Permalänk
Medlem

SATA Problem

Goddagens

Jo det är så att jag försökte idag använda mig av det nya hdd-gränssnittet SATA på en Maxtor IDE-disk. Detta med hjälp av en adapter.

Själva fysiska installationen gick perfekt. Adaptern+elkabel till den är på plats, så också SATA-kabeln.

Men det var vid själva bootningen som jag stötte på problem. Jag har en HPT374 RAID-controller integrerat på mitt mobo och vid varje uppstart så läser ju controllern in alla anslutna diskar till den. Men grejen är att här hänger sig skiten. Allting står helt stilla tills dess att jag helt enkelt drar ut SATA-kabeln ur mobot. Då hoppar allting helt plötsligt igång igen.

När jag går in i systemets BIOS och letar efter SATA-inställningar hittar jag inte ett smack. Likadant när jag går in i RAID-BIOSet. Där finns inte det jag letar efter.

Jag har ett Abit AT7-MAX2 KT400 med BIOS-versionen EB. Så är det nån som har en aning om hur detta kan lösas så får ni gärna sjunga ut.

Tack för mig.

Visa signatur

"In a time of chaos and war, only the true one will prevail
-Babbaz!"

Permalänk

biosuppgradering?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
biosuppgradering?

Redan testat det, du. Men tack ändå.

Visa signatur

-Babbaz!"

Permalänk
Medlem

du måste hitta nått i bios.. annars är det nog kört. gå in i varje lite meny och undet meny. hittar du inte det beror det nog på att moderkortet inte är anpassat efter sata. och då är det nog kört..

men är inte säker. maila abit eller kolla på abits forum.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tagasaki
du måste hitta nått i bios.. annars är det nog kört. gå in i varje lite meny och undet meny. hittar du inte det beror det nog på att moderkortet inte är anpassat efter sata. och då är det nog kört..

men är inte säker. maila abit eller kolla på abits forum.

Men inte kan de väl lägga till SATA på mobot bara för syns skull? Har finkammat HELA BIOSet.
Detta är ju helt sjukt. Det finns SATA Drivers på Abit's hemsida men inte till mitt mobo.

Kan det tänkas vara nån jumper på mobot eller nåt kanske?

Visa signatur

-Babbaz!"

Permalänk
Medlem

Har också försökt med adaptern.

Den är glappkänslig - höll på i någon timme innan det funkade. Man får pilla på kontakterna och boota om i evighet innan det funkar.

Du måste hitta disken i BIOS innan du går vidare med Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Babbaz
Men inte kan de väl lägga till SATA på mobot bara för syns skull? Har finkammat HELA BIOSet.
Detta är ju helt sjukt. Det finns SATA Drivers på Abit's hemsida men inte till mitt mobo.

Kan det tänkas vara nån jumper på mobot eller nåt kanske?

då stödjer antagligen inte bioset sata.. du hittade ingen med liknade problem på abits forum?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tagasaki
då stödjer antagligen inte bioset sata.. du hittade ingen med liknade problem på abits forum?

Nej. Det gjorde jag inte. Men slängde dock iväg ett ilsket mail till Abit. Så vi får väl se
vad dom säger om det hela.

Men det känns ju inte så stabilt att köra på adaptern om den nu glappar som fasen (om det nu skulle vara felet).

Visa signatur

-Babbaz!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Babbaz
Nej. Det gjorde jag inte. Men slängde dock iväg ett ilsket mail till Abit. Så vi får väl se
vad dom säger om det hela.

Men det känns ju inte så stabilt att köra på adaptern om den nu glappar som fasen (om det nu skulle vara felet).

mm, du kan ju testa att ta buntband eller tejp eller nått annat ghetto och se om det blir bättre(dvs att glappet försvinner)

Visa signatur

...

Permalänk

Mitt abit mobo gör samma sak, jag löser det genom att starta burken, sen så trycker jag på reset när den hängt sig. Vid andra uppstarten hoppar allt igång

Visa signatur

Ska det vara nått ska det vara rejält

Permalänk

Denna tråden är 3 år gammal