Första datorn till min son, hjälp😩

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Vet inte så mycket om det där företaget. Jag hade inte köpt ett kort på 8 GB VRAM idag om inte budgeten var extremt begränsad.

Vram är juh en skröna under 4k upplösning.
Kolla swec test på ett 5 år Radeon med 16g vram vaddet ger i 1080p/1440p idag

1440p. Generation är A och P. Vram trivialt

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av safe85:

Han tvärvägrar Elgigantens.. och det är den enda butik vi har i vår stad. Men Gbg ligger en timme bort så om har ju nära till storstad. Men denna då?

https://www.alliedgaming.se/rts-gaming-pcs/?_MinPrice-0_Price...

Står 8 gb. Räcker det? Är företaget pålitligt? Bra support? 2 års garanti. Isf tar jag den. Nu slutar ju Black friday helgen och inte mkt kvar nu…

Det är en etablerad försäljare främst i Australien, verkar pålitligt, men jag ser inget dator där som verkar vara mer prisvärd än de vi redan pratat om. Du har inte länkat till någon specifik dator heller. Angående black friday, oroa dig inte så mycket, är inte något speciellt och rabatterade varor finns alltid. Cybermonday, mellandagsrea, januarirea...
Ifall inte dator behövs nu innan jul så kanske det inte behövs stressas

Permalänk
Medlem
Skrivet av safe85:

Hej!
Behöver hjälp. Kan ingenting om datorer. Min 12 åring spelar typ endast Fortnite och vill ha sin första dator efter att ha spelat på sin PS5 ett bra tag.
Han har kollat in denna:

Shark Maelstrom R705 Dator - RTX 4070 - Ryzen 7 5700X

Min maxgräns var 12000 kr. Han säger att han hört med sina fortnite vänner att denna är super. Har hört att DDR5 är bra, men det är bara om han ska spela mer avancerade spel vad jag förstår.
Sen att det ska vara mer än RTX 4060.
Kan någon hjälpa? Snabbt, måste inhandlas innan helgen slutar. 😀

Mvh förvirrad mamma 🫣

Som helt okunnig behöver man kanske inte gå in på allt för mycket detaljer men vi snackar grafikort från 2015 ungefär om man vill spela spelet ganska ok. Detta spelet är allså välligt lättrivet. har du itne en bekantskapskrets du kan höra dig för om nån dåkar hanh en älldre burk som dom inte orkat göra sig av med... jag aahr sånt som jag lätt kunde släppt till närmare vän i samma situation men nån unge som bara vill lira Forran

i detta fallet tänker jag att den är ungdom som växeer och snart kommer gapa om mer men jag vill mest bara upplysa om att man kanske inte behöver så där jättenytt. Det går att köpa begagnat men kolla först om råd här, det är sjukt många som antigen luras medvetet eller på rikgit tror at deras grejer är värt mer än vad det är. har sett mycket mer renta av idiotpris på blocket som gått fort. men sverkloclers marknad är nog seriösare.

Du kunde lätt köta nått begangad likande den med ett säg liknade GTX1070, det grafikortet bukar på för ca runt tusenlappen i dag och man borde kanske kunna hitta nån burk för under två tusen spänn begagnad. så säg tre till fyra tusen.

Gorde en välligt hastig sökning och hittar denna och det tog mig fem sekunder. Nu menar jag iten att just denna är det bästa som går att hitta för just det priset börjar man leta lite så kan ju nått mer privärt dyka upp. men detta är ju i alla fall ett mer plånboksväligt allternativ.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/gaming_dator_ryzen_31...

Sen kan man göra samma manöver om säg fyra år. om någon sa tolv då har du sexttusen att handla för och det kommer räcka till en burk då.

Nu har inte säljaren angett vad för moderkort som är i men många kan man uppdatera BIOS på och man släpper nya processorer än i dag så med lite tur kan man uppdatera den om säg två år. Beror på hur starkt nätagg som är i för mer krävade grafikkort kräver lite större nätagregat.

Första träffen på Swekockers marknad. Är välligt bra för det spelet och kan ju uppdateras med lite nyare grafikkort om säg två år.
2500 spänn men budgivning så löär ju kansek gå upp en kaffepeng.
https://www.sweclockers.com/marknad/245578-speldator-webhalle...

Här är en annan i skåne med lite 3000 spänn nu.
https://www.sweclockers.com/marknad/245286-komplatt-begangnad...

Sen det här med Windows, nej man måste inte köpa windows Det går fint att köra ändå men man får en vattenstämpel nere i högra hörnet, en liten text som jag fasen alldrig ens läst. har aldrig betalat för widows och bryr mig inte heller om lite text i hönet hehehe.... Spelen och programmen går lika fint ändå. man kan inte ändra bakgrund på skivbordet och en del liknade detaljer som igen använder, det är allt.

SanDisk Ultra 16 GB rekonderas för OS och kan nj́u användas till annat senare, finns på amzon för under hundrigen förövrigt, kört med den modellen under alla år och 16 är mer än tillräckigt vi sitallering av OS.

men köper du nån dator med widows så behöver du ju ingen men det kan ju dyka upp problem med datorn och då måste man ju ha en USB-

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Som helt okunnig behöver man kanske inte gå in på allt för mycket detaljer men vi snackar grafikort från 2015 ungefär om man vill spela spelet ganska ok. Detta spelet är allså välligt lättrivet. har du itne en bekantskapskrets du kan höra dig för om nån dåkar hanh en älldre burk som dom inte orkat göra sig av med... jag aahr sånt som jag lätt kunde släppt till närmare vän i samma situation men nån unge som bara vill lira Forran

i detta fallet tänker jag att den är ungdom som växeer och snart kommer gapa om mer men jag vill mest bara upplysa om att man kanske inte behöver så där jättenytt. Det går att köpa begagnat men kolla först om råd här, det är sjukt många som antigen luras medvetet eller på rikgit tror at deras grejer är värt mer än vad det är. har sett mycket mer renta av idiotpris på blocket som gått fort. men sverkloclers marknad är nog seriösare.

Du kunde lätt köta nått begangad likande den med ett säg liknade GTX1070, det grafikortet bukar på för ca runt tusenlappen i dag och man borde kanske kunna hitta nån burk för under två tusen spänn begagnad. så säg tre till fyra tusen.

Gorde en välligt hastig sökning och hittar denna och det tog mig fem sekunder. Nu menar jag iten att just denna är det bästa som går att hitta för just det priset börjar man leta lite så kan ju nått mer privärt dyka upp. men detta är ju i alla fall ett mer plånboksväligt allternativ.

Sen kan man göra samma manöver om säg fyra år. om någon sa tolv då har du sexttusen att handla för och det kommer räcka till en burk då.

Nu har inte säljaren angett vad för moderkort som är i men många kan man uppdatera BIOS på och man släpper nya processorer än i dag så med lite tur kan man uppdatera den om säg två år. Beror på hur starkt nätagg som är i för mer krävade grafikkort kräver lite större nätagregat.

Precis detta jag är inne på. Köp en beg burk för 4000-6000kr. Kör i 2-3 år. Blir den slö, sälj den för halva pengarna så har ni slösat 1000kr/året max. Ett prata RTX 4070 för fortnite är helt absurt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Precis detta jag är inne på. Köp en beg burk för 4000-6000kr. Kör i 2-3 år. Blir den slö, sälj den för halva pengarna så har ni slösat 1000kr/året max. Ett prata RTX 4070 för fortnite är helt absurt.

Ja det är helt galet, jag själv satt på en intel 2600k och GTX 1070ti tills för tre dar sen och jag har bara vart förvånad på raken och tänkt men det här spelet kommer den väll fasen inte orka med. Men tro tusen där sitter jag och lirar det nya spelet lik förbaskat, den äter allt utom ett par få nya välligt tungrivna spel.

har tillomed två nästan lika dana där den ena har 8Gb ram och den andra 16GB, där är det exakt noll skillnad alls.

Min gammla här hadde vart helt perfekt. till fortinite med 1080p skärm till ett barn. min låda har inget blink blink dock.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Viking
Skrivet av rwkk:

Tyvärr ändrar de priserna ofta, nu kostar både rtx 4070 och det andra moderkortet mer att lägga till så inte värt längre. Även Sharkgaming är ju från Danmark. Vanliga returer/reklamationer brukar gå problemfritt men vet inte hur det fungerar med custom byggda datorer, där kanske Inet eller Komplett är bättre. Garanti står 3 år.

Ja, allt ingår utom Windows 10, men som sagt bör du gå in i "configure" och ändra om vissa delar för att få bättre pris/prestanda. Korrekt om Windows att den kan köpas via andra länken alternativt välja det som tillval under "configure", för 800kr. Nu verkar det dock stå "oklart leveransdatum" för någon anledning.

Ifall du fortfarande är intresserad finns nu denna:
https://www.proshop.se/Guides/PcAssembling/8053209
Där man kan välja billigaste chassit för -1057kr ifall det är OK med en vit chassi för sonen. SSD byt till SN770 för 30kr extra och blir då totalt 12,872kr. Grafikkortet är 7800xt av AMD, ifall inte sonen känner till det så är den bara aningen sämre än rtx 4070 i Fortnite, fast märkbart bättre än rtx 4060 och 4060ti.

Om du inte känner dig säker med Proshop/nätbutik så välj från Inet då, om ni bor i någon storstad och har Inet butik nära. Lite sämre prestanda (eller dyrare) men slipper oroa sig lika mycket. Annars blir det väl lika ifall ni inte har Inet butik nära, Komplett har eg. heller inte fysiska butiker.

RTX 4070 kostar i alla fall nu 299kr att lägga till

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Första träffen på Swekockers marknad. Är välligt bra för det spelet och kan ju uppdateras med lite nyare grafikkort om säg två år.
2500 spänn men budgivning så löär ju kansek gå upp en kaffepeng.
https://www.sweclockers.com/marknad/245578-speldator-webhalle...

Här är en annan i skåne med lite 3000 spänn nu.
https://www.sweclockers.com/marknad/245286-komplatt-begangnad...

Sen det här med Windows, nej man måste inte köpa windows Det går fint att köra ändå men man får en vattenstämpel nere i högra hörnet, en liten text som jag fasen alldrig ens läst. har aldrig betalat för widows och bryr mig inte heller om lite text i hönet hehehe.... Spelen och programmen går lika fint ändå. man kan inte ändra bakgrund på skivbordet och en del liknade detaljer som igen använder, det är allt.

SanDisk Ultra 16 GB rekonderas för OS och kan nj́u användas till annat senare, finns på amzon för under hundrigen förövrigt, kört med den modellen under alla år och 16 är mer än tillräckigt vi sitallering av OS.

men köper du nån dator med widows så behöver du ju ingen men det kan ju dyka upp problem med datorn och då måste man ju ha en USB-

Skrivet av AkUs:

Håller med om detta. Är inte pojken med och betalar för burken så ska han nog bara vara glad oavsätt dator om mamma sponsrar med 12-15k. Känns det bättre att handla från en fysisk butik ska du göra det. Det är ju ändå du som får ombesörja reklamation eller om det uppstår problem. Min 12åring lirar fortnite, pupg mm på en r5 3600 och ett Gtx 1070 som vi köpt ihop billigt begagnat och det funkar kanon ett tag framåt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 32GB DDR4 3200Mhz | XFX Radeon RX 6700 XT Qick 319 |
ASUS TUF Gaming 750W | Xiaomi 34" G34WQi Curved 180 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av safe85:

Min 12 åring spelar typ endast Fortnite [...] Min maxgräns var 12000 kr.

Du kanske redan köpt en dator men om inte: Jag håller med de senaste kommentarerna, en ny dator för 12 tusen för ett enbart spela Fortnite är vansinne, köp en bra begagnad för runt 4-6 tusen istället. Finns flera vettiga datorer till salu här på Sweclockers men om du tänker köpa begagnat på andra ställen bör du vara vaksam på att det tyvärr finns väldigt många som säljer skräp till överpris, fråga gärna i tråden först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Håller med om detta. Är inte pojken med och betalar för burken så ska han nog bara vara glad oavsätt dator om mamma sponsrar med 12-15k. Känns det bättre att handla från en fysisk butik ska du göra det. Det är ju ändå du som får ombesörja reklamation eller om det uppstår problem. Min 12åring lirar fortnite, pupg mm på en r5 3600 och ett Gtx 1070 som vi köpt ihop billigt begagnat och det funkar kanon ett tag framåt.

Min son bidrar med sina 8000kr som han själv sparat ihop. Han har varit superduktig där ❤️ Han vet ju såklart inte mycket alls om datorer. Dock nu när han själv fått kolla runt och fått info från sina spelvänner och mig, så känner han väl att han vill ha en ”bra” dator. Det blir ingen begagnad, jag kan återigen inget och inte han heller. Utan en ny med garanti och support när vi behöver är ett måste.

Vi har landat här hemma i att vi avvaktar. Hade en tanke att köpa under denna BF helg, så det kunde bli en julklapp, men som ni säger här så kommer ju fler reor.

Och min son säger att han gärna väntar lite till, tills han är säker på vilken han vill ha. Och det låter väldigt klokt 😊 Kanske blir det någon på mellandagsrean. Kanske återupptar denna tråden då och ser om ni alla snälla människor finns kvar att ge lite inputs då 😊 Tusen tack för alla era svar 🫶🏽

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

RTX 4070 kostar i alla fall nu 299kr att lägga till

Japp haha, ändrat igen. @safe85
kan köra på med den proshop datorn ifall du fortfarande vill, drygt 13.5k med rtx 4070 och utan Windows då.

(glöm inte byta gpu, cpu till 7600 och ssd till sn770 1tb som tidigare sagt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av safe85:

Min son bidrar med sina 8000kr som han själv sparat ihop. Han har varit superduktig där ❤️ Han vet ju såklart inte mycket alls om datorer. Dock nu när han själv fått kolla runt och fått info från sina spelvänner och mig, så känner han väl att han vill ha en ”bra” dator. Det blir ingen begagnad, jag kan återigen inget och inte han heller. Utan en ny med garanti och support när vi behöver är ett måste.

Vi har landat här hemma i att vi avvaktar. Hade en tanke att köpa under denna BF helg, så det kunde bli en julklapp, men som ni säger här så kommer ju fler reor.

Och min son säger att han gärna väntar lite till, tills han är säker på vilken han vill ha. Och det låter väldigt klokt 😊 Kanske blir det någon på mellandagsrean. Kanske återupptar denna tråden då och ser om ni alla snälla människor finns kvar att ge lite inputs då 😊 Tusen tack för alla era svar 🫶🏽

Nästa "rea" är juh imorgon. Cybermonday är ännu billigare än BF

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av safe85:

Då har han ju genast mer att säga till om 🙂 Låter som ett klokt beslut av er. Lycka till!

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 32GB DDR4 3200Mhz | XFX Radeon RX 6700 XT Qick 319 |
ASUS TUF Gaming 750W | Xiaomi 34" G34WQi Curved 180 Hz