Permalänk
Medlem

VOB filer

Har för ett antal år sedan sparat mini-dv filmer på DVD. Formatet är VOB som går att spela på dator och tv. Jag vill dock spara filerna på en molnlösning för att framtidssäkra dem. Kan använda Adobe Media Encoder för detta. Filerna är relativt lågupplösta men vilket format är bäst att spara i både för att visa filerna på olika plattformar och för att kunna redigera dem?

Ytterligare en fråga är om det är någon som har en Apple adapter Firewire 800 till Thunderbolt 2 att sälja eller tipsa om var den går att köp? Adaptern har slutat att säljas och är svår att få tag i. På de svenska sidor den dyker upp på är den slutsåld.

Permalänk
Skrivet av Klx:

Har för ett antal år sedan sparat mini-dv filmer på DVD. Formatet är VOB som går att spela på dator och tv. Jag vill dock spara filerna på en molnlösning för att framtidssäkra dem. Kan använda Adobe Media Encoder för detta. Filerna är relativt lågupplösta men vilket format är bäst att spara i både för att visa filerna på olika plattformar och för att kunna redigera dem?

Ytterligare en fråga är om det är någon som har en Apple adapter Firewire 800 till Thunderbolt 2 att sälja eller tipsa om var den går att köp? Adaptern har slutat att säljas och är svår att få tag i. På de svenska sidor den dyker upp på är den slutsåld.

att skippa omkodning helt och bara göra skivavbilder av skivan som en hel DVD men kommer ta samma utrymme som skivans utrymme aka 4-8Gb/skiva beroende på hur stor skiva de ligger på.

detta program brukar jag använda när jag gör skivavbilder och alltid funkat bra.
https://www.imgburn.com/

i övrigt brunkar handbrake annars kunna göra ett bra jobb för att bara koda en dvd till h264 eller annan videokodning den även har en ruta att kryssa i för att inte komprimera videon/ljudet alls men länge sen jag använde det.
https://handbrake.fr/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Sparar du om dem i ett annat format så förlorar du ännu mer "upplösning".
Speciellt om detta format är ett designat för att spara utrymme.
Och ska du ha dessa filer för redigering, så kommer det bli ÄNNU sämre när du sparar om dem till din film senare.
Så, spara dem som de är, vad du än gör så kommer de bara att bli sämre...

Framtidssäkra......... När man gjorde formatet du har spelat in filerna på, och när man använde detta format att spela in på, så ansåg man troligen att det var hyffsat framtidssäkert. Nu sitter du här och undrar vilket format som idag är framtidssäkert?
Följ piratbranschen vill jag påstå. Deras använda filformat är troligen det mest gångbara osså. Idag är det väl H264 & H265.

Youtube annars? Vet iinte om man kan flagga filer som privata och ej sökbara där, men om inte och filmerna är ointressant, så kanske man kan lagra där?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället