Permalänk
Medlem

Extender till Huaweis 4G router

Hej,

Jag har en Huawei 4G Router B535 som fungerar väldigt bra. Jag skulle vilja förlänga WiFi-signaler med någon slags extender men är osäker på vad som stöds av routern.

Den skall ha någon som heter Link+ / HiLink som jag antar är Huaweis eget påhitt. Eller går det att använda något enkelt som t.ex. den här?
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/wifi-rep...

Visa signatur

/Tor

Permalänk
Medlem

Extenders vill man undvika som pesten. Det du vill ha är Mesh eller Accesspunkter. Om du redan har en Huawei med Link+ så måste du köpa ytterliga enheter med Huawei link+ för att det meshsystemet ska funka.

Jag ser ingenstans i specsen för Huawei 4G Router B535 att den skulle ha Meshfunktionalitet dock, men jag kanske missar något.

Permalänk
Medlem

Extenders är sällan en bra lösning. Det gör ofta bara det värre. Det bästa är att antingen dra en kabel från din router till en accesspunkt, eller sätta upp ett helt nytt wifi med antingen mesh eller trådbundna APs.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 3x AP U7 Lite, UNAS)

Permalänk
Medlem

Tack, då skippar jag extender.

Jag har en H-knapp på routern som enligt manualen skall betyda "HiLink". Kollar jag i den här gamla reviewn så skall den ha stöd för mesh:
https://www.pcforalla.se/article/1705890/huawei-4g-router-b53...

Jag är dålig på detta dock, men om jag skaffar en billig router med stöd för HiLink så borde jag kunna sätta upp den som "förstärkare"? Jag lyckas tyvärr inte hitta någon sådan.

Trådburet blir väldigt svårt eftersom jag skall från ett hus till ett annat utan några lediga rör att dra i.

Visa signatur

/Tor

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Tor:

Tack, då skippar jag extender.

Jag har en H-knapp på routern som enligt manualen skall betyda "HiLink". Kollar jag i den här gamla reviewn så skall den ha stöd för mesh:
https://www.pcforalla.se/article/1705890/huawei-4g-router-b53...

Jag är dålig på detta dock, men om jag skaffar en billig router med stöd för HiLink så borde jag kunna sätta upp den som "förstärkare"? Jag lyckas tyvärr inte hitta någon sådan.

Trådburet blir väldigt svårt eftersom jag skall från ett hus till ett annat utan några lediga rör att dra i.

Att gå från hus till hus med Wifi kan vara svårt.
Det beror på avståndet mellan hus och var mesh punkterna är placerade.
Bäst är att fönster till fönster med fri sikt (såvida man inte har energi fönster med metallfilm).
Så vad är avståndet mellan husen?

Generellt sett kan 4G och Wifi vara svårt att lösa med en router då den bästa platsen för 4G sällan är den bästa plasten Wifi.
Det bästa sättet att lösa detta är sätta upp ett eget Wifi nät med AP eller Mesh och stänga av Wifi i 4G routern.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag har riktig bra 4G-mottagning och WiFi-signalen når utan större problem ut till det lilla huset (sommarstuga med klena väggar). Nu vill jag nå ytterligare 20 meter till en tilltänkt laddbox. Så min tanke var att sätta upp en "förstärkare" i det lilla huset?

Visa signatur

/Tor