Problem med internethastighet via router hos Bahnhof/GlobalConnect.

Permalänk
Medlem

Problem med internethastighet via router hos Bahnhof/GlobalConnect.

Jag sitter med ett för mig ganska märkligt problem och börjar bli både gråhårig och frustrerad. Tänkte höra om någon här som är slipad på nätverk känner igen symptomen.

Jag har Bahnhof 250/250 via stadsnätet (driftas av GlobalConnect).

När jag kopplar in min stationära dator direkt i väggen (RJ45) får jag konsekvent ~250/250 Mbit/s på alla tester (Speedtest, Bredbandskollen, Sundsvall, Stockholm, Gavlenet osv). Alltså precis som det ska.

Problemet uppstår så fort jag sätter en router mellan. Då droppar nedladdningshastigheten rejält och varierar mellan ca 14–70 Mbit/s beroende på testserver, medan uppladdningen alltid ligger stabilt på 250 Mbit/s.

Undantag: när jag kör Bredbandskollen mot Stockholm- och Oslo-servern får jag 250/250 även via router, samt vid nedladdningar via Microsofts Content Delivery Network (CDN).

Jag har testat:

Tre olika routrar (varav en helt ny).

Två datorer + en laptop (med kabel och USB–RJ45-adapter).

Flera olika nätverkskablar (Cat6 osv).

Flera olika testservrar (Bredbandskollen Stockholm, Sundsvall, Gavlenet, BBKollen m.fl).

Samma resultat även med alla QoS-funktioner, trafikprioritering, acceleratorer osv helt avstängda i routrarna.

Resultatet är nästan alltid:

• Direktkopplat i dator = full fart (250/250).

• Via router = nedströpt nedladdning (14–70/250).

Jag har även provat att klona MAC-adressen från min stationära dator till routern. När jag gör det fungerar hastigheten plötsligt perfekt (250/250) genom routern också. Utan MAC-kloning går det tillbaka till att strypas.

Jag har varit i kontakt med Bahnhof flera gånger senaste veckan. Deras svar hittills är att “tjänsten fungerar som den ska eftersom det ger rätt hastighet direktkopplat i datorn” och att jag måste godkänna en eventuell teknikeravgift innan de tar ärendet vidare till GlobalConnect.

En sak som kanske är värd att nämna: den 1 september gjorde stadsnätet ett planerat underhåll med en 6 timmars avstängning. Det var ungefär efter det som jag började uppleva de här problemen, men om det finns ett samband vet jag inte.

Så frågan till er som kan nätverk lite djupare:

• Känner någon igen detta beteende (full fart direkt i dator, men strypt bakom router om inte MAC klonas)?

• Kan detta bero på någon form av mac-adresslåsning, felaktig portprofil eller shaping i noden?

• Är det något mer jag kan göra för att tydligare bevisa för Bahnhof/GlobalConnect var felet ligger?

Alla tips och erfarenheter uppskattas!

Permalänk
Medlem

Det är troligen mer lämpligt med en accesspunkt eller switch i ditt fall.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS ROG Astral RTX 5090
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Du menar att jag inte behöver ha en router? Utveckla gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av CheeO:

Hur ser ditt kopplingsskåp ut? Ha du flera uttag där?

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS ROG Astral RTX 5090
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Hur ser ditt kopplingsskåp ut? Ha du flera uttag där?

Skulle inte kalla det skåp direkt, snarare en liten dosa på väggen med ett enkelt RJ45-uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CheeO:

Jag skulle inte rekommendera att köra utan router, tekniskt möjligt men verkligen ingen bra ide.

edit: Fick du nån router från Bahnhof?

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Jag skulle inte rekommendera att köra utan router, tekniskt möjligt men verkligen ingen bra ide.

edit: Fick du nån router från Bahnhof?

Nä, jag har faktiskt inga planer på att slopa den. Nix, har inte fått någon router av Bahnhof, det är aldrig något som har varit på tal under de samtal jag haft med dem. Däremot så har jag alltid haft min egna utrustning och det har inte varit något problem tidigare, iaf inte vad jag har upptäckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CheeO:

Nä, jag har faktiskt inga planer på att slopa den. Nix, har inte fått någon router av Bahnhof, det är aldrig något som har varit på tal under de samtal jag haft med dem. Däremot så har jag alltid haft min egna utrustning och det har inte varit något problem tidigare, iaf inte vad jag har upptäckt.

Spontant känns det ju som att felet inte ligger hos dig, du kan ju alltid byta ISP om du inte vill lyssna på dig, jag skulle rekomendera @Obenet. De är hyfsat aktiva här och är mer villiga att hjälpa med saker än de flesta känns det som.

Permalänk
Medlem

Har du testat att koppla ur alla dina prylar från mediaomvandlaren under natten?

Har du testat att lägga till MAC från routern på https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/ så den får publik ip? Har datorn publik ipv4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du testat att koppla ur alla dina prylar från mediaomvandlaren under natten?

Har du testat att lägga till MAC från routern på https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/ så den får publik ip? Har datorn publik ipv4?

Jag har kopplat ur allt ett par timmar, dock inte över natten. Det är något jag absolut skulle kunna testa. I mitt första samtal med Bahnhofs support fick jag uppge både min routers och dators mac-adress (vad de gjorde med uppgifterna vet jag inte).

Men som svar på din fråga angående public IPv4 så får min router en IP som börjar på 100.*, medans min dator får i 178.* spannet.

Sidan du länkade för beställning av ny public IP, vet du om det är något de tar ut en avgift för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CheeO:

Jag har kopplat ur allt ett par timmar, dock inte över natten. Det är något jag absolut skulle kunna testa. I mitt första samtal med Bahnhofs support fick jag uppge både min routers och dators mac-adress (vad de gjorde med uppgifterna vet jag inte).

Men som svar på din fråga angående public IPv4 så får min router en IP som börjar på 100.*, medans min dator får i 178.* spannet.

Sidan du länkade för beställning av ny public IP, vet du om det är något de tar ut en avgift för?

Du har nog helt enkelt annan routing när du har CGNAT (100.64.x.x-100.127.x.x ip) än när du har publik ip.

Bahnhof kan ta betalt för det, men du har det ju redan på datorns mac-adress och kan säga till kundservice att det är för att felsöka prestandaproblem så kommer de säkert fixa det till routerns utan kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du har nog helt enkelt annan routing när du har CGNAT (100.64.x.x-100.127.x.x ip) än när du har publik ip.

Bahnhof kan ta betalt för det, men du har det ju redan på datorns mac-adress och kan säga till kundservice att det är för att felsöka prestandaproblem så kommer de säkert fixa det till routerns utan kostnad.

Ja jag insåg det nu när routers ip låg på fel spann. La en beställning på statisk ip till routern nu iaf, verkar inte kosta extra. Hoppas på att detta löser problemet. Tack så mycket för tipset! Återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Jag testade nu med public IP på routern (så jag slipper CGNAT), men tyvärr kvarstår problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av CheeO:

Jag testade nu med statisk IP på routern (så jag slipper CGNAT), men tyvärr kvarstår problemet

Det fungerar inte? Du måste fortfarande köra dynamisk och vänta tills du får publik.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CheeO:

Jag testade nu med statisk IP på routern (så jag slipper CGNAT), men tyvärr kvarstår problemet

?? Du kan inte ställa in nått själv som tar bort CGN då det är nått som sker hos operatören, du måste kontakta Bahnhof och beställa en publik ip.

Skrivet av Vivace:

Man ska aldrig koppla så då det ofta skapar adressproblemem, de flesta operatörer delar inte ut många ip utan 1 eller ibland 2, så antalet klienter som kan anslutas utan problem blir oftast max 1 och ansluter man en ap så lär den i sig ta en ip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det fungerar inte? Du måste fortfarande köra dynamisk och vänta tills du får publik.

Jag gjorde en beställning enligt formuläret du länkade, ringde sedan och pratade med dem och han på supporten löste det åt mig direkt. Jag startade om routern och fick en ny publik IP. Men problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

?? Du kan inte ställa in nått själv som tar bort CGN då det är nått som sker hos operatören, du måste kontakta Bahnhof och beställa en publik ip.

Jag har pratat med Bahnhof och de har satt en public IP mot min router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CheeO:

Jag gjorde en beställning enligt formuläret du länkade, ringde sedan och pratade med dem och han på supporten löste det åt mig direkt. Jag startade om routern och fick en ny publik IP. Men problemet kvarstår.

Finns problemet (på PCn) om du klonar routerns mac till PCn? Tips du gör det från Enhetshanteraren om du t.ex. har Realtek.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CheeO:

Jag har pratat med Bahnhof och de har satt en public IP mot min router.

Och du har loggat in i routern och läst av ip på waninterfacet och konstaterat att det är en publik ?
När du är inne i routern så kollar du även länkhastigheten på portarna, visar de alla Gbit eller högre ?
Det är osannolikt att flera datorer och routrar ger samma problem, har du verkligen provat systematisk med samma router och sedan bytt datorer ?
Har du vpn eller nått annat som kan påverka i gång ?
vilka routrar är det du använt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns problemet (på PCn) om du klonar routerns mac till PCn? Tips du gör det från Enhetshanteraren om du t.ex. har Realtek.

Nu när jag kopplar tp'n direkt till datorn så får jag en 100.* adress och felet som ter sig på routern och alla andra enheter är samma även på datorn nu. (Jag får en oregelbunden nedhastighet som pendlar mellan 10-70mbit men 250 upp).

Vet inte om det är någon idé att testa routerns mac på datorn då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CheeO:

Nu när jag kopplar tp'n direkt till datorn så får jag en 100.* adress och felet som ter sig på routern och alla andra enheter är samma även på datorn nu. (Jag får en oregelbunden nedhastighet som pendlar mellan 10-70mbit men 250 upp).

Är adressen i intervallet 100.64.0.0 till 100.127.255.255 så är du fortfarande bakom CGN.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CheeO:

Din leverantör har alltså givit dig en fast IP-adress baserad på EN MAC-adress. Då bör du innan du kopplar in de andra routrarna konfigurera upp så att de "spoofar" MAC-adressen som är anmäld. D.v.s. man knackar in vilken MAC-adress som skall användas istället för att den tas från nätverkskretsarna. Denna funktion bör finnas på alla fabrikat.

Så innan du kopplar in på internet så kopplar du bara ihop din dator och en av routrarna, anslut sedan på https://192.168.x.1 och logga in.

PS. Detsamma gäller om du skall koppla in datorn direkt, då bör du tillfälligtvis (annars krockar det med routern senare) konfigurera MAC-adressen i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är adressen i intervallet 100.64.0.0 till 100.127.255.255 så är du fortfarande bakom CGN.

100.73.* är den nu när jag kopplar in mig direkt på datorn utan routern. Men eftersom att jag kopplat public ip mot routerns mac nu så har ju den inte längre 100-*

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Din leverantör har alltså givit dig en fast IP-adress baserad på EN MAC-adress. Då bör du innan du kopplar in de andra routrarna konfigurera upp så att de "spoofar" MAC-adressen som är anmäld. D.v.s. man knackar in vilken MAC-adress som skall användas istället för att den tas från nätverkskretsarna. Denna funktion bör finnas på alla fabrikat.

Så innan du kopplar in på internet så kopplar du bara ihop din dator och en av routrarna, anslut sedan på https://192.168.x.1 och logga in.

PS. Detsamma gäller om du skall koppla in datorn direkt, då bör du tillfälligtvis (annars krockar det med routern senare) konfigurera MAC-adressen i Windows.

Fast vet jag inte, de har givit mig en public adress. Gissar att den är dynamisk. Men kopplad mot mac-adressen på min router är den iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det har han gjort, och då har det fungerat

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av CheeO:

Nej då har du underlag att felanmäla så att de respektive GlobalConnect får felsöka sina delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej då har du underlag att felanmäla så att de respektive GlobalConnect får felsöka sina delar.

Ja, det känns lite som att det borde vara dags att dra det kortet nu.

Edit: Jag provade att spoofa min routers mac genom mitt nätverkskort också bara för att, och även då får jag samma problem.