Vart kan jag få tag i ett Modem?

Permalänk
Medlem

Vart kan jag få tag i ett Modem?

Jag köpte precis en ASUS RT-BE88U. Fick reda på efter lite efterforskning som jag skulle gjort innan att det inte går att använda som modem. Har Fiber. Jag har en 1000/1000 lina och får bara upp mitt nuvarande nätverk till ca 500. Jag undrar vart man kan köpa Modem (Ej Router)
Hittar seriöst inte någon när jag googlar får bara upp massa routrar.

Förtygliga att det är Fiber.
Visa signatur

Hemmabygge: XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5, Intel(R) Dual 3,0ghZ Quad core, Crossair VX550.

Permalänk
Medlem

Jag tror att du får börja om från början i din frågeställning. Du har köpt en wifi-router. Vad har du för sorts uppkoppling som skulle kräva ett modem och vad säger din tjänsteleverantör?

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Rekordmedlem

Du får förtydliga vad du söker för modem finns i många typer och 1000/1000 är ingen hastighet som normalt förknippas med modem men docsis (kabel tv, använder f kontakt) används av Comhem/Tele2 med 1200/1200 Mbit/s.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Jag tror att du får börja om från början i din frågeställning. Du har köpt en wifi-router. Vad har du för sorts uppkoppling som skulle kräva ett modem och vad säger din tjänsteleverantör?

Jag har ett modem från Telenor som inte klarar av 1000/1000. Därför köpte jag en ASUS RT-BE88U som jag trode var ett Modem.

Visa signatur

Hemmabygge: XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5, Intel(R) Dual 3,0ghZ Quad core, Crossair VX550.

Permalänk
Avstängd

hahah

Om du har fiber behöver du vanligtvis inte ett traditionellt modem, eftersom fiberanslutningar använder en fiberkonverterare (även kallad fiber-CPE eller fiber-gateway) som omvandlar den optiska signalen till en Ethernet-anslutning. Den här utrustningen tillhandahålls normalt av din internetleverantör (ISP).

Permalänk
Medlem

Om du har en 1000/1000 lina så har du inte uppringt internet ( eller de kanske har det via koppar, lycka till med att hitta en ersättare till den ).

Du behöver inget modem, sen så bör routern klara mer än 500Mbps på WAN, hittar inga siffror men tror knappast någon Wi-Fi 7 finns som inte klarar upp till 1Gbps.

Skulle nog börja med att testa nätverkskabel från uttaget/till dator direkt, får du samma hastighet där så får du inte ut mer än det.

Vet inte var gränsen går för att operatören ska kompensera men det är bara höra med dem, 1000/1000 hela tiden är aldrig en garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får förtydliga vad du söker för modem finns i många typer och 1000/1000 är ingen hastighet som normalt förknippas med modem men docsis (kabel tv, använder f kontakt) används av Comhem/Tele2 med 1200/1200 Mbit/s.

Ett modem som klarar av mitt Fiber som är 1000/1000.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hogzor:

Jag köpte precis en ASUS RT-BE88U. Fick reda på efter lite efterforskning som jag skulle gjort innan att det inte går att använda som modem. Har Fiber. Jag har en 1000/1000 lina och får bara upp mitt nuvarande nätverk till ca 500. Jag undrar vart man kan köpa Modem (Ej Router)
Hittar seriöst inte någon när jag googlar får bara upp massa routrar.

Fiber använder inte nått modem och om du menar en fiberomvandlare så är den normalt en del av nätet och nått som operatören står för och inget du själv ska röra utan fungerar den inte så felanmäler du.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hogzor:

Jag har ett modem från Telenor som inte klarar av 1000/1000. Därför köpte jag en ASUS RT-BE88U som jag trode var ett Modem.

Om du tittar på routern från Telenor så har den samma typ av uttag som din nya router från Asus. Koppla in kabeln i ingång märkt WAN, på Asus är den nog blå och ställ sedan in din router via hemsidan eller appen.

Har du en mediaomvandlare som inte klarar högre hastigheter pratar du med din leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Om du har en 1000/1000 lina så har du inte uppringt internet ( eller de kanske har det via koppar, lycka till med att hitta en ersättare till den ).

Du behöver inget modem, sen så bör routern klara mer än 500Mbps på WAN, hittar inga siffror men tror knappast någon Wi-Fi 7 finns som inte klarar upp till 1Gbps.

Skulle nog börja med att testa nätverkskabel från uttaget/till dator direkt, får du samma hastighet där så får du inte ut mer än det.

Vet inte var gränsen går för att operatören ska kompensera men det är bara höra med dem, 1000/1000 hela tiden är aldrig en garanti.

https://imgur.com/a/PMViE3n
Så säger Asus att jag ska göra. Så joo jag behöver ett Modem om jag inte kan köra Bara med routern.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

om vi säger att du har tex Ownit, då är det Ownit som ser till att det kommer en person hem till dig med en 1000/1000 fiberkonverter vid beställning av ett abbonemang på 1000/1000-

utöver det så behöver du en router som har gigabit wan, tex dom flesta asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hogzor:

Så säger Asus att jag ska göra. Så joo jag behöver ett Modem om jag inte kan köra Bara med routern.

Med:

Skrivet av Petterk:

Om du tittar på routern från Telenor så har den samma typ av uttag som din nya router från Asus. Koppla in kabeln i ingång märkt WAN, på Asus är den nog blå och ställ sedan in din router via hemsidan eller appen.

Har du en mediaomvandlare som inte klarar högre hastigheter pratar du med din leverantör.

Kanske jag ska vara ännu tydligare, koppla in samma sladd som går till Telenors router till din nya och gör klart installationen där du väljer lösenord osv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hogzor:

Din bildlänk funkar inte.
Och posta i stället ett foto på vad det är du kopplar in routern i och visa modellbeteckningarna på den apparaten om möjligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ok får iaf ingen uppkoppling när jag skickar in kabeln i WAN. Men det fungerar i mitt gamla modem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Routern du får av Telenor klarar av 1000/1000, ring deras support så kommer de hjälpa dig om det inte lirar som det ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Med:
Kanske jag ska vara ännu tydligare, koppla in samma sladd som går till Telenors router till din nya och gör klart installationen där du väljer lösenord osv.

Tack. Får ej någon internet uppkoppling

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hogzor:

Tack. Får ej någon internet uppkoppling

Den ska inte fungera innan du ställer in din router via hemsidan eller appen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hogzor:

Ok får iaf ingen uppkoppling när jag skickar in kabeln i WAN. Men det fungerar i mitt gamla modem.

Vad är ditt gamla "modem" för modell då? (Det är inte ett modem, men något är det ju.)

Modem används bara till Tele2 och ev liknande leverantörer (om någon finns?) som kör kabel-TV-uttagen, inte fiber. Samt till telefonlinor med hastigheter runt 0.05 Mbit och för 20+ år sedan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Den ska inte fungera innan du ställer in din router via hemsidan eller appen.

Jag har följt stegen. får inte uppkoppling. Testat statisk ip och automatisk. Vet inte vad jag gör för fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad är ditt gamla "modem" för modell då? (Det är inte ett modem, men något är det ju.)

Modem används bara till Tele2 och ev liknande leverantörer (om någon finns?) som kör kabel-TV-uttagen, inte fiber. Samt till telefonlinor med hastigheter runt 0.05 Mbit och för 20+ år sedan.

TP-Link BE44

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med Cat6 Både till datorn och Från WAN.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hogzor:

Jag har följt stegen. får inte uppkoppling. Testat statisk ip och automatisk. Vet inte vad jag gör för fel.

Om det fungerar med den gamla så kan det vara att det inte finns någon tillgänglig IP-adress just nu, du kan antingen klona MAC från gamla routern eller låta routrarna stå urkopplade några timmar. Automatisk ip eller DHCP är det du ska använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om det fungerar med den gamla så kan det vara att det inte finns någon tillgänglig IP-adress just nu, du kan antingen klona MAC från gamla routern eller låta routrarna stå urkopplade några timmar. Automatisk ip eller DHCP är det du ska använda.

Tack.
Ska testa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hogzor:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet är inte ditt gamla "modem" (Som är en router) eller din asus som du har köpt, problemet är din fiberkonverterare som inte klarar 1000mbit eller ditt abonnemang som är felaktigt inställd.

I båda fallen, kontakta din operatör och sluta köp onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Problemet är inte ditt gamla "modem" (Som är en router) eller din asus som du har köpt, problemet är din fiberkonverterare som inte klarar 1000mbit eller ditt abonnemang som är felaktigt inställd.

I båda fallen, kontakta din operatör och sluta köp onödiga saker.

Tack. Aa jag skulle efterforkat som sagt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

fiberkonverter görs väll bara i 10/100/1000 så klarar den 500 så är det en 1000 konverterare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hogzor:

<Uppladdad bildlänk>

En gammal bild med nån typ av (x)dsl modem, byt ut modemet mot fiberomvandlare eller kanske tjänstefördelare beroende på om de är varsin burk eller hopbyggda så stämmer det med en fiberanslutning.
Om du bara får 500 Mbit av 1000 via fiber så är det mest troligt nån inställning hos operatören och inget hårdvaruproblem för då brukar man hamna på en standardiserad länkhastighet (100 eller 1000 Mbit/s) att hårdvaran skulle "ta slut" så exakt vid 500 Mbit är ganska osannolikt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick nu internet anslutning. Men som ni alla sa till mig så fungerar det inte att komma högre än 500/500.

Edit: 500/500 Inte 1000/1000

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

min är 1000 och jag kör den i 1000

den ser ut såhär

det går att använda den till 1 pc eller koppla den till en router