Därför stoppar Microsoft Defender fläktkontroll-program

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag fick precis det här om Openhardwaremonitor när jag skulle klocka om min cpu igår då mitt CMOS blir rensat så fort strömmen brutits till PCn.
Tyvärr minns jag inte inställningarna och kan inte minnas hur jag fick en stabil klock på 5820k, tror det 4.2 GHz men om det var med 1.25 eller 1.3V minns jag inte

Visa signatur

12600KF 5GHz - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 1980MHz @ 0.975v - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem

Tackar för PawnIO-tipset (man behöver för övrigt inte alls starta om datorn för att det ska funka).

Verifierade med System Informer att FanControl nu använder PawnIO istället för WinRing0, och allt verkar funka fint.

Tillägg: Ser att OpenRGB också riktat in sig på PawnIO, bra (även om det enda jag använder den till är att stänga av den förbannade LED:en på mitt grafikkort).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, jag har insett att det finns en annan variant som kräver extra steg. Jag är inte insatt, men känner väl spontant att det borde vara standard med den nya säkrare (ta i trä) varianten. Jag uppdaterade bara mitt program och det ser ju likadant ut och dom flesta går nog inte in och kollar github efter nya gömda modifikationer.

Det lär ju vara målet, men LHM-versionen är beta ännu. FanControl-versionen med stöd för detta släpptes 19:01 (svensk tid). Kanske lite tidigt att sätta som default redan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tackar för PawnIO-tipset (man behöver för övrigt inte alls starta om datorn för att det ska funka).

Verifierade med System Informer att FanControl nu använder PawnIO istället för WinRing0, och allt verkar funka fint.

Kan du förklara hur du gjorde? Så många trådar git ovh dit på Github. Känner mig vilsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det du ogillar med att styra fläktarna via BIOS?

BIOS kan inte styra fläktarna baserat på GPU temp, bara CPU temp - Med Fancontrol eller liknande program kan man kombinera kurvor för CPU och GPU så att högsta värdet vinner, så att säga.

Permalänk
Medlem

Installerade nyligen om hela burken och hade säkerhetskopierat alla inställningar på fan control osv. Jag har inte fått några felmeddelanden så gissar att jag kör den nyare fan control då.

Usch vad drygt det är att installera om win11 förövrigt. Rekommenderar alla som ska göra det att ha moderkortsdrivrutiner och nätverkskortets drivrutiner på bakup disk. För mig blev det tvärstopp då den inte kunde gå vidare online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, jag har insett att det finns en annan variant som kräver extra steg. Jag är inte insatt, men känner väl spontant att det borde vara standard med den nya säkrare (ta i trä) varianten. Jag uppdaterade bara mitt program och det ser ju likadant ut och dom flesta går nog inte in och kollar github efter nya gömda modifikationer.

Nej, det känns väl knappast som den långsiktiga planen...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Kan du förklara hur du gjorde? Så många trådar git ovh dit på Github. Känner mig vilsen

1. Laddade ned och installerade officiella signerade PawnIO (och lät bli att starta om datorn, behövs ej)

2. Laddade ned den LibreHardwareMonitorLib som PawnIO-skaparen har kompilerat (orkade inte bygga själv)

3. Uppdaterade FanControl till senaste

4. Startade FanControl (körandes WinRing0 som vanligt, som jag har valt att tillåta)

5. Importerade LibreHardwareMonitorLib från steg 2 som plugin i FanControl (den kopieras då in i FanControls pluginmapp)

6. Sparade userconfig i FanControl

7. Startade om FanControl, och nu körde den med PawnIO istället för WinRing0

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:
  1. Laddade ned och installerade officiella signerade PawnIO (och lät bli att starta om datorn, behövs ej)

2. Laddade ned den LibreHardwareMonitorLib som PawnIO-skaparen har kompilerat (orkade inte bygga själv)

3. Uppdaterade FanControl till senaste

4. Startade FanControl (körandes WinRing0 som vanligt, som jag har valt att tillåta)

5. Importerade LibreHardwareMonitorLib från steg 2 som plugin i FanControl (den kopieras då in i FanControls pluginmapp)

6. Sparade userconfig i FanControl

7. Startade om FanControl, och nu körde den med PawnIO istället för WinRing0

Precis vad jag behövde! Tusen tack!

Permalänk
Medlem

Använder själv AI Suite 3 och har inte fått några varningar från M.Defender.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Väldigt mycket mindre flexibilitet är väl varför så många kör mjukvara istället. T ex så styr jag chassifläktarna efter vad som är varmast av CPU, GPU och chassitemp (via moderkortssensorn). I de flesta BIOS kan man inte styra på GPU-temp överhuvudtaget.

Skrivet av Ernesto:

BIOS kan inte styra fläktarna baserat på GPU temp, bara CPU temp - Med Fancontrol eller liknande program kan man kombinera kurvor för CPU och GPU så att högsta värdet vinner, så att säga.

Nej, det är förvisso stora skillnader i kvalitet på den integrerade fläktmjukvaran, vilket är ett skäl att jag väljer Asus-moderkort i princip varje gång, men andra tillverkare verkar ju åtminstone ha så att man kan ställa in en fläktkurva via ett grafiskt interface. Ett annat sätt att få fläktstyrningen att ta med GPU-tempen är att köpa en thermistor-kabel med NTC-motstånd, och installera på GPU-kylflänsen.

Utöver det finns det inte många situationer där CPU/GPU-temperaturerna inte ökar tillsammans på ett förutsägbart sätt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej, det är förvisso stora skillnader i kvalitet på den integrerade fläktmjukvaran, vilket är ett skäl att jag väljer Asus-moderkort i princip varje gång, men andra tillverkare verkar ju åtminstone ha så att man kan ställa in en fläktkurva via ett grafiskt interface. Ett annat sätt att få fläktstyrningen att ta med GPU-tempen är att köpa en thermistor-kabel med NTC-motstånd, och installera på GPU-kylflänsen.

Utöver det finns det inte många situationer där CPU/GPU-temperaturerna inte ökar tillsammans på ett förutsägbart sätt?

Det finns andra möjligheter som är bra också.
Utöver att styra chassifläktarna på det varmaste av CPU/GPU/MB så styr jag även CPU-fläkten baserat på flera kriterier, så att den inte varvar upp/ner i onödan, eftersom ändringarna märks mer än ett stabilt mellanhögt varvtal.

Mer specifikt så styrs den dels av en fläktkurva i steg (38% under 65 C, 58% för 65 C - 75.9 C, 80% över 76 C) och dels av en "trigger" med hysteres. När CPU-temp gått över 65 C så hålls fläkten på (minst) 58% tills den gått under 50 C igen. Så om temp är 71 C och sen hoppar runt mellan 51-64 C så går inte fläkten ner i varv förrän lasten är helt borta.

Detta är ju definitivt inte något för alla, men jag ser ingen anledning att själv låta bli.
Nu har även jag bytt till V236 med PawnIO, så nu bör det vara lugnt. Att det drar 132 MB RAM är största nackdelen nu, och det är ingen jag direkt bryr mig om...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det finns andra möjligheter som är bra också.
Utöver att styra chassifläktarna på det varmaste av CPU/GPU/MB så styr jag även CPU-fläkten baserat på flera kriterier, så att den inte varvar upp/ner i onödan, eftersom ändringarna märks mer än ett stabilt mellanhögt varvtal.

Mer specifikt så styrs den dels av en fläktkurva i steg (38% under 65 C, 58% för 65 C - 75.9 C, 80% över 76 C) och dels av en "trigger" med hysteres. När CPU-temp gått över 65 C så hålls fläkten på (minst) 58% tills den gått under 50 C igen. Så om temp är 71 C och sen hoppar runt mellan 51-64 C så går inte fläkten ner i varv förrän lasten är helt borta.

Detta är ju definitivt inte något för alla, men jag ser ingen anledning att själv låta bli.
Nu har även jag bytt till V236 med PawnIO, så nu bör det vara lugnt. Att det drar 132 MB RAM är största nackdelen nu, och det är ingen jag direkt bryr mig om...

V236, kommer den färdigpacketerad med PawnIO eller måste man ändå fixa alla steg själv?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pekkasteele:

V236, kommer den färdigpacketerad med PawnIO eller måste man ändå fixa alla steg själv?

Nä, det är fortfarande alla steg. V236 var mest en buggfix då V235 hade sönder configen för ett flertal (inkl mig).
Det finns officiella instruktioner i README-filen nu dock:

Citat:

Update to at least V235, and close FanControl completely (EXIT).
(Optional but recommended) Backup your Configuration folder
Download the net4.8 or net8.0 version of LibreHardwareMonitorLib.dll depending on your existing installation
Install the PawnIO driver
Place the LibreHardwareMonitorLib.dll inside your existing Plugins folder, or create a Plugins/ folder and place it in there
Launch FanControl

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nä, det är fortfarande alla steg. V236 var mest en buggfix då V235 hade sönder configen för ett flertal (inkl mig).
Det finns officiella instruktioner i README-filen nu dock:

Aha, tack, tar och väntar tills det är inkluderat tror jag, lämnade FC typ V187 eller nått sånt, när detta dök upp första gången och fått till kurvorna iaf tillfredsställande i Gigabytes egna program, så nu får det rulla till FC är helt fixat!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Förutom hysteres så har jag ställt in att chassifläktarna ska ändra hastighet långsamt. Dvs det blir ingen jojo-effekt på alla fläktarna bara för att CPUn belastas tillfälligt i 5 sekunder, utan det blir en smygande uppvarvning av chassifläktarna först när jag startar en spelsession t.ex.

Detta går att konfigurera exakt som man vill ha det i FanControl men är svårt eller omöjligt med fläktinställningarna i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eller så går du in i BIOS och konfigurerar Smart Fan 6, fläktstyrningen som redan finns på ditt moderkort.
https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_intel...

<Kör alltid fläktkurva i bios. hyr tyst och skön kruva som helst. Varför massa onödiga program ?

Visa signatur

Msi X870E Tomahawk
9800X3D
4080 Super
42 LG OledC4

Permalänk
Medlem

Ja, jag slängde programmet på tippen häromdan pga detta. Tråkigt för nu blåser fläktarna lite som de vill. Även extra tråkigt då jag donerat till programmets utvecklare. Men, sånt som händer - kanske kommer det en annan lösning i framtiden, kanske inte.

Tillägg: I bios finns det fläktstyrning, men den är helt trasig sen många uppdateringar sedan. Funkade ganska dåligt från början, men man kunde åtminstone i viss mån styra fläktarna. Men när man la till stöd för Ryzen 5000 sket det ner sig totalt, och eftersom det är gammalt chipset på kort som sen länge slutat tillverkas och säljas är det inget MSI brytt sig om att fixa. Fan control var därför guld värt.

Visa signatur

GeForce 3 > 9800 Pro > X800 > 7800 GTX > 8800 GT > 4870 CF > 6870 CF > 280X > 390 > Vega 56 > 6700 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Boomerino:

Ja, jag slängde programmet på tippen häromdan pga detta. Tråkigt för nu blåser fläktarna lite som de vill. Även extra tråkigt då jag donerat till programmets utvecklare. Men, sånt som händer - kanske kommer det en annan lösning i framtiden, kanske inte.

Se några inlägg upp, lösningen finns redan nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Om man vill ha någon kontroll över sina fläktar och inte använda BIOS, vad sjutton ska man använda då?

Gå old-school och kör på en fläktkontroll med fjärrkontroll eller något

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av backfeed:

Tillägg: Ser att OpenRGB också riktat in sig på PawnIO, bra (även om det enda jag använder den till är att stänga av den förbannade LED:en på mitt grafikkort).

Haha, oj tack jag glömde att den stod där, jag blev så moloken!
Jag testade 1.3V på Vcore och den verkade inte hålla sig stabil enligt realbench så jag vet inte om det blev för varmt eller så måste jag testa mer.
Men 12.20V kanske är ganska optimalt.
Dock minns jag inte hur jag ställde in, om jag använde adaptive eller override, om jag använde vad som kallas "FIVR" i Asrocks EFI eller inte... Det kan vara felinställning som gjort det instabilt också.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]