Permalänk
Medlem

180HZ 1440p skärm + dock

Hej, sweclockers!

Jag sitter och försöker luska fram en lösning på min sambos stilrena "en-kabel" gamingstation.

Krav är att kunna köra en 1440p@180Hz skärm, mus och tangentbord in i docken och sedan docken in i laptopen.

Nu till min fråga:
Vad ska jag ha?! Behöver jag mer än 25Gbit/s i bandbredd? Kommer inputlag vara ett problem? Kommer man kunna klara köra in strömkabeln i docken och samtidigt klara av att köra 1440p@180Hz, Alt. 165Hz?

Laptop & Skärm:
ASUS TUF Dash F15 FX517Z
C27ATILIUSX

Någon kunnig själ som kan hitta en prisvärd dock till en student som jag?

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre med en skärm som har inbyggd dock (USB-C)?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Är det inte bättre med en skärm som har inbyggd dock (USB-C)?

Jo, såklart!

Grejen e den är att hon har med sig datorn till och från universitetet osv. Hon fick skärmen för ett väldigt bra pris och tanken slog min inte då att kolla om det fanns USB-C. Men en USB-c -> DP måste ju funka?

Permalänk
Skrivet av Oscar172:

Jo, såklart!

Grejen e den är att hon har med sig datorn till och från universitetet osv. Hon fick skärmen för ett väldigt bra pris och tanken slog min inte då att kolla om det fanns USB-C. Men en USB-c -> DP måste ju funka?

Inte nödvändigtvis.

Beror på om laptoptillverkaren valt att installera funktionen att köra bildsignal över usb-c. Även kallat för DP-alt mode eller HDMI-alt mode..

Men i detta fallet verkard datorn stödja dp via usb-c iaf vissa portar om den har flera.

Sen kommer det till gisslet att många tilverkare ofta kopplar den utgång till processorgrafiken och inte dedikerat grafikkort om din är en sådan eller inte låter jag vara osagt. Sällan något de skyltar med att de gjort.

Så i ditt fall blir det om så är fallet att den porten drivs av gpu chipet i din intelprocessor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows