Ny Geforce-drivrutin ger stabilitet och högre prestanda

Permalänk
Melding Plague

Ny Geforce-drivrutin ger stabilitet och högre prestanda

Version 576.02 gör Windows 11 24H2 stabilare och ger flera procent högre spelprestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Flera användare på reddit rapporterar att drivrutinen orsakar problem att läsa grafikkortets temperatur efter att datorn varit i sleep-läge, vilket kan ställa till problem om man styr fläktkurvor baserat på de siffrorna.

https://old.reddit.com/r/nvidia/comments/1k0iop7/game_ready_s...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Ahh.

Nvidia "fine wine", får ge det ett år till så kanske recensenters kan göra om och möta den "faktiska" prestandan hos korten.

Kanske 5070 blir som ett 4090 till slut😌

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem

Peppar peppar. Inga problem. Vare sig hemma eller på jobb

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Vid installation fick jag en svart skärm. Fick i slutändan göra en hård reboot. Verkar funka ok sedan dess, men brukar annars väldigt sällan drabbas av buggar i Nvidias drivrutiner så lite ovanligt känns det ändå.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vid installation fick jag en svart skärm. Fick i slutändan göra en hård reboot. Verkar funka ok sedan dess, men brukar annars väldigt sällan drabbas av buggar i Nvidias drivrutiner så lite ovanligt känns det ändå.

Jag hade så 2 sista uppdateringar men denna gick igenom utan Svart skärm 4080 Super här

Permalänk
Medlem

Ser en marginell (men ändå) bump i prestanda även på mitt Asus Astral 5090. Steel Nomad från 15100 till 15530

Permalänk
Medlem

Finns det några förbättringar även för 3000-serien?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Min började krasha helt random nu när jag vaknade idag. Hela skärmen blir svart och efter några sekunder startade drivrutinen om sig typ.

Om värme sensorn inte fungerar som de ska så klockas väl kortet mer än vad det borde vilket resulterar i prestandaboost?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Okej, får uppdatera nästa gång jag sitter vid datorn.

Fick några krasher på Elden Ring efter att jag spelat rätt länge och skulle hoppa in till någon annans värld.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av krEJZi:

Om värme sensorn inte fungerar som de ska så klockas väl kortet mer än vad det borde vilket resulterar i prestandaboost?

Det är knappast temperatursensorerna i sig som inte fungerar (då de är helt oberoende av drivrutinen) utan snarare temperaturrapporteringen ut mot operativsystemet.

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Önskar att skitOS:et W11 kunda sluta krascha Hell let loose överhuvudtaget, en relation verkar vara just nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Önskar att skitOS:et W11 kunda sluta krascha Hell let loose överhuvudtaget, en relation verkar vara just nvidia

Fasen vad surt. Vilken hårdvarukombo?

Jag har hand om fyra burkar inom familjen där alla funkar kanon med W11 och Nvidia:

7800X3D och RTX 4060
i7 8700 och GTX 1080
i5 12400F och GTX 1660 Super
7700X och RTX 3050

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Riktigt go uppdatering

Permalänk
Medlem

Jag ser en ökning i Port Royal med 3,2% sedan nya drivrutinerna. Jag behövde starta om för att sensorerna skulle läsas av korrekt dock. Men något har de helt klart gjort.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Joppis:

Fasen vad surt. Vilken hårdvarukombo?

Jag har hand om fyra burkar inom familjen där alla funkar kanon med W11 och Nvidia:

7800X3D och RTX 4060
i7 8700 och GTX 1080
i5 12400F och GTX 1660 Super
7700X och RTX 3050

i5-9600k, RTX3060.
W11 23H2 är relativt stabilt i andra spel, nåt spel CTD:ar men HLL är värst (det kraschade aldrig på W10)
Ibland kan jag starta spelet och få nåt "Pak Chunk Failure line 26" eller "Fatal Error" redan efter 10 minuter men oftast klarar jag mig i typ timme.

Last of Us Part 2 fungerar i typ 10 min åt gången.

Permalänk

5080 gick från 8992 steel nomad till 9384 med samma klocks med nya drivarna

Visa signatur

7950X3D, 64GB @ 6000mhz, RTX 5090
Legion 5 Slim 7840HS, 32GB @ 5600mhz, RTX4060

Permalänk
Medlem

"Stabil" jo tjena. Med denna drivrutinen så får jag en svart skärm med en muspekare när windows login skärm kommer upp hälften av gångerna som jag startar datorn och 100% av gångerna som jag låser datorn. Jag roll-backade till 566.36 och har inga problem sen dess. 4070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

i5-9600k, RTX3060.
W11 23H2 är relativt stabilt i andra spel, nåt spel CTD:ar men HLL är värst (det kraschade aldrig på W10)
Ibland kan jag starta spelet och få nåt "Pak Chunk Failure line 26" eller "Fatal Error" redan efter 10 minuter men oftast klarar jag mig i typ timme.

Last of Us Part 2 fungerar i typ 10 min åt gången.

Om du har flera spel som kraschar så kan det vara något annat. Har du någon OC som kanske inte längre är stabil tro?

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

"Stabil" jo tjena. Med denna drivrutinen så får jag en svart skärm med en muspekare när windows login skärm kommer upp hälften av gångerna som jag startar datorn och 100% av gångerna som jag låser datorn. Jag roll-backade till 566.36 och har inga problem sen dess. 4070.

xD dags att rolla tillbaks windows till 10.

Permalänk
Medlem

Sänk kortens effekt och se vad som händer innan ni klagar på win11, drivrutiner osv.
Det är en så lätt felsökning att det är bara dumt att inte prova.

Inte sällan är det strömspikar som nätdelen inte klarar av att hantera.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Har fortfarande problem, precis som många andra, med flimmer på nedre delen av skärmen på desktop då g-sync är aktivt på mitt 5090 (inga problem i spel). Haft sen launch, och Nvidia har inte ens erkänt att det är ett problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Har ett RTX4070 kör dual monitor setup och vid exempelvis inloggning är det svart blinkande skärm.

Tabbar jag ut ett spel för att skriva något blinkar skärmarna också.

Har ingen annan drivrutinsversion att jämföra mot då det vart så här sen ja köpte andra skärmen.

Har sänkt hz på båda skärmarna till 144hz och låst fps till 130.

Har v-sync och g-sync på. Vet ej om det är det som ger problem.

Permalänk
Medlem

Men. Men. Men det är ju bara AMDs grafikkort som har strulande drivrutiner!?

Skäm åsido, jag har kört med AMD det senaste året och har inte haft något strul alls.
Jobbigt för de som haft strul och fortfarande har det.
Hoppas att det blir en fix snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Aldrig haft ett så stabilt os som win11. Kraschar i princip aldrig. Måste vara något hårdvarurelaterat i din burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Min började krasha helt random nu när jag vaknade idag. Hela skärmen blir svart och efter några sekunder startade drivrutinen om sig typ.

Det borde resultera i en krasch och inget annat, ger det en stabil prestandaboost så fungerar det precis som det ska.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Eismannen:

Aldrig haft ett så stabilt os som win11. Kraschar i princip aldrig. Måste vara något hårdvarurelaterat i din burk.

Kanske, bara märkligt att det inte hände i W10

Skrivet av edda123:

Om du har flera spel som kraschar så kan det vara något annat. Har du någon OC som kanske inte längre är stabil tro?

Bara XMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kanske, bara märkligt att det inte hände i W10

Bara XMP

Har du testat att köra sfc eller dism?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Markusas:

Har du testat att köra sfc eller dism?

Självklart, inga konstigheter. Det gör jag efter varje installation jag gör.
Misstänker ändå mjukvarufel så en ominstallation kommer snart, då blir det eventuellt 24H2

Edit: Med nyare drivrutiner har HLL varit mycket stabilare men kraschade precis, för första gången idag faktiskt.

Permalänk
Skrivet av MaloW:

Jag har läst om många som har 4070 som får svart skärm med denna. Många som fått köra ddu

Även jag har ett 4070 och fick blåskärm när jag uppdaterade till den förra, efter att ha startat om datorn två gånger funkar det.

Så kommer nog vänta ett bra tag tills det kommer stabila drivrutiner innan jag uppdaterar igen, aldrig hänt förut, fan har hänt med nvidia...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none