Äta kallrökt korv, fast rått?

Permalänk
Medlem

Äta kallrökt korv, fast rått?

Har köpt Ystadskorv som är kallrökt. Kan man äta den rå, eller bör man tillaga den? Har googlat lite, men hittar inga bra svar.

Permalänk
Moderator
Moderator

Det går alldeles finemang att äta som den är. Även om korven kallrökts har den hettats upp tillräckligt för att ha ihjäl det mesta av farliga bakterier.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Har köpt Ystadskorv som är kallrökt. Kan man äta den rå, eller bör man tillaga den? Har googlat lite, men hittar inga bra svar.

Är den rökt så är den inte längre rå. Rökta korvar går normalt bra att äta som de är.
Det finns korvar som faktiskt är råa och måste tillagas innan man äter dem, men då brukar det stå tydligt angivet på förpackningen att de måste tillagas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det går alldeles finemang att äta som den är. Även om korven kallrökts har den hettats upp tillräckligt för att ha ihjäl det mesta av farliga bakterier.

Om den har hettats upp så handlar alltså om separat tillagning som gjorts utöver kallrökningen?
Jag skulle inte våga gissa för hela kategorin sådär, utan isf titta på vad tillverkaren säger om den specifika produkten.

Varmrökt så är det en annan sak, förstås.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kallrökt kan ätas som det är, det är bara att produkten har rökts på lägre temp för att inte "förstöra" köttet, det är likt varmrökning en konserverings och tillagningsmetod.

Kallrökta produkter brukar oftast vara torkade och rejält saltade.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Är den rökt så är den inte längre rå. Rökta korvar går normalt bra att äta som de är.
Det finns korvar som faktiskt är råa och måste tillagas innan man äter dem, men då brukar det stå tydligt angivet på förpackningen att de måste tillagas.

Skrivet av Oliver91:

Kallrökt kan ätas som det är, det är bara att produkten har rökts på lägre temp för att inte "förstöra" köttet, det är likt varmrökning en konserverings och tillagningsmetod.

Kallrökta produkter brukar oftast vara torkade och rejält saltade.

Om det ska kallas "rå" eller inte låter jag vara, men nej kallrökt är inte "tillagad" på det sättet att det värmts upp nog för att ta död på alla bakterier som kan finnas i kött. Hör man på namnet, det ska vara "kallt".

Produkter som beskrivs i tråden är dock så processerade att ingenting blir kvar, de har också all möjliga sorts tillsatser.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av evil penguin:

Om den har hettats upp så handlar alltså om separat tillagning som gjorts utöver kallrökningen?
Jag skulle inte våga gissa för hela kategorin sådär, utan isf titta på vad tillverkaren säger om den specifika produkten.

I de fall den inte värmebehandlats eller av annan anledning måste tillagas innan förtäring måste det anges på förpackningen. Utanför sådant som hobbyrökare, gårds- eller marknadsförsäljning (hantverkskorv och liknande) tror jag det är exceptionellt sällsynt med kallrökta charkprodukter som inte är värmebehandlade eller processade på annat sätt så bakterier inte utgör någon fara. TS korv tillverkas av Scan och kallrökningen handlar mer om smaksättning och säkerligen en stor slev marknadsföring.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kanske ska undvika det ifall du är gravid

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

I de fall den inte värmebehandlats eller av annan anledning måste tillagas innan förtäring måste det anges på förpackningen. Utanför sådant som hobbyrökare, gårds- eller marknadsförsäljning (hantverkskorv och liknande) tror jag det är exceptionellt sällsynt med kallrökta charkprodukter som inte är värmebehandlade. TS korv tillverkas av Scan och kallrökningen handlar mer om smaksättning och säkerligen marknadsföring.

Ok, var inte närmare bekant med produkten i sig. Om det är ett Scan-produktnamn specifikt så låter det väldigt sannolikt att det är precis som du säger vad gäller denna korv.

Tycker dock att det i ett större perspektiv är rimligt att man är medveten om vad det innebär att något är kallrökt, så ville belysa just detta och då att det eventuellt är två helt separata företeelser. Korven kan vara färdig att ätas (eller ej) på andra grunder än att den är kallrökt. Frågan började ju dessutom som en mer allmängiltig formulering om "Äta kallrökt korv, fast rått?"...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Från deras hemsida https://www.scan.se/faktakollen/qa/
KAN MAN ÄTA SCANS KORVAR SOM DE ÄR ELLER BEHÖVER DE TILLAGAS?
Våra färskkorvar ska alltid tillagas innan man äter den. Våra övriga korvar går att äta som de är men vi rekommenderar alltid att man tillagar den för smakens skull.

Permalänk
Medlem

Å om inget annat finns det antibiotika..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag är inte säker på att jag tycker att "det mesta" är bra nog här.

Men som andra skriver. Den är inte rå om den är rökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Men som andra skriver. Den är inte rå om den är rökt.

många "rökta" saker är inte rökta. de har bara tillsats lite E ämnen för röksmak

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

många "rökta" saker är inte rökta. de har bara tillsats lite E ämnen för röksmak

Hur vi än vänder och vrider på den så är den inte rå och det är bara trycka i sig.

Sen är det ju som vanligt med E-nummer som alltid framställs i dålig dager. Att ett ämne har ett E-nummer betyder att det är godkänt och säkert. Äter hellre 1000 E-nummer än någon spännande som inte fått OK stämpel.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Massy:

Det jag avsåg var att värmebehandling eller andra steriliseringsmetoder aldrig kan garantera ett 100%-igt avdödande av bakterier. Levande bakterier är ganska lätta att ha ihjäl, deras sporer är däremot förbannat svåra. Det handlar i livsmedelssammanhang om att uppnå det som kallas en kommersiellt steril produkt vilket i praktiken innebär att den skall vara och förbli ofarlig förutsatt att den förpackas och hanteras på vissa specifika sätt, beroende på produkttyp (som att en kylvara skall hållas under viss temperatur och håller max si och så länge, en konservburk måste vara hermetiskt tillsluten och så vidare). Om det inte hålls kan vi trots kommersiell sterilisering få skojigheter som utbrott av listeria, salmonella och andra mysigheter.

Så vi får glatt nöja oss med det mesta

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Sen är det ju som vanligt med E-nummer som alltid framställs i dålig dager. Att ett ämne har ett E-nummer betyder att det är godkänt och säkert. Äter hellre 1000 E-nummer än någon spännande som inte fått OK stämpel.

Ett E-nummer betyder bara att ämnet har varit godkänt någon gång.
Det finns en del tillsatser med E-nummer som har blivit förbjudna just för att de visade sig inte vara säkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Ett E-nummer betyder bara att ämnet har varit godkänt någon gång.
Det finns en del tillsatser med E-nummer som har blivit förbjudna just för att de visade sig inte vara säkra.

Ja och då är det ju alltså ingen risk att hitta de i livsmedel längre.