Permalänk
Medlem

Nf7-s !!! Less!

Hej!

Alla vet väl vid det här laget om probsen med Abits NF7-S MD kort!
Fick mitt paket igår och monterade ihop skiten, datorjäveln lät som en ambulans...

Och nu efter o ha läst lite verkar det som om man blir tvungen o skicka in kortet...
Hoppas det går att få pengarna tillbaka från DB...
Sen ska jag KUTA till närmsta databutik o köpa ett ASUS MD!!

Just nu är man grymt SNE på ABIT!

Har fan provat det mesta.. haft bort CPU 3 ggr, bytt minne, återställt CMOS, haft bort batteriet, tagit bort 4pinns kabeln, Bortkopplat "cpu fan failure etc"

Kör bara med minne, cpu o md. allt annat är bortkopplat...?

Ngn idé som jag har glömt?
(vill inte börja flasha om BIOS)

Just nu hatar jag fan ABIT!

Visa signatur

P5K | e6600 + Noctua NH-U12F | Asus 8800GTS @ 610/900 | 2 x 1024 Corsair TWIN2X 6400C4

Permalänk
Medlem

Kan ju tillägga att jag har Aerocool CPU fläkt, Corsair 512 mb 400mhz Cas2minne, XP3000...

Visa signatur

P5K | e6600 + Noctua NH-U12F | Asus 8800GTS @ 610/900 | 2 x 1024 Corsair TWIN2X 6400C4

Permalänk
Avstängd

pröv att byta bios chip? har hört att de kan vara de som är felet.

Visa signatur

Chassi.(Chieftec DX-01BL-D).Cpu
(AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz).Ram(PC3200/DDR400 *2).Moderkort.(Abit NF7-S rev 2.0).Graff( Powercolor Radeon 9600 PRO 128MB DDR ).HHd.(Seagate Baracuda 120gb)

Permalänk
Medlem

Mm jag håller med dig. Efter att ha prövat ett antal olika NF7-s brädor säger jag bara en sak, aldrig Abit igen. "Tyvärr" måste jag ändå säga över detta, då Abit egentligen gör bra moderkort, det verkar bara som om dem har haft problem med kvalitén i deras tillverkning av NF7orna. Visst, får man tag på ett fungerande ex. så funkar det klanderfritt, men jag har aldrig "lyckats" få så många felaktiga ex. av ett moderkort som med NF7orna (jag bygger ihop datorer åt folk på fritiden ).

Med dessa defekta moderkort har jag verkligen inte kunnat få igång datorn, sedan efter att ha fått ett nytt fungerande har det bara hoppat igång, bara sådär med exakt samma komponenter...

Permalänk
Avstängd

joo visst det får en att tycka lite synd om abit... de får ju lite taskigt rykte pga detta...
men vafan.. jag måste vara trött.. vad betyder MD ?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Jag tror det står för "MoDer" =/

Skicka in moderkortet för RMA.

Permalänk
Medlem

Har hört att det är lätt att flasha BIOS när Abit-kortet inte en startar. Troligtvis så visste du redan att det fanns chans attdu skulle få ett defekt kort, så jag förstår inte hur du kan vara så förbannad, men vad vet jag.

"been there, done that..."

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk

Jag förstår precis hur han kan vara förbannad. Jag förstår däremot inte hur någon som vet om dessa problem kan rekommendera mig att köpa nf7-s istället för a7n8x, när jag frågade om kommentarer om datorn jag skulle köpa. Det är ju skamligt! Borde finnas en stor varningstext på swec's framsida.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost_Overdoze
Jag förstår precis hur han kan vara förbannad. Jag förstår däremot inte hur någon som vet om dessa problem kan rekommendera mig att köpa nf7-s istället för a7n8x, när jag frågade om kommentarer om datorn jag skulle köpa. Det är ju skamligt! Borde finnas en stor varningstext på swec's framsida.

"Men abit är bättre att överklocka med osv" Bara å voltmodda A7N8X säger jag

En polare köpte nyligen ett nytt moderkort och processor, moderkortet funkade inte (gissa vilket ). Han RMA:ade och bad om ett A7N8X-deluxe och det funkar kanon nu.

Permalänk
Medlem

Skruvade ihop mitt nya nf7-s idag, funkar klockrent...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da_Bear
Skruvade ihop mitt nya nf7-s idag, funkar klockrent...

Så du bygger moderkort? :D:D:D

Permalänk
Antielefant

Det är väl egentligen inte fel att köpa Abit, men NF7-S är både det bästa och det sämsta nForce2-kortet för tillfället.

Om man har tur och får ett helt kort har man nog det bästa kortet på marknaden om man bara är ute efter överklockning etc, har man otur kan man få returnera kortet X antal ggr för att få ett fungerande.

Min åsikt är tyvärr klar : Jag tar inte risken att behöva vänta flera veckor på X antal RMA att gå igenom, jag kör Asus och får ett helt på en gång.

Och Asuskorten är inte mer än nån futtig FPS sämre än Abits, men har bättre tillbehör samt f*n så mycket bättre bios/drivrutinssupport.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaskis
Så du bygger moderkort? :D:D:D

Nä, men det ska skruvas fats osv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
"Men abit är bättre att överklocka med osv" Bara å voltmodda A7N8X säger jag

En polare köpte nyligen ett nytt moderkort och processor, moderkortet funkade inte (gissa vilket ). Han RMA:ade och bad om ett A7N8X-deluxe och det funkar kanon nu.

Vad menas med att RMA:a? Var hade han köpt det? Jag beställde mitt på datorbutiken, kan jag bara säga att jag vill ha ett A7N8X-deluxe (som jag verkligen vill ha)? Kan lätt betala mellanskillnaden bara jag slipper vänta i tre veckor och sen kanske inte nästa nf7-s funkar heller...

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

Ja, du kan normalt begära ett annat moderkort i utbyte så länge de säljer abitkorten.

och RMA är kort sagt retur.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag ser det som RMA = ReklaMerA. Men jag kanske har fel?

Permalänk
Medlem

VWagge:

Har dina problem löst sig? Ja köpte nyss ett Abit NF7 oxo, (utan -s), och det lät som en ambulans efter bootning. Efter en check på abits sida, så var det bara att flasha till nyaste bios, å problem var borta!

Visa signatur

//air

Permalänk

Säger det här oxå det måste finnas två olika ambulansljud. För när mitt dog så bota den inte ens helt död med ambulansljud.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk

Hm, ja, man kanske kunde försöka flasha bios, men det är lättare att skicka in det ändå. Skulle man råka sabba bios så är man tvungen att köpa biossavior, eller nåt annat, och det är jag inte pigg på. Men jag undrar som "luften", har du fått igång kortet VWagge?

Och Dirkschneider, RMA'ade du, eller flashade du, för att få det att funka?

Visa signatur

Permalänk

Ghost_Overdoze>RMA väntar hem det nu i veckan. Förstår inte riktigt hur jag skulle kunna flasha det. När allt är helt dött?

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Det ambulasljudet jag har haft på 2st av mina ABit NF7-S var ett "långsamt" ambulansljud, och så finns det ett annat som man kan få om man klockar för mycke eller minnesfel (om jag kommer ihåg det rätt). Har haft båda ljuden och det långsamma ljudet kunde jag inte göra någonting åt, bara skicka tillbaka och få ett nytt.

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem

Ok, då finns de tydligen 2 typer av ambulansljud. Min maskin bootade, men lät som en ambulans hela tiden. Om man startade Hardware Monitor(progget som följde me moderkortet) så slutade den dock. Mot den typen av fel hjälpte det iallfall med bios update. Om den e helt död så är juh inte detta ngt alternativ.

Visa signatur

//air

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Dirkschneider
Ghost_Overdoze>RMA väntar hem det nu i veckan. Förstår inte riktigt hur jag skulle kunna flasha det. När allt är helt dött?

Ah, missade att du inte ens kunde boota upp den.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alfons
Det ambulasljudet jag har haft på 2st av mina ABit NF7-S var ett "långsamt" ambulansljud, och så finns det ett annat som man kan få om man klockar för mycke eller minnesfel (om jag kommer ihåg det rätt). Har haft båda ljuden och det långsamma ljudet kunde jag inte göra någonting åt, bara skicka tillbaka och få ett nytt.

Jag hade det långsamma ljudet, då gör jag nog rätt i att skicka in det alltså...
Vad jag inte förstår är varför de inte återkallar moderkorten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem, eller problem att få datorn igång. Felsökte tills jag blev grön i ansiktet.

Till slut bytte jag tangentbord, och skiten bootade up... (körde ett gammalt tgb med stor kontakt, använde en converter.)

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alfons
Har hört att det är lätt att flasha BIOS när Abit-kortet inte en startar. Troligtvis så visste du redan att det fanns chans attdu skulle få ett defekt kort, så jag förstår inte hur du kan vara så förbannad, men vad vet jag.

"been there, done that..."

HUR flashar man bios när inte ens datorn går igång? Inga hårdiskar varmvar upp, ingen fläkt startar, bara AMBULANSLJUD. ??

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk
Medlem

Värst vad ni hade problem med era NF7-S. Jag fick mitt NF7-S förra veckan och det fungerar helt perfekt, inga problem överhuvudtaget. Bästa köpet jag gjort i år.

Permalänk
Medlem

jag har fått 2st nf7s modekort av db som inte funkar nu skiter jag it..jag sålde mitt nf7s för 400 me garanti till en kompis så han får fixa me retur o skit..jag väntar på ett Soltek SL-75FRN2-RL nu i veckan..slipper abit skit..man blir fan sur alltså..

Permalänk
Medlem

Det är nog inte abit i sig som är "rickigt" utan Nvidias första försök att göra ett mb chip, det vart nog liiite svårare än dom tänkt sig!
Och allt blev nog inte riktigt som dom tänkt sig, fast snabbt är det ju.
Om man får igång det...
Jag menar att Abit kortet är ett av dom bättre nf2 moderkorten.
Och hoppas att nf3 kretsarna är lite mer kompatibla med ehh, användarna och vissa usb tillbehör med ir tex.

Permalänk
Antielefant

nForce2 är knappast nVidias första försök att göra ett moderkort!
2'an i sig härleder till ett annat revolutionerande kort, nForce, vilket var det bästa man kunde ha innan KT333 kom och det släpptes Q1 2001!

Om du anser att problemen med Abits kort är standard på nForce2-serien vill jag gärna veta varför världens största moderkortstillverkare, som alltså borde vara överrepresenterad av dessa fel, inte uppvisar dem över huvud taget.
Asus alltså.

Inga värmeproblem. Inga speciella biosproblem. Småsaker möjligtvis, som händer i några få enstaka fall. Men EPoX, MSI, Soltek och Gigabyte visar inte dessa fel de heller. Så om dessa problem är själva chippets fel verkar Abit ha fått 99% av de defekta chippen, vilket är statistiskt och reellt sett en löjlig förklaring.

Speciellt med tanke på att det är BIOS som problemen beror på, och denna levereras ej av nVidia utan de flesta moderkortstillverkare har egna lösningar

Skyll inte på någon som inte har med problemet att göra.

Visa signatur