Slipp Windows AI med Flyoobe

Permalänk
Medlem

Toppenbra att detta alternativ finns.

Ännu bättre vore det om MS själva gav användaren möjlighet att välja bort allt tingel-tangel o krims-krams som inte är nödvändigt för operativsystemets basala grundfunktion vid installation.

Nu handlar ju artikeln om MS o Windows, men detta fenomen är inte på något sätt begränsat till denna mjukvarutillverkare.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nithlon:

Kan ni inte skriva en artikel om fördelar med tpm 2.0 och hur man tar nytta av det. Jag har ingen aning och säkert fler som undrar.
Jag upplever att tech sidor och kanaler bara pratar ner windows, men ingen förklarar på ett bra sätt vad de faktiskt gör för konsumenter.

Ingen som förstår hur datorer fungerar vill ha TPM som ett tvingande krav. Den enda nyttan du som användare har av TPM är att om någon snor din hårddisk men lämnar kvar själva datan då kan de inte dekryptera innehållet på disken. Alla andra användnings scenarion gynnar bara Microsoft på användarens bekostnad.

Om ditt din processor eller moderkort går sönder kan du inte komma åt dina filer på hårddisken längre. Så tex du spiller kaffe över din laptop eller din data trillar ner i poolen, eller den blir vattenskadad av regn eller snö. Ja då kan du inte längre bara ta ut hårddisken, låta den torka och plugga in den i en annan dator och sedan rädda dina filer. Tappar du bort din krypteringsnyckel inte användarnamn och lösenord ja då kommer du inte in i datan även om du kan ditt användarnamn och lösenord vid en fabriksåterställning. Ska du uppdatera bios på moderkortet och något går fel ja då är allt på hårddisken också borta.

Permalänk

Min dator är inte kompatibel med Windows 11 på grund av att booten inte är UEFI. Jag vågar inte gå in i BIOS och ändra till UEFI då jag inte tror det bootar efter det. Har även läst att vissa moderkort inte går att boota upp efter det om man inte sätter i en APU-processor men det har jag inte utan GPU krävs på systemet. Är i mitt fall FlyOOBE något bra val?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DesktopUser:

Min dator är inte kompatibel med Windows 11 på grund av att booten inte är UEFI. Jag vågar inte gå in i BIOS och ändra till UEFI då jag inte tror det bootar efter det. Har även läst att vissa moderkort inte går att boota upp efter det om man inte sätter i en APU-processor men det har jag inte utan GPU krävs på systemet. Är i mitt fall FlyOOBE något bra val?

Du kan alltid gå in i UEFI även om disken inte botar, UEFI laddas från en krets på moderkortet inte disk, jag ser heller inte att du skulle kunna få problem med boten till Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av Kasken:

Toppenbra att detta alternativ finns.

Ännu bättre vore det om MS själva gav användaren möjlighet att välja bort allt tingel-tangel o krims-krams som inte är nödvändigt för operativsystemets basala grundfunktion vid installation.

Nu handlar ju artikeln om MS o Windows, men detta fenomen är inte på något sätt begränsat till denna mjukvarutillverkare.

Vad ska en vanlig konsument med kryptering till? Sånt anser jag hör hemma i Enterprise/pro versioner av operativsystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Vad ska en vanlig konsument med kryptering till? Sånt anser jag hör hemma i Enterprise/pro versioner av operativsystemet.

Nja dom flesta vill nog inte att en potentiell tjuv även ska få tillgång till innehållet på en stulen dator så kryptering har sin plats även hos vanliga konsumenter. Problemet är bara att denna typ av krypteringssystem flyttar ut förvaringen av kryptonycklar till ett chip på moderkortet eller processorn och dessa komponenter har betydligt större chans att gå sönder än en modern hårddisk, framförallt på bärbara datorer. Om någon av dem havererar då blir konsumenten helt utlåst från innehållet i sin egen dator i stället, även om det hade varit lätt att byta någon av dem vid reparation. På en krypterad disk finns det heller ingen chans att återställa filer om flera sektorer skulle bli korrupta.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Omnious:

Nja dom flesta vill nog inte att en potentiell tjuv även ska få tillgång till innehållet på en stulen dator så kryptering har sin plats även hos vanliga konsumenter. Problemet är bara att denna typ av krypteringssystem flyttar ut förvaringen av kryptonycklar till ett chip på moderkortet eller processorn och dessa komponenter har betydligt större chans att gå sönder än en modern hårddisk, framförallt på bärbara datorer. Om någon av dem havererar då blir konsumenten helt utlåst från innehållet i sin egen dator i stället, även om det hade varit lätt att byta någon av dem vid reparation. På en krypterad disk finns det heller ingen chans att återställa filer om flera sektorer skulle bli korrupta.

Fast TPM krypterar inte hårddisken, det genererar bara nycklar.
Bitlocker kan kryptera hårddisken och det kan använda TPM, men de flesta som har TPM har inte Bitlocker eller krypterad hårddisk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Fast TPM krypterar inte hårddisken, det genererar bara nycklar.
Bitlocker kan kryptera hårddisken och det kan använda TPM, men de flesta som har TPM har inte Bitlocker eller krypterad hårddisk.

Om nu TPM är ett krav, men kryptering inte är det, varför är då TPM ett krav? Används det till annat än att kryptera diskar? Jag har levat i tron om att kryptering var obligatoriskt med W11, då det ju var den enda logiska förklaringen jag kunde se för TPM. Men det kanske inte finns nån logik bakom egentligen. Krypterade hårddiskar är väl främst en enterprise-funktion.

Permalänk
Medlem

Ett problem med verktyg som Flyoobe är att saker man stänger av oftast aktiveras igen vid större windows uppdateringar. Så det kräver lite extra koll och underhåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Ingen som förstår hur datorer fungerar vill ha TPM som ett tvingande krav. Den enda nyttan du som användare har av TPM är att om någon snor din hårddisk men lämnar kvar själva datan då kan de inte dekryptera innehållet på disken. Alla andra användnings scenarion gynnar bara Microsoft på användarens bekostnad.

Om ditt din processor eller moderkort går sönder kan du inte komma åt dina filer på hårddisken längre. Så tex du spiller kaffe över din laptop eller din data trillar ner i poolen, eller den blir vattenskadad av regn eller snö. Ja då kan du inte längre bara ta ut hårddisken, låta den torka och plugga in den i en annan dator och sedan rädda dina filer. Tappar du bort din krypteringsnyckel inte användarnamn och lösenord ja då kommer du inte in i datan även om du kan ditt användarnamn och lösenord vid en fabriksåterställning. Ska du uppdatera bios på moderkortet och något går fel ja då är allt på hårddisken också borta.

vad babblar du om? vad har TPM med BitLocker eller kryptering att göra? blir mörkrädd ibland när man läser kommentarer här nu för tiden... TPM i sig ställer inga krav på att man måste kryptera någonting.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

vad babblar du om? vad har TPM med BitLocker eller kryptering att göra? blir mörkrädd ibland när man läser kommentarer här nu för tiden... TPM i sig ställer inga krav på att man måste kryptera någonting.

Du tycker annorlunda och har bättre kunskap inom ämnet då, men du måste ju inte skriva ohövligt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nithlon:

Kan ni inte skriva en artikel om fördelar med tpm 2.0 och hur man tar nytta av det. Jag har ingen aning och säkert fler som undrar.
Jag upplever att tech sidor och kanaler bara pratar ner windows, men ingen förklarar på ett bra sätt vad de faktiskt gör för konsumenter.

TPM krävs för en säker koppling som kan användas av Authenticator-liknande funktioner. Har du funderat på varför du måste authentisera på din mobil? Det gäler både Bankid och Steam och liknande autentiseringsappar. Din mobil har TPM, thats why och den säkerställer kopplingen mellan ditt Apple/Google-konto och dina fysiska enheter, så att appen kan lita på att rätt konto används.

Microsoft vill skapa samma säkra koppling mellan din PC och ditt MS-konto. Denna säkra koppling används i Win 11 för att authentisera rätten att applicera Updates. Detta eliminerar risken att någon hackar in sig med trojaner o dyl via Windows Update.

Microsoft vill göra Windows säkrare. Du får avgöra själv om du tycker det är bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Hade varit najs om MS gjort som de gjorde förr. Under installationen av Windows kunde man välja vilka funktioner man ville ha med eller ej.
Gör det till ett val ”standard” och avancerat (där man kan välja)
Problemet löst

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Hade varit najs om MS gjort som de gjorde förr. Under installationen av Windows kunde man välja vilka funktioner man ville ha med eller ej.
Gör det till ett val ”standard” och avancerat (där man kan välja)
Problemet löst

Medhåll hade varit guld om användaren själv kunde bestämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Om du installerar W11 och loggar in med ett Microsoft konto krypteras OS disken med Bitlocker under installationen. TPM används för att wrappa Bitlocker nycklarna i ytterligare lager. Om du försöker stoppa in den disken i en annan dator kommer den inte gå att läsa eftersom den använder ditt unika TPM som medium vid dekrypterings processen. För tillfället går det att köra ett lokalt konto vid installationen och därmed slipper man kryptera disken. Men det är bara en tidsfråga innan det lokala kontot tas bort och då har man inte längre något val. TPM är inte längre ett val att välja bort som det var i början och det fyller andra funktioner också som att det förser datorn med ett unikt maskin ID precis som Apple och Google har i sina produkter. Syftet är att binda användaren till hårdvaran. Och nu kommer vi in på varför jo för det handlar om DRM. Microsoft vill att Windows ska bli en walled garden därför tvingar de på folk TPM. Säkerheten TPM medför är inte till för användaren. Det är till för att skydda MS blivande stängda platform från klåfingriga användare som inte vill tvingas bara använda Windows Store. Man kan gnälla om att det är spekulation men faktum är att MS beslut bara kan leda det. Steam plattformen med Gabe i fronten är medvetna om detta och därför fokuserar de stenhårt på SteamOS. För det är bara en tidsfråga innan Microsoft låser portarna och vill ha sin procent andel av Steams försäljningssiffror precis som Apple gjorde med Epic Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Om du installerar W11 och loggar in med ett Microsoft konto krypteras OS disken med Bitlocker under installationen. TPM används för att wrappa Bitlocker nycklarna i ytterligare lager. Om du försöker stoppa in den disken i en annan dator kommer den inte gå att läsa eftersom den använder ditt unika TPM som medium vid dekrypterings processen. För tillfället går det att köra ett lokalt konto vid installationen och därmed slipper man kryptera disken. Men det är bara en tidsfråga innan det lokala kontot tas bort och då har man inte längre något val. TPM är inte längre ett val att välja bort som det var i början och det fyller andra funktioner också som att det förser datorn med ett unikt maskin ID precis som Apple och Google har i sina produkter. Syftet är att binda användaren till hårdvaran. Och nu kommer vi in på varför jo för det handlar om DRM. Microsoft vill att Windows ska bli en walled garden därför tvingar de på folk TPM. Säkerheten TPM medför är inte till för användaren. Det är till för att skydda MS blivande stängda platform från klåfingriga användare som inte vill tvingas bara använda Windows Store.

Känns som ni både har lite fel.

Du slipper ange nyckel om den lagras i TPM på samma maskin. Men din bitlocker nyckel kan hämtas online från ditt konto om du loggar in med ms konto. Så helt utelåst är man inte om man skiftar maskin.

Sen att han var drygt otrevlig mot dig gav dig automatiskt ett poäng.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Om du installerar W11 och loggar in med ett Microsoft konto krypteras OS disken med Bitlocker under installationen. TPM används för att wrappa Bitlocker nycklarna i ytterligare lager. Om du försöker stoppa in den disken i en annan dator kommer den inte gå att läsa eftersom den använder ditt unika TPM som medium vid dekrypterings processen. För tillfället går det att köra ett lokalt konto vid installationen och därmed slipper man kryptera disken. Men det är bara en tidsfråga innan det lokala kontot tas bort och då har man inte längre något val. TPM är inte längre ett val att välja bort som det var i början och det fyller andra funktioner också som att det förser datorn med ett unikt maskin ID precis som Apple och Google har i sina produkter. Syftet är att binda användaren till hårdvaran. Och nu kommer vi in på varför jo för det handlar om DRM. Microsoft vill att Windows ska bli en walled garden därför tvingar de på folk TPM. Säkerheten TPM medför är inte till för användaren. Det är till för att skydda MS blivande stängda platform från klåfingriga användare som inte vill tvingas bara använda Windows Store. Man kan gnälla om att det är spekulation men faktum är att MS beslut bara kan leda det. Steam plattformen med Gabe i fronten är medvetna om detta och därför fokuserar de stenhårt på SteamOS. För det är bara en tidsfråga innan Microsoft låser portarna och vill ha sin procent andel av Steams försäljningssiffror precis som Apple gjorde med Epic Store.

Ja men eftersom man kan installera Windows 11 utan bitlocker om man vill så har just detta troligen inget med kraven på TPM att göra.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Omnious:

Stämmer delvis, men det är inte Bitlocker, det är något kallat Device Encryption och det gäller inte W11 Home.
För att slå av det.
open Settings > Privacy & security > Device encryption, and toggle the switch to Off.
Eller On om du vill ha det på för Homerversionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Det har inget med TPM att göra, det är Ms själva som bestämt att på Home eller Pro om du loggar in med MS konto så körs BitLocker, men som andra skrivit det är, Och Windows automatic encryption är en förenklad version av BitLocker, alltså inte samma som du får tillång till i Pro eller Enterprise, EDU etc.

TPM säkerheten tillför inget för ändvändaren? okej...Så den skyddar inte mot ELAM,Boot sektorn, att firmare inte är modifierat vid start. Nej det är ju inte bra alls.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det här meddelandet har jag aldrig fått förut. Firefox 142.0.1

Det dök upp när jag laddade ner direkt från https://github.com/builtbybel/Flyby11/releases/download/1.10....

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Det här meddelandet har jag aldrig fått förut. Firefox 142.0.1
<Uppladdad bildlänk>

Det dök upp när jag laddade ner direkt från https://github.com/builtbybel/Flyby11/releases/download/1.10....

Inga problem för min del och jag har samma version av Firefox. Få se om fler har problem, annars är nog problemet på din sida.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Det är väl upp till var o en tänker jag? Fungerade världen enligt min melodi så bockar de som önskar denna funktion i den rutan vid installation, de som inte önskar ha funktionen kryssar inte i rutan.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Skrivet av Omnious:

Det finns och har funnits många rykten och "konspirationsteorier" kring TPM, ända sen 2004, jag har lärt mig att inte gå på saker hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Det finns och har funnits många rykten och "konspirationsteorier" kring TPM, ända sen 2004, jag har lärt mig att inte gå på saker hur som helst.

TPM har varit förbjudet i Kina sedan 1999. De har sitt eget system där kallat TCM och anledningen är att de inte litar på att det inte finns bakdörrar i TPM. Huruvida Kina har tomtar på loftet låter jag vara osagt. Men ett land som specialiserat sig på att kopiera och stjäla västerländsk teknologi borde rimligtvis veta vad som gynnar dem och vad som inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

TPM har varit förbjudet i Kina sedan 1999. De har sitt eget system där kallat TCM och anledningen är att de inte litar på att det inte finns bakdörrar i TPM. Huruvida Kina har tomtar på loftet låter jag vara osagt. Men ett land som specialiserat sig på att kopiera och stjäla västerländsk teknologi borde rimligtvis veta vad som gynnar dem och vad som inte gör det.

Ska jag gissa så är inte problemet med TPM de eventuella bakdörrarna i sig, utan att de i vad mån de finns inte ägs av den kinesiska regimen.

Vågar kallt anta att regimens företrädare har fri bakdörrspassage rätt in i TCM-bestyckade datorer.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Flyoobes github sida är nu raderad efter att den fått uppmärksamhet i media. Är jag förvånad? Nej, såklart inte Microsoft äger 100% av Github. Någon som fortfarande tror Microsoft är någon slags goodguy som bara vill att användarna ska vara så himla säkra? Din dator på dina termer? Nej, din dator = Microsofts dator. Du är bara hyresgäst i din egen hårdvara.