Telia Play Hub hittas ej i appen Google Home på Android

Permalänk
Medlem

Telia Play Hub hittas ej i appen Google Home på Android

Hej,

Telia Play Hub har inbyggd Chromecast. Problemet är att appen Google Home inte hittar Teliaboxen och jag kan därför inte använda cast-funktionen via mobilen.
Telia Play Hub är inkopplad via ethernet men jag har även testat att koppla upp via wifi men det vill inte fungera. I inställningarna i boxen verkar det inte vara nåt konstigt.

Nån som har tips på vad som kan vara fel?

Admin får flytta om tråden ligger på fel ställe.

Permalänk
Medlem

Vad är en "Telia Play Hub" för dig? Min är en SDMC DV8919X, och den dyker i det mesta här hemma...

Kan tänka mig vissa inställningar i router/accesspunkt som ställer till det.
Främst bör (måste?) båda enheter ligga på samma nätverk. x.x.x.? och inte x.x.x.? och y.y.y.?
Ligger de på olika, öhm, subnät (?) så KAN det ställa till det. Dvs 1 enhet på x.x.1.x och den andra på x.x.2.x, så KAN det bråka. x.x.x.? på allt, så har det funkat för mig.
Unifi-prylar har inställningar för Multicast och annat, som avaktiverat också kan ställa till det. Finns säkert motsvarande hos andra.

Nån hjälp kanske på vägen kanske....

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Vad är en "Telia Play Hub" för dig? Min är en SDMC DV8919X, och den dyker i det mesta här hemma...

Kan tänka mig vissa inställningar i router/accesspunkt som ställer till det.
Främst bör (måste?) båda enheter ligga på samma nätverk. x.x.x.? och inte x.x.x.? och y.y.y.?
Ligger de på olika, öhm, subnät (?) så KAN det ställa till det. Dvs 1 enhet på x.x.1.x och den andra på x.x.2.x, så KAN det bråka. x.x.x.? på allt, så har det funkat för mig.
Unifi-prylar har inställningar för Multicast och annat, som avaktiverat också kan ställa till det. Finns säkert motsvarande hos andra.

Nån hjälp kanske på vägen kanske....

Jo det är en sån jag har. Nu är jag inte hemma och kan kolla, kan vara så att jag har boxen kopplad i en switch så då gissar jag att problemet ligger där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBE_80:

Jo det är en sån jag har. Nu är jag inte hemma och kan kolla, kan vara så att jag har boxen kopplad i en switch så då gissar jag att problemet ligger där.

Nej, inte switch i sig. Jag har 2 switchar mellan min box och wifi. En vid routern och en till vid tvn. Wifi är kopplat direkt till routern. Unifi-grejer här.

Jag misstänker nån multicast-inställning. Som ju bör finnas om det inte fungerar, finns den inte så borde den ju inte blockas är min tanke.
Om det inte är nån subnät-historia.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Nej, inte switch i sig. Jag har 2 switchar mellan min box och wifi. En vid routern och en till vid tvn. Wifi är kopplat direkt till routern. Unifi-grejer här.

Jag misstänker nån multicast-inställning. Som ju bör finnas om det inte fungerar, finns den inte så borde den ju inte blockas är min tanke.
Om det inte är nån subnät-historia.

Jag har haft en Chromecast ansluten till tvn tidigare och det gick fint. Jag har en Asus router och den har en hel drös med inställningar så det kan mycket väl vara nåt där.