"Volume Bitmap Error" på IBM 180GXP 120GB

Permalänk
Medlem

"Volume Bitmap Error" på IBM 180GXP 120GB

Jag har nu råkat ur för följande problem två gånger (den ena gången för drygt två veckor sedan och den andra idag):

Jag startade datorn, och den startar upp som vanligt, men när den håller på att ladda Windows hör man att den försöker läsa till disken ett par gånger (låter ungefär "rr rr rr rr" där "rr" = normalt läsljud) så kommer en blå skärmdöd och datorn startar om. Om man bootar från Windowsskivan blir det likadant när man ska komma åt disken.

Jag tog med hårddisken till en kompis och kopplade in den som slave, och nu kunde man komma åt den, men det laggade extremt (samma läsljud nu som vid start) och min systempartition var inte läsbar. Vi körde chkdsk på den partitionen och då står det att den hittade och lagade ett fel i "volume bitmap". När chkdsk har kört klart kan man läsa hårddisken helt korrekt utan lagg. Inga filer är skadade osv.

Jag satte i hårddisken i min egen dator igen och allt var frid och fröjd, tills idag.

Nu hände EXAKT samma sak igen (jag startar datorn och den kan inte läsa disken). Jag körde chkdsk (på en kompis dator) och allt blev som vanligt igen.

Jag tror att felet uppstår när man avslutar Windows, eller när man startar upp den, för felet har ju inte uppkommit mitt under drift.

Vad kan vara fel?

I övrigt fungerar datorn perfekt, och det gör det ännu svårare att komma på vad som kan vara felet.

Förresten: Vet någon hur man fixar en startdiskett som kan läsa ntfs? Det hade varit bra att kunna köra chkdsk utan att behöva ta hårddisken till en kompis om problemet skulle komma igen...

Och inget icke-konstruktivt "IBM är skit"-snack i den här tråden, tack.

Visa signatur

Har Du läst hela tråden innan du postar?
"You can't cheat an honest man. Find someone that wants someting for nothing. Then give him nothing for something."
| Stoppa "storebror" | www.againsttcpa.org |www.protectprivacy.org |

Permalänk