Google får behålla Chrome

Permalänk
Melding Plague

Google får behålla Chrome

Även Mozilla kan andas ut efter nytt domslut som begränsar Googles straff.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det stora jag läser in av detta är detaljen om att Mozilla kan andas ut. Även om jag inte gillar den typen av deals så väger Mozillas finansiering tyngre. Det behövs verkligen en konkurrent till Chromium-baserade webbläsare.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Ang. DuckDuckGo, så önskar jag att deras webbläsare inte var beroende av Edge, vilken i sin tur bygger på Chromium.

Kör fortfarande hellre Waterfox (Firefox ESR) eller Safari (WebKit) om jag får välja.

Är nära på att överge DuckDuckGo som sökmotor och börja använda StartPage för att slippa reklam för en webbläsare som jag inte ens kan installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det stora jag läser in av detta är detaljen om att Mozilla kan andas ut. Även om jag inte gillar den typen av deals så väger Mozillas finansiering tyngre. Det behövs verkligen en konkurrent till Chromium-baserade webbläsare.

Precis så.

Personligen balanserar jag ut det genom att inte ta i Chrome med tång (och vad gäller Chromium så är det Vivaldi jag kör som sidowebbläsarkomplement till Firefox), och använder heller inte Ooogles sök (som ändå är så pass kass nuförtiden att det inte är någon förlust).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det andra orosmolnet är väl just osäkerheten kring vad som skulle hända med Chrome(ium) och vad det skulle få får effekter på allt Chromiumbaserat.
(Minst intresse vad gäller Chrome, mest vad gäller "ium", för min del)

Hela det ekosystemet har ju "olika webbläsare" men frågan är väl vilka som skulle ha resurser att faktiskt utveckla en webbläsare istället för att "modda" en webbläsare om inte Google bygger Chromium åt dem.
Kanske då Microsoft antar jag, men det vore ju en mardröm sett historiskt iaf.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det andra orosmolnet är väl just osäkerheten kring vad som skulle hända med Chrome(ium) och vad det skulle få får effekter på allt Chromiumbaserat.
(Minst intresse vad gäller Chrome, mest vad gäller "ium", för min del)

Hela det ekosystemet har ju "olika webbläsare" men frågan är väl vilka som skulle ha resurser att faktiskt utveckla en webbläsare istället för att "modda" en webbläsare om inte Google bygger Chromium åt dem.

Ja, att tvinga Google att avyttra Chrome skulle definitivt skaka om marknaden, men vad utfallet skulle bli långsiktigt känns väldigt svårt att sia om och kortsiktigt skulle det nog bara leda till stagnation. Det kan säkert krävas åtgärder, men att bara slå sönder marknaden och hålla tummarna känns inte som rätt lösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

[...] eftersom ett förbud mot sådana betalningar skulle kunna leda till att exempelvis Apple ger sig in på sökmotor­marknaden, men även här finns en risk att mindre företag skadas.

Vilket totalt clown-resonemang, gillar visserligen inte Apple heller men var inte hela poängen med den fällande domen att bryta Googles monopolställning?

Förlängde citatet för att undvika fler missförstånd
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Vilket totalt clown-resonemang, gillar visserligen inte Apple heller men var inte hela poängen med den fällande domen att bryta Googles monopolställning?

Du misstolkar nog vad de skrev. Att Apple skulle ge sig in på sökmotormarknaden var ett möjligt positivt utfall av att förbjuda betalningarna. Men det vara bara en spekulation, och nackdelarna med ett förbud ansågs vara större än de möjliga fördelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Snacka om att ta saker ur sitt sammanhang...

Hela meningen:
"Det var inte ett enkelt beslut, skriver domaren, eftersom ett förbud mot sådana betalningar skulle kunna leda till att exempelvis Apple ger sig in på sökmotor­marknaden, men även här finns en risk att mindre företag skadas."

Dvs, det som gjorde beslutet att behålla status quo på den punkten svårt var just att det gör det mindre sannolikt med mer konkurrens genom t.ex. Apple.
(Sedan om Apple faktiskt skulle bygga en söklösning är väl oklart.)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

"Ajabaja, följ lagen bättre fortsättningen. Tummis?"

Permalänk
Medlem

Bra för Firefox i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du misstolkar nog vad de skrev. Att Apple skulle ge sig in på sökmotormarknaden var ett möjligt positivt utfall av att förbjuda betalningarna. Men det vara bara en spekulation, och nackdelarna med ett förbud ansågs vara större än de möjliga fördelarna.

Skrivet av evil penguin:

Hela meningen:
"Det var inte ett enkelt beslut, skriver domaren, eftersom ett förbud mot sådana betalningar skulle kunna leda till att exempelvis Apple ger sig in på sökmotor­marknaden, men även här finns en risk att mindre företag skadas."

Dvs, det som gjorde beslutet att behålla status quo på den punkten svårt var just att det gör det mindre sannolikt med mer konkurrens genom t.ex. Apple.

Jag tror att det är ni som misstolkar min reaktion. Hela stycket i artikeln:

Citat:

Googles avtal med Apple och Mozilla som innebär att dessa får betalt för att göra företagets sökmotor till förval får också vara kvar. Det var inte ett enkelt beslut, skriver domaren, eftersom ett förbud mot sådana betalningar skulle kunna leda till att exempelvis Apple ger sig in på sökmotor­marknaden, men även här finns en risk att mindre företag skadas.

Så min poäng kvarstår; syftet med den fällande domen var väl att bryta Googles monopolställning? Man man då inte resonera att det vore bra om Apple gjorde en sökmotor men att mindre företag skulle ta skada. Mindre företag tar redan skada av att Google har en monopolställning, och om Apple skulle ge sig in i sökmotorbranchen så skulle sökmotoravdelningen på Apple vara mycket mindre än vad den är hos Google.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av walkir:

Ang. DuckDuckGo, så önskar jag att deras webbläsare inte var beroende av Edge, vilken i sin tur bygger på Chromium.

Kör fortfarande hellre Waterfox (Firefox ESR) eller Safari (WebKit) om jag får välja.

Är nära på att överge DuckDuckGo som sökmotor och börja använda StartPage för att slippa reklam för en webbläsare som jag inte ens kan installera.

Baseras Waterfox på Firefox ESR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Jag tror att det är ni som misstolkar min reaktion. Hela stycket i artikeln:

Så min poäng kvarstår; syftet med den fällande domen var väl att bryta Googles monopolställning? Man man då inte resonera att det vore bra om Apple gjorde en sökmotor men att mindre företag skulle ta skada. Mindre företag tar redan skada av att Google har en monopolställning, och om Apple skulle ge sig in i sökmotorbranchen så skulle sökmotoravdelningen på Apple vara mycket mindre än vad den är hos Google.

Problemet de tittat på är väl just att målet handlade om att förbättra konkurrensen i sökmotorbranschen, men man konstaterade att man var på väg att skapa stora problem i den redan ännu mer konkurrensmässigt trasiga webbläsarbranschen.

Det är min tolkning iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Problemet de tittat på är väl just att målet handlade om att förbättra konkurrensen i sökmotorbranschen, men man konstaterade att man var på väg att skapa stora problem i den redan ännu mer konkurrensmässigt trasiga webbläsarbranschen.

Det är min tolkning iaf.

Det kanske de menade, men nu när det finns en dom som har fällt dem för bland annat att betala sig in i sitt monopol så kan inte lösningen vara att ignorera det. Om ett förbud mot att betala sig fram till att vara standardsökmotor skulle skapa stora kortsiktiga problem på webbläsarmarknaden så är det helt enkelt en smäll vi får ta för att bli av med statligt välsignad korruption, för det är egentligen vad vi pratar om här.

Både Microsoft och Intel har tidigare fått på pumpen rejält för liknande beteende (som i att köpa bort kundernas valmöjligheter) men nu ska Google tydligen inte bara komma undan något riktigt straff, de ska dessutom få fortsätta med det för att det skulle skada marknaden om de följde lagen. Så pass absurt beslut att man börjar undra hur mycket pengar Mehta fick under bordet för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite bittersweet. Även om jag tycker Google blivit för stora, så tror jag inte det finns någon annan som skulle kunna förvalta Android och Chromium bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Hela meningen:

Min framtidsspaning.
Sök kommer på sikt i princip helt ersättas av AI-modeller som skedmatar användaren med info scrapat från webben.

Så i praktiken arbetar alla tech-jättar med "sök" redan, eller next-gen sök.

Permalänk
Medlem

Jag slår vad om att många transaktioner i bakgrunden påverkade beslutet lol

De bryr sig inte om god konkurrens egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

och använder heller inte Ooogles sök (som ändå är så pass kass nuförtiden att det inte är någon förlust).

Vet inte om det ligger något i detta eller om det bara är som det verkar, men jag bytte standardsökmotor från google till duckduckgo på alla mina enheter för kanske ett år sedan mycket pga att googles sökresultat kändes rätt kassa.
Nu nar jag varit en tid ifrån är det som att sökresultaten plötsligt är mer relevanta och går snabbare att hitta det jag vill. Är det bara jag eller funkar google så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Vet inte om det ligger något i detta eller om det bara är som det verkar, men jag bytte standardsökmotor från google till duckduckgo på alla mina enheter för kanske ett år sedan mycket pga att googles sökresultat kändes rätt kassa.
Nu nar jag varit en tid ifrån är det som att sökresultaten plötsligt är mer relevanta och går snabbare att hitta det jag vill. Är det bara jag eller funkar google så?

Håller med om att google har blivit mycket sämre den senaste tiden, särskilt när de introducerade sin AI-sammanfattning längst upp som i bästa fall var högst medioker. Så sämre sökresultat och längre tid att hitta det man behövde. Duckduckgo är okej, inte perfekt när det kommer till svenska resultat, men överlag tillräckligt bra.

Skrivet av evil penguin:

Microsoft har varit helt okej när det kommer till vissa program på sistone, ex. Visual Studio Code sköter de bra. Känns nog som att Microsoft har mer långsiktighet i många av sina projekt än google som plötsligt kan lägga ner en fullt fungerande tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Microsoft har varit helt okej när det kommer till vissa program på sistone, ex. Visual Studio Code sköter de bra. Känns nog som att Microsoft har mer långsiktighet i många av sina projekt än google som plötsligt kan lägga ner en fullt fungerande tjänst.

Ja, Google har definitivt en historik av att testa många saker och de är uppenbart inte rädda för att döda projekt som de kommer fram till inte "fungerar".
Just sett till webbläsare har ju dock Microsoft dödat båda sina egna webbläsarprojekt för att sedan välja att leverera en (slarvigt uttryckt) "moddad" version av Googles webbläsare istället. Så jag vet inte hur starkt argumentet är i just det sammanhanget.

Jag säger hursomhelst inte att Microsoft inte utvecklar några bra program.
På just den punkten är väl oron snarare att man under en längre tid uppvisat ett agerande som antyder att ledningen anser att traditionella program är värdelösa annat än som verktyg för att driva in kunder till Microsofts prenumerationstjänster eller att samla användardata. Det är mest lite utvecklarverktyg och en del strategiskt lågprioriterade program som flyger under radarn och får "vara sig själva" i större utsträckning.

Men om vi släpper just "bra program"-vinkeln så är det jag ville åt mer att åtminstone min känsla är att det är svårare att hitta exempel där Microsoft själva utvecklat något som kräver interoperabilitet och som faktiskt varit bra i det avseendet.

Normen för ett Microsoftprojekt känns mer som att det börjar i att man kommer in sent i varje situation, man bygger något som känns allmänt fumligt de första versionerna, sedan börjar det bli okej ur ett användarperspektiv, men interoperabilitet är som bäst något man försöker klistra på i efterhand och detta bara om någon vars åsikt är viktig för Microsoft faktiskt kräver detta.

Så det är med ovanstående i åtanke som jag inte tycker Microsoft känns som en lovande förvaltare av Chromium (eller Edgeium eller vad de skulle tänkas kalla det), detta OM de öht skulle vilja driva vidare projektet publikt. De skulle kunna bara köra sin egen Edge-låda istället om det passar deras syften bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, Google har definitivt en historik av att testa många saker och de är uppenbart inte rädda för att döda projekt som de kommer fram till inte "fungerar".
Just sett till webbläsare har ju dock Microsoft dödat båda sina egna webbläsarprojekt för att sedan välja att leverera en (slarvigt uttryckt) "moddad" version av Googles webbläsare istället. Så jag vet inte hur starkt argumentet är i just det sammanhanget.

Jag säger hursomhelst inte att Microsoft inte utvecklar några bra program.
På just den punkten är väl oron snarare att man under en längre tid uppvisat ett agerande som antyder att ledningen anser att traditionella program är värdelösa annat än som verktyg för att driva in kunder till Microsofts prenumerationstjänster eller att samla användardata. Det är mest lite utvecklarverktyg och en del strategiskt lågprioriterade program som flyger under radarn och får "vara sig själva" i större utsträckning.

Men om vi släpper just "bra program"-vinkeln så är det jag ville åt mer att åtminstone min känsla är att det är svårare att hitta exempel där Microsoft själva utvecklat något som kräver interoperabilitet och som faktiskt varit bra i det avseendet.

Normen för ett Microsoftprojekt känns mer som att det börjar i att man kommer in sent i varje situation, man bygger något som känns allmänt fumligt de första versionerna, sedan börjar det bli okej ur ett användarperspektiv, men interoperabilitet är som bäst något man försöker klistra på i efterhand och detta bara om någon vars åsikt är viktig för Microsoft faktiskt kräver detta.

Så det är med ovanstående i åtanke som jag inte tycker Microsoft känns som en lovande förvaltare av Chromium (eller Edgeium eller vad de skulle tänkas kalla det), detta OM de öht skulle vilja driva vidare projektet publikt. De skulle kunna bara köra sin egen Edge-låda istället om det passar deras syften bättre.

Ja, att Microsoft gick över till en Chromium-baserad webbläsare säger väl rätt mycket om hur intresserade de är av att fortsätta lägga stora resurser på en webbmotor. De är nog rätt nöjda med att låta Google stå för den notan.

Om någon skulle ta över Chrome så skulle det troligtvis bli något av de stora AI-företagen, företag som OpenAI och Perplexity har ju t.ex. redan sagt att de vill köpa Chrome. De har investerarpengar att bränna och vill komma åt Chromes användarbas för att sälja deras produkter och samla in mer träningsdata. Men jag tvivlar på att det skulle bli en förbättring för användarna eller den långsiktiga förvaltningen av Chrome.

Permalänk
Medlem

Vilken tur alltså.

Permalänk
Medlem

Firefox räddat från att säljas till banditer alltså, mycket bra.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

Synd

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Ok vet att detta är helt utanför topic men har funderat på denna webbläsare sen jag jagade en som kunde köras på en riktig gammal härk ;).

https://eclipse.cx/projects/r3dfox

Vilka kan man direkt se som risk och sådant.
Är helt konfunderad hur rapp och responsen.
Om mod tycker att jag seglat för långt från trådkursen no hard feelings där allså.

Firefox är ju helt fu underbar att fibbla med, och den har varit mitt första val sen intro.

Må gott alla på Swec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Firefox räddat från att säljas till banditer alltså, mycket bra.

Vilka "banditer" pratar du om?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Baseras Waterfox på Firefox ESR?

Det är så jag tolkar det:
https://www.waterfox.net/docs/releases/6.6.0/

Waterfox gick nyligen ifrån ESR 128 till ESR 140 i samband med releasen ovan.

Har varit mitt förstaval som webbläsare i Windows, macOS, GNU/Linux samt Android sedan i 3-4 månader tillbaka

Permalänk
Medlem

Det är positivt. Ingen vill att Chrome ska hamna under kontroll av ett tveksamt eller oseriöst bolag, då detta skulle kunna få omfattande konsekvenser för webben som helhet. Mozilla lyckades en gång i tiden rädda Netscape och därigenom säkerställa att en öppen källkodsbaserad webbläsare – Firefox – kunde utvecklas vidare och bidra till webben som ett fritt ekosystem.

Om både Firefox (med renderingsmotorn Gecko/Quantum) och Chrome (med Blink, en fork av WebKit) skulle försvagas eller falla bort, riskerar webben att domineras av en enda aktör. Detta skulle innebära minskad konkurrens kring implementeringen av W3C- och WHATWG-standarder, vilket i sin tur kan leda till sämre innovation, försämrat integritetsskydd och ökad risk för proprietära lösningar.

Ett mångfaldigt ekosystem av webbläsare och renderingsmotorer är därför avgörande för att internet ska fortsätta vara öppet, standardiserat och tillgängligt för alla.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

De sägs i alla fall att redan 2018 gjorde de försämringar med flit, för de behövde öka antalet sidvisningar. Så man måste bläddra för hitta rätt (ökade intäkterna genom reklamen).

AI är bra mycket bättre på hitta hemsidorna man söker efter, frågan är hur länge vi kan a det gratis.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar