Permalänk

Headset mikrofon funkar inte

Hej,

Jag har köpt ett par headset (https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingtillbehor/gami...) som fungerar väldigt bra. Dock kan mina vänner på Discord inte höra mig. Jag förstår inte vad felet är. Det är en sladdansluten modell och jag kopplar in den till chassit, men ändå fungerar det inte. På Discord står det "ingen inmatningsenhet".

Hur löser jag detta?

Permalänk
Medlem

Öppna upp chassit och kolla om ljudkablarna från frontpanelen är ansluta korrekt till moderkortet.
Hör dom dig om du kopplar in headsetet där bak?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är syftet med första bilden, har den med problemet att göra ?
På andra bilden har du ringat in hörlursutgången på lådan och du behöver även ansluta mikrofoningången, har headsetet en 4 polig kontakt behöver du en adapter som delar upp 4 polig kontakt till 2 stycken 3 poliga och sedan ansluta både in och utgången i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Öppna upp chassit och kolla om ljudkablarna från frontpanelen är ansluta korrekt till moderkortet.
Hör dom dig om du kopplar in headsetet där bak?

Allt verkar vara okej. Nej, dom hör mig inte oavsett, däremot kopplar jag in den i den gröna så dyker mikrofonen upp. Men då kan varken jag höra dom eller dom höra mig..

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad är syftet med första bilden, har den med problemet att göra ?
På andra bilden har du ringat in hörlursutgången på lådan och du behöver även ansluta mikrofoningången, har headsetet en 4 polig kontakt behöver du en adapter som delar upp 4 polig kontakt till 2 stycken 3 poliga och sedan ansluta både in och utgången i datorn.

Ville bara visa hur det ser ut, ifall det skulle underlätta. Nej, headseten har bara en sladd men en kontakt. Aja, då får jag avvakta till imorgon om det är så..

Permalänk
Medlem

Kollar man på en bild från rtings så verkar det vara en 4-polig kontakt som @mrqaffe är inne på.

Och då behöver du en adapter som t.ex. denna.

Permalänk

Jag har köpt type c till 3,5 mm och kopplat in det till moderkortet. Nu dyker mikrofonen upp på inställningar men fortfarande kan ingen höra mig.. när jag test pratar på discord genom test så visar det att inmatning sker kan det vara någon uppdatering som jag har missat?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xerxessavage:

Jag har köpt type c till 3,5 mm och kopplat in det till moderkortet. Nu dyker mikrofonen upp på inställningar men fortfarande kan ingen höra mig.. när jag test pratar på discord genom test så visar det att inmatning sker kan det vara någon uppdatering som jag har missat?

Grundproblemet är nog att du har 4 polig kontakt på headsetet men försöker koppla in det i en 3 polig hörlursutgång, Exakt vad har du köpt ? Har det ljudkortet verkligen en 4 polig kombinerad in och utgångskontakt som på telefoner, länka datablad/modell.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det jag har gjort är detta:

Headset med en 3.5 mm-kontakt, har kopplat denna kontakt in i en adapter:

På ena sidan: en hona för 3.5 mm

På andra sidan: en USB-C-hane som du kopplar in till datorn/moderkortet.

Kopplat USB-C-adaptern in i moderkortets USB-C-port.

Är detta helt fel?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Grundproblemet är nog att du har 4 polig kontakt på headsetet men försöker koppla in det i en 3 polig hörlursutgång, Exakt vad har du köpt ? Har det ljudkortet verkligen en 4 polig kombinerad in och utgångskontakt som på telefoner, länka datablad/modell.

Är detta helt fel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xerxessavage:

Är detta helt fel?

Länka adaptern du köpt.

Visa signatur