Tipsa mig om komponenter för komplett bygge!

Permalänk
Medlem

Tipsa mig om komponenter för komplett bygge!

Hej underbara Sweclockerskompisar!

Efter några år i pc-dvala pga livet(barn,jobb etc) och mer konsolspelande har jag tappat all koll på komponenter och utveckling/marknad. Jag vill bygga nytt(har byggt många datorer förr)

Det jag i dag spelar någon/några dagar i veckan när jag hänger på discord med gamla kompisar är spel som:
-Hell let loose (jag ser fram emot HLL: Vietnam!)
-ser även fram emot BF6 så klart
-Helldivers2
-Darktide
-Space Marine 2
-Starship Troopers
-Insurgency Sandstorm

Mitt nuvarande system är 10 år gammalt, GPU några år gammal. Den burken skänks bort och jag börjar om på ny burk.

Jag skulle älska tips på komponenter som lirar bra ihop, på en medelmåttig nivå, gärna en totalbudget runt 15.000.
Jag spelar på en WQHD 4k-skärm men tänker att 1080/1440-grafik är lagom skalning med den budgeten?

-Det känns som att ett driftsäkert/framtidssäkert moderkort(wifi behövs ej) är viktigt för uppgraderingar om 5 år…
-kombinationen processor/grafikkort/6000hz30cl-minnen och moderkortets antal kanaler etc förstår jag mig inte på i dag så jag är väldigt tacksam för hjälp med matchande komponenter där som inte flaskhalsar varandra, typ Ryzen 5 / 5060ti?

Permalänk

Rekommenderar att du tittar på 9070xt som gpu om du kan få råd. Klarar 4k och är framförallt riktigt bra för 1440p. Går att få kring 7k i nuläget. Svårt att slå pris/prestanda. Försök få in det. Ungefär lika bra som 5070ti raster (någotsämre i raytracing speciellt pathtacing och lite sämre upscaling dock) men väldigt mycket billigare.

Nu för tiden gäller amd för CPU. Bäst är deras x3d varianter 9800x3d, förra generationens 7800x3d är fortfarande riktigt bra. Kan bli tajt att få in kring 15k dock speciellt med dyr gpu. Alternativ som är billigare är 9600x/9600 eller förra generationens 7600x/7600.

För ram anses 6000 cl 30 (ju högre mhz och ju lägre cl ju bättre) vara sweetspot när man köper själv och bygger för de kostar oftast typ samma som tex 6000 cl36. Många färdigbyggen använder dock det senare och prestandaskillnaden är liten. Det är inte värt att betala speciellt mycket för att uppgradera då.

För moderkort kan man titta på b850 kort i första hand. Finns såklart olika bra. De äldre B650 är ofta ganska bra också och går utmärkt att välja om man kan hitta betydligt billigare. B850 är ju modernare dock.

Permalänk
Medlem

Tack @Johnnymobil för input!

Jag lattjade runt lite och får kanske ihop en burk för ~20.000 med det kortet och 7800 processorn. Det är lite högt, jag skulle hellre komma under 15.000 än över.

Om man tar ett kliv ner i processor och grafikkortsprestande och försöker nå en totalbudget på max 15.000, vilken processor/grafik-kombo skall man satsa på, om man bygger det på AM5 / DDR5 och framtidssäkrar för uppgraderingar?

Finns det fallgropar i dag är väl vad jag är ute efter lite, vissa märken eller kretsar som är kända för att brinna upp, kortsluta eller DOA, kan jag råka begränsa mig själv om jag råkar köpa fel AM5-produkter/moderkort, fel processortyp...

Det är snart Prime Days på amazon, skulle var roligt att nypa lite grejer då, alternativt vänta till black friday, men jag har ett LAN med gamla kompisar att åka på om några veckor...

Mina krav är inte jättehöga, men det suger att allt jag spelar i dag hackar på ganska låga inställningar, lite skärpa i 1440 hade inte skadat om dt går att uppnå på en sådan budget X-D