Permalänk

TPM 2.0 14-1 M PCL SÖKES!

Hej!

Jag vill köpa ett TPM 2.0 M PCL 14-1 pin chip att installera på mitt moderkort Asus z170 Pro Gaming moderkort. Detta för att jag vill kunna spela t.ex Valorant och League, med deras dåliga anti-fusk som kräver TPM.

Enligt manualen stöds detta, och när jag letar efter standard som krävs online så ska det vara PCL interfacen, då det är ett moderkort (2016) som släpptes innan Ice Lake (2019).

Rätta mig gärna om jag har fel i detta. Jag är inte speciellt kunnig i TPM, så om någon märker att jag har fel, rätta mig gärna och hänvisa helst till källa som pekar på det.

Så, finns det någon här på Sweclockers som säljer ett TPM-chip för mitt moderkort? Har Intel Core i5 6600 CPU. Om ni vet vart jag kan handla nytt, kompatibelt från butik så skulle en länk uppskattas enormt! Har letat och letat, men blir mer och mer förvirrad ju mer jag letar.

P.S - Står förstås för frakt och kostnad!

Tack på förhand!

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem
Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av SemiCalmSweek:

Hej!

Jag vill köpa ett TPM 2.0 M PCL 14-1 pin chip att installera på mitt moderkort Asus z170 Pro Gaming moderkort. Detta för att jag vill kunna spela t.ex Valorant och League, med deras dåliga anti-fusk som kräver TPM.

Enligt manualen stöds detta, och när jag letar efter standard som krävs online så ska det vara PCL interfacen, då det är ett moderkort (2016) som släpptes innan Ice Lake (2019).

Rätta mig gärna om jag har fel i detta. Jag är inte speciellt kunnig i TPM, så om någon märker att jag har fel, rätta mig gärna och hänvisa helst till källa som pekar på det.

Så, finns det någon här på Sweclockers som säljer ett TPM-chip för mitt moderkort? Har Intel Core i5 6600 CPU. Om ni vet vart jag kan handla nytt, kompatibelt från butik så skulle en länk uppskattas enormt! Har letat och letat, men blir mer och mer förvirrad ju mer jag letar.

P.S - Står förstås för frakt och kostnad!

Tack på förhand!

Läs hela annonsen här

Det ska gå att aktivera emulerad TPM-enhet annars, men Asus väljer inte alltid att exponera den inställningen och du kan behöva fippla själv för att aktivera den om den inte ligger under "TPM Device Selection" i "Advanced\PCH-FW configuration" i BIOS
Ex för att aktivera genom att fippla med inställningarna utanför BIOS
https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/owbuf3/how_to_enable_i...
Alternativt modda BIOSet för att visa menyn.

Permalänk
Medlem

Hur vet man om man har tpm modul med rätt interface då?
Har nämligen två liggande som aldrig kom till användning och nu har grabben uppgraderat allting förutom gpu så lär bara bli liggande

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/1902815/gigabyte-tpm-modul-2-0

Har en sån liggandes om det är intressant? Vet ej dock om du måste specifikt ha samma producent som moderkortet

Permalänk

Det kan vara rätt TPM du visar, men jag är inte säker

Skrivet av shrghi:

Det ser onekligen ut som den stödjer en hel del CPU:er, men. Dessa är nyare generationer (senare än Ice Lake, 2019) så jag tror att det inte kommer fungera iom det. Dock är det korrekt interface verkar det som, LPC (jag tror jag skrev fel i min post).

Tack för hjälpen!

Permalänk

Vet inte om det krävs specifikt samma mobotillverkare på tpm chipet

Skrivet av shogou:

https://www.inet.se/produkt/1902815/gigabyte-tpm-modul-2-0

Har en sån liggandes om det är intressant? Vet ej dock om du måste specifikt ha samma producent som moderkortet

Precis, det undrar jag också om så är kravet. Det skulle absolut inte förvåna mig om det så vore. Men det kanske är värt att prova.

Verkar som att det är lite wild card och jag får testa lite olika TPM chip för att veta en gång för alla och dokumentera vad det faktiskt innebär att sätta in ett TPM chip i äldre hårdvara. Jag hittar fasen ingenting på hela internet, så jag får väl bli lite "vetenskapsman" och experimentera. Därav tror jag att jag får köpa ett par TPM-moduler.

Vad vill du ha för den?

Permalänk

Beroende på utgåva och år

Skrivet av Tobitheo:

Hur vet man om man har tpm modul med rätt interface då?
Har nämligen två liggande som aldrig kom till användning och nu har grabben uppgraderat allting förutom gpu så lär bara bli liggande

Enligt Intel tror jag det var, så stödjer Ice Lake (2019 eller senare) SPI-interfacet, medans de innan, ska ha LPC. Vet du vilka interface du har på dina? Det kanske står på chipet.

Permalänk

Tack som tusan!

Skrivet av Apanx:

Det ska gå att aktivera emulerad TPM-enhet annars, men Asus väljer inte alltid att exponera den inställningen och du kan behöva fippla själv för att aktivera den om den inte ligger under "TPM Device Selection" i "Advanced\PCH-FW configuration" i BIOS
Ex för att aktivera genom att fippla med inställningarna utanför BIOS
https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/owbuf3/how_to_enable_i...
Alternativt modda BIOSet för att visa menyn.

Det verkar vara vettig information, dock ostrukturerade och otydliga och konstiga guider, så jag får grotta mig in lite och förstå mig på dessa och återkomma med resultat här i tråden. Hittills går det inte så bra. Spenderat typ två timmar och har bara kommit till steg 2, och kommer inte förbi det, då det inte genereras någon setup_extr.txt-fil som krävs.

Jag ska dock testa och researcha och höra av mig i trådarna på Reddit och YouTube tutorials som visar hur man använder UBU.

Hoppas det funkar med detta verktyg, det vore ju bra för alla som vill fortsätta game:a på sin gamla hårdvara utan att bli tvingade att köpa nytt! Mer pengar i plåmpan över till annat om man är nöjd med sin setup, mindre e-waste.

Permalänk
Medlem

Det ser onekligen ut som den stödjer en hel del CPU:er, men. Dessa är nyare generationer (senare än Ice Lake, 2019) så jag tror att det inte kommer fungera iom det. Dock är det korrekt interface verkar det som, LPC (jag tror jag skrev fel i min post).

Tack för hjälpen!

Lycka till , Glad att kunde vara till hjälp😊

Permalänk
Medlem

Enligt Intel tror jag det var, så stödjer Ice Lake (2019 eller senare) SPI-interfacet, medans de innan, ska ha LPC. Vet du vilka interface du har på dina? Det kanske står på chipet.

Det är exakt dessa jag har visar det sig efter lite efterforskning efter att ha öppnat ena förpackningen.
Tpm