Skulle behöva lite råd om bästa sätt att uppgradera äldre dator

Permalänk

Skulle behöva lite råd om bästa sätt att uppgradera äldre dator

Hejsan,

Jag har en bekant med äldre dator som uppgraderade Photoshop till version 25, och stötte därefter på "Error at loading of ippCV library in Photoshop" vilket verkar innebära att hans CPU inte stödjs, inte speciellt förvånande då datorn är från minst 2010 om jag minns rätt.
Då min bekant är äldre, närmre 90 år så funderar jag på vilken lösning som blir bäst, sannolikheten för att det här är det sista som uppgraderas i datorn är ju rätt hög.

Det han gör med datorn som eventuellt är lite krävande är mycket fotohantering då han är hobbyfotograf. Främst i Photoshop och Lightroom (Men även ett tredje program som jag inte minns vilket det är.) Utöver det betalar han mest räkningar och läser nyheter på nätet när han sitter vid datorn.

Det förslaget jag slängde ur mig var att köpa nytt moderkort + CPU + RAM, eventuellt kanske PSUn behöver uppgraderas då den är från 2011-2012. (Original-PSU:n gav upp för några år sedan, då sattes ett nätagg in från en annan dator som låg och skräpade.)
Chassi och alla lagringsenheter kan vi återanvända, hoppas jag.

De komponenter jag fått skickat till mig som sitter i datorn är följande:
Moderkort: ASUS P5B-V AiLifestyle Series - ATX - iG965
CPU: Intel Core 2 Quad Q6600
Kylare: Zalman CNPS-7700 CU
GPU: ASUS EN8600GT (NVIDIA GeForce 8600 GT)
RAM: DDR2, osäker på märke och mängd.
Chassi: Antec Nine Hundred tower - ATX
PSU: Borde vara Fractal Design Integra 400W eller Antec VP350P 350W jag minns inte riktigt vilket nätagg som kastades in när den gamla gav upp.

Budget: Så billigt som det bara är möjligt utan att vara dumsnål, men helst under 8000.

Krav: Klara Windows 11 då OS lär uppgraderas inom en snar framtid, samt klara Photoshop 25s hårdvarukrav.

Så vad tror ni? Vilket är den smidigaste och mest prisvärda lösningen? Jag antar att vi inte behöver köpa senaste generationens CPU + moderkort + RAM, så det kanske går att komma skapligt billigt undan med en något äldre generation? Vi siktar ju inte riktigt på att vara framtidssäkra för 10 år heller, även om gubben fortfarande är alert och jag skulle inte förvånad om han fortfarande sitter vid sin dator när han är närmre 100.
Och jag funderar som sagt även på om man ska passa på att köpa en ny PSU när man ändå är igång, den gamla är ju ändå över 10 år gammal.
Till sist funderar jag även på grafikkortet, är det värt att köpa nytt? Jag har dålig koll på om Photoshop belastar CPU eller GPU. (En snabbgoogling säger att det mest är 3D-rendering som belastar GPU, och sådant pysslar han inte med.)

Jag har god vana vid att mecka med datorer och servrar, så att byta komponenter själv är inga problem.

Ställ gärna frågor om det är någonting jag missat och tack på förhand!

Uppdaterade uppgraderingsalternativen, samt lade till budget och kravspec
Permalänk
Medlem

Det första du bör tänka på är att Windows 10 har mindre än ett år kvar med säkerhetsuppdateringar och de officiella hårdvarukraven för Win11 är höga; äldre hårdvara stöds inte (även om den fungerar). Således; du behöver köpa nästan allting nytt eller nyare begnande delar, alternativt en nyare laptop.

Permalänk
Medlem

Så kanske

Nu antog jag bara att det vad budget som var ute efter.

Permalänk
Hedersmedlem

Visst kan du kika på begagnat i något nyare skrud, men budgeten är bra att veta då.
Inte värt att försöka uppgradera nuvarande s775, blir mycket jobb för i princip ingenting i det här fallet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av DrSwizz:

Det första du bör tänka på är att Windows 10 har mindre än ett år kvar med säkerhetsuppdateringar och de officiella hårdvarukraven för Win11 är höga; äldre hårdvara stöds inte (även om den fungerar). Således; du behöver köpa nästan allting nytt eller nyare begnande delar, alternativt en nyare laptop.

Ah såklart, det har jag också funderat på, om man ska passa på att krypa över till Windows 11 på hans dator.
Men om man köper ett någorlunda modernt moderkort och CPU så antar jag att man är på det säkra? Jag har läst mycket om att moderkortet måste ha TPM 2.0, det är det som de flesta upptäcker att man inte har, eller har jag helt fel?

Skrivet av varget:

Så kanske
https://komponentkoll.se/bild/wCRoV.png

Nu antog jag bara att det vad budget som var ute efter.

Ledsen, vi har faktiskt inte nämnt några siffror, utan mest så billigt som möjligt utan att vara korkad.
Men om man kikar på laptopalternativet så lär ju en vettig laptop landa på minst 8000 antar jag? Så det här är ju ett skitbra alternativ. Klarar det kraven från Windows 11 om man skulle fundera på en uppgradering?

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Visst kan du kika på begagnat i något nyare skrud, men budgeten är bra att veta då.
Inte värt att försöka uppgradera nuvarande s775, blir mycket jobb för i princip ingenting i det här fallet.

Ledsen, jag missade helt budget, och tyvärr är det ingenting vi har diskuterat faktiskt. Utan han vill nog mest komma undan så billigt som möjligt utan att göra ett korkat val.

Men hans egna förslag var ju laptop, och om man ska köpa en vettig sådan så bör man väl sikta på minst 8000, så om man kan komma undan med ett moderkort + CPU + RAM som är vettigt för en bättre prislapp så är det ju oerhört positivt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SizzlingSnow:

Ah såklart, det har jag också funderat på, om man ska passa på att krypa över till Windows 11 på hans dator.
Men om man köper ett någorlunda modernt moderkort och CPU så antar jag att man är på det säkra? Jag har läst mycket om att moderkortet måste ha TPM 2.0, det är det som de flesta upptäcker att man inte har, eller har jag helt fel?

Ledsen, vi har faktiskt inte nämnt några siffror, utan mest så billigt som möjligt utan att vara korkad.
Men om man kikar på laptopalternativet så lär ju en vettig laptop landa på minst 8000 antar jag? Så det här är ju ett skitbra alternativ. Klarar det kraven från Windows 11 om man skulle fundera på en uppgradering?

Yes den klarar win11, processorn har inbyggd grafik som duger om man överlevt med en quad core tills nu.

Lägre än det där skulle jag inte gå. Är man ljud känslig så lägg på några hundra på en cpu kylare annars får man med en som duger även om den låter lite mer. Typ nått i stil med https://www.amazon.se/dp/B0BKFQNQGM

Om det inte är en SSDer idag för windows så lägg på https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/int... Eller om det inte får kosta så https://www.amazon.se/dp/B07LGBLBKB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SizzlingSnow:

Ledsen, jag missade helt budget, och tyvärr är det ingenting vi har diskuterat faktiskt. Utan han vill nog mest komma undan så billigt som möjligt utan att göra ett korkat val.

Men hans egna förslag var ju laptop, och om man ska köpa en vettig sådan så bör man väl sikta på minst 8000, så om man kan komma undan med ett moderkort + CPU + RAM som är vettigt för en bättre prislapp så är det ju oerhört positivt!

Har han redan kringutrustningen i övrigt och inte har behovet av att skutta runt så skulle jag påstå att en laptop är lite onödigt.
Går nog att hitta hyfsade begagnade delar som kommer klara sig bättre och för en bråkdel av priset.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SizzlingSnow:

Nyare hårdvara har TPM inbyggt i processorn.
Du kan även fundera över och läsa på lite om något av de bildbehandlingsprogram din vän använder har stöd för hårdvaruaccelation med GPU. Isåfall kanske en beg. GPU vare trevligt att ha.

Permalänk
Medlem

Kan behövas en ominstallation av Windows också, om man byter från så gammal plattform till en nyare. Så inte bara att flytta över hårddisk/SSD. Bra om det finns säkerhetskopior.
Finns det risk att han har annan gammal hårdvara (scanner etc, skrivare) som kan tänkas sakna drivrutiner till Windows 11? Annars tror jag själv att Windows 10 duger bra, och så uppgraderar man till Windows 11 om ett tag när allt annat med den "nya" datorn fungerar som det ska.

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av varget:

Yes den klarar win11, processorn har inbyggd grafik som duger om man överlevt med en quad core tills nu.

Lägre än det där skulle jag inte gå. Är man ljud känslig så lägg på några hundra på en cpu kylare annars får man med en som duger även om den låter lite mer. Typ nått i stil med https://www.amazon.se/dp/B0BKFQNQGM

Om det inte är en SSDer idag för windows så lägg på https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/int... Eller om det inte får kosta så https://www.amazon.se/dp/B07LGBLBKB

Toppen tack så mycket! Jag ska langa fram det förslaget till honom.

Han har följande kylare för tillfället: Zalman CNPS-7700 CU
Jag vet inte om den är vettig, eller om den ens går att återanvända.

Han har en Samsung 830 SATA SSD som jag installerade åt honom för ett gäng år sedan, där OS och program ligger installerat. Jag kan pitcha idén om att köpa en m2-disk om han skulle vilja boosta riggen än mer.

Vad tror du förövrigt om den gamla PSUn från 2011-2012, borde den bytas ut när man ändå håller på? Tänker så den inte ger upp och eventuellt sänker någon av de nya komponenterna om ett par månader.

Skrivet av Daemon:

Har han redan kringutrustningen i övrigt och inte har behovet av att skutta runt så skulle jag påstå att en laptop är lite onödigt.
Går nog att hitta hyfsade begagnade delar som kommer klara sig bättre och för en bråkdel av priset.

Tack så mycket! Jag är personligen inte heller inne på laptopalternativet, det känns som det minst prisvärda.
Jag har nog också lagt undan alternativet att köpa begagnat, efter lite betänktetid, jag har inte riktigt tid att sitta och leta på diverse begagnatforum, speciellt när en uppgradering inte verkar gå på mycket mer än 3 - 4 000 enligt det tidigare tipset.

Skrivet av DrSwizz:

Nyare hårdvara har TPM inbyggt i processorn.
Du kan även fundera över och läsa på lite om något av de bildbehandlingsprogram din vän använder har stöd för hårdvaruaccelation med GPU. Isåfall kanske en beg. GPU vare trevligt att ha.

Tack för tipset! Det jag har kollat på hittills är just Photoshop och det verkar inte vara speciellt GPU-krävande, om det ens behövs ett grafikkort så verkar vilket billiga kort som helst klara Photoshops låga GPU-krav. Men jag har bara snabbgooglat lite så jag kan ha missat något.

Skrivet av Pirum:

Kan behövas en ominstallation av Windows också, om man byter från så gammal plattform till en nyare. Så inte bara att flytta över hårddisk/SSD. Bra om det finns säkerhetskopior.
Finns det risk att han har annan gammal hårdvara (scanner etc, skrivare) som kan tänkas sakna drivrutiner till Windows 11? Annars tror jag själv att Windows 10 duger bra, och så uppgraderar man till Windows 11 om ett tag när allt annat med den "nya" datorn fungerar som det ska.

Yes jag tänkte passa på att installera om datorn i och med uppgraderingen.
Tack för tipset med kringutrustningen, han har faktiskt en fotoskrivare som jag bör kolla om den stödjs i Windows 11.

Jag har som sagt släppt pucken med begagnat, och laptop. Jag har även frågat lite om en budget och han vill helst landa under 8000 om det är möjligt.
Med andra ord, en så billig uppgradering som bara är möjlig, som klarar Windows 11 och Photoshop.
Jag uppdaterar första posten med informationen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av SizzlingSnow:

Tack för tipset! Det jag har kollat på hittills är just Photoshop och det verkar inte vara speciellt GPU-krävande, om det ens behövs ett grafikkort så verkar vilket billiga kort som helst klara Photoshops låga GPU-krav. Men jag har bara snabbgooglat lite så jag kan ha missat något.

Snabb GPU är ofta inte ett krav, men det kan snabba upp vissa filter och processer rejält.

Permalänk
Skrivet av DrSwizz:

Snabb GPU är ofta inte ett krav, men det kan snabba upp vissa filter och processer rejält.

Tack för tipset! Jag får fråga honom om det är någonting han gör i Photoshop som han upplever går långsamt.
Men jag vill minnas att han inte tyckte programmet var speciellt långsamt mer än att det var lite väntetid vid uppstart, och med tanke på det antika grafikkortet han sitter på idag så antar jag att han inte gör någonting som är speciellt GPU-krävande.
Men jag får som sagt fråga honom om det är någonting när han redigerar som han tycker tar lång tid!

I övrigt vill jag tacka så hemskt mycket för alla bra förslag och idéer!
Jag har slängt iväg paketförslagen från @varget och @Alastor Moody till honom med förklaring på vad skillnaden mellan paketen och priset är.

Permalänk

Hej igen!

Tack än en gång för alla tips och otroligt bra förslag. Efter samråd med gubben så landade vi i paketet som @varget knåpade ihop. Främst då 32GB RAM lockade, vi beställer även 1TB Kingston m2-disk från Elgiganten, det var ett bra pris tyckte vi. Då kan vi plocka ur ett par av diskarna som han har idag, framför allt den gamla Samsung SSD:n, det blir ett fint lyft!

Sedan undrar jag fortfarande lite över PSU, den som sitter i idag är från 2011 - 2012 någon gång, och jag minns som sagt inte riktigt vilken vi kastaden in. Antingen Fractal Design Integra 400W eller Antec VP350P 350W.
Orkar de driva nya CPUn? Grafikkortet kastar vi nog ur i samma veva, så det blir väl några W mindre att driva.
Framför allt, bör man byta ut en så gammal PSU? Den har ju mer än 10 år på nacken. Eller är det frid och fröjd att fortsätta tuffa på med den?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SizzlingSnow:

Hej igen!

Tack än en gång för alla tips och otroligt bra förslag. Efter samråd med gubben så landade vi i paketet som @varget knåpade ihop. Främst då 32GB RAM lockade, vi beställer även 1TB Kingston m2-disk från Elgiganten, det var ett bra pris tyckte vi. Då kan vi plocka ur ett par av diskarna som han har idag, framför allt den gamla Samsung SSD:n, det blir ett fint lyft!

Sedan undrar jag fortfarande lite över PSU, den som sitter i idag är från 2011 - 2012 någon gång, och jag minns som sagt inte riktigt vilken vi kastaden in. Antingen Fractal Design Integra 400W eller Antec VP350P 350W.
Orkar de driva nya CPUn? Grafikkortet kastar vi nog ur i samma veva, så det blir väl några W mindre att driva.
Framför allt, bör man byta ut en så gammal PSU? Den har ju mer än 10 år på nacken. Eller är det frid och fröjd att fortsätta tuffa på med den?

Nya processorn drar mindre ström än den gamla Q6600, så inga problem för den sakens skull.
Blir dubbel strömbesparing då så att säga utan GPU:n och med nya snålare processorn.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SizzlingSnow:

Den kommer orka driva datorn fint, CPUn är på ~65W plus lite till ligger långt under 350/400W. Om det finns budget så är det väl inte dumt att köpa en ny. Men jag hade nog snålat och skippat. Inte hört om att gamla agg skulle ha sönder andra delar på löpande band.

Mvh
En som har ett 10år gammalt Corsair HX650 i sin frus dator.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Nya processorn drar mindre ström än den gamla Q6600, så inga problem för den sakens skull.
Blir dubbel strömbesparing då så att säga utan GPU:n och med nya snålare processorn.

Tack så mycket för informationen!
Jag hade koll på att grafikkorten blivit snålare, i all fall blev det så för mig när jag för ett par år sedan gick från Radeon R9 280X till RTX 2060.
Men jag hade inte koll på att även CPUerna blivit snålare, det är ju riktigt positivt!

Skrivet av varget:

Den kommer orka driva datorn fint, CPUn är på ~65W plus lite till ligger långt under 350/400W. Om det finns budget så är det väl inte dumt att köpa en ny. Men jag hade nog snålat och skippat. Inte hört om att gamla agg skulle ha sönder andra delar på löpande band.

Mvh
En som har ett 10år gammalt Corsair HX650 i sin frus dator.

Tack för informationen! Vi snålar lite och utelämnar PSU för tillfället!
Hade fått för mig att jag läst om moderkort och eventuellt annan hårdvara som ibland get upp när en PSU dött. Men det kan ju vara specifikt unika fall såklart, och man lär ju inte höra om alla PSUer som dör utan att ta med sig andra komponenter.

Haha på min gamla stationära dator, som jag sitter vid väldigt sällan nu för tiden sitter jag också med en gammal Corsair, VX 550W 80+ närmre bestämt!