QNAP TS451+ Svarar ej.

Permalänk
Medlem

QNAP TS451+ Svarar ej.

Hej,

Fick diskfel för någon vecka sedan.
Bytte ut den felande disken, allt monterat med RAID5 så jag hoppades att den skulle kicka igång och reparera sig själv. men det gick inte som planerat. Först hittade den inte disken, sedan efter några timar så tappade jag kontakten via Qfinder och sedan dess är den stendöd. Ledlampor för disk 1,2 och 4 lyser rött och det går inte att göra en reset på något sätt. Helt stendöd.

Varit i kontakt med supporten och min garanti har precis löpt ut så dom erbjuder mig att skicka in den på felsökning för 280 euro.
Är det verkligen helt kört med hårdvara? Har ingen lust att kosta på en gammal NAS dom pengarna.

//MH

Permalänk
Medlem

Hur gammal är enheten? Glöm inte att du har tre års reklamationsrätt på produkten med.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knutters:

Hej,

Fick diskfel för någon vecka sedan.
Bytte ut den felande disken, allt monterat med RAID5 så jag hoppades att den skulle kicka igång och reparera sig själv. men det gick inte som planerat. Först hittade den inte disken, sedan efter några timar så tappade jag kontakten via Qfinder och sedan dess är den stendöd. Ledlampor för disk 1,2 och 4 lyser rött och det går inte att göra en reset på något sätt. Helt stendöd.

Varit i kontakt med supporten och min garanti har precis löpt ut så dom erbjuder mig att skicka in den på felsökning för 280 euro.
Är det verkligen helt kört med hårdvara? Har ingen lust att kosta på en gammal NAS dom pengarna.

//MH

Om du provat att plocka ur diskarna, men var väldigt noga med att dokumentera vilken disk som satt i vilken plats, sedan starta NASen utan diskar? och vänta ett gäng minuter 5-15, så borde den gå att hitta via q-finder.

Detta är iaf vad chatGPT sa, och enligt den så verkar det kanske som att raiden har blivit korrupt?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Hårdvaran är mer än tre år.

Numreta diskarna så det har jag koll på.

Problemet är att jag inte når den med Qfinder. Börja tro att den hängt sig i någon uppdatering.

//MH

Permalänk
Medlem

Suttit flera timmar med ChatGTP utan framgång..

Permalänk
Medlem

Om diskarna fungerar rent fysiskt så kan du starta dom i en Dator med Linux Mint och montera dom därifrån. Linux Mint klarar RAID som standard. Om inte annat får du veta vilken du behöver. Detta går att göra från en Linux Live-ISO.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon