Permalänk

Blockets köpskydd

Läste denna tråd precis https://www.sweclockers.com/forum/trad/1729454-skadad-7950x3d... och tänkte varna för Blockets köpskydd vilket inte är värt ett dugg.
Jag köpte en vara som säljaren har angivit som "mycket gott skick - ny skick" och när jag fick hem den visade det sig att den var långt ifrån nyskick.
Jag skapade ett reklamationsärende och bifogade bilder som underlag till mitt reklamation. Säljaren ifrågasätter mina förväntningar på skicket där jag påpekar att jag förväntar mig att det ska vara nyskick vilket denne har angett.
Säljaren anger sedan att han inte är tillgänglig i två månader framöver och Blocket har fryst köpet i två månader tills säljaren är tillgänglig igen. Jag ska alltså ligga ute med pengarna tills säljaren blir tillgänglig och kan ta emot paketet igen.
Jag skickade en ny separat förfrågan till Blocket och frågade hur lång tid säljaren har på sig att ta emot/hämta ut returnerad paket och de säger 10 dagar. Blocket följer alltså inte sina egna riktlinjer i deras Köpskydd tjänst.
Dessutom tillämpar Blocket en SLA på 72h. Det tar alltså tre dygn att få återkoppling från deras kundtjänst, efter varje förfrågan.

Permalänk
Medlem

Jag begriper inte varför folk genomför affärer på distans! Möt upp på neutral, folkfylld plats i det offentliga, utbyt varan där, båda är nöjda när man genomfört affären. Skicka och sånt är rent vansinne!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jag begriper inte varför folk genomför affärer på distans! Möt upp på neutral, folkfylld plats i det offentliga, utbyt varan där, båda är nöjda när man genomfört affären. Skicka och sånt är rent vansinne!

Brukar köpa/sälja mellan fyra ögon. Denna gång fanns inte varan i närheten och jag tänkte att köpskyddet för 200-300kr skulle vara en trygg försäkring, men lessons learned, tänkte att jag åtminstone kan varna andra för denna hitte-på-tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kanske går bra om man bir i en storstad där många köper och säljer hela tiden. Bor man på landsbygd så går det inte lika lätt.