Köpt nytt moderkort, minnen samt CPU, dator startar ej

Permalänk
Medlem

Köpt nytt moderkort, minnen samt CPU, dator startar ej

Hej!

Ska försöka hålla mig kort men ändå få med all information.

Jag hade en dator med :

i511600KF, RTX 3070 och DDR4 Minnen, och då jag ville köpa ny CPU (7600x) så behövs nytt moderkort samt minnen så jag köpte:

Corsair 32GB 6000mhz
MSI b650 Gaming plus WIFI
och AMD 7600x

Iom att jag i princip behöver bygga om hela datorn så gjorde jag det med nya moderkortet. Allt borde vara isatt korrekt men datorn vill inte starta. Jag tänkte först att Chassit är för gammalt men efter lite googlingar så verkar det inte som det. Jag har

Fractal design Focus G, ca 5-10 år gammal. (Eller kan detta vara ett problem)?

PCI E till gafikkort

CPU Power

24 Pinnen till moderkort

SYS Fan

Sladdarna från Chassit

CPU Fläkt

Ram minnen

RTX 3070

Obs, dessa används inte va?;

Kolla gärna på bilderna och se om nånting fattas

Permalänk

Chassit ska inte va nått problem teoretiskt sett ska du tillbaka till 90talet innan du börjar byta ut atx mot at standarden.

Däremot kan nätagget ev va för åldrat och inte orka med nu med den högre totala strömförbrukningen.

Men utan en lite mer beskrivande beskrivning på vad som händer och inte är det svårt att säga.

Det ända i övrigt är väl att ev cpu power ska sitta i den andra porten men osäker på om det har betydelse eller inte du får rådfråga manualen om det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Chassit ska inte va nått problem teoretiskt sett ska du tillbaka till 90talet innan du börjar byta ut atx mot at standarden.

Däremot kan nätagget ev va för åldrat och inte orka med nu med den högre totala strömförbrukningen.

Men utan en lite mer beskrivande beskrivning på vad som händer och inte är det svårt att säga.

Det ända i övrigt är väl att ev cpu power ska sitta i den andra porten men osäker på om det har betydelse eller inte du får rådfråga manualen om det.

Nätagget är ganska nytt (typ 1år) på 650w så borde funka!

Jag testade även att köra CPU Power i både 1an och 2an och inget verkade funka Såg online att vissa skrev att PWR pinnen kan strula och att man kan testa kortsluta den med en mejsel, men är alldeles för grön på detta för att förstå vad det innebära tyvärr

Permalänk
Medlem

En tråd förra veckan där en dator inte startade hade glömt att 24pin till moderkortet har två kablar i ’psu änden’ som ska vara inkopplade. Är det kontrollerat?

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem

Händer ingenting? Inga fläktar som startar eller dioder som lyser på moderkortet?

Svårt att hjälpa till om vi inte vet vad som händer och inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av tWistish:

Nätagget är ganska nytt (typ 1år) på 650w så borde funka!

Jag testade även att köra CPU Power i både 1an och 2an och inget verkade funka Såg online att vissa skrev att PWR pinnen kan strula och att man kan testa kortsluta den med en mejsel, men är alldeles för grön på detta för att förstå vad det innebära tyvärr

De två pinnarna som du ska sätta powerbutton kontakten från chassit in i moderkortet, sätter man istället en skruvmejsel (eller annat ledande) mot så att man kortsluter dem (vilket knappen på chassit också gör när man trycker på knappen när sladden är inkopplad).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem

Huvudbrytaren bak på nätagget kanske?
Dum fråga, men i bland är det dom enklaste sakerna man har översett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Händer ingenting? Inga fläktar som startar eller dioder som lyser på moderkortet?

Svårt att hjälpa till om vi inte vet vad som händer och inte

Hej!

Ingenting händer alls! Alltså inga fläktar osv

Permalänk
Medlem

Kollat Prebz förslag? Enkelt hänt att glömma

Permalänk
Medlem

Debug-LEDsen bredvid 24-pins kontakten borde lysa i någon färg iaf om moderkortet får ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av tWistish:

Hej!

Ingenting händer alls! Alltså inga fläktar osv

Kolla så du verkligen kopplat ”Power Switch” stiften rätt, alternativt tar du bort kablarna och kortsluter stiften som heter ”Power Switch” och ser vad som händer som @shugge nämde

Permalänk
Medlem

Haha okej allt är löst... Jag hade 3 satakablar, varav en låg bakom moderkortet.. jag såg det och kopplade in den och allt funkade!

Tack för svar! höll på bli galen

Permalänk
Medlem
Skrivet av tWistish:

Hej!

Ska försöka hålla mig kort men ändå få med all information.

Jag hade en dator med :

i511600KF, RTX 3070 och DDR4 Minnen, och då jag ville köpa ny CPU (7600x) så behövs nytt moderkort samt minnen så jag köpte:

Corsair 32GB 6000mhz
MSI b650 Gaming plus WIFI
och AMD 7600x

Iom att jag i princip behöver bygga om hela datorn så gjorde jag det med nya moderkortet. Allt borde vara isatt korrekt men datorn vill inte starta. Jag tänkte först att Chassit är för gammalt men efter lite googlingar så verkar det inte som det. Jag har

Fractal design Focus G, ca 5-10 år gammal. (Eller kan detta vara ett problem)?

<Uppladdad bildlänk>
PCI E till gafikkort
<Uppladdad bildlänk>
CPU Power
<Uppladdad bildlänk>
24 Pinnen till moderkort
<Uppladdad bildlänk>
SYS Fan
<Uppladdad bildlänk>
Sladdarna från Chassit
<Uppladdad bildlänk>
CPU Fläkt
<Uppladdad bildlänk>
Ram minnen
<Uppladdad bildlänk>
RTX 3070

Obs, dessa används inte va?;

<Uppladdad bildlänk>

Kolla gärna på bilderna och se om nånting fattas

Jag har noterat att flera av monteringshålen inte bara saknar en skruv utan även en distans.

Du har väl inte några distanser monterade där det inte finns några monteringshål?
Om så är fallet, montera genast ur moderkortet, flytta distanserna till lämpliga positioner och sedan får du hoppas att eventuella kortslutningskydd har räddat moderkortet.

Edit: ser att problemet redan var löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tWistish:

Haha okej allt är löst... Jag hade 3 satakablar, varav en låg bakom moderkortet.. jag såg det och kopplade in den och allt funkade!

Tack för svar! höll på bli galen

Bra att datorn fungerar, men hur skulle avsaknaden av en SATA-kabel göra att moderkortet, fläktar m.m. inte startar överhuvudtaget?

Det var förstås något annat som var anledningen och det vore bra att försöka lista ut det så att du slipper problem i framtiden.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Cpuströmmen kanske ska sitta på den vänstra enligt manualen. Såg en youtubevideo dock där de kopplat till endast högra så det kanske inte spelar någon roll vilken. Har du en till cpuström så koppla båda. Ofta den andra är 4+4 med texten CPU på.

Grafikkortet kan du koppla loss för du har inbyggd grafik.

Jag antar att strömkablarna du visar att de är inkopplade? 3e bilden är Moderkort 24pin lös på.

3e bilden ingen skruv till i hål för skruv till chassi och verkar inte vara nåm distans där heller. Detta brukar ej vara problem förutom när det är distanser på ej skruvhål då brukar det kortsluta och ej vela starta. Totalt 3 skruvar som saknas

Sys fan ej viktig för uppstart däremot cpu fan vill man ha.

Kör med ett ramminne i andra slotten.

Startknappen PWR,pwr sw, power switch ser man i manualen hur man kopplar.

Koppla loss allt och montera moderkortet på bordet istället med minimum komponenter för uppstart. Led-lampan borde lysa vid start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Bra att datorn fungerar, men hur skulle avsaknaden av en SATA-kabel göra att moderkortet, fläktar m.m. inte startar överhuvudtaget?

Det var förstås något annat som var anledningen och det vore bra att försöka lista ut det så att du slipper problem i framtiden.

För att Ström från nätagget gick in i en av SDD'erna, som sen gick in i moderkortet. Vet inte hur eller varför men det var det enda jag klickade in då funkade det

Permalänk
Medlem
Skrivet av tWistish:

För att Ström från nätagget gick in i en av SDD'erna, som sen gick in i moderkortet. Vet inte hur eller varför men det var det enda jag klickade in då funkade det

Det spelar ingen roll alls. Det är omöjligt att moderkortet inte fick ström pga. att en SSD inte var ansluten med SATA-kabel, även om strömkabeln till disken var ansluten.

100% omöjligt.

Det var alltså något helt annat som orsakade felet. Det är ju som sagt bra att datorn fungerar nu, men problemet var inte SATA-kabeln.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det spelar ingen roll alls. Det är omöjligt att moderkortet inte fick ström pga. att en SSD inte var ansluten med SATA-kabel, även om strömkabeln till disken var ansluten.

100% omöjligt.

Det var alltså något helt annat som orsakade felet.

Hmm okej konstigt, skönt att det funkade iaf men då vet jag inte vad felet var , det var de ända jag ändrade

Permalänk
Medlem
Skrivet av tWistish:

Hmm okej konstigt, skönt att det funkade iaf men då vet jag inte vad felet var , det var de ända jag ändrade

Du skrev att sladden var bakom moderkortet, den kanske låg mot och kortslöt något på baksidan av moderkortet?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du skrev att sladden var bakom moderkortet, den kanske låg mot och kortslöt något på baksidan av moderkortet?

Mycket möjligt, jag hade liksom skruvat moderkortet å sladden då jag inte såg den sjukt nog.

chatgpt'ade och såg "Om det du kopplade in var en SATA-strömkabel från nätagget, då är det rimligt att datorn inte startade innan: vissa moderkort/BIOS väntar på att hitta en disk att boota ifrån. Om disken inte får ström → ingen boot → datorn kan bete sig som att den inte startar ordentligt.

Vissa nätaggregat har också ”power good”-signaler som påverkas om något inte är rätt anslutet, vilket kan förklara att hela datorn inte gick igång förrän du satte i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tWistish:

Mycket möjligt, jag hade liksom skruvat moderkortet å sladden då jag inte såg den sjukt nog.

chatgpt'ade och såg "Om det du kopplade in var en SATA-strömkabel från nätagget, då är det rimligt att datorn inte startade innan: vissa moderkort/BIOS väntar på att hitta en disk att boota ifrån. Om disken inte får ström → ingen boot → datorn kan bete sig som att den inte startar ordentligt.

Vissa nätaggregat har också ”power good”-signaler som påverkas om något inte är rätt anslutet, vilket kan förklara att hela datorn inte gick igång förrän du satte i den."

ChatGPT pratar om något helt annat. Om SATA-kabeln inte är ansluten så startar datorn ändå men du kommer förstås inte in till Windows om Windows-disken inte är ansluten. Moderkort, CPU, RAM, fläktar osv. startar ändå och man kommer bl.a. åt bios, så det ChatGPT svarade är helt irrelevant i sammanhanget.

Det är mycket mer troligt att det i sådana fall blev kortslutning pga. att kabeln kom åt fel ställen på moderkortets baksida som @shugge nämnde. Omöjligt att veta, men förhoppningsvis var det det.

Visa signatur

press nu1mlock