Permalänk
Medlem

Ny Pc/miniPc till far

Hej
Min far har behov av en ny dator.
Är själv inte så insatt, så frågar här.
Han säger att hans system inte kan uppgradera från windows 10 till windows 11, då hårdvaran är out of date ? Och han vill kunna få säkerhetsuppdateringar till sitt system.
Han använder datorn till bankärenden och media (surf, musik, film, youtube etc).
Han vill att det nya ska vara framtidsäker för det han gör.
Pris ligger runt 10 000kr som max.
Han har kikat runt lite på miniPc, då dem tar mindre plats.
Kollat in följande https://amzn.eu/d/0ZL9inS
Något att ha ? Finns det några nackdelar med miniPc jämnfört med vanliga stationära datorer?
Hur skulle priset ligga på om man köper stationära istället, med samma spec?

Permalänk
Entusiast

jag köpte nyligen denna till mina föräldrar av samma anledning. MSI Cubi 5 1215U mini pc

den dippade ned till 2315 kr så jag slog till. Kommer återanvända 2,5" ssd och en 8GB ddr4 jag har liggande.

Inte byggt ihop ännu, men det går att hitta bra minipc under 5 k garanterat är min poäng. Gärna nåt starkare än N150 så de håller länge.

Permalänk
Medlem

Hej

Du skulle kunna formatera datorn med hjälp av Rufus och nyaste windows 11 25H2 här är en video hur du går tillväga, enkelt och smidigt. På slutet ser du en jämförelse med en dator som inte har stöd samt en dator som har stöd. Du/han kommer få säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Hedersmedlem

En i9 är väldigt overkill för det han ska göra, skulle absolut satsa på lägre segment och i en nyare generation.
Inte direkt gammal, men 13-serien har ändå ett par år på nacken vid det här laget.

Generellt är det knepigare att byta/uppgradera komponenter i en miniPC om det behövs, samt svårare att hantera värmen rent generellt. Med det inte sagt att det alltid är ett problem dock..

Ett litet ITX-system utan diskret GPU kanske kan vara ett alternativ också, chassin avsedda för sådant är inte heller särskilt stora.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ubuntu löser allt det och är gratis, har funkat för mina föräldrar i över ett decennium