Skulle behöva lite råd om bästa sätt att uppgradera äldre dator
Hejsan,
Jag har en bekant med äldre dator som uppgraderade Photoshop till version 25, och stötte därefter på "Error at loading of ippCV library in Photoshop" vilket verkar innebära att hans CPU inte stödjs, inte speciellt förvånande då datorn är från minst 2010 om jag minns rätt.
Då min bekant är äldre, närmre 90 år så funderar jag på vilken lösning som blir bäst, sannolikheten för att det här är det sista som uppgraderas i datorn är ju rätt hög.
Det han gör med datorn som eventuellt är lite krävande är mycket fotohantering då han är hobbyfotograf. Främst i Photoshop och Lightroom (Men även ett tredje program som jag inte minns vilket det är.) Utöver det betalar han mest räkningar och läser nyheter på nätet när han sitter vid datorn.
Det förslaget jag slängde ur mig var att köpa nytt moderkort + CPU + RAM, eventuellt kanske PSUn behöver uppgraderas då den är från 2011-2012. (Original-PSU:n gav upp för några år sedan, då sattes ett nätagg in från en annan dator som låg och skräpade.)
Chassi och alla lagringsenheter kan vi återanvända, hoppas jag.
De komponenter jag fått skickat till mig som sitter i datorn är följande:
Moderkort: ASUS P5B-V AiLifestyle Series - ATX - iG965
CPU: Intel Core 2 Quad Q6600
Kylare: Zalman CNPS-7700 CU
GPU: ASUS EN8600GT (NVIDIA GeForce 8600 GT)
RAM: DDR2, osäker på märke och mängd.
Chassi: Antec Nine Hundred tower - ATX
PSU: Borde vara Fractal Design Integra 400W eller Antec VP350P 350W jag minns inte riktigt vilket nätagg som kastades in när den gamla gav upp.
Budget: Så billigt som det bara är möjligt utan att vara dumsnål, men helst under 8000.
Krav: Klara Windows 11 då OS lär uppgraderas inom en snar framtid, samt klara Photoshop 25s hårdvarukrav.
Så vad tror ni? Vilket är den smidigaste och mest prisvärda lösningen? Jag antar att vi inte behöver köpa senaste generationens CPU + moderkort + RAM, så det kanske går att komma skapligt billigt undan med en något äldre generation? Vi siktar ju inte riktigt på att vara framtidssäkra för 10 år heller, även om gubben fortfarande är alert och jag skulle inte förvånad om han fortfarande sitter vid sin dator när han är närmre 100.
Och jag funderar som sagt även på om man ska passa på att köpa en ny PSU när man ändå är igång, den gamla är ju ändå över 10 år gammal.
Till sist funderar jag även på grafikkortet, är det värt att köpa nytt? Jag har dålig koll på om Photoshop belastar CPU eller GPU. (En snabbgoogling säger att det mest är 3D-rendering som belastar GPU, och sådant pysslar han inte med.)
Jag har god vana vid att mecka med datorer och servrar, så att byta komponenter själv är inga problem.
Ställ gärna frågor om det är någonting jag missat och tack på förhand!