Permalänk
Medlem

Överklockade R5 7600x

Hej! Som rubriken lyder försökte jag överklocka min nya cpu i AMDs egna software. Efter det dog datorn och startar i tre sekunder sedan dör den igen. Har tagit ur cmos tre gånger. Tagit bort processorn och satt i igen. Tagit bort GPU men ingenting fungerar. Har nu sprungit med datorn och lämnat in den till Inet. Hur illa är detta tror ni?
Mvh
Gråter 😢

Permalänk
Medlem

Kan väl absolut vara så att du bränt din processor. Beror på vad du gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Kan väl absolut vara så att du bränt din processor. Beror på vad du gjort.

Valde ”Auto OC” på amd ryzen master programvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orreftw:

Valde ”Auto OC” på amd ryzen master programvaran.

Då borde det vara rätt så safe. Bra fråga vad som gått snett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Då borde det vara rätt så safe. Bra fråga vad som gått snett.

Detta är varningen jag fick upp så fort jag startade Ryzen master. Så man kan nog lyckas förstöra grejer, men det är inte direkt vanligt. Man ska alltid räkna med att saker kan gå åt helvete när man pillar med sånt även om det i 99,99% av fallen inte är några problem.

Nu när datorn är lämnad till inet får vi hoppas att de kan komma fram till något.

Håller tummarna för att det inte är något som blivit skadat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Detta är varningen jag fick upp så fort jag startade Ryzen master. Så man kan nog lyckas förstöra grejer, men det är inte direkt vanligt. Man ska alltid räkna med att saker kan gå åt helvete när man pillar med sånt även om det i 99,99% av fallen inte är några problem.
<Uppladdad bildlänk>

Nu när datorn är lämnad till inet får vi hoppas att de kan komma fram till något.

Håller tummarna för att det inte är något som blivit skadat.

Tack för tummarna! Ber till något att de löser det haha…

Permalänk
Medlem

Någon mer i forumet som kan lugna ner mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orreftw:

Någon mer i forumet som kan lugna ner mig?

Det går alltid att bygga nytt! 😘

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Det går alltid att bygga nytt! 😘

Jaaa! Jag kan starta en go fund me?

Permalänk
Medlem

Jag tror snarare moderkortet är paj om något.

Behöver ju inte vara upprörd ifall du har garanti, mer än att du får överleva utan dator någon vecka kanske. Spelar ingen roll att du försökt överclocka. Du behöver inte bry dig om AMD's meddelande/varning som öppnas med Ryzen master, vi har lagar som gäller här i Sverige, du behöver inte ens nämna detta alls till Inet. (om det är därifrån du köpt delarna)

Men det var kanske lite förhastade slutsatser
Har du testat ta bort en ram-sticka? Kan du ens gå in i Bios, är krashen när den laddar Windows? vad menas med "tre sekunder", är det helt svart och fläktarna kör igång? Led-ljus på moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jag tror snarare moderkortet är paj om något.

Behöver ju inte vara upprörd ifall du har garanti, mer än att du får överleva utan dator någon vecka kanske. Spelar ingen roll att du försökt överclocka. Du behöver inte bry dig om AMD's meddelande/varning som öppnas med Ryzen master, vi har lagar som gäller här i Sverige, du behöver inte ens nämna detta alls till Inet. (om det är därifrån du köpt delarna)

Men det var kanske lite förhastade slutsatser
Har du testat ta bort en ram-sticka? Kan du ens gå in i Bios, är krashen när den laddar Windows? vad menas med "tre sekunder", är det helt svart och fläktarna kör igång? Led-ljus på moderkort?

Har redan sagt det till inet... Men ah...
Ja, fläktar startar med rgb och hela köret, sedan stänger datorn av sig, skärmen är svart under tiden. Hann se någon röd diod på moderkortet men såg inte riktigt vad den visade. Jag hann inte testa att felsöka mer utan sprang med datorn till inet för att få in den innan de stängde igår kväll.

Permalänk
Skrivet av orreftw:

Har redan sagt det till inet... Men ah...
Ja, fläktar startar med rgb och hela köret, sedan stänger datorn av sig, skärmen är svart under tiden. Hann se någon röd diod på moderkortet men såg inte riktigt vad den visade. Jag hann inte testa att felsöka mer utan sprang med datorn till inet för att få in den innan de stängde igår kväll.

de kommer nog hitta felet men iom att du nämnt överklockande så får du troligen stå för reparationsnotan och garanti förbrukad på datorn i fortsättningen (om inet inte blundar av välvilja).

men lagad kommer den nog bli om du accepterar reparationspriset men vad som gått fel är svårt att veta men kan vara allt från cpu till moderkort eller ramminnen som lämnadt in handduken.

den röda dioden säger nog potentiellt var felet ligger men inte garanterat då cpu/moderkort/ram är ganska ihopnästlade och kan trigga fel på varandra.

låter dock mest som ev moderkort då att den bara stänger ner efter 3 sec låter som ett trippat överlasskydd i nätagget så ev VRM på moderkortet som lämnade in men kan mycket väl vara en kortis i cpu chipet eller på ett minne för den delen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hej! För alla nyfikna så hade processorn faktiskt tagit stryk av detta. DOCK kunde det inte bevisas att jag överklockat något och därför gick det på garantin. Kanske goodwill av Inet men jag vill även tänka att processorn var ett måndagsex. NU äntligen kan jag spela! )))

Permalänk
Viking
Skrivet av orreftw:

Hej! För alla nyfikna så hade processorn faktiskt tagit stryk av detta. DOCK kunde det inte bevisas att jag överklockat något och därför gick det på garantin. Kanske goodwill av Inet men jag vill även tänka att processorn var ett måndagsex. NU äntligen kan jag spela! )))

Skönt. Glöm inte att överklocka för gratis prestanda.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Skönt. Glöm inte att överklocka för gratis prestanda.

Ska in och maxa den nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av orreftw:

Bra att det löste sig!