Vilken nätverkskabel i rör med inkommande el

Permalänk
Medlem

Vilken nätverkskabel i rör med inkommande el

Hej!

Jag håller på att förbereda nätverk till mitt förråd och skulle vilja ha input från er som kan det här lite djupare – både elektriker och nätverksfolk.

Setup i korthet:

• Mätarskåpet (med huvudsäkringar, 3-fas in) sitter på förrådsväggen.

• Därifrån går en matning (troligen 3×25 A, 400 V) i ett 50 mm rör in till huset, där min elcentral sitter.

• Jag vill dra en nätverkskabel i samma rör (ca 10–15 m) för att få nätverk till förrådet (där jag ska ha switch, kamera osv).

Jag förstår att det inte är optimalt att lägga nätverk och el i samma rör, men i mitt fall är det den enda vägen och jag vill göra det så korrekt och störsäkert som möjligt.

💡 Det jag funderar på:

Vilken kabeltyp rekommenderas i det här fallet?
Jag har förstått att Cat6a (skärmad, F/FTP eller S/FTP) är bättre än oskärmad Cat6 eftersom den tål mer störningar (EMI) från elen.
Men vad är rimligast här – F/FTP eller S/FTP?
Rördragningen är ganska rak (10–15 m), men elen i röret är 3-fas in till huset, så där är det ju “riktiga” störkällor.

Jordning av skärmad nätverkskabel
Om jag använder skärmad Cat6a:
Ska man jorda bara i ena änden (t.ex. vid switchen i förrådet eller hus)?
Räcker det att kabeln är ansluten till en UniFi-switch i metallchassi med jordad elsladd?

Påverkar det resten av nätverket om bara den kabeln är jordad, eller kan man blanda med oskärmade kablar i huset utan problem? Jag har nämligen hört att man måste jorda hela nätverket om man ska jorda en del, stämmer det?

Finns det risker eller regler (ELSÄK) jag bör tänka på om nätverk och el delar samma rör, även om nätverkskabeln är skärmad och märkt för 90 V PoE++?

🎯 Målet
Jag vill alltså bara hitta den bästa (och säkraste) kabeltypen att använda i röret, och veta hur jordningen ska göras korrekt (ena änden eller båda?), så att jag slipper EMI-problem eller jordloopar.
Jag kommer behöva ha en switch då jag behöver ha nätverk till några nätverkskamrer.

Permalänk
Medlem

Nätverkskabeln spelar ingen roll. Det är elkabelns isolering som avgör om man kan lägga en nätverkskabel i samma rör.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Fiber kanske? Då är du ju väldigt safe mot störningar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Antingen så har man ett extra ledigt VP-rör eller installerar ett, då kan man dra en RJ45 kabel eftersom den inte ska blanda med starkströmskablar i samma rör. Isolering eller inte, starkström och svagström ska inte blandas har jag fått lära mig en gång i tiden vad gällde ELSÄK. Om det har ändrats vet jag inte, det är dock fortfarande högst olämpligt oavsett. Med fiberkabel kan man dra kablarna i samma rör vilket är en fördel om det inte finns något ledigt rör men det kan också vara jobbigt att få till det i efterhand beroende på hur dragningar ser ut etc.

Kan du inte välja någon annan dragning av RJ45 kabel, det är kort sträcka och något borde man kunna få till. Det bästa är att INTE blanda skärmade och oskärmade RJ45 kablar, det vanligaste är oskärmade kablar. Skärmat behövs bara när det är special installationer i sådana miljö där det är mycket störningar osv.

Eller varför inte köra powerline adaptrar ? Om du inte behöver så hög kapacitet så borde det fungera helt OK.