

Tja, tack för alla svar!

För de som undrar och vill att jag förtydligar vad jag menar med "flum" så menar jag den lite mer samhälls-teoretiska delen i programmet, likt det Laxpudding förklarade i sitt svar (det här med pilar osv).

Jag kan ha också låtit lite otydlig gällande matten; jag är inte HELT emot matte. Jag kan absolut tackla lite enklare matte då jag också anser att det finns ett användningsområde för det även i programmeringen (främst aritmetiska operationer), men matte som t.ex. berör calculus eller liknande (där även grafer brukar användas) är det jag försöker specifikt undvika.

Skrivet av dagas:

Jag började på det programmet runt 2007 men hoppade av direkt då det kändes som mycket ”konsult snack”. Optimera, vertikalisera, synergi och allt vad de pratade om men var inget konkret. Kändes som man var på en parodi. Jag frågade om det var en ”nollning” men den lektionen kom sedan som var den verkliga låtsas lektionen.

Ja, precis. Konsultsnacket är det som känns rätt tråkigt i detta fall.

Skrivet av Trihxeem:

Kan du ge några exempel på områden som du anser är flum?

Om du endast är intresserad av ren programmering ska du inte läsa systemvetenskap. Då är det nog bättre att du söker efter en renodlad utbildning (KY om det finns?).

Jag tror dock inte att du blir en speciellt bra utvecklare av att bara läsa programmering. Du måste kunna betydligt mer än att skriva kod.
T.ex. hur kommer du fram till vad det är som skall programmeras? Hur sätter du dig in i domänen? Hur modellerar du denna domän? Förstår du livscykeln för mjukvara före och efter programmeringssteget? Lagring/db? UX?
Även om du inte skulle arbeta explicit med UX så är det en stor skillnad på att konsumera ett API designat av en person som haft UX i åtanke vs ett som i princip speglar databasschemat.

Finns en risk att du ser det jag nämner ovan som flum och då kommer du nog ha en rätt trist studietid - men vill du jobba som utvecklare så behöver du den kunskapen oavsett så lika bra att få det från en utbildning.

Bra förslag om extrakurser om man verkligen vill koda mer.

Vissa saker du nämner skulle jag inte anse som flum. Livscykeln för mjukvara före och efter programmering, sätta sig in i domänen och UX är saker som jag anser är ändå viktiga för en utvecklare att kunna.

Skrivet av Laxpudding:

Jag läste systemvetenskap för 30+ år sedan och din observation idag stämde då lika mycket lika mycket för mig. Jag var oerhört intresserad av programmering och självlärd i skolåldern med dåtidens basic, pascal och C och hade på skoj lyckats göra enkla spel likt masken. Programmering var min grej. Men det blev inte så och en förklaring är utbildningsystemet.

De tydligt programmeringsinriktade kurserna fanns inom datavetenskap- och kanske de mer klassiska ingenjörsutbildningarna. Fast dessa har den abstrakta matematik som passar en kategori av hjärnor dit min inte alls hör hemma. Den typen av matematik och hur den fungerar – samt hur den lärs ut – fungerar inte för mig. De kurserna och de kurserna var inte tillgängligt pga av detta.

Systemvetenskap är en bredare och mer tillgänglig utbildning och det var vad jag sökte och kom in på. Är en stor del programmering men också mycket kurser inom områden som företagsekonomi och juridik som är del av "systemet" i begreppet "systemvetenskap". Detta eftersom man förväntas att jobba mer med förvaltning och kartläggning av rutiner och informationsflöden snarare än renodlad programmering. Programmeringskurserna var roliga men övriga kurser var ofta segdragna. Många kurser i metodik där man endast ritade pilar på papper.

Jag brukar se typexemplet på ett systemvetarjobb är att man efter examen jobbar med att digitalisera rutiner inom kommunens omsorgsförvaltning, vilket då kräver en "systemförståelse" likt hur lagändringar påverkar rutiner och hur de ändrar på de där pilarna på pappret som du eller någon annan sedan ska realisera.

Du kan fortfarande göra utbildningen till något mer bara man ser bortom den utstakade vägen. Testa att med att ta kompletterande kurser i programmering. Alternativet kan också vara att dra igång egna programmeringsprojekt vid sidan av kurserna så att du håller dopaminet och intresset uppe under tiden det är flumkurser som dränerar din vilja.

Få av de jag läste ihop med jobbade efter Systemvenskapsutbildningen med renodlad programmering. Istället gjorde de karriärer 5–10 år senare som projektledare, beställare och samordnare på IT-avdelningar. Jobb som kräver förståelse för både programmering och "systemen". Men också flera som blev just utvecklare i betydelsen att de gör mycket mer än enbart knackar kod.

Egentligen så ska jag vara helt ärlig och säga att ingen av de karriärer som nämndes i sista stycket intresserar mig sådär mycket. Dock så är det såklart vad de personerna valde för spår och absolut inget jag själv kommer behöva välja mellan. Jag har funderat på att forma mitt tredje år (som är sista året) att vara helt programmeringsinriktat då jag får möjligheten att forma den precis hur jag vill (sist jag frågade läraren i en kurs som jag har just nu ialf).

Håller även med när det gäller matten. Viss matte går bara inte för mig helt enkelt. Hade problem med den senare delen av matten under gymnasiet (det som främst berörde integraler, vektorer, derivator osv). Så att inte plugga matte på universitetsnivå var rätt så självklart enligt mig i den meningen.

Skulle du säga att det finns möjlighet att jobba inom den privata sektorn som typ enbart en mjukvaru-utvecklare, fullstack-utvecklare eller liknande? Något som efterliknar att knacka kod mesta av tiden, men även kanske att det ingår lite "flum" som jag nämnde tidigare (föredrar ej, men helt okej om det är så)

Skrivet av Särimner:

Hoppar in och vill säga att om det är exklusivt programmering du vill syssla med då är systemvetenskap KANSKE inte helt rätt program för dig.

Vill du däremot syssla med sysadmin, cloud, fintech BI, cybersäkerhet etc så är systemvetenskap rätt program. Nätverk däremot tror jag andra utbildningar passar bättre. Men precis som Glader nämnde längre upp så beror dina utsikter på marknadsläget, om du är beredd på att flytta, CV, etc.

Däremot hade jag bl.a. en kille som gjorde c-uppsats med mig som enbart sysslar med programmering men orkade inte alla mattestudier, men då får du räkna med att du kanske kommer ut mindre förberedd om inte du nu sitter och kodar och moddar på fritiden. Killen går det bra för vad jag vet, han är in-house programmerare åt ett stort konsultföretag och trivs.

Jag tycker att systemvetenskap är ett bra program för vad mina intressen var/är men det ligger inte inom programmering.

Cybersäkerhet var något som jag tänkte på rätt så mycket. Jag funderade på att plugga det som master senare (om jag orkar), då cybersäkerhet i stort sett intresserar mig rätt så mycket (pentesting, kryptografi, m.m.). Har inte så mycket att jobba emot fintech skulle jag säga, men kanske inte mitt förstahandsval om man säger så. Sysadmin och cloud har jag jobbat med på fritiden, det tycker jag är rätt så kul. Komplext område men jag finner iallafall nöje i det.

Permalänk
Medlem

Jag ser inget om vad ditt mål är. Det är viktigt att ha en tydlig idé om vad du vill bli, särskilt om du tänker investera flera år av ditt liv och kanske ta studielån. Att gå en utbildning bara för sakens skull är sällan en bra idé.

Civilingenjör kan vara väldigt specialiserat, men inom IT-industrin kommer utvecklare, projektledare och chefer från en mängd olika utbildningar. Jag har jobbat med folk från nanovetenskap, teknisk matematik, teknisk fysik, maskinteknik och industriell ekonomi. Det jag ser i en examen är att personen har visat att de inte bara är villiga att lära sig, utan också har förmågan att lära sig nästan vad som helst. Du behöver inte älska matte för att klara kurserna, men du måste vara redo att göra jobbet. Civing är mycket mer än bara matte, men just matte är ett av de ämnen som bäst tränar ditt logiska tänkande och lär dig att bryta ner komplexa problem till lösbara delar. Att du inte vill plugga matte är något du identifierat, vilket är bra, men ju fler ämnen du väljer bort, desto svårare blir det att hitta en utbildning som leder dig dit du vill.

Vad lär sig någon på systemvetenskap? Lite raljerande nu, men många väljer systemvetenskap för att slippa matte och andra ämnen som kräver mer ansträngning. Det är kanske lättare att ta examen när kraven är otydligare och det är fler uppsatser än salstentor. Men på sitt sätt är systemvetenskap mer specialiserat än civing, eftersom fokus ligger specifikt på “system.”

Om du bara vill koda, behöver du kanske inte gå en utbildning alls. Jag har jobbat med sådana personer, ofta när de varit outsourcade konsulter. Men om du vill ha en fast anställning kommer det bli svårt att bara sitta och koda. För mig är det roliga med att vara utvecklare att vara en del av design- och arkitekturdiskussioner, att utforska idéer med kollegor och att tillsammans driva fram nya lösningar. Om du bara vill koda, riskerar du att bli den som får jira-tickets där någon redan har bestämt exakt vad du ska göra. Det kan ta lång tid innan du blir en del av de större diskussionerna, om du ens får chansen.

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst systemvetenskap själv, men vad jag förstår så ligger det ofta på en lite "högre" nivå än vad en datavetenskaplig utbildning gör.
Datavetaren läser mer teori, och lär sig mer om grunderna, medan systemvetaren lär sig mer om hur man använder systemen.
T.ex så läser datavetaren mer om vad som krävs för att bygga en databasmotor från grunden, medan systemvetaren koncentrerar mer på hur man konstruerar en databas när man redan har en databasmotor.

Mindre matte på systemvetenskap, ja. Men det är för att man inte behöver så mycket matte där.

Så mycket flum vet jag inte om det är på systemvetenskapliga utbildningar, man bara koncentrerar sig på andra saker inom IT-området.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

T.ex så läser datavetaren mer om vad som krävs för att bygga en databasmotor från grunden, medan systemvetaren koncentrerar mer på hur man konstruerar en databas när man redan har en databasmotor.

Min bild.
Datavetenskaparen lär sig hur man använder en databas, både hur data ska lagras i den, hur man kan hämta och skriva in data, hur man hanterar redundans osv.
Systemvetenskaparen är mer fokus på följer datan som finns i den GDPR och andra lagar och regler. Vilka har tillgång till vilken data? Vilken typ av användardata får/bör vi spara? Det kan även vara frågan om vilken typ av data vill vilka användare ha? Där svaret inte är all data som de kan få ut. Och likaså frågor om hur datan ska presenteras.

Detta sista kan ses som trams för många inom IT för 30år sedan. Men för varje år som går så blir det bara viktigare och ingen kommer undan det. Undantaget skulle vara en person som klassas som mer "kodapa", där den blir tilldelad en att utföra en uppgift med en viss specifikation/kravställning. Och personen själv inte på något sätt har varit med om diskussionerna kring varför specifikationen ser ut som den gör.

Nå oavsett om ingen kommer ifrån denna byråkrati. Så kan man göra ett val, vill man gå åt hållet att väldigt mycket syssla med byråkrati eller ska det vara en mindre del av ens jobb?
D.v.s. Systemvetenskap vs Datavetenskap.

Liknande frågeställning finns inom väldigt många yrken, det finns ofta rent praktiska och rent byråkratiska uppgifter. Man kan med sina studier välja hur mycket praktik och byråkratisk man vill ha inom yrkena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min bild.
Datavetenskaparen lär sig hur man använder en databas, både hur data ska lagras i den, hur man kan hämta och skriva in data, hur man hanterar redundans osv.
Systemvetenskaparen är mer fokus på följer datan som finns i den GDPR och andra lagar och regler. Vilka har tillgång till vilken data? Vilken typ av användardata får/bör vi spara? Det kan även vara frågan om vilken typ av data vill vilka användare ha? Där svaret inte är all data som de kan få ut.

Detta sista kan ses som trams för många inom IT för 30år sedan. Men för varje år som går så blir det bara viktigare och ingen kommer undan det. Undantaget skulle vara en person som klassas som mer "kodapa", där den blir tilldelad en att utföra en uppgift med en viss specifikation/kravställning. Och personen själv inte på något sätt har varit med om diskussionerna kring varför specifikationen ser ut som den gör.

Nå oavsett om ingen kommer ifrån denna byråkrati. Så kan man göra ett val, vill man gå åt hållet att väldigt mycket syssla med byråkrati eller ska det vara en mindre del av ens jobb?
D.v.s. Systemvetenskap vs Datavetenskap.

Din bild stämmer väl delvis, men alla tekniskt inriktade kurser fokuserar på att lära ut faktisk programmering och hur man arbetar med databaser, d.v.s. scheman, SQL etc. Vi hade en kurs i IT-rätt som fokuserar på sådant som GDPR.

Det finns en nidbild av systemvetenskap som jag upplever inte stämmer överens med verkligheten. Vad man blir efter utbildningen beror helt och hållet på individen. Är man intresserad av programmering så blir man utvecklare eller testare, annars blir man något mer administrativt.

Man får lära sig programmering, algoritmer, logik men även lite "mjukare" ämnen. Det ger en bra bredd, men man kanske inte kan förvänta sig att jobba med hårdvarunära mjukvara eller ML/AI direkt efter examen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av fenix56:

Skulle du säga att det finns möjlighet att jobba inom den privata sektorn som typ enbart en mjukvaru-utvecklare, fullstack-utvecklare eller liknande? Något som efterliknar att knacka kod mesta av tiden, men även kanske att det ingår lite "flum" som jag nämnde tidigare (föredrar ej, men helt okej om det är så)

Jag tror att det viktigaste är att du på något sätt kan visa upp erfarenhet, så kan du programmera något enkelt men tillräckligt intressant utöver enbart kurser kommer det vara ett starkare kort på ditt CV än vad någon utbildning kan ge. Kryllar av folk med examen som inte är så bra på att programmera. Kan du däremot visa att du verkligen kan programmera så har du framtiden i din hand skulle jag säga.

Själv stötte jag på i jobbsökandet en hel del tröttmössor som var helt insnöade på att matematiktunga datautbildningar är det enda rätta och ogillade att jag hade systemvetarbakgrund (tråden hintade ju om sådana tankegångar). Detta oavsett vad jag kunde exemplifiera eller peka på erfarenheter. Det var först ganska förvånande, men till slut insåg jag att det inte handlade om vad jag kunde eller vara kapabel till. Insåg att det inte är en arbetsplats för dig med personer som är så snäva i sin tankegångar.

Nu blev jag ju något helt annat i livet, men saknar ofta programmeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otsu:

Jag ser inget om vad ditt mål är. Det är viktigt att ha en tydlig idé om vad du vill bli, särskilt om du tänker investera flera år av ditt liv och kanske ta studielån. Att gå en utbildning bara för sakens skull är sällan en bra idé.

Civilingenjör kan vara väldigt specialiserat, men inom IT-industrin kommer utvecklare, projektledare och chefer från en mängd olika utbildningar. Jag har jobbat med folk från nanovetenskap, teknisk matematik, teknisk fysik, maskinteknik och industriell ekonomi. Det jag ser i en examen är att personen har visat att de inte bara är villiga att lära sig, utan också har förmågan att lära sig nästan vad som helst. Du behöver inte älska matte för att klara kurserna, men du måste vara redo att göra jobbet. Civing är mycket mer än bara matte, men just matte är ett av de ämnen som bäst tränar ditt logiska tänkande och lär dig att bryta ner komplexa problem till lösbara delar. Att du inte vill plugga matte är något du identifierat, vilket är bra, men ju fler ämnen du väljer bort, desto svårare blir det att hitta en utbildning som leder dig dit du vill.

Vad lär sig någon på systemvetenskap? Lite raljerande nu, men många väljer systemvetenskap för att slippa matte och andra ämnen som kräver mer ansträngning. Det är kanske lättare att ta examen när kraven är otydligare och det är fler uppsatser än salstentor. Men på sitt sätt är systemvetenskap mer specialiserat än civing, eftersom fokus ligger specifikt på “system.”

Om du bara vill koda, behöver du kanske inte gå en utbildning alls. Jag har jobbat med sådana personer, ofta när de varit outsourcade konsulter. Men om du vill ha en fast anställning kommer det bli svårt att bara sitta och koda. För mig är det roliga med att vara utvecklare att vara en del av design- och arkitekturdiskussioner, att utforska idéer med kollegor och att tillsammans driva fram nya lösningar. Om du bara vill koda, riskerar du att bli den som får jira-tickets där någon redan har bestämt exakt vad du ska göra. Det kan ta lång tid innan du blir en del av de större diskussionerna, om du ens får chansen.

Tyvärr så är det inte så lätt att inte behöva gå någon "utbildning" alls. En gymnasieexamen räcker ingenstans nu för tiden (talar utav erfarenhet). Även om jag lyckas skaffa jobb så blir betalningen inte särskilt hög heller.

Problemet med systemvetenskap är att det riktar sig in väldigt mycket på projektledning och sådana saker. Jag är inte ett dugg intresserad av varken projektledning eller liknande. Det som intresserar mig är "ingenjörskurserna" (dvs programmering från grunden) eller till och med kurser där man får tillämpa någon slags programmering inom en redan existerande miljö (som någon nämnde tidigare så kan det till exempel vara att skapa en databas från en redan existerande databasmotor).

Som jag nämnt i tidigare svar så är mitt ändamål att jobba som mjukvaru-utvecklare eller någon som helt enkelt bygger lösningar i form av applikationer eller liknande. Jag är inte intresserad i allt corporate-skitsnack som pågår bakom kulisserna i möten om det inte berör mig som utvecklare. Jag har tidigare jobbat inom en sådan miljö och jag kan snacka utifrån erfarenhet att det är bland det tråkigaste jag har varit med om. Däremot så var det mycket roligare när jag väl kunde sitta och jobba med att programmera applikationerna och samtala med mina kollegor om hur vi skulle komma fram till vissa lösningar. Jag vill fokusera på den praktiska delen. Såklart så är det viktigt att planera vad och hur jag ska utföra mitt arbete, men det känns som att det finns flera sätt att göra det förutom att behöva lägga sig in på allt som berör t.ex. kravhantering eller vad det nu skulle kunna vara. Jag hoppas du förstår vad jag försöker syfta till i detta sammanhang. Det absolut viktigaste är som sagt att jag slipper matte såklart, sen corporate-skitsnack är något som jag inte heller är så förtjust i. Jag kollade runt och de datavetenskapliga programmen verkar mest intressant om jag skall vara ärlig. Fortfarande lite "flum" ämnen i dem, men betydligt mindre än i systemvetenskap. Ingår även någon enstaka matte kurs har jag för mig i vissa, vilket är helt okej - sålänge det inte dominerar programmet som det gör i civilingenjörsprogrammen.