Brusreducerande hörlurar kan störa utvecklingen av hörseln

Permalänk
Melding Plague

Brusreducerande hörlurar kan störa utvecklingen av hörseln

Audiologer slår larm om ett nytt fenomen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kör brusreducerande minst 8 timmar per dag. Boende i stan i gammalt hus utan isolering, med grannars barn som hoppar och skuttar hela dagarna i ända har jag inget val om jag ska kunna få något gjort.

I denna takt så kommer jag med andra ord vara duktigt efterbliven lagom till pension. Woohoo!

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[Ryzen 9 9900X] - [GIGABYTE X870E AORUS PRO] - [Corsair Vengeance DDR5-6000 128GB] - [Fractal Design North chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [be quiet! Platinum 850W] - [Noctua NH-D15S] - [Dell U4025QW] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Finns alltså inga bevis för detta. Clickbait

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

A men... Hjärnan är som en muskel och behöver tränas. Du kan inte bara sätta dig framför en piano och börja spela fint, du måste faktiskt lära dig först och det gör man inte på ett par timmar. Varför skulle det vara annorlunda med hörseln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Rubriken är ” Brusreducerande hörlurar kan störa utvecklingen av hörseln” och artikeln handlar om att det kan vara så. Det är väl inte clickbait?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Hur är detta clickbait? Rubriken är tydlig om en potentiell koppling och i artikeln står det att det behövs mer forskning. Vad för bevis är det du efterfrågar? Det står ju i artikeln att det är utvecklandet av hörseln det gäller och som så många andra aspekter av mänsklig perception är det svårt att få en enhetlig empirisk bevisning. Detta är väl mera som en indikation på något som kan behöva undersökas närmre för att se om det går att hitta en förklaring, hörlurar eller annan.

Detta var en bra och intressant artikel tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag brukar vara den första som gnäller på clickbait men detta är definitivt inte det.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Tror inte nödvändigtvis det är brusreducerande hörlurar som är problemet men kan väl bidra till fenomenet att hjärnan vänjer sig med tysthet runtomkring. Själv har jag märkt som hörlursfantast med bra ljud hemma och lyssnar ju åtminstone ett par timmar dagligen med slutna lurar i mitt fall så man har allting superklart och min hjärna tror jag har vant mig vid detta ljud så jag har också upplevt problem t.ex. i kafferummet / festsalar och dyl. i jobbet att jag ofta har problem att höra den andra när det är ljud runt om kring, problemet försvinner när det blir tystare runt omkring. Jag har ju själv alltid trott det är med åldern / mitt lyssnande att göra (även fast jag har begränsat volymen till en viss nivå och kör alltid samma, detta kan också vara en bidragande faktor att man speccar in hjärnan för mycket till samma ljud och ljudnivå, det att man mastrar ljudfiler som hobby och hör samma låt om och om igen kanske gör inte situationen bättre heller). Senaste hörtest så fick jag nog att min hörsel ligger inom ramen vad är normal för min ålder. T.ex. märker att många kolleger som är nära pensionsåldern t.o.m. tycks kunna höra diskussionerna bättre.

Tror det ligger i som friArsenik att hjärnan behöver också få lite jumpa och tränas, jag vet åtminstone pga min mastering hobby har jag ju lärt mig att urskilja väldigt små detaljer som andra som inte sysslar med sånt kanske skulle lägga märke till, t.ex. förmågan att justera Equalizern och sånt och urskilja ändringen. Likaså tror jag att hjärnan vänjer sig fort med ljud, det är ofta varför man har svårt att acceptera en ny hörlur i början och kanske tycker det låter lite "fel" och hjärnan behöver processera ljudet en stund.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Detta är väll inget nytt egentligen för vi(forskare) vet att dagens lyx/moderniteter sabbar utvecklingen för oss människor.

Telefonerna kommer ge gamnacksproblem längre fram, surfplattor/mobiler hämmar utvecklingen för barns hjärnor, besticken/klämmaten skapar sneda tänder eftersom vi inte behöver tugga maten lika ofta/hårt och man har ju alltid sagt bara för att det är modernt behöver det inte betyda att det är bra för oss människor i längden.....

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Intressant teori. Personligen har jag haft APD-symptom (aldrig utrett) så länge jag kan minnas. Hade heller inga brusreducerande lurar som barn eller tonåring. Under senaste 5 åren har jag haft brusreducerande på mig väldigt ofta, men jag kan inte urskilja om jag nu har ännu svårare att urskilja ord. Har faktiskt inte tänkt på det.

Permalänk
Medlem

Hörlurarna är nog bara en yttring av detta generella fenomen. Ser hela familjer som alla går med ögonen ner i telefonen, märker ingenting, de hamnar i vägen för cycklar, min bil när jag ska in eller ut ur min port etc. Är även en väldans massa felparkerande vid denna port trots tydlig skyltning om att det är förbjudet. Tror att folk inte uppfattar verkligheten längre, de är så inne i att knarka sociala medier dygnet runt.

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig glömma reaktionen hos audinomerna på södersjukhuset i Stockholm när jag förklarade att jag haft tinnitus sen 20 år men nu har det blivit värre och nämnde att jag köpt brusreducerance hörlurar. det var en sån min som sa "är du dum i huvet!?". Men diplomatiska som dom var sade hon bara "ja, dom borde komma med varningstexter som snusdosor har". Så det verkar visst vara känt inom expertisen att denna funktion är dålig generellt.

Permalänk

Låter som mig, får problem om två person talar samtidigt, konversera i en miljö med högt ljud... inte en chans, varit så så länge jag kan minnas. Aldrig använt brusreducerande dock.

Permalänk
Medlem

aldrig föstått mig på folk som hela dagarna går omkring i lurar. kan inte vara bra att konstant vara i en "annan värld" och inte fokusera vad som händer och låter nära en.
jobbar på bullrig arbetsplats så har peltorkåpor när jag jobbar. skulle aldrig vandra omkring med lurar på stan tex. ser dessutom fånigt ut

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoff75:

Jag kommer aldrig glömma reaktionen hos audinomerna på södersjukhuset i Stockholm när jag förklarade att jag haft tinnitus sen 20 år men nu har det blivit värre och nämnde att jag köpt brusreducerance hörlurar. det var en sån min som sa "är du dum i huvet!?". Men diplomatiska som dom var sade hon bara "ja, dom borde komma med varningstexter som snusdosor har". Så det verkar visst vara känt inom expertisen att denna funktion är dålig generellt.

Upplever exakt samma sak. Tidigare använde jag trådade lurar utan NC i många år utan problem. Lyssnar alltid på väldigt låg volym. När jag gick över till trådlösa lurar med NC så märkte jag direkt hur min tinnitus försämrades drastiskt. Hittar ingen annan förklaring än att NC triggar min tinnitus så fortsättningsvis blir det NC OFF för min del.

Permalänk
Medlem

Välkommen till min värld, så här har jag levt utan det där påhittet hela livet.
Genvägar i samhället är inte alltid till godo.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Klarar man sig om man alltid haft inbyggt tinnitus och på så vis bär med sig jobbiga och störiga ljud ;)? I mitt fall enn gammal tjocktv som tjuter

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Tips till er som lider av tinnitus är att köpa benledande hörlurar och spela snällt brus i dem, någon typ av white noise som du inte störs av. Finns tinnitus-behandlande medicintekniska produkter som bara är detta koncept, enkelt att göra själv.

Permalänk
Medlem

Varför just brusreducerande lurar, borde bli samma problematik med vanliga lurar. Det handlar väl om vad man koncentrerar sig på. Med hörlurar koncentrerar man sig på det man vill bestämt sig lyssna på.

Om fem timmar hörlurar om dagen på så stort sätt stör hörselutvecklingen så har man säkerligen levt i en så pass brusfri vardag (isoleringsrum?) att användandet av hörlurar eller inte kommer att ha spelat en mindre roll. Den moderna världen runt om oss är ett brus. Mer troligt är detta en ny form av ADD, koncentrationssvårigheter, vilket förmodligen sprungit ur användandet av smartphones och scrollandet i sociala medier.

Styckeindelning
Permalänk
Medlem

Min autismhjärna är känslig för vissa "typer" av ljud så det blir ofta öronproppar eller airpods. Sen verkar det inte gå att stänga av notifikationsljudet specifikt på airpods, så man får ha "do not disturb" på annars bah DING-DING! hundra decibel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

aldrig föstått mig på folk som hela dagarna går omkring i lurar. kan inte vara bra att konstant vara i en "annan värld" och inte fokusera vad som händer och låter nära en.
jobbar på bullrig arbetsplats så har peltorkåpor när jag jobbar. skulle aldrig vandra omkring med lurar på stan tex. ser dessutom fånigt ut

för min egen del är det för att jag inte gillar allt oljud runt omkring. Biltrafik och övrigt fordonstrafik, allt stadslöjud. Föredrar att filtrera bort allt och ha musik i öronen istället.

Har man ett par schyssta lurar ser man inte fånig ut. Utan cool.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av CrazyDriver:

Upplever exakt samma sak. Tidigare använde jag trådade lurar utan NC i många år utan problem. Lyssnar alltid på väldigt låg volym. När jag gick över till trådlösa lurar med NC så märkte jag direkt hur min tinnitus försämrades drastiskt. Hittar ingen annan förklaring än att NC triggar min tinnitus så fortsättningsvis blir det NC OFF för min del.

Samma här. Kan inte använda NC och även jag har tinnitus. Tinnitusen blev värre och jag börja må illa när ja tvinga mig själv använda lurarna mer än 30min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Varför just brusreducerande lurar, borde bli samma problematik med vanliga lurar. Det handlar väl om vad man koncentrerar sig på. Med hörlurar koncentrerar man sig på det man vill bestämt sig lyssna på.

Om fem timmar hörlurar om dagen på så stort sätt stör hörselutvecklingen så har man säkerligen levt i en så pass brusfri vardag (isoleringsrum?) att användandet av hörlurar eller inte kommer att ha spelat en mindre roll. Den moderna världen runt om oss är ett brus. Mer troligt är detta en ny form av ADD, koncentrationssvårigheter, vilket förmodligen sprungit ur användandet av smartphones och scrollandet i sociala medier.

Du skriver själv svaret på din första fråga, vilket även framgår i artikeln.
Med vanliga hörlurar behöver du fokusera på det du vill höra, vilket tränar hjärnan i att isolera olika ljud i en brusig miljö.
Med brusreducering så behöver hjärnan inte arbeta för att fokusera på det du vill höra, eftersom det saknas bakgrundsbrus, eller är så låg nivå av bakgrundsbrus att det inte påverkar nämnvärt. Hörlurarna gör jobbet istället för hjärnan.

5 timmar täcket gott och väl in all tid där du är i en "brusig" miljö. 14-16 timmar om dygnet är man ju hemma. Har du på dig brusreducerande lurar på väg till/från jobbet, och ett par timmar under dagen när det är stökigt, så får du en väldigt tyst genomsnittsmiljö.

Spännande att du helt kastar bort hela artikeln och audiologernas uttalanden för att istället skylla på sociala medier?
Sociala medier är ju otroligt brusigt. Borde om nåt hjälpa hjärnan att träna på sortering av brus känner jag spontant.
Hör gärna mer om hur du ser kopplingen där!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Viking
Skrivet av xollerx:

Min autismhjärna är känslig för vissa "typer" av ljud så det blir ofta öronproppar eller airpods. Sen verkar det inte gå att stänga av notifikationsljudet specifikt på airpods, så man får ha "do not disturb" på annars bah DING-DING! hundra decibel...

Det går att stänga av/sänka volymen på notiser. Men du måste sänka volymen medan notifikationen spelas upp.

Hade samma problem för att jag någon gång antagligen råkat höja volymen samtidigt som jag fått en notis. Så notiserna hade alltid alldeles för hög volym.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Helt enig. Lite tråkig utveckling med arméer av hörlursförsedda drömmare som irrar runt (då menar jag intebara för att de är trafikfaror). Förstår inte behovet av detta.

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen de som bor i Stockholm, snart är det väl ett krav likt glasögon för att kunna vistas där utan höjd puls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Hur är det clickbait? Det finns en hypotes bland audiologer om att det kan finnas en koppling till ökade fall av APD och man kan behöva titta närmare på det för att se om det faktiskt stämmer, och Sweclockers publicerar en artikel om detta med en passande rubrik.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag har alltid (så vitt jag kan minnas) haft precis det där problemet, men jag har aldrig någonsin använt brusreducerande hörlurar, eller särskilt mycket hörlurar överhuvudtaget.

Och som sagt, traditionella hörseltest kan inte påvisa problemet.

Det enda jag egentligen vill säga med det är att det finns andra orsaker också, inte att de har fel.

Att jag satt väldigt ofta och länge nere i en tyst källare framför datorn under uppväxten kan mycket väl vara relaterat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Har du precis köpt svindyra ANC lurar eller?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Du skriver själv svaret på din första fråga, vilket även framgår i artikeln.
Med vanliga hörlurar behöver du fokusera på det du vill höra, vilket tränar hjärnan i att isolera olika ljud i en brusig miljö.
Med brusreducering så behöver hjärnan inte arbeta för att fokusera på det du vill höra, eftersom det saknas bakgrundsbrus, eller är så låg nivå av bakgrundsbrus att det inte påverkar nämnvärt. Hörlurarna gör jobbet istället för hjärnan.

5 timmar täcket gott och väl in all tid där du är i en "brusig" miljö. 14-16 timmar om dygnet är man ju hemma. Har du på dig brusreducerande lurar på väg till/från jobbet, och ett par timmar under dagen när det är stökigt, så får du en väldigt tyst genomsnittsmiljö.

Spännande att du helt kastar bort hela artikeln och audiologernas uttalanden för att istället skylla på sociala medier?
Sociala medier är ju otroligt brusigt. Borde om nåt hjälpa hjärnan att träna på sortering av brus känner jag spontant.
Hör gärna mer om hur du ser kopplingen där!

Har inget att säga om brusreducerande hörlurar. Har personligen haft behov av sådana men aldrig använt några. De har säkert den funktion du nämner och det är nog inte bra att använda dem i större utsträckning, speciellt inte under uppväxtåren. Samtidigt är det stor skillnad på bakgrundsbrusnivån mellan att växa upp i lantgårdsmiljö, som personen i artikeln gjort, och att växa upp i stadsmiljö. Så grundproblemet torde vara ovanan vid bruset, inte lurarna, eller är jag helt ute och cyklar?

Vad gäller sociala medier. Vild teori bara. När folk scrollar i sociala medier lär de sig och förväntar sig att det alltid kommer finnas något nytt att se i flödet. Omvandlat till hörseln: folks hörsel kanske är mer intresserad av ljud och brus som inte kommer från föreläsaren eftersom de, tack vare bruket av sociala medier, är inlärda att hela tiden förvänta sig något nytt.