Permalänk
Medlem

Webkamera Proxtend X701 funkar ej

Köpte två webkameror ProXtend X701 i julklapp till mina grabbar då det var prissänkt under en Inet stream strax innan jul. Testade bara en av dom vid jul och då funkade den, på en Win10 dator i kamera appen. Nu har bägge bytt datorer och kör nu Windows 11 och jag får inte igång nån av kamerorna på nån av dom två datorerna. Får en gul triangel i enhetshanteraren och då står det: Den här enheten kan inte starta. (kod 10).

Testade bägge kamerorna på min egen dator som ännu har Windows 10. Får samma fel i enhetshanteraren som ovan.

Lyckas inte uppdatera drivrutinerna under varken Win 10 eller 11 i Windows Update. Hittar heller inga specifika drivrutiner till denna. I kamera appen så står det "Vi hittar inte din kamera". Dom går ej heller få igång i andra program tex, discord eller Teams. Har testat runt på alla usb-portar. I windowsmeny för "Bluetooth och andra enheter" så visas den, men det står drivrutinsfel på den.

Jag har bara lyckats hitta en tråd på Reddit där man har samma problem, men inte hittat nån lösning. https://www.reddit.com/r/WindowsHelp/comments/1i3pruo/i_insta...

Nån som trots allt har en lösning på detta ?

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Jag skulle precis skriva en egen tråd. EXAKT samma problem.

Köpte på Inet streamen. Funkade när den kom hem. När jag skulle använda den igen i torsdags funkade den inte alls. Samma error.

Jag åkte iväg till Inet idag och fick den utbytt. Vi testade den aldrig där uppe (Smidigt som satan, Inet bara tog och bytte den utan någon snack om saken). Men när jag kommer hem och testar den nya, funkar den inte alls. Jag har testat olika portar. Men även testar min frus Macbook Air. Samma där. Nada.

Känns så dära att lämna tillbaka ännu en, speciellt om det funkar hos Inet.

Är det möjligt att någon windows update brickar kameran?

EDIT: Läser på Reddit tråden att några testade telefonen. Funkade inte för mig. Har du testat?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk

vill minnas att detta är ett ofta känt problem med dessa rebrandade dropship märken att drivrutinerna generellt aldrig får några uppdateringar och ofta inte har drivrutiner från windows update eller går att finna för manuell installation på internet öht.

vill man ha något som garanterat fungerar många år frammåt får man helt enkelt köpa från erkända märken t.ex. logitech då dropshipmärken oftast inte garanterar funktion mer än just när första drivaren tillverkades för den och därför de också bara kostar typ en bråkdel av vad ett seriöst märke tar för liknande specar.

@inet kanske vill kommentera på detta? eller vet var drivrutinerna finns att hämta hem.

Nördic verkar också sälja den fast rebrandad till nördic och de skickar med ett kamera lock man kan montera på den
https://noerdic.se/products/nordic-high-quality-4k-web-cam-au...

där verkar den specad som

Cam-18M i beskrivningen

eller

C48-CAM-18M i manualen

och specar win XP - win 10 vilket troligen betyder att den kommer med någon gammal drivare för xp/win7

kanske går att hitta något på dessa namn istället.

dock iom att nördic specar XP - win 10 så handlar det troligen om en ganska extremt gammal drivare som kommer med kameran... troligen något gjort för XP/win7 då de flesta win7 drivare fram till ganska nyligen iaf varit relativt funktionsdugliga även i win 10.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

EDIT: Läser på Reddit tråden att några testade telefonen. Funkade inte för mig. Har du testat?

Har inte testat på telefonen, och ämnar inte göra det heller...jag köper ju inte en webkamera till en telefon

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Har inte testat på telefonen, och ämnar inte göra det heller...jag köper ju inte en webkamera till en telefon

Nä, men ett sätt att felsöka om det är datorn eller kameran. Verkar dock som det är Windows. Men jag blir lite orolig över att min inte funkar på telefonen.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Inet
Skrivet av Bläjd:

Köpte två webkameror ProXtend X701 i julklapp till mina grabbar då det var prissänkt under en Inet stream strax innan jul. Testade bara en av dom vid jul och då funkade den, på en Win10 dator i kamera appen. Nu har bägge bytt datorer och kör nu Windows 11 och jag får inte igång nån av kamerorna på nån av dom två datorerna. Får en gul triangel i enhetshanteraren och då står det: Den här enheten kan inte starta. (kod 10).

Testade bägge kamerorna på min egen dator som ännu har Windows 10. Får samma fel i enhetshanteraren som ovan.

Lyckas inte uppdatera drivrutinerna under varken Win 10 eller 11 i Windows Update. Hittar heller inga specifika drivrutiner till denna. I kamera appen så står det "Vi hittar inte din kamera". Dom går ej heller få igång i andra program tex, discord eller Teams. Har testat runt på alla usb-portar. I windowsmeny för "Bluetooth och andra enheter" så visas den, men det står drivrutinsfel på den.

Jag har bara lyckats hitta en tråd på Reddit där man har samma problem, men inte hittat nån lösning. https://www.reddit.com/r/WindowsHelp/comments/1i3pruo/i_insta...

Nån som trots allt har en lösning på detta ?

Hej,

Tack för att du uppmärksammade detta.
Vi har kontaktat leverantören för att se vad felen kan bero på och om de har en lösning, och vi håller nu noga koll på RMA-frekvensen på de här modellerna.

Skulle det inte finnas någon lösning på nära ingång, eller om du inte orkar med det eventuella strulet/väntetiden, är du självklart varmt välkommen att returnera. Vi har flaggat till vår serviceavdelning att det är strul med den här modellen just nu.

Beklagar krånglet, förhoppningsvis har de en uppdatering på gång som kan avhjälpa felet.
Vi uppdaterar här när vi själva fått svar.

// Backe

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Hej.

Samma historia här. Testade kameran i en Linux-burk (Ubuntu) och där fungerade den utmärkt så MS är nog lite medskyldiga här?

/Henke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej,

Tack för att du uppmärksammade detta.
Vi har kontaktat leverantören för att se vad felen kan bero på och om de har en lösning, och vi håller nu noga koll på RMA-frekvensen på de här modellerna.

Skulle det inte finnas någon lösning på nära ingång, eller om du inte orkar med det eventuella strulet/väntetiden, är du självklart varmt välkommen att returnera. Vi har flaggat till vår serviceavdelning att det är strul med den här modellen just nu.

Beklagar krånglet, förhoppningsvis har de en uppdatering på gång som kan avhjälpa felet.
Vi uppdaterar här när vi själva fått svar.

// Backe

Hej och tack för svaret Backe. Hur länge kan man avvakta med att göra en RMA ? Kan tänka mig att avvakta och invänta eventuell uppdatering som löser problemet, om det inte påverkar att jag kan returnera dom.

Visa signatur

Permalänk
Inet
Skrivet av Bläjd:

Hej och tack för svaret Backe. Hur länge kan man avvakta med att göra en RMA ? Kan tänka mig att avvakta och invänta eventuell uppdatering som löser problemet, om det inte påverkar att jag kan returnera dom.

Hej igen,

Det är verkligen inte bråttom, skulle de inte komma med en lösning kan du reklamera produkten.
Då har du 3 år på dig, från datumet du köpte den.

Men ja det hade verkligen varit skönt om de hittade en lösning snabbt, det bör ju verkligen vara något som kan fixas med en uppdatering till drivrutinerna eller Windows 11.

Vi har inte fått något besked från leverantören än, men vi uppdaterar så snart vi vet mer.

//Backe

Visa signatur

Instagram

Permalänk
Medlem

Jag köpte också en likdan kamera på Inet´s julstream och provat att den fungerade och så men nu när jag skulle använda den igen så fungerar den inte och enhetshanterar klagar.

Provade den dock på en annan dator jag har och där fungerade den bra så det känns som det är någon update på Windows som ställer till det

edit: kan även verifiera att webkameran slutade fungera efter att jag uppdaterade Windows Update även på den andra datorn

Permalänk
Medlem

Hej, har samma problem trots att den blivit utbytt hos Inet.

Visa signatur

Corsair iCUE LINK 3500X RGB Vit & AMD Ryzen 9 7900x 5,5 GHz & Kolink Umbra 360mm & Asus Tuf Gaming X870 & Asus radeon RX 7800 XT 16GB & OCZ FATAL1TY - 750 W

Permalänk
Skrivet av xilefm:

Jag köpte också en likdan kamera på Inet´s julstream och provat att den fungerade och så men nu när jag skulle använda den igen så fungerar den inte och enhetshanterar klagar.

Provade den dock på en annan dator jag har och där fungerade den bra så det känns som det är någon update på Windows som ställer till det

edit: kan även verifiera att webkameran slutade fungera efter att jag uppdaterade Windows Update även på den andra datorn

Ja microsoft är troligen delaktig till problemet i kombination med en uråldrig drivare.

Microsoft gjorde ganska många gamla drivare från före releasen av win 10 inte längre fungerande med 24h2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Asså, vad gjorde Microsoft i denna uppdateringen... TOTALT misslyckande...

Inte nog med att de tvingade mig att uppdatera de järvarna, det totalt sabbade både kaperan som nämnd i tråden. Men även EK Connect samt mina kompisars Icue program.

Fick TOTAL panik när allt bara slocknade och min datorlåda var så het att jag brände mig när jag tog på den...

Windows updateringen fick EK connect att inte bara avinstalleras, men det stängde ner fläckt och pump kontrollen dessutom!!!

Fick öppna fönstret och lufttrycksblåsa mot datorn när den gjorde sina 3 omstarter... När jag väl kom in i windows och installerade allt igen, var såklart allt över typ 90 grader (grafikkortet runt 70). Massvis med luftbubblor hade skapats (obviously har kylvattnet börjat ånga)...

Kunde gått riktigt förbaskat illa!

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Medlem

Hej
@Inet @norowner @Bläjd @xilefm @Henke

Jag gjorde som det stod i Reddit tråden. Avinstallerade KB5050009.

"settings -> windows update -> update history -> scroll down to "Uninstall updates" -> uninstall either that or KB5050009".

Och nu funkar min kamera igen.

Visa signatur

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Hej

"settings -> windows update -> update history -> scroll down to "Uninstall updates" -> uninstall either that or KB5050009".

Vilken jävla kung! Det funkade

Visa signatur

Corsair iCUE LINK 3500X RGB Vit & AMD Ryzen 9 7900x 5,5 GHz & Kolink Umbra 360mm & Asus Tuf Gaming X870 & Asus radeon RX 7800 XT 16GB & OCZ FATAL1TY - 750 W

Permalänk
Inet
Skrivet av AldrigJa:

Hej

Tack för uppdateringen/tipset!

Vi fortsätter snacka med leverantören, om man kan hitta en lösning där Microsofts uppdateringar inte stoppar kamerorna helt sonika i framtiden.

//Backe

Visa signatur

Instagram

Permalänk
Skrivet av Inet:

Tack för uppdateringen/tipset!

Vi fortsätter snacka med leverantören, om man kan hitta en lösning där Microsofts uppdateringar inte stoppar kamerorna helt sonika i framtiden.

//Backe

Skulle tro att det krävs att det görs en ny drivrutin från tillverkaren uppdateringen i fråga täpper till en bakdörrar som kan stå öppna med diverse drivare

Citat:

https://support.microsoft.com/en-us/topic/january-14-2025-kb5...

Improvements

This security update includes improvements that were a part of update KB5048667 (released December 10, 2024). Below is a summary of the key issues that this update addresses when you install this KB. If there are new features, it lists them as well. The bold text within the brackets indicates the item or area of the change we are documenting.

[Windows Kernel Vulnerable Driver Blocklist file (DriverSiPolicy.p7b)] This update adds to the list of drivers that are at risk for Bring Your Own Vulnerable Driver (BYOVD) attacks.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Installerade precis "2025-01, kumulativ uppdatering för Windows 11 Version 24H2 för x64-baserade system (KB5050094)" och nu fungerar kameran igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatiz:

Installerade precis "2025-01, kumulativ uppdatering för Windows 11 Version 24H2 för x64-baserade system (KB5050094)" och nu fungerar kameran igen!

Tack för svar. Jag kollade över tipsen tidigare i tråden, men kunde inte hitta just den uppdateringen i Windows 10 som jag har på min egen burk. Men får kolla på nån av grabbarnas datorer som kör Windows 11.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bläjd:

Tack för svar. Jag kollade över tipsen tidigare i tråden, men kunde inte hitta just den uppdateringen i Windows 10 som jag har på min egen burk. Men får kolla på nån av grabbarnas datorer som kör Windows 11.

den är bara för win 11
https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB5050...

win 10 har inte fått uppdateringen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag blev påtvingad en windows update som förstörde kameran igen. Men det kom en ny uppdatering häromdan som löste det igen.

Oavsett, cred till @Inet som skötte det här väldigt bra enligt mig. När jag besökte butiken (första gången för mig, kund över 10 år) så var det inga problem att byta. Även om jag försökte få kundtjänst att testa kameran där så var det "Nä, vi tror på att den krånglar hemma för dig.".

Det är också därför Inet är ett av företagen jag helst inte skickar tillbaka något innan jag verkligen felsökt allt själv.

När vi ändå pratar om kameran.
Någon som har något nice sätt att montera den? Vill helst inte ha den på skärmen hela tiden.

Visa signatur

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ruskigt trist att kameran strular på nya jobbdatorn. Jag hann använda den några dagar innan Windows Update satte stopp för användandet
Den var så mycket bättre än den skruttkamera jag hade sedan tidigare som nu får tugga på ett tag till.

Datorn plockar ner versionen jag avinstallerar igen pga jobbpolicy.

Jag fortsätter hoppas på en lösning och väntar tålmodigt.