Kommentar: Inget forum överlever på taskig ton

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Det som stör mig är när en del individer envist ska ifrågasätta detaljer och vägrar släppa det. Känns ibland som att vissa enbart går in för att ifrågasätta, mer än att föra diskussionen framåt. Som i politiska debatter där det ibland ska märkas ord och huggas på det eller envist grävas djupare och djupare kring någon enskild detalj.
När man gör ett inlägg hoppas man bara att inte någon sådan störande individ hakar på, har råkat ut för det ibland men vet inte någon specifik.
(Som med det här hade den typen av individ krävt exakt info om vem och exempel på det.)

Forumet handlar om en blandning av tyckande/åsikter, tankar/idéer, erfarenheter/egna upplevelser och ibland rena fakta.
Det handlar inte om att vinna diskussionen, inte heller om att allt ska vara djupt förankrat och utrett in i minsta detalj med exakt källhänvisning.
Men vad det handlar om är att diskutera olika ämnen/frågor på en lagom nivå, på ett trevligt och lättsamt sätt men ändå med hyfsat korrekt info.

Det återspeglar väl till en del samhället där det skall "polariserar" så mycket som möjligt med attityden att alla som inte håller med är "fiender". Att be om ursäkt för att man haft fel eller slika ting sker allt mer sällan utan istället handlar det om att gräva sig djupare i en position och "attackera" istället för att diskutera.

Även att det är helt okey att man faktiskt har olika åsikter om saker och ting... och att det faktiskt är helt okey.

Vet med mig själv att jag kan vara envis som en åsna ( ) men om det är rent faktafel jag har i slutändan så har jag inga problem med att faktiskt be om ursäkt, eller om någon anser att jag har "gått för hårt" etc.

Borde vara ett skolämne, att lära sig be om ursäkt och (som någon redan nämnt i tråden) att olika åsikter inte är personliga påhopp/angrepp. Personligen, tycker jag överlag, att Sweclockers hittills har lyckats rätt bra om man jämför med många andra ställen och forum. Men självklart finns trådar där man ser vissa användare... och då drar sig för att kommentera då man vet att det inte kommer mynna ut i något "vettigt" alls.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Ibland så pratas det om något jag verkligen brinner för. Och ibland skriver folk saker jag upplever som något stötande eller arroganta.

Då kan jag vara andra sidan av myntet och bete mig illa. Men jag tycker nog ändå att det på senare tid varit rätt bra stämning på Sweclockers. Förr va det rätt mycket högerpolitik på forumet, och folk får gärna rösta höger, men ytterhögern är dryg. Det verkar dock som de tröttnat och dragit vidare till andra forum. Sweclockers hårda tag mot politiskt snack här hjälper en del med.

Jag tycker det är ok om Sweclockers ibland varnar folk för att så många som möjligt skall ha det bra.

Vi må inte tycka lika alltid, men vi har ju ändå en sak gemensamt. Datorer. Därför vi är här.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Skrivet av serafim:

De områden där jag tycker det snabbt spårar ur är politik och UFO/utomjordingar. Politik har jag lätt att hålla mig ifrån men när det gäller UFO/utomjordingar och liknande så kliar det lite i fingrarna.

Alla är snälla i UFOClockers tråden och det har varit lugnt där ett litet tag nu så posta ett inlägg vet jag.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem

Känns lite som man i och med den grova sänkningen av kvalitet försöker skylla det på kommentarer som vad som är fel, istället för att ransaka sig själv. Har aldrig blivit "strikad" av moderatorer förut, men nu är det som om det är det enda man är ute efter. Lite smått trist stämning det skapar, sedan den här artikeln på det.

Vad har hänt?

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem

Håller med allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Swec måste ju vara Sveriges trevligaste forum, extremt sällan det är rena personangrepp och liknande. Familjeliv har fränare ton än Sweclockers....

Skrivet av klein:

Efter att ha hängt på Flashback i många år kan jag nog säga att stämningen på SweClockers är ovanligt bra jämfört med Flashback.

Vi kan väl sätta ribban lite högre än just de två forumen?

Skrivet av serafim:

Är det censur brukar det finnas en blänkare från moderatorn som censurerade.

Japp, men det är inte 100%, i alla fall inte i fyndtrådarna. Men jag håller med om att modereringen är bra i allmänhet, det är just de trådarna som jag tycker sticker ut i att det blir fel ibland.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

jag vet att jag suger på datorer och allt som hör därtill och jag vet om detta och drar folket här en djup suck när jag kommer med mina som i deras ögon kan vara en självklarhet, dumma frågor, so be it, det är helt ok, jag vet att frågorna kan verka helt korkade i proffsens öron. trotts att jag personligen har ett fruktansvärt stort tålamod, så kan även jag dra en djup suck när tex jag ska förklara för en nybörjare om nått jag är proffs på, tex styrketräningen eller att måla, så jag har full förståelse.
dock så har jag aldrig varit med om att någon har bemött mig med en väldigt taskig attityd så att man inte har känt sig välkommen.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Angående att trådar spårar ur, eller drar åt fel håll.

Händer ju lätt när trådar läggs på framsidan med "nyhetsrubrik". Påhittad exempeltopic "behöver tangentbord med minst X antal programmerbara knappar" --> nyhetstopic "Gamer, programmerare, journalist, vilket tangentbord använder du?".
Kanske med röstning, och 1-2-3 så har den ursprungliga tråden/topicen lätt spammats ner med orelevanta svar.

Är väl kanske normalt framförande enligt dagens forum, men i mitt tycke vem orkar engagera sig i en tråd som blivit förstörd.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Alla är snälla i UFOClockers tråden och det har varit lugnt där ett litet tag nu så posta ett inlägg vet jag.

Orkar inte med alla video-"snuttar" på ibland över en timme där någon random typ babblar om "bevis" som i min värld inte kommer i närheten av att vara bevis och om man inte orkar genomlida dem så hamnar man (inte så lite) utanför diskussionen.
De presenteras nästan alltid utan sammanfattning och då klarar jag inte av att se dem. Har deltagit, tror jag postat, men tröttnat.
Ett litet antal av UFO-trådens medlemmar postar sådana video-"snuttar" och vill ha kommentarer om dem och om kommentarerna inte är enligt deras smak så kommer en annan video "men kolla den här då!" och den är bara mera av samma.

Rymden/universum är intressant, SciFi är roligt - älskar Clark, Asimov, Sagan, m.fl., slukar mängder av litteratur om vetenskap, universum, m.m.
Jag är (numera avdankad) matematiker som enligt en av mina söner "halkat ner i dataträsket", har alltid varit intresserad av bl. a. matematik och vetenskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Orkar inte med alla video-"snuttar" på ibland över en timme där någon random typ babblar om "bevis" som i min värld inte kommer i närheten av att vara bevis och om man inte orkar genomlida dem så hamnar man (inte så lite) utanför diskussionen.
De presenteras nästan alltid utan sammanfattning och då klarar jag inte av att se dem. Har deltagit, tror jag postat, men tröttnat.
Ett litet antal av UFO-trådens medlemmar postar sådana video-"snuttar" och vill ha kommentarer om dem och om kommentarerna inte är enligt deras smak så kommer en annan video "men kolla den här då!" och den är bara mera av samma.

Rymden/universum är intressant, SciFi är roligt - älskar Clark, Asimov, Sagan, m.fl., slukar mängder av litteratur om vetenskap, universum, m.m.
Jag är (numera avdankad) matematiker som enligt en av mina söner "halkat ner i dataträsket", har alltid varit intresserad av bl. a. matematik och vetenskap.

Skulle säga att det bör gälla ALLT. En videolänk borde kräva en sammanfattningstext + eventuell tid där det specifika relevanta är.
Tragiskt i dagens läge där alla videomuppar tror man ids se någon blaha 5-20+ min video för att få ut en eller två meningar som var relevanta. Och är det en kortare video så kunde de ju själv tagit sig besväret att skriva/sammanfatta.

Videolänk enbart borde vara -deletepost som alla "först", gif'ar etc som inte ger något.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Jag tycker modereringen är för hård. Det är klart hårdast av alla forum jag varit på (och det har blivit många genom åren).
Men det är väl bra att det finns något sådant ställe också, där folk kan få vara utan risk för något hårt ord. Men hade jag fått bestämma hade jag lättat lite på det, kivas lite ska man få göra tycker jag.

Permalänk
Medlem

Min upplevelse är att trådar som används som kommentarsfält till artiklar generellt har en sämre ton. Det verkar också rimligt, för det är en inbjudan att reagera på något som man annars kanske inte ens tänkt på. Jämför med en person som följer vissa kategorier av ren entusiasm. Att kommentarsfält är en dålig idé har vi i min mening vetat sedan Aftonbladet började trenden för ... 20? 25? år sedan.

Här tror jag att Sweclockers också behöver rannsaka sig själva en del. Andra har redan tagit upp att det postas artiklar om politik som sedan inte får diskuteras enligt reglerna. Det är svårt att agna och skörda "engagemanget" som existerar nästan helt och hållet i form av negativ affekt och samtidigt kräva att tonen ska vara positiv. "Number go up. But at what cost?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ibland vore det nog bra om folk brydde sig. Är ju såklart av olika anledningar, men ibland när folk känner sig så påhoppade att dom inte längre vill ha med tråden att göra är det väl precis ett tecken på sådant som artikeln handlade om?

Ja, jo, det kan jag väl generellt hålla med om - beroende på om det varit något som kan klassas som ett faktiskt och orättfärdigat påhopp på person snarare än beteende/topic.

Jag syftade mestadels på personer som blir emotsagda, dissade, tillsagda, kritiserade, ignorerade etc. som sedan skriver ett inlägg om att "Nä, nu tänker jag inte skriva något mer här!!😢"

En annan tråkig aspekt är när personer, förmodligen mer medvetet än motsatsen, ful- och misstolkar inlägg för att argumentera emot en bisak, eller något som den som skrivit inlägget förmodligen inte tycker. I den bästa av argumentationen och diskussioner bör man försöka tolka andras inlägg välvilligt, dvs att fylla i ev. luckor och försöka förstå vad personen förmodligen menar snarare än vad som exakt står (eller inte står). Men det är en allt sällsyntare sak idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Svårast tror jag när en artikel handlar om politik, och man ska kommentera något som är totalt förbjudet att just diskutera. Hur gör man det utan att frångå från själva artikeln samtidigt som man ej skriver om just politik.

Skrivet av Drenmi:

Här tror jag att Sweclockers också behöver rannsaka sig själva en del. Andra har redan tagit upp att det postas artiklar om politik som sedan inte får diskuteras enligt reglerna. Det är svårt att agna och skörda "engagemanget" som existerar nästan helt och hållet i form av negativ affekt och samtidigt kräva att tonen ska vara positiv. "Number go up. But at what cost?"

Det verkar vara en vanlig missuppfattning av reglerna.

Så här står det:

Citat:

§1.7 Politikdiskussioner på SweClockers utanför ämnena IT och teknik är generellt inte tillåtet. När artiklar om politiska ämnen publiceras är det sakfrågan som är uppe för diskussion och inte partipolitik, partitillhörighet eller liknande

Här utvecklar Sweclockers politikregeln: Mer om SweClockers regler och policy om politik.
där står det bl.a.

Citat:

Fritt fram att diskutera sakfrågan

Det förekommer ofta missförstånd om att politik inte får diskuteras och att det därför är konstigt av SweClockers redaktion att publicera en artikel av sådan natur. Vi vill därför vara tydliga med att sakfrågan alltid ligger på bordet att diskutera, men att alltför stora utsvävningar på ett eller annat vis kan komma att modereras. Vilda associationslekar där sakfrågor kopplas till andra politiska områden accepteras inte.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag tycker modereringen är för hård. Det är klart hårdast av alla forum jag varit på (och det har blivit många genom åren).
Men det är väl bra att det finns något sådant ställe också, där folk kan få vara utan risk för något hårt ord. Men hade jag fått bestämma hade jag lättat lite på det, kivas lite ska man få göra tycker jag.

Har också funderat i liknande banor kring moderering. Lite lattjo borde man ju kunna släppa igenom, men det är svårt att hitta en tydlig gräns för vad som är ok när det kommer till att kivas. Text kan ju tolkas på så många olika sätt.
Men har du något exempel på vad som vore ok, kontra inte ok, att skriva?

Permalänk
Skrivet av Enviro:

Har också funderat i liknande banor kring moderering. Lite lattjo borde man ju kunna släppa igenom, men det är svårt att hitta en tydlig gräns för vad som är ok när det kommer till att kivas. Text kan ju tolkas på så många olika sätt.

Nej, det har jag inte. Detta är inte raketforskning, du får be en vuxen om hjälp om du inte förstår.

Nej, det har jag inte och det är oförståeligt hur du inte kan fatta. Är du [folkgrupp/etnicitet]?

Permalänk
Avstängd

Ironiskt eftersom Sweclockers censurerar ordentligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Jag erbjuder en motsatt tanke - Det finns flera som skriver att Sweclockers är en oas ute på webben och tonen ofta sticker ut i positiv bemärkelse. Jag personligen tror på att strikt moderering är en av de stora skälen till det.

Om man vill skriva exakt som man känner och tycker finns många alternativ, men om man inte vill ha ett ställe där tonen är hård, otrevlig och nedlåtande finns inte många alternativ. Så låt oss konflikträdda ha kvar vår oas 🤣

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av gamepass:

Nu har jag bara kikat bakom kulisserna sedan februari, men än har jag inte sett ett enda exempel på censur. Vad är din definition av censur?

En del av de inlägg jag har sett plockas bort har tonaliteten av att bajsa i allmän pool, och när någon moderator städat upp klagas det på censur. Nja. Det finns helt enkelt bättre sätt att göra sig hörd

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av kaffeofikaelika:

Nej, det har jag inte. Detta är inte raketforskning, du får be en vuxen om hjälp om du inte förstår.

Nej, det har jag inte och det är oförståeligt hur du inte kan fatta. Är du [folkgrupp/etnicitet]?

Nu kanske det bara är jag som är känslig men är inte båda dessa exempl otrevliga? 🤔

Du kan ju utan problem få fram samma budskap utan att förminska och insinuera saker?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Caoz:

Jag erbjuder en motsatt tanke - Det finns flera som skriver att Sweclockers är en oas ute på webben och tonen ofta sticker ut i positiv bemärkelse. Jag personligen tror på att strikt moderering är en av de stora skälen till det.

Om man vill skriva exakt som man känner och tycker finns många alternativ, men om man inte vill ha ett ställe där tonen är hård, otrevlig och nedlåtande finns inte många alternativ. Så låt oss konflikträdda ha kvar vår oas 🤣

Alltså jag brinner inte för frågan att ändra modereringen här och jag hade inte haft samma regler som Flashback t.ex. utan Sweclockers får gärna vara mer städat och uppstyrt men ibland tycker jag inlägg tas bort vars innehåll är bra men ton "dålig" och jag tycker inte alltid man måste ha "god ton" när man diskuterar.

Och jag har också varit med om enstaka fall där inlägg tas bort som är väldigt "vanilj" och där jag skulle säga att det är ren övermoderering. Som en pappa på släktmiddag som får frispel och skriker att alla minsann ska vara snälla och trevliga annars får man åka hem.

Edit: jag har blivit varnad och avstängd några gånger också för saker som jag tycker som mest skulle vara ett borttaget inlägg så jag diskuterar typ inget längre här. Den här diskussionen är ett undantag. Får se hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamepass:

Moderering är inte censur.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag tror att många gånger så är en kommentar med taskig attityd inte genomtänkt utan något som sker av misstag eller att man inte läser sitt eget inlägg innan man trycker på "Svara". Det är också ibland svårt att förstå själv hur andra uppfattar något man skriver.

Jag har ett förslag på hur vi kan bli bättre på att undvika oavsiktligt otrevliga svar här!
Implementera en feedback-funktion som inte är "Rapportera" och inte "Tumme upp" utan "Den här posten är onödigt otrevlig". Om vi användare på ett trevligt sätt börjar flagga de svar som skulle hade kunnat uttryckas på ett trevligare sätt så kanske vi alla lär oss att bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu kanske det bara är jag som är känslig men är inte båda dessa exempl otrevliga? 🤔

Du kan ju utan problem få fram samma budskap utan att förminska och insinuera saker?

Ganska tydligt att det bara är ironi-emoji som saknas i hans inlägg.

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Jo, men jag tycker inte det är nåt fel att förminska eller insinuera ibland när man diskuterar. Man måste inte alltid vara trevlig. Ibland är det roligt att munhuggas lite. Jag tycker det är tråkigt att diskutera som att HR står och lyssnar.

Det andra exemplet gillar jag inte egentligen och det tycker jag förändrar forumets karaktär för mycket att tillåta. Det tycker jag inte vi ska ha här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rosenvik:

Nu har jag bara kikat bakom kulisserna sedan februari, men än har jag inte sett ett enda exempel på censur. Vad är din definition av censur?

En del av de inlägg jag har sett plockas bort har tonaliteten av att bajsa i allmän pool, och när någon moderator städat upp klagas det på censur. Nja. Det finns helt enkelt bättre sätt att göra sig hörd

Skrivet av NodCommander:

Moderering är inte censur.

De försöker framhäva Sweclockers som ett öppet forum där man kan diskutera öppet.

"För tydlighetens skull: Det här handlar inte om att ta bort skärpan eller undvika livliga diskussioner. För mig är det självklart att forumet ska fortsätta vara en plats där vi kan tycka olika och vi måste kunna visa vårt engagemang i skarpa diskussioner."

Men detta stämmer inte eftersom det är ett väldigt hårt modererat forum med extremt strikta regler som tas bort om ditt inlägg avviker från moderatorernas åsikter.

Permalänk
Medlem

Bra skrivet. Jag har varit aktiv på olika forum sedan jag varit tonåring och tycker att tonen numera oftast är klart trevligare än vad den var runt millenieskiftet där skällsord och homofobi var standard på så gott som alla forum.

Jag gillar Sweclockers forum då det är en stor radda med alltifrån småbarnsföräldrar som vill hjälpa barnen bygga dator till utvecklare och administratörer som alla mer än gärna delar med sig av sina kunskaper och jag tycker aldrig att någon blir klankad på eller dumförklaras för vad de undrar över i datorvärlden.

Det som lockade hit mig i första taget var när jag ville ha hjälp med att bygga ihop en dator runt 2011 då min enda datorkunskap var att jag själv hade installerat RAM-minne i en dator tidigare. Där fick jag fina tips som senare blev mitt första custom-datorbygge (av Inet på den tiden då jag aldrig vågat bygga själv) som senare gav mig mer intresse och som gjort att jag idag har en karriär inom IT-administration.

Så jag ger forumet med sin vänliga ton en eloge för att ha satt igång min karriär inom IT och hade forumet varit fyllt av gatekeepers och folk som hade kallat en för en finnig tonåring så hade jag nog aldrig suttit där jag suttit.

Sweclockers är ett av få sunda forum som inte urartar i pajkastning särskilt ofta och blir det så eller att någon kommer och slänger ifrån sig skällsord så blir det snabbt borttagna inlägg och till och med bann som jag uppskattar så forumet håller samma trevliga nivå som det enligt mig alltid haft så länge jag hängt här åtminstone.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av gamepass:

De försöker framhäva Sweclockers som ett öppet forum där man kan diskutera öppet.

"För tydlighetens skull: Det här handlar inte om att ta bort skärpan eller undvika livliga diskussioner. För mig är det självklart att forumet ska fortsätta vara en plats där vi kan tycka olika och vi måste kunna visa vårt engagemang i skarpa diskussioner."

Men detta stämmer inte eftersom det är ett väldigt hårt modererat forum med extremt strikta regler som tas bort om ditt inlägg avviker från moderatorernas åsikter.

Vill poängtera att detta absolut inte stämmer. Vi tar aldrig bort inlägg för att de går emot moderatorns, redaktionens eller Geeks åsikt, utan det sker endast om det är regelbrott. Ofta pga otrevlighet, OT eller politiksnack där det inte är tillåtet. Det är inte konstigare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamepass:

"Moderatorernas åsikter" styrs av forumreglerna. Jag har blivit åthutad ett par gånger och det har varit med en bra ton och referens till vilken forumregel jag trampat på. Ingen "egen" åsikt från moderatorn i fråga och klart och tydligt varför jag fick min näsbränna.

Permalänk
Geeks
Skribent, FZ

Kloka ord. Blir också glad när jag läser många kommentarer här. Det går alldeles utmärkt att vara oense om något utan att låta hornen växa ut. Känner igen mig där: när trådar spårar vill man helst gå någon annanstans. Det är trist, men förståeligt. Tror vi alla kan hjälpa till där. Det är inte "we shall overcome"-stämning jag är ute efter, men en respektfull ton. Vi behöver inte vara överens, men vi kan vara överens om att det är okej att inte vara överens.