Airfrier som tar dubbelt så lång tid?

Permalänk
Medlem

Airfrier som tar dubbelt så lång tid?

Hej,

Jag köpte en Airfryer XXL HD9650/90, främst för att göra potatis (t.ex. pommes frites). Vi har en vanlig fritös som ger bra resultat, men den är inte så hälsosam att använda till vardags.

Vi testade med en påse Aviko Super Crunch pommes och följde instruktionerna: 180 grader i 14 minuter, med en skakning halvvägs. När tiden var ute var pommesen knappt halvfärdiga, så vi skakade om och körde ytterligare 5 minuter – fortfarande inte färdiga. Vi skakade om en gång till och körde ytterligare 5 minuter. Trots att de inte var helt bruna, ansåg vi dem klara och de såg ut ungefär så här:

Först tänkte jag att vi kanske hade glömt ta bort någon skyddsplast i maskinen, men kunde inte hitta något sådant. Så varför tog det 25 minuter istället för 15? Gjorde vi något fel?

Förövrigt uppfattade vi dem väldigt torra och salten fastnade inte riktigt, hur mycket olja bör man tillsätta?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Brukar köra just dom pommes i 25min (full korg) på 200 grader.
Precis som all halvfabrikat så ska man nog inte stirra sig blind på vad det står på förpackningen utan det är olika beroende på
vad man har för märke/modell på airfryer.

Jag brukar salta vid första skakningen då dom tinat lite, kör ingen extra olja.

Permalänk
Medlem

Har samma erfarenhet av min air fryer. Pommes som ska 15 min tar istället 2×15 min. Gör en omröring imellan.

Visa signatur

Hög lön löser inga världsproblem, men löser många världsliga problem man har.

Permalänk
Medlem

Jag har en några år gammal Phillips HD9641 och brukar köra just såna pommes i ca 20 min på 180°C för en portion. Gör man en större mängd så får man lägga på några minuter, så 25 min är nog inget konstigt. Sen kanske storleken påverkar också, det blir ju mer att värma upp i en XXL-modell.

Permalänk
Medlem

Tack, då vet jag att det är helt normalt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det där med extra olja i en airfryer... ligger inte den bara nere i botten och skvalpar? eller är tanken att man ska olja in maten först innan man lägger den i korgen?
Man kan ju ringla lite olja över pommesen, men det kommer ju bara ändå att droppa ner till botten och kommer inte täcka alla pommes om man inte går bananas med oljan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Det där med extra olja i en airfryer... ligger inte den bara nere i botten och skvalpar? eller är tanken att man ska olja in maten först innan man lägger den i korgen?
Man kan ju ringla lite olja över pommesen, men det kommer ju bara ändå att droppa ner till botten och kommer inte täcka alla pommes om man inte går bananas med oljan.

Brukar olja in stripsen innan man har dom i airfryern. Typ i bunke elr nått smidigt där man kan röra runt så alla får en hinna av olja typ. Sen ner i airfryern.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Tar alltid fram pommesen ur frysen och lägger upp på en tallrik eller i en skål och sätter in i kylen så att de har tinat tills det är dags.
Sprayar sedan solrosolja (finns speciella sprayflaskor) och rör om i airfryern. Sen är det bara att luftfritera. 200 grader och tid beroende på mängd. Ungefär i halvtid är det lagom att röra om pommesen i aifryern för bästa resultat.
Men det går betydligt fortare om man tinat först.

Permalänk

Hade samma modell av Airfryer XXL HD9650/90 som betedde sig likadant. Dålig värme under tillagningsprocessen (detta uppstod ungefär 10 månader efter inköp). Hade som tur var garanti kvar och lämnade in den där jag hade köpt den, Netonnet. 3 veckor senare får jag sms att jag kan hämta ut en likadan fast helt ny! Nu är det stor skillnad i värme och allt blir snabbt tillagat som det ska vara. Tex fryspommes tar 15-17 min.

Permalänk
Medlem

Jag kör Aviko pommes i min Cosori Dual Blaze airfryer typ 2 gånger i veckan.
Det blir perfekt på utsatt tid (kör både skinny och vanliga). Blir perfekt varje gång på utsatt tid.

Blir bra oftast även om jag inte skakar (pga dual blaze botten element). Men pommes brukar bli bättre med 1 skakning iaf.

Permalänk
Medlem

Kör en portion Aviko i min Ninja AF400 på ca 17 min, 200c. Blir bra.

Tror det kan skilja rätt mycket mellan olika maskiner

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Har testat Airfryer XXL HD9650/90 igen, och denna gången krävdes det 35 minuter. Börjar fundera på om det faktiskt är något fel på denna airfryer. Det handlar ju inte bara om ett par minuter längre än övriga, som sägs ta runt 15 minuter, utan mer än dubbelt så lång tid.

Sen kan jag tycka att pommesen blir lite väl torra, men det kanske man kan förbättra genom att ta bort plastdelen i botten av lådan, som vad jag förstår är där för att få ut än mer fett/olja från livsmedlet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På färdig, fryst pommes så behöver man inte tillsätta olja, de kommer redan dränkta i olja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

På färdig, fryst pommes så behöver man inte tillsätta olja, de kommer redan dränkta i olja.

Okay, så hur får man den att inte bli så torr?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Okay, så hur får man den att inte bli så torr?

Ta ut dem när de är färdiga och inte kolpinnar?

Permalänk
Medlem

Ja helst ska väl pommessen bara vara halvljumma och våta med tanke på att de är enl besservisser så indräkta i olja, dvs 2-5% som de frusna brukar simma i. Annars så rekommenderas att man sprayar med solros- eller jordnötsolja för de ska bli krispiga.

Permalänk
Medlem

Jag kan annars rekommendera denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5936824

Dubbelt så snabb som min gamla, även fast båda skall vara mellan 200-205C.
En hel påse med pommes är klara på <15 minuter för mig, och färsk kyckling är klar på ~11 min.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Ta ut dem när de är färdiga och inte kolpinnar?

Skulle säga att de ser ut som på bilden jag postade först, kanske än lite mindre färg på, så nej, kortare tid kan de inte vara inne.

Nu förstår jag att det aldrig kommer bli som pommes från en riktig fritös, men här blir de uppenbart torra på ytan. Kanske inte så konstigt med tanke på tekniken med att blåsa varm luft på dem. Kanske går det inte att få bättre yta på dem i en airfryer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köper dessa. https://www.snabbgrossclub.se/V%C3%85RT-SORTIMENT/F%C3%A4rdig...
Tar ungefär 14 minuter i min 500kr airfryer från rusta. 200c.
De vanliga pommes tar ungefär 12-14 minuter från samma märke.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tack, då vet jag att det är helt normalt.

Manualen har tidsangivelser för vad som är normalt för olika livsmedel.

Permalänk
Medlem

Det låter helskevt.

Aviko super crunch står det på påsen att man kan köra i 7 minuter @ 180 grader, om man kör en mindre mängd. Så jag körde så och dom blir klara på runt 7-8 minuter.

Aviko verkar bli klara lite fortare än andra fabrikat. Jag brukar köra 10-11 minuter för Coops med orange/grön påse.

Låter nästan som att trådskaparens Philips inte kommer upp i rätt temperatur, att den inte kör i 180 grader fast man ställer in så.