SSD-mysteriet löst – fel basmjukvara bakom

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Rimligtvis har ju controllers producerats i en fabrik, med version 0.9 av mjukvaran. Sedan har dessa skickats ut på rulle för ytmontering av komponenter som man ju gör. Kanske är det här en del av mjukvaran som inte påverkas av de ändringar Corsair med flera gör? Jag antar att de ändå mest gör ändringar i form av ”här ska det stå Corsair istället för Phison Whitelabel software”.

Så alltså med största sannolikhet vid tillverkning av just den här enskilda komponenten, och sen är det väl ytterligare ett bevis på att folk i allmänhet inte uppdaterar firmware på olika saker. Många vill ju inte ens uppdatera Windows, så vem vill uppdatera sin nVME…

Verkligen?

Var tillverkare med lite klass brukar ha sitt egna namn och disktyp/version, däremot dom mesta noname kör direkt...

Du kan själv gå in i Enhetshanteraren och se om din teori verkligen är rätt.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

inte en BETA version utan en utvecklarversion aka aka troligen en firmware som chipen monteras förprogrammerade med i fabriken på SSDer som sen används vid QC testande i fabriken och som sedan ska uppdateras till rätt strippade mjukvara innan de lämnar fabriken men nånstans i stegen har de missats att få rätt mjukvara innan paketering.

sen vad det beror på är svårt att veta men typ en batch SSDer som hamnat i fel pallplats i SSDfabriken och råkat hoppa över steget där mjukvaran ska bytas ut innan paketering och gått direkt till paketerings linen.

som arbetare i en fabrik (om än inte innom elektronik) så kan jag säga att konstigare saker kan hända jag har slutat att äns bli överaskad.

kan ju faktiskt även vara så att de råkat pusha ut den av misstag som en firmware uppdatering för konsumenter.

men vi lär aldrig få veta den exakta orsaken.

Rimligen så borde QC ske efter att rätt firmware är flashat, om inte så riskerar dom att skeppa döda enheter om flash blir misslyckad.

Men håller med dig om att konstiga och smått otroliga saker kan hända.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Verkligen?

Var tillverkare med lite klass brukar ha sitt egna namn och disktyp/version, däremot dom mesta noname kör direkt...

Du kan själv gå in i Enhetshanteraren och se om din teori verkligen är rätt.
<Uppladdad bildlänk>

Jag tar det här som att du inte ens läste mitt inlägg. Gör det igen. Om du tycker jag är otydlig så kan jag formulera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Ojojoj då skulle han behöva göra många extra videos.

*videor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Viktigt!
Får skylla på att man är skadad av Engelska språket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Om basprogramvaran för en dator är Windows (eller UEFI), vad är då basprogramvaran för en kontrollerkrets?

Firmware. Användningen av "basprogramvara" blir situationsstyrd vilket är varför det lätt blir otydligt när man använder uttrycket i ett bredare sammanhang (utanför företaget som utvecklar mjukvaran). Vilken typ av mjukvara definierade ni som "basprogramvara"?

En (legal) definition jag hittade var "mjukvara som används centralt och gemensamt av flera personer" med en vidare hänvisning till EULA för exakt definition. Detta är en bredare definition än bara OS eller firmware.

Vidare googling "legal definition of base software":

Citat:

There isn't a single universal legal definition for "base software"; instead, its meaning depends on the specific contract or legal document
. Generally, base software refers to the essential or foundational programs and code that enable a system to operate, perform its primary functions, or serve as a platform for add-on applications

Så, nu har jag plockat tillräckligt med russin (cherry picking) för ikväll, din tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Viktigt!

Det förekommer oftare att folk felaktigt både säger och skriver videos än videor. Så du tillhör majoriteten trots att det inte är korrekt svenska.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Jag tar det här som att du inte ens läste mitt inlägg. Gör det igen. Om du tycker jag är otydlig så kan jag formulera om.

Visst får du ta det så!

Svarade inte på din teori om att dom flesta användare inte ens uppdaterar Windows, dom personerna brukar normalt inte sträcka sig till att post i forum dedikerade till hårdvara och liknande.
Så inte ens den delen ser jag som fungerande.

Om det nu vara orsaken till denna senaste gissningen

Ovan postade Mangelmassa en j2c video, kan vara värt för dig att se den...

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Det förekommer oftare att folk felaktigt både säger och skriver videos än videor. Så du tillhör majoriteten trots att det inte är korrekt svenska.

Såg det efter jag Googlade det. Ska försöka komma ihåg det. Videos låter mer rätt, gissar att man är smittad av Engelska uttalet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Då kommer följdfrågan; hur hamnar en utvecklingsversion av firmwaren på en massa diskar som säljs till slutkund?

Det kan nog lätt hända. De olika disk "tillverkarna" får en firmware från Phison som de modifierar till olika grad. Som minimum så ändras företagsnamn och modell informationen, men troligen även storlek på minnena på disken. Sedan har ju faktiskt diskar från olika märken men med i stort sett identiska kontroll chip, flash minnen och dram ofta lite olika prestanda profiler. Detta är troligen resultat av än mer configuration av firmware. Så det kan vara en hel del pillande att färdigställa en firmware version. Nu är det mycket möjligt att några av Phisons påbörjar utveckling av nya diskar redan när Phison endast har utvecklings version av firmware. Om en kund då anpassar firmware som dom har så är det möjligt att dom inte tycker det är värt att göra om jobbet med release firmware. Om dom frågade Phison så sa dom nog ara att dom tagit bort lite rutiner som användes under utvecklingen, men för övrigt är det mesta identiskt.
Hos drive tillverkarna kan de låta som att det inte är värt att lägga tid och pengar på att uppdatera firmware om den dom har verkar fungera perfekt. Det är lite som med bios för moderkort. Om det fungerar så ändrar man det inte. Men i det här fallet så borde dom ha gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Såg det efter jag Googlade det. Ska försöka komma ihåg det. Videos låter mer rätt, gissar att man är smittad av Engelska uttalet.

Äsch, videmus ska det vara!

https://en.wiktionary.org/wiki/videmus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangelmassa:

Inte för att Jay känns som den allra bästa källan vad gäller denna typ av undersökning men jag håller iaf helt med om att det inte verkar vara så enkelt som att det endast handlar om preproduction-firmware. (Och han verkar ju påvisa avvikelser från detta på ett bra sätt, i just hans exempel)

Det kändes också väldigt optimistiskt(?) att en förklaring som helt handlar om firmware-versioner som inte borde kunna finnas ute i verkligheten utan möjligen hos några recensenter som fått förhandsexemplar skulle täcka alla fel som påståtts förekomma.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangelmassa:

Han har en "felaktig" disk men istället för att undersöka den och försöka isolera felet som har varit i allas intresse så spenderade han en vecka på att "bencha nvidiadrivers" i spel som patchats 100 gånger och inte alls representerar vad dom var för 1år sen.

Nu uppdaterade han sitt 1år gamla betabios och det funkade bra direkt...... en fix han inte kunde föreställa sig att skulle fungera även fast det är allmänt känt hur ostabil AMD platformar har varit i flera år med PCIe.

Det finns en anledning till att man ser på Jay enbart för underhållning och aldrig för information...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Han har en "felaktig" disk men istället för att undersöka den och försöka isolera felet som har varit i allas intresse så spenderade han en vecka på att "bencha nvidiadrivers" i spel som patchats 100 gånger och inte alls representerar vad dom var för 1år sen.

Nu uppdaterade han sitt 1år gamla betabios och det funkade bra direkt...... en fix han inte kunde föreställa sig att skulle fungera även fast det är allmänt känt hur ostabil AMD platformar har varit i flera år med PCIe.

Det finns en anledning till att man ser på Jay enbart för underhållning och aldrig för information...

Det som är bra att det lyfts fram är väl just att det finns flera olika felkällor som förmodligen blandats vilt i rapporteringen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det som är bra att det lyfts fram är väl just att det finns flera olika felkällor som förmodligen blandats vilt i rapporteringen.

Jo fast det är ju precis det han inte lyckats lyfta fram i två veckor även fast det skulle tagit honom 15min

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Viktigt!

Det slog mig att kolla hur det blir i tyskan med deras "der" och "die", "Das video". (neutrum) Skönt att slippa den biten i svenskan.

Citat:

Vi säger "videor" på svenska för att vi böjer ordet enligt svensk pluralform, alltså med ett "-or" på slutet, medan tyskan behåller den engelska pluralformen "videos" när de lånar in ordet från engelskan
. Det svenska språket har sedan länge haft en tendens att anpassa lånord till sin egen grammatiska struktur, medan tyskan, och andra språk, ibland behåller den ursprungliga formen

Permalänk
Medlem

är det någon som har uppdaterat sin firmwire och provat att installera nått på över 50 gig?
jag tänkte så att man kunde få det bekräftat att det är pga det eller inte

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

är det någon som har uppdaterat sin firmwire och provat att installera nått på över 50 gig?
jag tänkte så att man kunde få det bekräftat att det är pga det eller inte

Själva den här nyheten indikerar väl att folk ute i verkligheten inte *borde* kunna ha problemet öht (i linje med vad Phison och Microsoft indikerat tidigare), och att det scenario de nu bekräftat *borde* vara begränsat till några recensenter som fått förhandsexemplar.

Sedan då (se tidigare kommentarer) Jayztwocents uppföljning som verkar ha kunnat bekräfta ett *annat* problem som inte hade med SSDns firmware att göra utan med datorns UEFI-version (kanske då specifikt den AGESA-version som används, i fallet med Jays AMD-baserade dator). Till synes då kanske alltså snarare ett mer generellt PCIe-problem för datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Själva den här nyheten indikerar väl att folk ute i verkligheten inte *borde* kunna ha problemet öht (i linje med vad Phison och Microsoft indikerat tidigare), och att det scenario de nu bekräftat *borde* vara begränsat till några recensenter som fått förhandsexemplar.

Sedan då (se tidigare kommentarer) Jayztwocents uppföljning som verkar ha kunnat bekräfta ett *annat* problem som inte hade med SSDns firmware att göra utan med datorns UEFI-version (kanske då specifikt den AGESA-version som används, i fallet med Jays AMD-baserade dator). Till synes då kanske alltså snarare ett mer generellt PCIe-problem för datorn.

så, uppdatera BIOS då? uppdaterade min för typ 2½-3 månader sedan, duger den eller krävs det ännu en uppdatering?
AMD har jag

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

så, uppdatera BIOS då? uppdaterade min för typ 2½-3 månader sedan, duger den eller krävs det ännu en uppdatering?
AMD har jag

Förmodligen, jag har inte själv upplevt dessa problem och vi vet ju inte vad exakt problemet var kopplat till, men det låter iaf sannolikt att du redan kan ha löst problemet (om det fanns på din dator) om man ska tro Jays fynd:

Jay visade resultatet av att uppdatera sitt Asrock-kort till närmsta (dvs fortfarande så gammal som möjligt!) senare icke-beta efter den version han hade problemet med. Den version han bytte till var från slutet av februari (2025), med (vad det ser ut utifrån Asrocks changelog) AGESA version "ComboAM5 PI 1.2.0.3a Patch A".
Om Jays problem faktiskt har med AGESA att göra eller något annat är obekräftade spekulationer.

Har du faktiskt upplevt några problem eller baseras frågan på oro helt och hållet grundad på nyhetsrapporteringen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OM det nu stämmer att alla dessa ssd fel beror på en beta/utvecklar firmware.
Ska vi då vara förbannade på Phison för deras dåliga rutiner?
Heller ska vi prisa dom för att ha en så otroligt bra Firmware som fungerar oerhört bra på icke Phison ssd kontrollers?

För det finns ju en del kontrollers som ej kommer från Phison som har samma problem men fungerar bra i övrigt!
Undrar bara hur Phison lyckats få in deras Firmware på andra tillverkares ssd´er?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Heller ska vi prisa dom för att ha en så otroligt bra Firmware som fungerar oerhört bra på icke Phison ssd kontrollers?

För det finns ju en del kontrollers som ej kommer från Phison som har samma problem men fungerar bra i övrigt!
Undrar bara hur Phison lyckats få in deras Firmware på andra tillverkares ssd´er?

Phison gör väl styrchipet inte själva SSD´n i helhet (de kanske gör egna SSD enheter också men passar på den.) det är troligen flera olika Tillverkares SSD enheter som är påverkade pga det som använder sig av Phisons styrchip.

tror någon tidigare skrev att t.ex. Corsair har använt sig av deras styrkretsar iaf på vissa av sin SSD enheter och är säkert flera tillverkare som använder dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Skrivet av Rouge of Darkness:

Phison gör väl styrchipet inte själva SSD´n i helhet (de kanske gör egna SSD enheter också men passar på den.) det är troligen flera olika Tillverkares SSD enheter som är påverkade pga det som använder sig av Phisons styrchip.

tror någon tidigare skrev att t.ex. Corsair har använt sig av deras styrkretsar iaf på vissa av sin SSD enheter och är säkert flera tillverkare som använder dem.

Ja precis. Phison är ju underleverantör av kontrollerkretsar med tillhörande firmware.

Vad gäller enheter med andra kontrollerkretsar så är det förstås inget som hör ihop med Phisons firmware.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja precis. Phison är ju underleverantör av kontrollerkretsar med tillhörande firmware.

Vad gäller enheter med andra kontrollerkretsar så är det förstås inget som hör ihop med Phisons firmware.

Såg att sågspånet inte hade levererat allt jag tänkte skriva.
Jag hade tänkt skriva "Ska vi då vara förbannade på Phison och deras partners för deras dåliga rutiner?"

Då det finns andra ssd kontrollers som har exakt samma problem så var min ironiska mening menad som att Phison har naturligtvis inte ett skit med andra kontrollers firmware att göra.
Samt att en hel del folk nu har kontrollerat deras FW på deras ssd som har/hade detta fel och dom har inte nån tidig pre/beta FW.
DVS dom ljuger, möjligen att dom kanske lyckats hitta nåt liknande fel i nån av deras pre release FW och använde det som en brandsläckare!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!