Fläktlöst RTX 4060 Ti går från 160 till 65 watt

Permalänk
Melding Plague

Fläktlöst RTX 4060 Ti går från 160 till 65 watt

Sänkt frekvens och spänning tillsammans med en ny stor kylfläns gör susen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar hur kortet skulle prestera med en kylfläns som från början är anpassad för att köra fläktlös, jämfört med den här gettomoddningen

Hade gärna sett att fler fläktlösa grafikkort släpps av företagen som inte drar så mycket och som såklart är helt tysta, saknar det gamla Geforce 9800 GT 1GB Silent Cell.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Intels nya B580 kommer inte kunna köra fläktlöst när det har 190 W TDP. Dvs ingen uppgraderingsväg för oss som sitter på äldre GTX 1050 Ti kort.

Permalänk
99:e percentilen

Coolt. Men i praktiken tar jag hellre ett par lågvarvande Noctua-fläktar, vilka är helt omöjliga att höra om man inte bor i en ekofri kammare.

Har själv bytt ut de bedrövliga originalfläktarna på mitt Gigabyte RTX 2060 Super mot tre stycken NF‑A9x14. Funkar hur bra som helst, men ser tämligen ghetto ut, och jag behövde en särskild adapter för att kunna styra dem från grafikkortets header.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

102 grader eller mer låter inte så bra för långvariga sessioner direkt. Undrar hur länge kortet kommer hålla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Coolt. Men i praktiken tar jag hellre ett par lågvarvande Noctua-fläktar, vilka är helt omöjliga att höra om man inte bor i en ekofri kammare.

Har själv bytt ut de bedrövliga originalfläktarna på mitt Gigabyte RTX 2060 Super mot tre stycken NF‑A9x14. Funkar hur bra som helst, men ser tämligen ghetto ut, och jag behövde en särskild adapter för att kunna styra dem från grafikkortets header.

Eftersom jag har en låda där moderkortet sitter "upp och ner", skulle jag rent teoretiskt kunna sätta en tornkylare på min GPU. Tanken har slagit mig att göra det...

Skrivet av medbor:

102 grader eller mer låter inte så bra för långvariga sessioner direkt. Undrar hur länge kortet kommer hålla

Eftersom han också har undervoltat rätt bra så är jag inte så orolig för den saken.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Nu vill vi se 3050 med fläktar upp i 165W!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är bara GPU:ns s.k. hotspot som är 102C, vilket inte är någon onormal temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Visst kan det påverka, men handlar om mer än bara temperaturer. 102° är hotspot i det här fallet där 110° är max, så det är under officiell säker temperatur.

Permalänk
Medlem

Undrar om den övre flensen är tänkt att föra värme till luften eller bara som en stor energibuffert. Den blockar ju en rätt stor del av ytan för potentiellt luftflödet från den undre.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen en marknad för detta nu när vi har noctua edition kylare som borde vara närmast ljudlöst i en ljuddämpat chassi?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

En fläkt gör enorm skillnad även när den körs så långsamt att den inte hörs. Behöver inte ens vara någon dyr Noctua-modell. Det finns gott om billiga fläktar som är tysta vid ~500 RPM.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mpat:

Eftersom jag har en låda där moderkortet sitter "upp och ner", skulle jag rent teoretiskt kunna sätta en tornkylare på min GPU. Tanken har slagit mig att göra det...

Äsch, är ju betydligt enklare och förmodligen bättre att behålla kylflänsen och bara ersätta fläktarna. Hur ska du ens lyckas fästa en tornkylare utan att riskera att förstöra hela kortet? Och glöm inte VRM:er och VRAM!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

VRMerna tänker jag klarar sig med luften som sprids runt, det är ju så de kyls ju för processorn. VRAM får väl få sina egna kylflänsar som man klistrar på, det är bara ett par W per krets i vilket fall. Nej, det är infästningen som är problemet. Det man kunde gjort är att sätta sätta en metallskena under backplaten och en ovanpå själva plattan som går mot GPUn, göra de långa nog för att sticka ut och sedan dra en rejäl skruv genom de två skenorna med en distans mellan.

OBS att detta inte kommer att hända, och jag är rätt nöjd med ljudnivån från kortet ändå (det kan bli lite varmt i lådan bara) men det är en kul idé.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Äsch, är ju betydligt enklare och förmodligen bättre att behålla kylflänsen och bara ersätta fläktarna. Hur ska du ens lyckas fästa en tornkylare utan att riskera att förstöra hela kortet? Och glöm inte VRM:er och VRAM!

DIY Perks gjorde det för över tio år sen
https://www.youtube.com/watch?v=Iegpwo9SqSg

Det här är en uppdatering ett par år senare
https://www.youtube.com/watch?v=h6hvsqUEtZ4

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Testade spela Fallout 4 med mitt 4060 med FPS satt till max 60 i Nvidia-drivrutinen. Under en 30 minuter lång session snittar kortet en förbrukning på 70W. Bra när man bor inom elområde 3

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Alltså från ett perspektiv av strömningsdynamik ifrågasätter jag kraftigt valet att sätta kylflänsen ovanpå en annan kylfläns sådär. Skulle vara mycket bättre att kapa de gamla flänsarna och ansluta så nära kortets heatpipes som möjligt.

Knepigt att göra hemma kanske men i värsta fall kan man nog offra ett paket grovt sandpapper på bandslip för att göra grovjobbet och släpning i 8-mönster på finare bordsklistrat sandpapper för att jämna ut ytorna. Efter det behövs det egentligen mycket TIM mellan flänsarna för att maximera värmeöverföringen mellan dem, men det skulle ändå bli en märkbar förbättring tror jag.

Kan vara värt att nämna att flänsen som är buntbandad på originalet med glesa flänsar är mycket bättre på konvektionskylning (alltså där den varma luften själv orsakar luftflödet) än flänsen under den, som av uppenbara skäl är designad med täta flänsar för tvingat luftflöde från fläkt(ar).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Visst kan det påverka, men handlar om mer än bara temperaturer. 102° är hotspot i det här fallet där 110° är max, så det är under officiell säker temperatur.

4000 serien klockar ned sig från ca 82C, om hotspot delta är 30C mot normala <10C så är det inte bra heller.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag tycker det intressanta är att kortet skulle kunna klara sig på 75W från PCI-X, men det går väl inte, utan man måste väl fortfarande ansluta 8-pin kontakten.

Kör själv ett 1050 Ti i mitt Wintendo och det går fläktlöst, men får ändå kylning genom chassifläkten.

Antar att det skulle bli en bra uppgradering, 1050 Ti -> 4060 Ti (underklockat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

4000 serien klockar ned sig från ca 82C, om hotspot delta är 30C mot normala <10C så är det inte bra heller.

Det är alltså två olika mätmetoder som ger de olika resultaten. Hotspot redovisas normalt inte som GPU-temperatur, utan det handlar om den varmaste punkten inne vid kislet innan man kommer till kylfläns och allt annat.

GeForce 20/30/40-serien har alla haft förväntade/normala hotspot-temperaturer runt 100C vid full belastning, utan några modifieringar av kortet eller kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag tycker det intressanta är att kortet skulle kunna klara sig på 75W från PCI-X, men det går väl inte, utan man måste väl fortfarande ansluta 8-pin kontakten.

PCI-X? Det var några år sen...

(Du menar PCIe)

Om det går att köra kortet utan extern ström beror helt på hur kortet är byggt. Det är väl bara att prova, antar jag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det är alltså två olika mätmetoder som ger de olika resultaten. Hotspot redovisas normalt inte som GPU-temperatur, utan det handlar om den varmaste punkten inne vid kislet innan man kommer till kylfläns och allt annat.

GeForce 20/30/40-serien har alla haft förväntade/normala hotspot-temperaturer runt 100C vid full belastning, utan några modifieringar av kortet eller kylaren.

Det är också standard med under 10C i delta mellan gpu temp och hotspot. Som jämförelse så har mitt 4070ti I full OC (3300Mhz) inte ens 100 i hotspot

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

PCI-X? Det var några år sen...

(Du menar PCIe)

Om det går att köra kortet utan extern ström beror helt på hur kortet är byggt. Det är väl bara att prova, antar jag.

Just de, jag menade PCIe.
Vågat att köpa ett 4060 Ti bara för att prova det.

Permalänk
Medlem

tysta strömsåla datorer

sweclockers kunde skriva mer om fläktlösa lösningar och även om lösningar för att få ner strömförbrukningen (elen är inte längre gratis)
Elräkningen är en verklig kostnad och värmen från datorn en sommarmånad kan kräva AC i rummet.
Ljud är störande när man bara surfar på nätet utan hörlurar, passiva lösningar är intressanta.

Alla behöver inte prestanda datorer, Föräldrar behöver även datorer, tysta och strömsnåla datorer behövs.
AMD Ryzen 7 8700G med en Noctua NH-D15 kanske går att köra fläktlöst.
Tysta och strömsnåla datorer vore intressant att läsa om.

En riktigt strömsnål dator kan kanske köras helt utan ventilation och då slipper vi dammet i datorn.

tillagt
Permalänk
Skrivet av Teknik:

sweclockers kunde skriva mer om fläktlösa lösningar och även om lösningar för att få ner strömförbrukningen (elen är inte längre gratis)
Elräkningen är en verklig kostnad och värmen från datorn en sommarmånad kan kräva AC i rummet.
Ljud är störande när man bara surfar på nätet utan hörlurar, passiva lösningar är intressanta.

Alla behöver inte prestanda datorer, Föräldrar behöver även datorer, tysta och strömsnåla datorer behövs.
AMD Ryzen 7 8700G med en Noctua NH-D15 kanske går att köra fläktlöst.
Tysta och strömsnåla datorer vore intressant att läsa om.

En riktigt strömsnål dator kan kanske köras helt utan ventilation och då slipper vi dammet i datorn.

Damm kommer fortfarande komma till dina elartiklar oavsett fläkt eller inte. Då kravet är 0.35L/s per m2 och du förmodligen rör dig...

Sen är min dator knäpptyst även om jag kan skicka iväg den upp emot 500W
elräkning via en dator är försumbar för ett hushåll. Jag körde Folding 12h/dag under november (ca 300W/h) och det kostade mig ca 600kr för hela lägenheten ink matlagning etc

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Det finns mini PC med Intel N100 processor som är strömsnåla.
Åtminstone såna som är mer tänkt som en slags router finns passivt kylda.

Exempelvis:

The iKoolCore R2 Max has dual 2.5GbE and dual 10Gbase-T links.
There is a fanless Intel N100 option, that can drive all of the 10GbE links,
and a faster fanned Intel Core i3-N305 version for more CPU performance.

Alder Lake, endast E kärnor
N100 = 4 kärnor (4E)
N305 = 8 kärnor (8E)

Finns DDR4 och DDR5 versioner
Men alla har enbart single channel minne

Det fina med N100 är att dels är den strömsnål, sen är den billig.
Enligt Intel
TDP 6 W
Recommended Customer Price $55.00

Permalänk
Medlem

Damm kommer fortfarande komma till dina elartiklar oavsett fläkt eller inte.

Utan fläkt som suger in luft i datorn så kommer det inte in mycket, tejpa skarvar så är den dammfri i oändlighet.
Har länge funderat på ett bättre filter (typ kupefilter från en bil eller hepafilter från en dammsugare som tar bort dammet innan det går in i datorn.
Har inte sett något datorchassi som har ett bra filter.

Permalänk
Skrivet av Teknik:

Utan fläkt som suger in luft i datorn så kommer det inte in mycket, tejpa skarvar så är den dammfri i oändlighet.
Har länge funderat på ett bättre filter (typ kupefilter från en bil eller hepafilter från en dammsugare som tar bort dammet innan det går in i datorn.
Har inte sett något datorchassi som har ett bra filter.

Kväver du datorn kommer du överhetta också... Ju finare filter desto sämre luftgenomströmning.

Det finns ingen dammfri dator, det finns underhåll eller lathet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kväver du datorn kommer du överhetta också... Ju finare filter desto sämre luftgenomströmning.

Det finns ingen dammfri dator, det finns underhåll eller lathet

Stömsnål dator då kommer cassiplåten leda ut värmen, fungerar inte på en vass gamindator.
Bättre filter kräver bara lite bättre fläkt.
Filtret kan vara större och veckat och då blir det inte svårare att ventilera datorn.
https://quickbutik.imgix.net/21107R/products/620933998cfac.jp...

Riktigt filter då blir även luften i rummet renare ( partickelfilter typ 3 och aktivt kol)

Permalänk
Skrivet av Teknik:

Stömsnål dator då kommer cassiplåten leda ut värmen, fungerar inte på en vass gamindator.
Bättre filter kräver bara lite bättre fläkt.
Filtret kan vara större och veckat och då blir det inte svårare att ventilera datorn.
https://quickbutik.imgix.net/21107R/products/620933998cfac.jp...

Riktigt filter då blir även luften i rummet renare ( partickelfilter typ 3 och aktivt kol)

Då kommer du få högre fläkt ljud... Vi har dem filtren i våra rakelskåp och för att få flöde så går dem på 2000 rpm. De måste också rensas regelbundet. Då de sätts igen.
Söker du passiv kyld så. Finns vissa NUC men dem har också problem med kylning efter ett tag

Visa signatur