SFF server, icy-box till Plex?

Permalänk

SFF server, icy-box till Plex?

Har tidigare kört med en gammal microserver N36L, men den sjunger på sista versen nu efter 10-15 år

Har fått tag på några Lenovo SFF, M720q, i5 gen 8 och hyffsat med ram, m2 ssd, känns pigga i win 11, drar inte många W . Tänkte köra någon Linux-dist.

Men, givetvis ingen vidare plats för diskar.
Någon som kör någon liknande som hemma/plex server, med externt hårdisk-kabinett?
Undrar lite om vilket man ska satsa på, om de sätter diskarna i viloläge när det inte används, osv. Räcker usb-c för plex? Max 2 användare samtidigt.

Felstavning
Permalänk
Medlem

Hej,

Kolla specen på porten i datorn, dvs USB 3.2 Gen x?
Matcha det med kabinett/Extern disk du tittar på.
Köp rätt USB C kabel som är certfierad för din nivå.

Sen är det bar att köra på.

5 Gbps = 625 MB/s teoretisk max.

Streama 4K film plex (antar lite olika kvalitet nedan=
4K HEVC (10-bit) ~15–30 Mbps ≥ 40 Mbps
4K Blu-ray rip (high bitrate) ~60–100 Mbps ≥ 100 Mbps

Så baserat på detta så funkar det bra med 2 användare. Se bara till att nätverket hemma också klarar av det.

-----------------------------------------------------
USB 2.0: This standard, when implemented with a USB-C connector, provides a maximum speed of 480 Mbps.
USB 3.2 Gen 1 (formerly USB 3.0/3.1 Gen 1): This standard offers speeds up to 5 Gbps (gigabits per second).
USB 3.2 Gen 2 (formerly USB 3.1 Gen 2): This standard provides speeds up to 10 Gbps.
USB 3.2 Gen 2x2: This standard uses all four lanes of the USB-C connector to achieve speeds up to 20 Gbps.
USB4: This standard offers speeds up to 40 Gbps and is backward compatible with Thunderbolt 3.
USB4 Version 2: This standard offers speeds up to 80 Gbps.
-----------------------------------------------------

Permalänk

Hastigheten ser jag inte som något bekymmer, tänker snarare hur disk-kontrollern klarar av att läsa flera filer samtidigt, och hur fragmenteringen av diskarna blir, när allt är externt.

Från OS så ses väl bara hela externa kabinettet som vilket usb-minne som helst?

Mest undrar jag om det är någon som kör på det här viset, och vet hur det funkar

Permalänk
Medlem

Jag rullar en Dell optiplex 3090 micro med extern disk (Seagate Expansion Desktop 12TB). Fungerar utmärkt, ser ut som vilken disk som helst i Windows. Däremot vet jag att Linux kan vara kinkigt med USB-diskar, låter dem gå ned i viloläge osv.

Visa signatur

öh öh har den äran!