Finns SSD i usb-minne formfaktor?

Permalänk

Finns SSD i usb-minne formfaktor?

Hejsan

jag undrar om det finns ssd:er som är ungefär lika stora som usb-minnen och som också använder usb som gränssnitt för anslutning.
Eller med andra ord "usb-minne som använder ssd iställer för flash-minne"

M.2 formfaktorn är ju rätt nära usb-minne-storlek, och sen finns ju också Sata DOM som är mycket liten. Så tekniskt borde det inte vara alltför utmanande att ta fram en sådan produkt.

...
Bakgrunden till frågan och att jag letar efter en sådan produkt är att jag hört att vanliga usb-minnen har mycket sämre hållbarhet (= hur mycket data som kan skrivas till minnet innan det slutar fungera) jämfört med ssd-disk/minne.
Jag har behov av ett usb-minne med hög hållbarhet. Läs- & skrivprestanda är däremot inte särskilt viktigt.

Permalänk
Medlem

Det finns i server världen små SSD man sätter på SATA port
Dom är små, dyra och knappast roliga.

Köp en M.2 case/extern och bygg själv. Enklast.

https://www.dustinhome.se/product/5011122048/nvme-kabinett?ss...

10cm lång och du stoppar i en m.2 du själv valt TBW på.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av Parallels:

Hejsan

jag undrar om det finns ssd:er som är ungefär lika stora som usb-minnen och som också använder usb som gränssnitt för anslutning.

M.2 formfaktorn är ju rätt nära usb-minne-storlek, och sen finns ju också Sata DOM som är mycket liten. Så tekniskt borde det inte vara alltför utmanande att ta fram en sådan produkt.

...
Bakgrunden till frågan och att jag letar efter en sådan produkt är att jag hört att vanliga usb-minnen har mycket sämre hållbarhet (= hur mycket data som kan skrivas till minnet innan det slutar fungera) jämfört med ssd-disk/minne.
Jag har behov av ett usb-minne med hög hållbarhet. Läs- & skrivprestanda är inte särskilt viktigt.

ja usbminnen är generellt sett bottenskrapet på minneskretsarna som är för dåligt för att få bli SSD typ.

och som du säger m.2 antingen sata eller nvme lär generellt hålla bättre kvalitet och bara bli något större med ett chassi än ett usbminne speciellt om du hittar enhet och chassi för 2242 eller 2230 så borde den inte bli mer än typ 30x60-70mm nånting totalt med usbchassi utanpå det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.se/dp/B09271GQHF

Men den ser bräcklig ut. Har du en gammal ssd hemma kan du köpa ett chassi med kabel och använda som USB-minne.

Länk städad. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Parallels:

Både USB-minnen och SSDer använder vanligtvis NAND Flash, så en SSD i samma formfaktor som ett USB-minne är helt enkelt ett USB-minne. Skillnaden handlar mest om att USB-minnen ofta använder billigare (a.k.a. sämre) minnen för att hålla priset nere, men det finns USB-minnen som håller bra kvalité också. Problemet är bara att hitta dem, för hållbarhet är ju betydligt svårare att testa än t.ex. hastighet.

Det finns annars chassin med inbyggd USB-hankontakt som man kan bygga ett eget "USB-minne" av med valfri SSD, t.ex. DeLock 42616. Det finns säkert billigare alternativ om man letar lite, se bara upp med att det inte är alla såna chassin som har stöd för NVMe SSDer.

Permalänk
Medlem

vill du inte bygga själv så funkar denna väldigt bra, har sparat ner alla mina B5 avsnitt och filmer på den, dock slipper du inte undan kabeln.

https://www.youtube.com/watch?v=Z8GUsC_DdoM

Permalänk
Skrivet av umdcj1:

vill du inte bygga själv så funkar denna väldigt bra

Kingston XS1000 är verkligen i rätt väg vad jag söker. Den kostar en aning mer än vad jag skulle önska, synd att den inte finns i mindre storlekar som t.ex. 256 GB.

Men med hjälp av ditt tips så sökte jag vidare och hittade "Verbatim Vx500 USB 3.0 120GB" som jag tycker är helt ok sett till pris, storlek och allt övrigt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4724690

Permalänk
Medlem

Plus på lösningen med externt kabinett för m.2 nvme drive. Då får du bästa möjliga tillförlitlighet, OCH bästa möjliga prestanda (för usb).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parallels:

Kingston XS1000 är verkligen i rätt väg vad jag söker. Den kostar en aning mer än vad jag skulle önska, synd att den inte finns i mindre storlekar som t.ex. 256 GB.

Men med hjälp av ditt tips så sökte jag vidare och hittade "Verbatim Vx500 USB 3.0 120GB" som jag tycker är helt ok sett till pris, storlek och allt övrigt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4724690

Den ser bra ut tycker jag, för ändamålet. Ett problem med usb drives dock är att förväntad livslängd (TBW) inte går att finna.

Är tillförlitlighet *väldigt* viktigt, så skulle jag rekommendera vanlig m.2 nvme drive + kabinett, så köper du inte grisen i säcken. Om du bara vill att den håller relativt länge, och data loss är inget problem, så är kingston driven nog helt ok. TBW på denna är gissningsvis i samma klass som budget nvme drives.