Missa inte Amazon Prime Deal Days!

kan en dator explodera?! enlig mamma...

Permalänk
Medlem

kan en dator explodera?! enlig mamma...

Så e det livsfarligt o ha datorluckan borta, asså den som man kan ta bort för att kika på modekortet o grafikkortet osv..e det sant? ..

Ifall jag har luckan borta, (min cpu blir varm ofta, när jag har luckan öppen ligger den på 43grader, annars runt 52-56 ..

...men nu till frågan - ifall jag råkar av misstag stoppa mitt finger på modekortet eller nån kompnonent där inne..kommer jag dö? ...eller kommer det komma massa blixtrar sen kommer skitet explodera...

Yupp, allt det enligt mamma, får inte ha luckan borta =/

PS: det kanske itne e en lucka, men jag döper den till en lucka just nu..

Visa signatur

EPoX nFORCE2 8-RDA+, AMD AthlonXP 2700+, 2X256 @ 512MB DDR PC3200, Connect3D Radeon 9500np, Maxtor plus9 120gb.

Permalänk
Medlem

Nej, det är ingen fara. Det som är farligt är väl i sådana fall att vara inne och peta i nätaggregatet. Du ska dock ändå inte peta på dina komponenter i onödan då de i värsta falla kan få skador av statisk elektricitet bara av att man kommer för nära och de kan även vara ömtåliga på andra sätt. Det där kanske lät lite överdrivet, men jag menar bara att det är bra att vara försiktig. Det är dock absolut ingen fara med att ha lådan öppen förutom att det kommer in mer skit och det ser mycket fult ut också tycker iaf jag.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Hahaha, dagens.

Nej, du dör inte, om du inte har en ostabil pacemaker då

Men burken kan fortfarande gå sönder om du kortsluter skiten...

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

hahah...Men jobbigt o han e sån där mamma... ..Så ifall jag råkar peta på nåt så händer inget, förutom att själva grejen jag petar på går sönder?...hahaha

Visa signatur

EPoX nFORCE2 8-RDA+, AMD AthlonXP 2700+, 2X256 @ 512MB DDR PC3200, Connect3D Radeon 9500np, Maxtor plus9 120gb.

Permalänk
Medlem

Din mor borde nog läsa lite grundläggande ellära och datorkunskap. Det finns absolut inga skadliga strömmar i datorn, så du och din mor kan vara helt lugna. Det går också bra att köra med öppen lucka. Dammsugaren hör däremot inte hemma i datorn, på grund av dess tendens att generera statisk elekricitet.

Permalänk
Medlem

Nej den exploderar inte!
Men om ni har husdjur eller småbarn , typ under 6-7 år , så är det risk att de kan ta sönder något .
Köp annars några chassiefläktar om du kan sätta in några i chassielådan , så att det kommer in svalare luft.

Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk

Re: kan en dator explodera?! enlig mamma...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaGo
Så e det livsfarligt o ha datorluckan borta, asså den som man kan ta bort för att kika på modekortet o grafikkortet osv..e det sant? ..

Ifall jag har luckan borta, (min cpu blir varm ofta, när jag har luckan öppen ligger den på 43grader, annars runt 52-56 ..

...men nu till frågan - ifall jag råkar av misstag stoppa mitt finger på modekortet eller nån kompnonent där inne..kommer jag dö? ...eller kommer det komma massa blixtrar sen kommer skitet explodera...

Nej du kan inte dö men som sagt förstöra dina saker om du sitter och pillar på moderkortet. Om du nu har så hög tempratur i lådan som du säger tycker jag att du borde köpa en låda som har bättre ventilation så att du får ner tempen på dina komponenter. Då kan du ju köpa till en sida med plexiglas i så att du kan se ditt moderkort och allt annat godis i lådan utan att ha den öppen:D

Visa signatur

Asus P4C800-E Deluxe P4 3.4c
OCZ Dual Channel Platinum Ltd Edition 1024Mb Powercolor X800XT PE

Permalänk
Medlem

Det var min förra dator så passa dig... Självklart kan inte en dator explodera.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Hedersmedlem

explodera?
Nätagget kan explodera....men dess inre kommer du inte åt så lätt....=)
om du stoppar ett finger på mobot kommer det troligtvis inte hända någonting....I värsta fall har du skit på fingrarna i kortsluter det.....men eftersom det går på lågspänning (maximalt 12V) klarar du dig med din kropps reisistans....=)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Maximalt kommer du upp i 24v faktiskt. Mellan -12v och +12v.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
http://www.angelfire.lycos.com/anime5/hentaisan/nuclearbomb.j...

hahahaaahahahahahahahhahaha det var då det jävligaste

Visa signatur

[ Barton 2800+ | NF7-S 2.0 ersatt med 8RDA3+ 2.1 | 512MB TwinMOS PC3200 DualChannel | Radeon 9200 Atlantis 128MB DDR | 400GB Seagate + Samsung | Chieftec BX 360W ]

Permalänk

Jag brukar sitta o småtafsa på nordbryggan när jag kör 3dmark01 klockat för att se hur varm den blir :P.

Permalänk
Medlem

Min granne överklockade sin dator såpass en gång att reaktorn inne i den smälte så att det läckte ut radioaktivitet. Sedan fick vi utrymma hela gatan och så kom det sanerare från barsebäcksverket och städade upp. Alla på gatan hade då redan blivit utsatta för radioaktivitet för starkt och avled bara ett par veckor senare.... Nu kan man ju fråga sig jur jag då kan sitta här och skriva... men det är en annan historia.

hälsa mor din

Permalänk
Medlem

hahahahahha... årets skämt.. men du ta en allvarlig lektion med din mamma om "basic electrics"... det enda som händer ifall du pillar på fel ställe är att du pajat grejorna och får en liten stöt typ.. kan vara farligt att ha en cdrom som varvar mycket.. en ny skiva pajar vid 72 x så akta dig..

Permalänk
Medlem
Citat:

hahah...Men jobbigt o han e sån där mamma...

Är han? Hur ser din familj ut egentligen?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

mammor säger en massa idiotiska saker..
Läs inte i mörkret - du förstör ögonen!
Simma inte närt du har ätit - du kan få kramp och drunkna!
och så det här då.. allt elektriskt = jättefarligt. lyckligtvis har man glömt hälften.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

hahah..ja du, försöker man spela smart som min mamma då får man spela smart..haha, fick mig ett gott skratt..Nästan allt det ni skrivit hade jag sagt till mina föräldrar för ett bra tag sen..men fortfarande e dom lika duma i huvet...men iaf, nu får jag har luckan uppe..men bara när jag sitter vid datorn ..(mamma hoppas på att jag ska dö nu) ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Simma inte närt du har ätit - du kan få kramp och drunkna!

en klassiker som man aldrig lär glömma århundradets största myt.....

Permalänk
Citat:

HAHAHA, gör det något om jag lånar den bilden för andra fina tillfälen?

Jago: Du har en riktigt smart moder hehe, tycker att det blev lite överdrivet

Permalänk
Medlem

Låna på, jag har själv lånat den... Så om någon känner att den har copyright på bilden, säg till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kondisarna på mobot kan "explodera", men det värsta som händer då är nog sveda o värk om du skulle råka ha fingrarna i burken precis då

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

din mor har kollat för mycket på aftonbladet

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Jepp, där vara ngn artikel om en dator som "explodera" för ett tag sedan.

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk

Re: kan en dator explodera?! enlig mamma...

Citat:

får inte ha luckan öppen för mamma.. hon tror att de tar fyr. =P

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X96 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Du missbrukar den där bilden..

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Jo självklart så kan det smälla...man måste ha en speciel skyddsutrustning när du är inom tre meters radie från datorn, jag fick höra av en tant på komvux att man kan köra en hel kärn reaktor från stålningen som kommer från skärmen.hehehehehehehehehehe *ASG* *LOL* *ROFL*

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
Du missbrukar den där bilden..

Den bara råkade passa bra på flera ställen samtidigt... inte mitt fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe, den enda skadliga strömmen som finns i en dator är finns väl i nät agregatet.
Men du kan däremot kortsluta skiten om du pillar på den...

Permalänk
Medlem

Flytta hemifrån min vän, det är den enda lösningen som tillåter dig att hångla med ditt mobo medans det är på

Visa signatur

2400+ tbred@1997 MHz AIXHB 0329 XPMW | 1.65V | 133MHz FSB | 15x multi | ASUS a7n8x-x | (2x)1x256 PC3200 TwinMos WinBond | ASUS fx5900 | WaterChill 3 block@7V | temp vila 38 stress 45 | Maxtor 120Gb 8Mb | SamSung SyncMaster 150MP | DELL 1800FP