Skrivet av Det Otroliga Åbäket:
Apple har en dryg miljard användare. Hur många av dem är kompetenta att fatta bra beslut om hur de handskas med krypteringsnycklar?
Därför är det extra viktigt att företaget man lagrar sin dyrbara data i, fattar viktiga beslut åt en. Bra ändå att Apple är ärliga om det, och visar hur allt lagras.
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:
För dem som är kapabla att göra det finns det flera alternativ, men för de allra flesta är det viktigare att ha hög säkerhet och kunna få tillbaka sina familjebilder om de får sin mobil stulen, än att inte ens polismyndigheter kan få tag på deras familjebilder, bara för att ta ett exempel.
Det är inte som så att jag tycker det är skrämmande att de kan hjälpa till när olyckan väl är framme, för den händer oavsett hur kunnig en person är. På det planet är jag helt för Apples val av lagring.
Men det går att göra det hela mycket säkrare, till exempel att ha helvägskryptering och att man då måste acceptera eller neka om Apple ska få sin egna nyckel till ens data, innan man börjar lagra ens data hos dom. Väljer man att neka trots att man får veta riskerna om olyckan är framme, och olyckor sker, ja, då får man helt enkelt skylla sig själv. Inge mer än så. Men då har man i alla fall fått göra ett val.
Att lagra ens värdefulla data (till exempel bilder på ens barn när de var i barnåldern) med at-restkryptering, kan leda till dataläckor, som har bevisats gång på gång. The Fappening är också ett perfekt exempel på detta. 2013/2014 (när det väl började) orsakades av att Apple tillät oändligt många inloggningsförsök, vilket de fixade till. Men jag ser att dessa läckor upprepas än i dag. Om läckorna som sprids än i dag är från 2014, vet jag dock inte. Finner det högst osannerligt.
Att mottagarna av de känsliga filerna delar dessa vidare, är inte inkluderad i exemplet. Vill man inte att sådana bilder och videoklipp på en ska spridas, så tar man dom inte från första början. Så enkelt är det.