Kommentar: Inget forum överlever på taskig ton

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

I början var alla nybörjare och det var okej att inte kunna allt, eller något alls för den delen. I dagens samhälle har det blivit så enkelt att få fram information att folk som inte kan eller förstår en speciell sak klassas som korkad eller lat och folk är snabba med att kommentera det. När jag började på forumet så ställde jag många frågor men gick senare över till att istället svara på folks frågor för att jag hade lärt mig mycket.

Det är där problemet börjar tror jag. Folk som kan mycket eller folk som tror sig kunna mycket har olika syn på kunskap. Dom som lärt sig genom erfarenhet och tid förstår att alla kan inte kunna allt medans dom som fått tills sig snabb information på internet känner att om dom kan googla och läsa några rader om ett ämne så kan alla det.

Man säger ju att det finns inga dumma frågor och har man inget snällt att säga så ska man inte säga någonting alls. Mitt råd till folk som känner att dom behöver kommentera dumma saker är att om dom ser en tråd eller kommentar dom tycker är korkad eller dom inte håller med om, ignorera den och gå vidare till nästa tråd. Det kostar inget att vara snäll eller att inte svara alls.

Gällande det fetmarkerade så förstår jag hur du tänker och av vissa kan det uppfattas som självklart men jag håller inte helt med. Den andra sidan av det myntet är att ifall man ständigt bara "blundar och går vidare" så göder det över tid ens likgiltighet och man slutar bry sig samtidigt som ens engagemang försvinner. Människans tendens att korrigera rena felaktigheter samt bemöta påståenden man anser inte stämmer är väldigt stark (även om det är en själv som är snett på det och därmed kommer med felaktiga rättelser) och att bromsa den kan vara oerhört svårt så det man får göra istället är att skruva ner på engagemanget. "Äh, låt dem tro vad de vill jag bryr mig inte längre!" eller "Struntsamma, nivån på det här forumet har sjunkit så mycket att jag pallar bemöta allt trams mer!" är exempel på tankegångar som då kan ta över över tid, ifall man bara sållar bort allt som man egentligen skulle vilja bemöta i den goda tonens namn.

Med det sagt så menar jag inte att man aldrig ska "blunda och gå vidare" då det kan vara en bra strategi många gånger men jag anser inte att det är ett bra tillvägagångssätt att använda som standard.

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enviro:

Vill poängtera att detta absolut inte stämmer. Vi tar aldrig bort inlägg för att de går emot moderatorns, redaktionens eller Geeks åsikt, utan det sker endast om det är regelbrott. Ofta pga otrevlighet, OT eller politiksnack där det inte är tillåtet. Det är inte konstigare än så.

Skrivet av serafim:

"Moderatorernas åsikter" styrs av forumreglerna. Jag har blivit åthutad ett par gånger och det har varit med en bra ton och referens till vilken forumregel jag trampat på. Ingen "egen" åsikt från moderatorn i fråga och klart och tydligt varför jag fick min näsbränna.

Enkelt att gömma sig bakom "regelbrott". Det är ju reglerna som styr siten. Var kommer reglerna ifrån?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av gamepass:

Enkelt att gömma sig bakom "regelbrott". Det är ju reglerna som styr siten. Var kommer reglerna ifrån?

Sweclockers/geeks själva. Självklart så kommer det ju en del feedback från medlemmarna själva också som underlag till regeländringar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Sweclockers är ett av de lugnaste forum jag deltar i. Och då hänger jag enbart i intressedrivna forum. Nu surrar jag inte runt överallt utan mest där det handlar om problemlösning och information. Eftersom jag själv inte spelar något nämnvärt så hamnar jag sällan/aldrig i trådar där testosteronstinna ynglingar hänger
Och jag ser ytterst sällan något inlägg som kliver över gränsen. Så, kudos till er alla och verkligen till moderatorerna!
För att modereringen ska accepteras (och till exempel inte kallas för censur) så bör det vara högsta transparens om en del av eller helt inlägg tas bort. Alltså inte en svepande notering om överträdelse av någon paragraf i policyn utan i klartext vad som varit misshagligt. Nu har jag till dags dato inte sett något sådant ingrepp så se denna kommentar som mer allmängiltig!

/ B

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jo, men jag tycker inte det är nåt fel att förminska eller insinuera ibland när man diskuterar. Man måste inte alltid vara trevlig. Ibland är det roligt att munhuggas lite. Jag tycker det är tråkigt att diskutera som att HR står och lyssnar.

Det andra exemplet gillar jag inte egentligen och det tycker jag förändrar forumets karaktär för mycket att tillåta. Det tycker jag inte vi ska ha här.

Vi tycker lite olika där.
Jag anser att ett forum gärna får vara välkomnande för nya/blivande entusiaster och likasinnade och kan tänka mig att ett tråkigt bemötande riskerar att rendera i att folk slutar ställa frågor eller ventilera sina tankar om teknik om man riskerar att bli förlöjligad eller förminskad.

Agree to disagree

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är en hårfin gräns det där. Fanns en tid för några år sedan då jag drog mig undan från det mesta på internet på grund av att man inte fick säga vad man ville. Så det kan gå åt båda hållen det där. Som tur är så har vi något bättre samhällsklimat numera.

Censur är förmdoligen den absolut största turn offen för mej. Oftast brukar det lösa sej själv utan censur där folk säger ifrån när tonen blir för illa.

Permalänk
Medlem

Jo, men jag tycker inte det är nåt fel att förminska eller insinuera ibland när man diskuterar. Man måste inte alltid vara trevlig. Ibland är det roligt att munhuggas lite. Jag tycker det är tråkigt att diskutera som att HR står och lyssnar.

Det andra exemplet gillar jag inte egentligen och det tycker jag förändrar forumets karaktär för mycket att tillåta. Det tycker jag inte vi ska ha här.

Själv så känner jag tvärtom då jag blivit så bränd på Internet överlag där man ska tävla i att hitta den fräckaste kommentaren utan att bli bannad som något slags "gotcha".

Man kan ödmjukt inte hålla med någon utan att det blir pajkastning eller att folk börjar idiotförklaras.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamepass:

De försöker framhäva Sweclockers som ett öppet forum där man kan diskutera öppet.

"För tydlighetens skull: Det här handlar inte om att ta bort skärpan eller undvika livliga diskussioner. För mig är det självklart att forumet ska fortsätta vara en plats där vi kan tycka olika och vi måste kunna visa vårt engagemang i skarpa diskussioner."

Men detta stämmer inte eftersom det är ett väldigt hårt modererat forum med extremt strikta regler som tas bort om ditt inlägg avviker från moderatorernas åsikter.

Vad är det som tas bort?

Moderering sker efter Sweclockers nedskrivna regler som du accepterat när du gått med i forumet. Det är inte någon moderators åsikt.

Man kan inte acceptera reglerna, bli insläppt och sedan klaga på att reglerna verkställs.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av gamepass:

Halloj!

Jag har som sagt inte sett något tokigt tas bort sedan jag började här. Kanske mixar du ihop "min åsikt avvek och inlägget togs bort" med "det visade sig att jag uttryckte en avvikande åsikt på ett regelbrytande sätt, och inlägget togs bort".

Självfallet kan partiskhet fortfarande vara inbakad i reglerna! Jag ser dock inga exempel på något sådant. Om du känner annorlunda får du gärna peka på en regel och utveckla resonemanget.

Här är exempelvis de senaste 5 modereringarna jag kunde hitta:

1. "Blir å pirata, blir det inte cracka så skiter jag i det." - § 7
2. Någon som skrev om privata Wow-servrar
3. Otydlig rubrik om elpriser - § 3.1
4. Tråd som bara innehöll en youtubevideo och inget mer - § 1.6
5. Misstänkt bedragare - §9, §1

Känns inte som övertramp i min bok.

Permalänk
Medlem

Alltså jag brinner inte för frågan att ändra modereringen här och jag hade inte haft samma regler som Flashback t.ex. utan Sweclockers får gärna vara mer städat och uppstyrt men ibland tycker jag inlägg tas bort vars innehåll är bra men ton "dålig" och jag tycker inte alltid man måste ha "god ton" när man diskuterar.

Och jag har också varit med om enstaka fall där inlägg tas bort som är väldigt "vanilj" och där jag skulle säga att det är ren övermoderering. Som en pappa på släktmiddag som får frispel och skriker att alla minsann ska vara snälla och trevliga annars får man åka hem.

Edit: jag har blivit varnad och avstängd några gånger också för saker som jag tycker som mest skulle vara ett borttaget inlägg så jag diskuterar typ inget längre här. Den här diskussionen är ett undantag. Får se hur det går.

Tycker du har en bra ton här och förklarar din ståndpunkt bra. Det finns inget som jag ser som fel i din argumentation, utan jag tror vi båda letar efter den magiska gränsen där du känner dig fri nog att uttrycka dig fritt och jag känner mig trygg nog att inte bli påhoppad eller idiotförklarad.

Generellt upplever jag att internet är mer tillåtande en begränsande och ”vi” tysta som väljer att lurka i bakgrunden eller lämna platsen för att vi inte gillar konflikt och högt tonläge är minst lika viktiga för ett community som de som är mer öppet aktiva. Därför gillar jag Sweclockers hårdare moderering och om priset är att några oskyldiga eller inte tillräckligt hårda inlägg tas bort så kan jag leva med det mer än om det skulle bli motsatsen, där onödigt hårda eller rena påhopp får vara kvar.

Däremot är drömmen såklart att inget sådant ska ske utan alla ska känna sig välkomna och fria att uttrycka sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Sweclockers/geeks själva. Självklart så kommer det ju en del feedback från medlemmarna själva också som underlag till regeländringar

Skrivet av NodCommander:

Vad är det som tas bort?

Moderering sker efter Sweclockers nedskrivna regler som du accepterat när du gått med i forumet. Det är inte någon moderators åsikt.

Man kan inte acceptera reglerna, bli insläppt och sedan klaga på att reglerna verkställs.

Bra att ni ser grundproblemet! Det är Sweclockers regler, vilka är väldigt speciella och dödar ofta diskussioner genom att moderatorer censurerar inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rosenvik:

Halloj!

Jag har som sagt inte sett något tokigt tas bort sedan jag började här. Kanske mixar du ihop "min åsikt avvek och inlägget togs bort" med "det visade sig att jag uttryckte en avvikande åsikt på ett regelbrytande sätt, och inlägget togs bort".

Detta är en stor del till att folk "backar ur" som artikeln tar upp och ett problem om man vill ska tro på vissa påståenden i artikeln som: "Det här handlar inte om att ta bort skärpan eller undvika livliga diskussioner. För mig är det självklart att forumet ska fortsätta vara en plats där vi kan tycka olika och vi måste kunna visa vårt engagemang i skarpa diskussioner. "

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

En stor anledning till att samtalsklimatet är på ett visst sätt beror förmodligen till stor del av att även forumet här inte är en isolerad ö utan speglas av retoriken i hela samhället. Det finns överallt och omkring oss.. se exempelvis politiska debatter där det mest handlar om vem som "vann" debatten och mindre om vad som sades. Motståndaren måste idiotförklaras, det ingår och driver känslor på ett annat sätt än konstruktiv diskussion där målet, problemlösning och konsensus är drivkraften.

Tycker man ska undvika känslodrivna inlägg och om man kritiserar så är man skyldig en alternativ lösning eller annat perspektiv på saken. Kan vi hålla oss till det här på forumet så hade det väl varit trevligt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gamepass:

Bra att ni ser grundproblemet! Det är Sweclockers regler, vilka är väldigt speciella och dödar ofta diskussioner genom att moderatorer censurerar inlägg.

Vilken eller vilka regler är det som du ser som "väldigt speciella"?
För min del ser det ut som vanliga trivselregler.

Visa signatur

Permalänk
Sötast
Skrivet av Edin:

Wow! Grymt skrivet @Allexz. Krävs mod att sätta ord på både toppar, bottnar och ”olika hattar” över åren och just den ärligheten gör oss starkare som community. Blir glad av hur du både hyllar mods och samtidigt beskriver egna övertramp och lärdomar, men också vad de betytt för dig. Att det inte svart eller vitt (dum eller snäll) och att det handlar om att guida varandra framåt. Riktigt skarpa insikter och tack för att du delar med dig och att du tar dig tid och hjälper oss hålla balansen mellan högt i tak och schysst ton.

Tack Edin, det är extra värmande ord att höra då du är en av de som fått erfara min fula sida personligen och helt i onödan. Något jag alltid ångrat. Uppskattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tack Edin, det är extra värmande ord att höra då du är en av de som fått erfara min fula sida personligen och helt i onödan. Något jag alltid ångrat. Uppskattas

Där måste jag också erkänna att jag på tidigare forum bland annat har agerat språkpolis där jag bara rättade allas felstavningar och blev ökänd för det.
En annan gång skrev jag kontroversiella saker bara för att se vilka som hakade på och det blev oftast väldigt hätska diskussioner p.g.a. det.

Jag är glad att vi alla kan växa upp och förändras med tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamepass:

Vore intressant att få ett exempel på en regelparagraf som är för speciell för att ha med och hur den eventuellt borde ändras eller tas bort. Enligt dig alltså. Då blir det lättare att förstå hur du resonerar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamepass:

Vi tar det igen: Moderering är inte censur. Censur är något som stater och regeringar kan syssla med mot sitt egna folk för att tysta oliktänkande. Du är född i ett land, men inte i ett webbforum. Du har valt att gå med där fullt medveten (hoppas vi!) Om vad du accepterat för regler.

Gillar du inte reglerna så är det fritt fram att skapa ditt egna forum som styrs på ditt sätt. Då kan inte jag eller någon annan plötsligt dyka upp och beklaga oss över hur det ser ut där. Lika lite som jag kan gå in i valfritt hus på gatan och beklaga mig över dennes möbleringsstil och sedan ropa censur när det inte uppskattas av den som äger huset.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Vi tycker lite olika där.
Jag anser att ett forum gärna får vara välkomnande för nya/blivande entusiaster och likasinnade och kan tänka mig att ett tråkigt bemötande riskerar att rendera i att folk slutar ställa frågor eller ventilera sina tankar om teknik om man riskerar att bli förlöjligad eller förminskad.

Agree to disagree

Ja har man hårdare ton försvinner vissa och bannar man folk som har hårdare ton slutar vi delta i diskussionerna. Det är helt ok för mig att Sweclockers är så här, det finns ju många andra ställen att diskutera. Jag använder forumet i huvudsak för tipstrådarna.
Men man kan ju vara medveten om att man förlorar vissa genom hård moderering. Om man nu tycker det är någon förlust.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av NodCommander:

Vi tar det igen: Moderering är inte censur. Censur är något som stater och regeringar kan syssla med mot sitt egna folk för att tysta oliktänkande. Du är född i ett land, men inte i ett webbforum. Du har valt att gå med där fullt medveten (hoppas vi!) Om vad du accepterat för regler.

Gillar du inte reglerna så är det fritt fram att skapa ditt egna forum som styrs på ditt sätt. Då kan inte jag eller någon annan plötsligt dyka upp och beklaga oss över hur det ser ut där. Lika lite som jag kan gå in i valfritt hus på gatan och beklaga mig över dennes möbleringsstil och sedan ropa censur när det inte uppskattas av den som äger huset.

Spot on!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Där måste jag också erkänna att jag på tidigare forum bland annat har agerat språkpolis där jag bara rättade allas felstavningar och blev ökänd för det.
En annan gång skrev jag kontroversiella saker bara för att se vilka som hakade på och det blev oftast väldigt hätska diskussioner p.g.a. det.

Sån har jag åxå varit Dock inte här utan på andra forum. Men man lär sig, numera frågar jag bara efter vad som avses om inlägget är helt obegripligt och jag önskar ta del av informationen.

/ B

Permalänk
Medlem

Jag är lite äldre och ju äldre jag blir ju mindre upprörd blir jag av forumtroll och folk som sprider negativitet runt sig. Det känns som det bara rinner av en enklare idag än det gjorde förr. Jag hjälper gärna till om jag kan ibland, men så fort någon börjar bli jobbig så slutar jag svara bara. Finns ju liksom ingen anledning att låta de reta upp en känner jag.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Mogna vuxna eller omogna snöflingor. Betraktarens öga.

Permalänk
Medlem

Mogna vuxna eller omogna snöflingor. Betraktarens öga.

Jag njuter inte längre av att skapa kaos och att medvetet vilja tjafsa med människor.
Om det gör mig till en "omogen snöflinga" så bär jag den titeln med stolthet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag njuter inte längre av att skapa kaos och att medvetet vilja tjafsa med människor.

Snare "mogen vuxen" om du frågar mig

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Snare "mogen vuxen" om du frågar mig

/ B

Tack för det. <3

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ja har man hårdare ton försvinner vissa och bannar man folk som har hårdare ton slutar vi delta i diskussionerna. Det är helt ok för mig att Sweclockers är så här, det finns ju många andra ställen att diskutera. Jag använder forumet i huvudsak för tipstrådarna.
Men man kan ju vara medveten om att man förlorar vissa genom hård moderering. Om man nu tycker det är någon förlust.

Värt att tänka på är även att hård ton skrämmer bort användare och i riktigt allvarliga fall även annonsörer och samarbetspartners.

Jag har under mina 25+ år här sällan behövt hålla tillbaka åsikter eller tänka mig för vad jag skriver. Men det kan också bero på att min syn på saker stämmer ganska bra med hur reglerna är utformade här.

Så min fråga är: vad är det vissa är upprörda över att de inte får skriva?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Ja du är bland vänner här på Sweclockers så det är rätt plats för dig.

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Värt att tänka på är även att hård ton skrämmer bort användare och i riktigt allvarliga fall även annonsörer och samarbetspartners.

Jag har under mina 25+ år här sällan behövt hålla tillbaka åsikter eller tänka mig för vad jag skriver. Men det kan också bero på att min syn på saker stämmer ganska bra med hur reglerna är utformade här.

Så min fråga är: vad är det vissa är upprörda över att de inte får skriva?

Jag är inte upprörd, men jag gav min syn på modereringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Tror faktiskt att det oftast handlar om missförstånd, att textform kan se så mycket värre ut eftersom man saknar det runt om.

Håller med om att det kan vara så och framför allt på forum som skrivs på annat språk än svenska då det inte blir rätt satsmelodi då vi uttrycker oss olika beroende på var vi kommer ifrån.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]