9800x3D är 88 grader vid start - datorn stängs av

Permalänk
Medlem

9800x3D är 88 grader vid start - datorn stängs av

Hej!

Jag installerade nytt moderkort (TUF GAMING A620M-PLUS WIFI), RAM (Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) / 6000Mhz) och CPU (9800x3D) igår. När jag startade datorn så stängdes den plötsligt av ca en minut efter att Windows hade startats. Jag startade den på nytt men samma sak hände. Lyckades hinna ladda ner Core Temp och såg då att CPU:n låg på 88 grader vid uppstart.

Efter att ha inaktiverat samtliga autostartappar lyckades jag hålla datorn igång men temperaturen sjönk aldrig lägre än 57 grader, vilket känns mycket för "idle". Eftersom jag lyckades hålla den igång genom att inaktivera autostartappar (minskad CPU-belastning) så tycker jag att det känns som att datorn stängs av pga att CPU:n är för varm.

Min fundering är om det beror på att min kylare är för svag. Min PSU är en ASUS TUF Gaming 850W Gold ATX 3.1 vilket borde räcka för en 9800x3D plus 5070 Ti (eller?). Däremot är kylaren en Allied AirFoil (datorn var från början prebuilt med en Ryzen 5 5600) och jag kan inte hitta någon information om dess kylningskapacitet.

Tror ni att jag har rätt i min tanke att det är kylaren som är problemet? Jag är helt ny i datorbyggande men tänker att 88 grader vid relativt låg belastning borde vara för högt.

Lade till modellen på min förra CPU
Permalänk
Medlem

Det är för högt, är du 100 på att kylaren sitter som den ska mot processorn? Bytte du kylpasta när du satt dit den nya?

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

9000-serien är sjukt varma i IDLE. Min 9600x ligger på 45-55 grader i Idle och snuddar ibland upp på 60 grader trots att jag inget tycker mig göra. Sen är den ner till 35 ibland så då antar jag att bakgrundsprocesser inte körs alls.

Finns två trådar om just värmen i idle.

Men ja, det låter som att kylaren kan vara problemet.

Permalänk
Medlem

Du är förmodligen inne på rätt spår gällande att det är tempen som gör att datorn stänger av sig.

Applicerade du ny kylpasta mellan cpu och kylare när du monterade den nya cpu:n?

Är kylaren ordentligt monterad? Dvs den går inte att vicka på så som den sitter nu?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ser kylaren ut? Och hur är den fäst?
Det låter som om den har dålig kontakt. Även en för svag kylare borde klara av det lilla som den inte gör.
Om den är liten nog att den är på gränsen att orka med en Ryzen 5600 så kan det dock vara att den bara är alldeles för klen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Låter som att du monterat någon oem kylare avsedd för en cpu på upp till 65w tdp.

Så att den inte fixar kyla upp till ~100+W tdp är inte så konstigt.

Hitta ingen info om kylaren alls så tippar på nån bare minimum oem lösning iom att du skriver att du byggt om i en oem dator.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jag applicerade kylpasta men det är första gången jag har gjort det så det är möjligt att det inte blev helt optimalt. Kylaren sitter ordentligt och går inte att vicka på.

Jag har mejlat Allied Gaming för att se om de kan ge svar på kylarens effektivitet. Får testa att applicera kylpastan på nytt ikväll men kanske passar på att köpa en ordentlig kylare på väg hem från jobbet ändå.

Om någon här sitter med en 9800x3D och har tips på en passande luftkylare så tar jag gärna emot det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nor_adde:

Tack för svaren! Jag applicerade kylpasta men det är första gången jag har gjort det så det är möjligt att det inte blev helt optimalt. Kylaren sitter ordentligt och går inte att vicka på.

Jag har mejlat Allied Gaming för att se om de kan ge svar på kylarens effektivitet. Får testa att applicera kylpastan på nytt ikväll men kanske passar på att köpa en ordentlig kylare på väg hem från jobbet ändå.

Om någon här sitter med en 9800x3D och har tips på en passande luftkylare så tar jag gärna emot det!

Även om det är en liten ineffektiv kylare så bör tempsen absolut inte vara så höga direkt vid uppstart och idle. Det är typ hur mitt 7600x betedde sig utan någon kylare alls...

Nästintill garanterat fel på hur kylaren/kylpastan är felsatt, även om en svag kylare samt riktigt billigt moderkort som du har också stjälper.

För luftkylare till bra pris så är ju Thermalright Peerless Assassin eller Phantom Spirit bra och populära val. Även ID-Cooling FROZN A620 Pro bör duga men är inte så mycket billigare längre med frakt inräknat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

9000-serien är sjukt varma i IDLE. Min 9600x ligger på 45-55 grader i Idle och snuddar ibland upp på 60 grader trots att jag inget tycker mig göra. Sen är den ner till 35 ibland så då antar jag att bakgrundsprocesser inte körs alls.

Finns två trådar om just värmen i idle.

Men ja, det låter som att kylaren kan vara problemet.

Min ligger på 34c idle/lättare spel film och ca 56c vid spel. Så nja, det stämmer inte riktigt. (Luftkylare)

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS ROG Astral RTX 5090
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Min ligger på 34c idle/lättare spel film och ca 56c vid spel. Så nja, det stämmer inte riktigt. (Luftkylare)

Finns flera trådar, artiklar och förklaringar på nätet.

Såklart kan man ha lägre temps med någon form av monsterkylare eller liknande, men om man läser på nätet så är detta också något som lyfts i vissa recensioner. Kan såklart vara tillverkningsfel hos AMD och du haft tur/jag otur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Även om det är en liten ineffektiv kylare så bör tempsen absolut inte vara så höga direkt vid uppstart och idle. Det är typ hur mitt 7600x betedde sig utan någon kylare alls...

Nästintill garanterat fel på hur kylaren/kylpastan är felsatt, även om en svag kylare samt riktigt billigt moderkort som du har också stjälper.

För luftkylare till bra pris så är ju Thermalright Peerless Assassin eller Phantom Spirit bra och populära val. Även ID-Cooling FROZN A620 Pro bör duga men är inte så mycket billigare längre med frakt inräknat.

Tack för tipsen!

Ja, moderkortet är nog inte det bästa, men så länge det funkar med processorn så får det duga för tillfället. Får väl kika på att undervolta processorn något om det skulle bli problem tillsammans moderkortet också.

Permalänk
Medlem

Jag har en 9800X3D som jag kör en Arctic Liquid Freezer 3 280 på och min idle (tctl/tdie) runt 39-42 grader och på max såg jag 80 under cinebench 2024 multicore. I spel hör jag inte fläktarna gå upp mer än de första sekunderna jag startar spelet, eller om jag kör Starfield, då verkar det som att fläktarna går upp lite men det var innan jag fixade till min kurva. Tror den ligger på mellan 50-60 grader i spel.

Jag kör PBO och sen -20 på kurva alla kärnor. Kan förövrigt rekommendera den kylaren, i alla fall om du hittar den för runt 600-700 kronor. Väldigt lätt att montera på och under 60-70% så hör jag inte fläktar eller pumpen.

Och när folk skriver att deras ligger på x grader i idle så får de gärna tala om vart de utläser det ifrån. Är det Tctl/Tdie, CPU Die eller CPU CCD1? Det är inte lätt att jämföra med andra om man inte jämför samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Jag har en 9800X3D som jag kör en Arctic Liquid Freezer 3 280 på och min idle (tctl/tdie) runt 39-42 grader och på max såg jag 80 under cinebench 2024 multicore. I spel hör jag inte fläktarna gå upp mer än de första sekunderna jag startar spelet, eller om jag kör Starfield, då verkar det som att fläktarna går upp lite men det var innan jag fixade till min kurva. Tror den ligger på mellan 50-60 grader i spel.

Jag kör PBO och sen -20 på kurva alla kärnor. Kan förövrigt rekommendera den kylaren, i alla fall om du hittar den för runt 600-700 kronor. Väldigt lätt att montera på och under 60-70% så hör jag inte fläktar eller pumpen.

Och när folk skriver att deras ligger på x grader i idle så får de gärna tala om vart de utläser det ifrån. Är det Tctl/Tdie, CPU Die eller CPU CCD1? Det är inte lätt att jämföra med andra om man inte jämför samma sak.

Jag har en Arctic liquid freezer II 360 och de temps jag tittar på är de jag hittar i HW Info. Har också NZXTs CAM där jag inte vet vad CPU-temp är mätt på men även där kollar jag.

Kör dock inte någon undervolt så det kanske är värt att testa. Vart gör du det? Adrenaline?

Permalänk
Medlem

Min verkar sitta runt 38-50 med varierande bruk, har inte hunnit stresstest ännu då jag installerade den häromdan, värt att notera är att jag köpte en Thermalright contact frame för am5 som sitter under ett dh15.

Låter som att det är kylaren som är klen eller får ej kontakt, men det förklarar inte dina krascher helt.

Kan återkomma med mina thermals på mitt bygge lite senare mot kvällen som referens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Finns flera trådar, artiklar och förklaringar på nätet.

Såklart kan man ha lägre temps med någon form av monsterkylare eller liknande, men om man läser på nätet så är detta också något som lyfts i vissa recensioner. Kan såklart vara tillverkningsfel hos AMD och du haft tur/jag otur.

7000-serien gick varmt, och 9000-serien kan bli varma, men tycker inte att det är något ormiligt/extremt över dem.
Har inte kollat idle på länge, men tyvker nog att både min 3900X, 5950X och 5800X3D gick varmare än min nuvarande 9800X3D.
Jag kör visserligen med en NH-D15 i ett öppet chassi, men kör enbart med mittenfläkten samt med LNA på den, så den är i princip alltid ljudlös.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Iom att du bytte moderkort: kolla så du monterat kylaren korrekt med kylpasta och bra kontakt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Fick svar från Allied Gaming nu som även de rekommenderar mig att byta kylare så så får det bli! Får vara noggrann med kylpastan samtidigt och hoppas att det löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag har en Arctic liquid freezer II 360 och de temps jag tittar på är de jag hittar i HW Info. Har också NZXTs CAM där jag inte vet vad CPU-temp är mätt på men även där kollar jag.

Kör dock inte någon undervolt så det kanske är värt att testa. Vart gör du det? Adrenaline?

BIOS. Jag pillar aldrig på den typen av inställningar inne i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nor_adde:

Ja, någonting är med allra största säkerhet fel på monteringen, eller kylarens kapacitet (som jag inte känner till) Jag kör processorn med en Arctic Freezer III 280mm och den temperaturen når jag inte ens när jag stresstestar med cinebench. När jag inte spelar så ligger tempen på mellan 39-43 grader beroende på hur varm rumstemperaturen är. En normal billig luftkylare som Peerless assassin torde fungera bättre än den du har, om det nu inte är att det är fel på monteringen vill säga.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Min verkar sitta runt 38-50 med varierande bruk, har inte hunnit stresstest ännu då jag installerade den häromdan, värt att notera är att jag köpte en Thermalright contact frame för am5 som sitter under ett dh15.

Låter som att det är kylaren som är klen eller får ej kontakt, men det förklarar inte dina krascher helt.

Kan återkomma med mina thermals på mitt bygge lite senare mot kvällen som referens.

Det här är min max idle tempraturer på cpu: 36. Load: 66 (mechabreak)

Jag har inte konfigurerat en fläktkurva ännu heller i bios och jag bör damma av front filtret också.