Discord preciserar läckan hos supportleverantör

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

GDPR gäller så länge du har användare och verksamhet i EU vilket de såklart har. Men kanske de inte brutit mot GDPR om alla IDkort som läckt tillhör amerikaner eller folk utanför EU.

Det kan nog även spela roll om de sparar sånt där för alltid eller om de bara sparar det under själva ärendet.

Dvs, om de faktiskt hade 70k kort som de just nu höll på att validera när läckan skedde så kanske det är mindre fel ur ett GDPR-perspektiv än om de samlar sånt där på hög.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag faxar bara mitt körkort eller pass!

Kör du krypterad fax då?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Kör du krypterad fax då?

Detta var nära 25 år sedan nu, så tvivlar skarpt på det. Kanske ligger det kvar som en utskriven kopia på en resebyrå i Australien.

Men slås fortfarande hur ofta man blir ombedd att skicka eller ta en kopia på sin ID-handling i olika sammanhang. Vägrar alltid så långt som möjligt, men det brukar inte gillas att jag maskar bort information från exempelvis körkortet

Permalänk
Medlem

min största fundering är på varför alla företag verkar vilja horda uppgifter till folk. Jag skulle vara livrädd att spara mer än absolut nödvändigt om jag vore ett företag

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Vidrigt. Som sagt, detta kunde ha undvikits om Discords kodare visste vad integritet och säkerhet var för något.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Om de vill kunna verka inom EU, vilket de gör och så klart vill, så måste de följa GDPR. Oavsett var deras huvudsäte är någonstans.

Om jag använder en amerikansk tjänst, som bara har sin organisation utanför exempelvis EU är det verkligen så?
Amazon har ju svårt att bry sig om andra lagar, Facebook likaså. Tesla vet inte vad kollektivavtal är. Nu vet jag inte om Discord har filialer inom EU, räknas servrar. Har de samma ansvar som Miljödata till svenska kunder, vad gör det ändå. Vad innebär GDPR egentligen för de miljoner svenskar som är läckta där?

Skrivet av DwarF:

min största fundering är på varför alla företag verkar vilja horda uppgifter till folk. Jag skulle vara livrädd att spara mer än absolut nödvändigt om jag vore ett företag

Det finns bara en och det är Bahnhof 🙂 eller jag hoppas det finns fler.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Om jag använder en amerikansk tjänst, som bara har sin organisation utanför exempelvis EU är det verkligen så?

Ja, verkar de inom EU (har användare som bor i ett EU-land) så måste de följa GDPR och andra EU-regler.
Det är därför en del amerikanska siter som främst vänder sig till amerikanska användare (t.ex. lokalnyheter) helt enkelt blockerar användare från EU, för det är lättare för dem att blocka IP-nummer än att följa EU-regler.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Ja inget företag borde få kräva ett foto på ditt id. Helt sjukt att det är okej

Ticketmaster har det som krav om du vill kunna sälja dina biljetter. Enda ställe jag själv råkat ut för det🤷🏻‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ticketmaster har det som krav om du vill kunna sälja dina biljetter. Enda ställe jag själv råkat ut för det🤷🏻‍♂️

Ticketmaster åkte på ruungande böter för falskbiljetter hyfsat nyligen btw.
Pga nåt jag redan glömt, men bara nämnt som kuriosa.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Folk har blivit för bekväma med att lämna ut en massa personuppgifter om sig själva på internet. Det här är priset man får betala för sånna dumheter. Persondata stannar inte bara hos företaget man interagerar med. Det delas till många av deras partners och underleverantörer där man har noll insikt i hur de förvaras och vart de sedan tar vägen. Skulle handla lite småsaker på aliexpress för ett tag sen och de krävde att jag laddade upp en bild på mitt fotoid eller pass för att genomföra köpet. Jag bad dem att dra åt helvete och handlade sakerna hos en av deras konkurenter i stället. Om du laddar upp bild på ditt fotoid eller pass ber du om att få din identitet kapad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

För att ha något att sälja till alla informationsmäklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Amazon har ju svårt att bry sig om andra lagar, Facebook likaså. Tesla vet inte vad kollektivavtal är. Nu vet jag inte om Discord har filialer inom EU, räknas servrar. Har de samma ansvar som Miljödata till svenska kunder, vad gör det ändå. Vad innebär GDPR egentligen för de miljoner svenskar som är läckta där?

Ja, det är så.

Inte bara EU som gör så heller, Ericsson fick ju, för ett antal år sedan, betala en bot på 10 miljarder till USA för att ha ägnat sig åt att muta folk någonstans i Asien. Ericsson vill ju fortsätta verka och sälja till USA, så det var bara att betala. (USA bryr ju sig också för att det är ju kontrakt som amerikanska företag kan ha förlorat.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Sweclockers kräver det om man vill få sina uppgifter raderade…
https://www.sweclockers.com/marknad/regler/bankid

Det här gäller ju personlig information som de lagrar när man använder sig av marknaden.

Men, man kan man ju diskutera att om användningen av BankID är tillräckligt för att verifiera sig själv och tillåta Geeks AB att lagra den informationen om en så borde ju BankID också vara tillräckligt vid en begäran om att de tar bort den.

Dock finns ju även en diskussion runt bedrägerier.

Och vill man få sitt konto borttaget, så krävs det, mig veterligen, inte en kopia på ens id för det, även om man skulle vara en av ett fåtal som då använder sig av sitt riktiga namn.

----

Har vid ett tillfälle hämtat ut en order som jag beställt och betala på nätet, med direkt betalning, över disk, och fick då ID-kortet kopierat och lagrat i en pärm, vilket då fick mig att inte göra om det (det tog också för lång tid...) Kan ju ses som både mer och mindre säkert än att kopian hamnar på nätet någonstans, beroende på företagets rutiner....

Permalänk
Medlem

Fan vilken tur att jag raderade mitt discord konto för 6 månader sen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibrand:

Ticketmaster åkte på ruungande böter för falskbiljetter hyfsat nyligen btw.
Pga nåt jag redan glömt, men bara nämnt som kuriosa.

Ofan? Ja det kändes väl inte allt för bra, tyckte det hade räckt med Bank ID istället för att verifiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ofan? Ja det kändes väl inte allt för bra, tyckte det hade räckt med Bank ID istället för att verifiera.

Hehe, ja de brukar ju inte vanligtvis tänkas på apropå 'falska konsertplåtar', eller datasäkerhet Tyvärr, men anyway. Annan sakfråga ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Ja, verkar de inom EU (har användare som bor i ett EU-land) så måste de följa GDPR och andra EU-regler.
Det är därför en del amerikanska siter som främst vänder sig till amerikanska användare (t.ex. lokalnyheter) helt enkelt blockerar användare från EU, för det är lättare för dem att blocka IP-nummer än att följa EU-regler.

En del verkar så säkra på vad de skriver, en del här säger att information på youtube är skräp. Jag avslutar med en.
Sju år gammal är GDPR, är det samma synsätt idag som när det klubbades igenom?
Vilka har makten, vad är största fokus nu?
Vem satsar 20 miljarder euro på fyra nya gigafabriker för enorma AI-modeller. Von der Leyen.
Hur kan man satsa 200 miljarder euro på AI om inte personers personliga integritet skrotas eller hade vi någon från början?
Fråga 2 igen, den där om miljödata, eller Tietoevry eller ännu en annan historia Skolplattformen Stockholm med 140000 elever.

Vad får vi privatpersoner ut om GDPR inte efterlevs, eller gör det något egentligen att det inte gör det?
Att bötfälla en stad eller land, vad gör det för en enskild person.

Are YOUR Digital Rights Under Attack? GDPR Reform
https://youtu.be/yCXvYK3Q6QA
If companies can abuse your data, they will. Hello, Tilly Norwood.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Lämna aldrig ut din identitet på nätet. Har varit regeln sedan internets begynnelse, även om man försökt (och tyvärr lyckats) göra till normen idag.

Lämna ut sitt ID till Discord? Knappast.

Korrekt, så fick sluta använda den. Då det inte längre går för mig utan åldersverifiering, blev del av testvågen i EU.

Permalänk

Discord gillar cancel culture. Bojkotta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

En del verkar så säkra på vad de skriver, en del här säger att information på youtube är skräp. Jag avslutar med en.
Sju år gammal är GDPR, är det samma synsätt idag som när det klubbades igenom?
Vilka har makten, vad är största fokus nu?
Vem satsar 20 miljarder euro på fyra nya gigafabriker för enorma AI-modeller. Von der Leyen.
Hur kan man satsa 200 miljarder euro på AI om inte personers personliga integritet skrotas eller hade vi någon från början?
Fråga 2 igen, den där om miljödata, eller Tietoevry eller ännu en annan historia Skolplattformen Stockholm med 140000 elever.

Vad får vi privatpersoner ut om GDPR inte efterlevs, eller gör det något egentligen att det inte gör det?
Att bötfälla en stad eller land, vad gör det för en enskild person.

Are YOUR Digital Rights Under Attack? GDPR Reform
https://youtu.be/yCXvYK3Q6QA
If companies can abuse your data, they will. Hello, Tilly Norwood.

EU, inte Von der Leyen, har en målsättning att det skall satsas 200 miljarder på ai inom EU, varav EU skall bidra med en tredjedel, två tredjedelar skall då europeiska företag satsa. Artikeln är nu runt åtta månader gammal, du kan ju uppdatera dig själv på hur det har gått.

Tips. Företagen vill att det skall satsas mindre och att EU skall bidra med en större andel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Detta var nog något oundvikligt. Så många som redan pratat om just det här med att behöva visa ID, vilket hamnar i någons databas och sedan blir exploitad på ett el annat sätt (förr el senare)

Exakt så fungerar ’vuxenfiltret’ i Storbritannien, man laddar upp en bild på sitt ID

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Exakt så fungerar ’vuxenfiltret’ i Storbritannien, man laddar upp en bild på sitt ID

Hade ingen aning om detta medbor, men minns dagarna man kunde "goggla" fram massa us id:s..
Känns som att internet var snällare då, men så var kanske ej fallet.
Låter hemskt ogenomtänkt, dock. Tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

EU, inte Von der Leyen, har en målsättning att det skall satsas 200 miljarder på ai inom EU, varav EU skall bidra med en tredjedel, två tredjedelar skall då europeiska företag satsa. Artikeln är nu runt åtta månader gammal, du kan ju uppdatera dig själv på hur det har gått.

Tips. Företagen vill att det skall satsas mindre och att EU skall bidra med en större andel...

Att Sverigeradio nämnde det i veckan, första gången jag hörde det och blev själv förvånad när jag läste att nyheten var från februari. Det utesluter inte att nyheten är ny för mig denna vecka.
Även att en inkapslingen av Tjernobyls reaktor 4 byggdes för flera år sedan, och att det var den som blev träffad av rysk drönare, blev för mig en nyhet igår och många andra.
Poängen är att jag tror inte för fem öre att varken GDPR idag eller AI är till för att hjälpa medborgare till ett säkrare och lyckligare liv på sikt.

Och Von der Leyen förmedlar vad Eu kommer fram till utan protest, då hade hon slutat som Håkan Juholt ganska snabbt.
En marionett till de rika eller så är hon en del av problemet.
Satsningen på AI bidrar inte till någon säkerhet utan de ser en potential till ökad vinst och mindre kostnad, sen har de också döpt om kärnkraft till "ren" energi, Bill Gates. https://youtu.be/XcdHPHhXsG0

Att göra fler människor arbetslösa, Agenda 2030. Du kommer inte äga någonting, du kommer vara lycklig ändå...

Tillbaka till Discord, Varför i helvette ska allting sparas som 1177.

Visa signatur