Skummt problem, får inte ut Dolby Vision i min Google TV 4K

Permalänk

Skummt problem, får inte ut Dolby Vision i min Google TV 4K

Har 2 tv boxar i biorummet:
Apple TV 4K och Google TV 4K
Apple fixar dolby vision, men Google Tv:n skickar bara ut vanlig HDR (eller HDR10), kan bara se logon "HDR" uppe till höger i min LG Oled tv, så vet inte om det är HDR eller HDR 10.

De har bägge väldigt bra HDMI kablar och matas genom samma receiver som har alla hdmi portar lika specs.

Inne på Apple TV väljer jag HDR och sedan något med att välja Dolby vision om möjligt.
På Google Tv har jag matcha dynamiskt omfång och sen något med Auto, får kolla mer sen.
Kan ej hitta något i bild inställningar på Google Tv där de säger Dolby Vision.

Någon som har någon ide?
För visst ska väl Google TV 4K stödja Dolby Vision?

Om de spelar någon roll streamar jag från HBO Max

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Om du använder Google TV streamer 4k. Så ja på pappret borde du få Dolby Vision med.

Nu vet jag inte hur menyerna i den boxen fungerar då jag inte har den skälv. Kör en Nvidia Shield pro skälv.
Om du sätter boxen i TV:in hur funkar det då? Bara för att tästa och utesluta. Men som du säger så borde det inte spela roll då din Apple TV kan ge Dolby Vision genom din reciver.

HDR10 samma som HDR, för det finns ingen bara HDR standard.
HDR10+ däremot är något annat om det är kanske det du menade?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

ok, ska kolla lite mer på settings, hitta nåt som kan vara de när jag googla, testa sen.
OK HDR är HDR10, bra

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Har 2 tv boxar i biorummet:
Apple TV 4K och Google TV 4K
Apple fixar dolby vision, men Google Tv:n skickar bara ut vanlig HDR (eller HDR10), kan bara se logon "HDR" uppe till höger i min LG Oled tv, så vet inte om det är HDR eller HDR 10.

De har bägge väldigt bra HDMI kablar och matas genom samma receiver som har alla hdmi portar lika specs.

Inne på Apple TV väljer jag HDR och sedan något med att välja Dolby vision om möjligt.
På Google Tv har jag matcha dynamiskt omfång och sen något med Auto, får kolla mer sen.
Kan ej hitta något i bild inställningar på Google Tv där de säger Dolby Vision.

Någon som har någon ide?
För visst ska väl Google TV 4K stödja Dolby Vision?

Om de spelar någon roll streamar jag från HBO Max

Får Dolby Vision på både 4K Chromecast Google TV*/4K Google TV Streamer* (använder en Ultra High Speed kabel från Nördic).

* = är inkopplade i TV:s HDMI portar (3 å 4).
Kör bl.a Netflix/Disney + Premium på 4K Google TV Streamern.

Jag har i "Skärm å Ljud menyn" - " Matcha innehållets dynamiska omfång" = På (får även Dolby Vision i "av" läget), "Upplösning" = 4K (50Hz).

I "Avancerade skärminställningar" - "Dolby Vision - läge" = Standard.
I "Formatval" = Auto.

I "Önskar dynamiskt omfång" = Matcha innehållets dynamiska omfång".

"Matcha innehållets bildfrekvens" = Aldrig.

I TV:ns "Bild" - "Visningsläge" = Dynamisk.
Tv:n är en Panasonic OLED TX - 55LZ1000E.

Just har jag "Matcha innehållet s dynamiska omfång" = på (kör Bribox å vissa serier är i 4K (HLG). Får upp det i TV:ns vänstra uppre hörn, Dolby Vision (dock i högra uppre hörn).

Har även en 4K Apple TV inkopplad i min hemmabio förstärkare (Marantz Cinema 50) å ATV:n är inställd på Dolby Vision.
TV:ns "Bild" - "Visningsläge = Dolby Vision IQ.

Edit: Har samma inställningar på 4K Chromecast Google TV:n.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk

funkar inte här, så jäkla konstigt!!!!!!

Provat alla kombinationer.

Undrar om det är receivern som ändå sätter stopp, det är en Onkyo 252, en enkel receiver som ska ha 4K/60p 4:4:4 stöd och HDCP 2.2 på alla hdmi ingångar.

Länkar till manualen:
https://support.onkyousa.com/hc/en-us/article_attachments/198...

De konstiga är att i Apple TV så kan jag bara välja Format: 4K HDR 60hz i inställningar detta med: aktivera Dolby Vision, då får jag ut Dolby Vision när jag kolla HBO Max, har jag däremot Format: 4K Dolby Vision oavsett hz, så blir bilden helt kass i GUI, röd/rosa o grön, otydlig bild, går knappt att navigera. Och provar jag i Apple Tv att testa om den stöder Dolby Vision så accepterar den det men bilden blir helt kass i GUI, röd/rosa o grön, otydlig bild... SÅ jag måste ha den på Format: 4K HDR 60hz ...

Nåt lurt är de här, kanske receivern är på gränsen att den sätter stopp. hmmmm. Kan inte utläsa ur manualen att den ska stöda Dolby Vision eller HDR överhuvudtaget?

Kablarna är kvalitets Hdmi 2.0 kablar korta max 1 meter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Undrar om det är receivern som ändå sätter stopp, det är en Onkyo 252, en enkel receiver som ska ha 4K/60p 4:4:4 stöd och HDCP 2.2 på alla hdmi ingångar.

Länkar till manualen:

De konstiga är att i Apple TV så kan jag bara välja Format: 4K HDR 60hz i inställningar detta med: aktivera Dolby Vision, då får jag ut Dolby Vision när jag kolla HBO Max, har jag däremot Format: 4K Dolby Vision oavsett hz, så blir bilden helt kass i GUI, röd/rosa o grön, otydlig bild, går knappt att navigera. Och provar jag i Apple Tv att testa om den stöder Dolby Vision så accepterar den det men bilden blir helt kass i GUI, röd/rosa o grön, otydlig bild... SÅ jag måste ha den på Format: 4K HDR 60hz ...

Nåt lurt är de här, kanske receivern är på gränsen att den sätter stopp. hmmmm. Kan inte utläsa ur manualen att den ska stöda Dolby Vision eller HDR överhuvudtaget?

Mina inställningar (Video å Ljud - Video - Format: 4K Dolby Vision, gråskuggat: 50 (50 Hz).

Dessa val har jag:
4K Dolby Vision (50 Hz).
4K HDR (50 Hz).
4K SDR (50 Hz).
1080p Dolby Vision (50 Hz).
1080 HDR (50 Hz).
4K Dolby Vision 60 (59,94 Hz).

Finns fler valinställningar men gitter inte skriva alla.

Matcha innehåll = Av.

Har du prövat koppla in 4K Chromecast GTV:n i TV:ns HDMI port ?

Edit: PAL TV formatet (i Europa) är 50 Hz).
60 Hz är bl.a NTSC US TV format.

Never The Same Color.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Länkar till manualen:

Det finns inget som heter "HDMI 2.0"-kablar egentligen. Det du vill ha är kablar certifierade "Ultra High Speed", leta efter detta: https://www.hdmi.org/spec2sub/ultrahdmicables.

Kan nämna att jag utan problem tittar på Dolby Vision-material via Plex på min Google Streamer, Tidigare hade jag en Chromecast with Google TV som hade strul med Dolby Vision väldigt ofta. Och jag har också en LG OLED (CX-serien).

Permalänk
Skrivet av seville57:

Mina inställningar (Video å Ljud - Video - Format: 4K Dolby Vision, gråskuggat: 50 (50 Hz).

Dessa val har jag:
4K Dolby Vision (50 Hz).
4K HDR (50 Hz).
4K SDR (50 Hz).
1080p Dolby Vision (50 Hz).
1080 HDR (50 Hz).
4K Dolby Vision 60 (59,94 Hz).

Finns fler valinställningar men gitter inte skriva alla.

Matcha innehåll = Av.

Har du prövat koppla in 4K Chromecast GTV:n i TV:ns HDMI port ?

Edit: PAL TV formatet (i Europa) är 50 Hz).
60 Hz är bl.a NTSC US TV format.

Never The Same Color.

har provat alla kombinationer, tror fortfarande det är receivern som sätter käppar i hjulen dock. Google tv 4K ska lämnas tillbaks, återgår till LG:s inbyggda TV appar istället, bra flyt i bilden där med fin Dolby Vision, köpte endast Google tv 4K för ljudet blir bättre ... Tack för din hjälp ändå

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det finns inget som heter "HDMI 2.0"-kablar egentligen. Det du vill ha är kablar certifierade "Ultra High Speed", leta efter detta: https://www.hdmi.org/spec2sub/ultrahdmicables.

Kan nämna att jag utan problem tittar på Dolby Vision-material via Plex på min Google Streamer, Tidigare hade jag en Chromecast with Google TV som hade strul med Dolby Vision väldigt ofta. Och jag har också en LG OLED (CX-serien).

Hej, man kan kalla kablar vad man vill:
Premium High Speed HDMI® Cable
Ultra High Speed HDMI® Cable
eller 2.0 eller 2.1
eller 18Gbps eller 48Gbps
, bara man vet vad som skiljer dom åt.

De jag behöver, och alla för den delen är: Premium High Speed HDMI® Cable, och inte Ultra High Speed HDMI® Cable.
Bägge funkar fint med Dolby Vision 4K.

Mina bägge kablar jag har från Google TV till receiver samt receiver till LG TV är Premium High Speed HDMI® Cable, så kabeln är inte problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som någon annan skrev, testa koppla rakt in i TV:n för att utesluta t.ex. receivern. Går ju rätt snabbt.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

har provat alla kombinationer, tror fortfarande det är receivern som sätter käppar i hjulen dock. Google tv 4K ska lämnas tillbaks, återgår till LG:s inbyggda TV appar istället, bra flyt i bilden där med fin Dolby Vision, köpte endast Google tv 4K för ljudet blir bättre ... Tack för din hjälp ändå

Tänker att du måste kanske inte sätta på " förbättrad hdmi " typ i din reciver på varje port? På min Marantz så görs alla portarna samtidigt när man aktiverar, men din kanske har ett annat sätt att göra det på.

Läste någonstans att du får en råsa grön bild. Är det då från din Google TV? För en råsa grön bild tyder på att din Google TV skiar ut /försöker spela upp Dolby Vision typ men din TV kan inte se att det är DV för den får inte signalen som säger att bilden är DV och då bara spelar den upp den så som den får den i SDR.

Jag är inte påläst direkt om detta.
Men hade samma "problem" på min Nvidia Shield Pro innan Kodi (mjukvaran jag använder för media) fick fult stöd för DV.
För filmer som var kodade i MP4 så fungerade DV. Filmer i MKV så blev bilden råsa grön om de var i DV.

Nu fungerar det som det ska då Kodi fick en uppdatering som gjorde att den stödjer DV även som MKV.

Visa signatur

Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av OC&Burn:

Som någon annan skrev, testa koppla rakt in i TV:n för att utesluta t.ex. receivern. Går ju rätt snabbt.

Kan man ju göra så klart, men nu är den nerpackad o ska tillbaks. Och det är klart jag hade fått Dolby Vision så, men som jag sagt, jag ville ha både Dolby Vision+ DD och genom Hdmi, men de gick inte!!!!!!!

Att välja mellan:
* Dolby Vision till TV direkt och sämre ljud via optiskt
eller
* HDR10 via receivern och bättre ljud genom HDMI
är inget alternativ något av dom.

Jag ville ju ha Dolby Vision+ DD+ via HDMI

De kommer inte att hända fattar jag.
Och att byta receiver är inget jag kommer göra heller

Så nu åker Google TV tillbaks, och jag får nöja mig med att köra fin fint Dolby Vision från min LG Oled TV men lite sämre ljud vi optiskt alltså DD.
De får duga för nu, så blir jag 1400 rikare också.

Tack alla för hjälp, men de finns en gräns för vad man orkar byta/skifta/testa och hålla på, jag pallar nån dag sen får de vara.

Får fundera över de hela, om jag kan göra på annat sätt med något annat, men att byta upp sig ljudmässigt den lilla skillnaden som DD+ vs DD är är inte värt mer än max 2K tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu var detta några år sedan, då jag inte längre har kvar min google tv 4k till min primära TV som klarar Dolby Vision, men detta var iaf ett mina störta problem med enheten; man var (reserverar mig för att informationen kan ha ändrats) tvungen att manuellt ställa utformatet i 12bit för att kunna aktivera DV, och då per automatik var man tvungen att antingen leva med subsampling eller låg hz, så var tvungen att manuellt gå in och växla mellan olika format baserat på vad jag skulle se på.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Tänker att du måste kanske inte sätta på " förbättrad hdmi " typ i din reciver på varje port? På min Marantz så görs alla portarna samtidigt när man aktiverar, men din kanske har ett annat sätt att göra det på.

Läste någonstans att du får en råsa grön bild. Är det då från din Google TV? För en råsa grön bild tyder på att din Google TV skiar ut /försöker spela upp Dolby Vision typ men din TV kan inte se att det är DV för den får inte signalen som säger att bilden är DV och då bara spelar den upp den så som den får den i SDR.

Jag är inte påläst direkt om detta.
Men hade samma "problem" på min Nvidia Shield Pro innan Kodi (mjukvaran jag använder för media) fick fult stöd för DV.
För filmer som var kodade i MP4 så fungerade DV. Filmer i MKV så blev bilden råsa grön om de var i DV.

Nu fungerar det som det ska då Kodi fick en uppdatering som gjorde att den stödjer DV även som MKV.

I min receiver finns de bara att välja mellan 4:2:0 eller 4:4:4 inget annat, ingen av dessa funka.
Jag måste ha Deep Color aktiverad i min LG Oled på den HDMI ingången annars får jag ingen HDR alls, stänger jag av den blir de bara SDR. Så mina alternativ är små tyvärr.
Google TV 4K ska lämnas tillbaks, ger upp. Får se om de finns nåt annat alternativ senare för max 2K. Ska fundera.
Kör med appen från min LG OLED, funkar fint med DV så länge, men ljudet endast via optiskt, får vara så så länge.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jefff:

Nu var detta några år sedan, då jag inte längre har kvar min google tv 4k till min primära TV som klarar Dolby Vision, men detta var iaf ett mina störta problem med enheten; man var (reserverar mig för att informationen kan ha ändrats) tvungen att manuellt ställa utformatet i 12bit för att kunna aktivera DV, och då per automatik var man tvungen att antingen leva med subsampling eller låg hz, så var tvungen att manuellt gå in och växla mellan olika format baserat på vad jag skulle se på.

OK, nu är min Google TV 4K nerpacka o ska tillbaks snart, så jag ger upp, orkar inte hålla på mer nu.
Men tack för tips.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

HDR = HDR10, såvida man inte talar om HLG (Hybrid Log Gamma) som rätt få använder. Finns inga andra etablerade HDR-varianter i konsumentsfären.

HDR10+ är HDR10 med dynamisk metadata
Dolby Vision är HDR10 med dynamisk metadata + extra perks om möjligt, typiskt FEL, Full Enhancement Layer som adderar 12-bitars precision

HBO Max behöver (vad jag kan googla mig till) ett premium-abonnemang för att ge Dolby Vision. Enklare modell/abennemang och man får inte DV.

HDMI-kablarna har inte betydelse för detta.

Felaktiga färger/röd/grön med DV tyder på att metadata om DV inte når fram av någon anledning. DV är typiskt YCbCr 4:2:0 inkodat i en rå 8-bitars RGB-ström och när det blir fel färger av den sorten är det för att displayen återger den råa RGB-strömmen.

Subsampling är i princip inga problem med konsumentformar likt dessa. Källan är redan i 4:2:0-format. Att hålla signalen som 4:2:2 eller 4:4:4 är oftast bara en extra instans av uppsampling i källan. Plus att för DV så gäller ovanstående. Är det en DV-signal kommer den alltså igenom som en rå 8-bitars RGB-signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

I min receiver finns de bara att välja mellan 4:2:0 eller 4:4:4 inget annat, ingen av dessa funka.
Jag måste ha Deep Color aktiverad i min LG Oled på den HDMI ingången annars får jag ingen HDR alls, stänger jag av den blir de bara SDR. Så mina alternativ är små tyvärr.
Google TV 4K ska lämnas tillbaks, ger upp. Får se om de finns nåt annat alternativ senare för max 2K. Ska fundera.
Kör med appen från min LG OLED, funkar fint med DV så länge, men ljudet endast via optiskt, får vara så så länge.

Okej 👍🙂

Men varför kör du optisk?
Du har ju möjlighet att köa HDMI ARC vilket är bättre 🙂.
Optisk Toslink klarar upp till DD 5.1 som du sagt.
ARC fixsar DD+ 5.1 med också Atmos om dina enheter gör det.
E-ARC (som du inte har, vad jag kan se) fixsar Dolby Thrue HD med Atmos.

Men för stömnings tjänster så räcker DD+ för det är det som de använder 🙂.
Thrue HD är bara blue-ray skivor som kör än så länge.

Visa signatur