Permalänk
Medlem

hehe.. låter jobbigt och som att armen kan börja kännas rolig

Visa signatur

"If you are looking for perfect Saftey, you will do well sitting on a fence watching the birds"
Wright Brothers 1901

Permalänk
Medlem

njä...mycket ström och låg spänning
bilbatteri tror jag folk brukar använda

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

coolt. .måste testas :D.. kanske ger lite mindre spån också... har kliat mig röd över halva kroppen

ska d inte va lite mer spänning och lite ström? eller är jag helt ute och cyklar nu som vanligt? hade för miog att strömmen va ampheren

Visa signatur

"If you are looking for perfect Saftey, you will do well sitting on a fence watching the birds"
Wright Brothers 1901

Permalänk
Medlem

spänningen har inte så stor betydelse, men runt 5-12v, strömmen beror på vad för tråd du kör med. en CrNi tråd på 0.4mm och typ 10cm lång glöder på 12v har jag för mej, lite väl mycket, har du ett gammalt dator nätagg kan du prova

lite mindre spån blir det ja

Permalänk
Medlem

hehe.. låter som en skön ide.. är som sagt 4 plattor till att fixxatill.. och det blev mycket spån av en skiva...

ajja.. får la sätta mig o pilla o exprementera med det imorrn

just nu sitter man i fixxar lite solidmodell i pro/engineer,.. (cad)

Visa signatur

Wright Brothers 1901

Permalänk

Doh jag ser nu att folk redan skrivigt det där med "varm tråd" det blir som å skära i smör me varm kniv typ, LIIIITE enklare + att du slipper spån.
Kan kanske göra en av en galge du spänner en tråd över? bara en ide.
klart det spelar roll vilken spänning du har! Stöten du får från ex. bilen av statisk elektricitet är oftast runt 20.000v, å jag kan lova att 12v 50A känns betydligt mer (och grillar även en tjockare sladd direkt).

Jag skulle köra sk. värmetråd liknande sån i brödrosten fast tun tillsammans med ett lagom motstånd. Dra till elfa å fråga dem, debrukar kuna hjäpa till å räkna ut va du ska ha. säg bara vilken längd du ska ha på tråden och vad du ska driva den med (ex. ca 12v 13A i ett äldre agg.)

Ser riktigt coolt ut! är skivorna en halv meter tjocka tilsammans?

Funderar på å bygga en radiostyrd båt...

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk

nja, galge är nog lite för låg. Kanske bättre att göra något handtag på varje sida så har du händerna på varsin sida? Då kan du ju skära hela vägen utan att något tar i. Den bör inte vara för varm för då får man ingen "jämn" kant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hehe,,, jo dom är totalt tillsammans 0.5m tjocka.. men detta inkluderar att skärmarna ska "sticka ut" lite osv..

elfa it is... men det får bli i morrn... tack för tipsen och godnatt

Visa signatur

Wright Brothers 1901

Permalänk
Medlem

hur gjuter man glasfiber?

edit. never mind, har hittat.

Visa signatur

blabla....

Permalänk

d e som å köra saker i papier machie eller hur d nu stavas

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

sågade du ut din vinge när du byggde den?
måste ju ha blivit hur mycket arbete som helst för att få den bra.
tror vi använder e-strängar (höga) från elgitarr till våra såga som vi skär ut kroppar/vingar till våra modellplan och så har vi en sån "kub" som man hade på fysiken i skolan. Funkar kanon!

Permalänk
Medlem

jo jag grovsågade ut vingen med ca 0.5cm slipmån.. sen vart det ett jvla putsande.. hade inte tillgång til lverkstad då heller.. så jag satt i vardagsrummet och pillade... :/... men men.. den blev fin tillsut.. omgiven av lite glasfiber och gelcoat...

Visa signatur

Wright Brothers 1901

Permalänk

det liknar ju skumgummi? eller har jag fel..vad är det för matrial igenkligen?
Fin Idé det där med lastbilen..!!!!! Jobba vidare!!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Doh jag ser nu att folk redan skrivigt det där med "varm tråd" det blir som å skära i smör me varm kniv typ, LIIIITE enklare + att du slipper spån.
Kan kanske göra en av en galge du spänner en tråd över? bara en ide.
klart det spelar roll vilken spänning du har! Stöten du får från ex. bilen av statisk elektricitet är oftast runt 20.000v, å jag kan lova att 12v 50A känns betydligt mer (och grillar även en tjockare sladd direkt).

Jag skulle köra sk. värmetråd liknande sån i brödrosten fast tun tillsammans med ett lagom motstånd. Dra till elfa å fråga dem, debrukar kuna hjäpa till å räkna ut va du ska ha. säg bara vilken längd du ska ha på tråden och vad du ska driva den med (ex. ca 12v 13A i ett äldre agg.)

Ser riktigt coolt ut! är skivorna en halv meter tjocka tilsammans?

Funderar på å bygga en radiostyrd båt...

klart spänningen spelar roll men jag menade att det inte krävs nå högre spänningar för att få den varm, det är strömmen som avgör, eller effekten

edit, glömde det jag skulle skriva.

20cm 0.4mm kromnickletråd har 2ohm i resistans.

URI

I=U/R 12/2= 6A
P=U*I 12*6=72W

om man kör på 5v istället då.

5/2= 2,5A
5*2,5= 12,5W ungefär.

0.2mm kromnickeltråd.
20cm= 8 Ohm

5V
5/8= 0,625A

0,625*5= 3,125W inte så mycket kanske..

en liten hjälp bara.

tog kromnickel som exempel eftersom att jag hadde sån hemma (tack skolan)

Tror att 0.4mm kromnickel funkar bäst till det du ska ha det till

0.4 funkar bäst till frigolit.

Permalänk
Medlem

kolla denna sida.. här e det nån som har gjort liknande sak
http://www.roboteq.com/roboviadesign.shtml

Permalänk
Medlem

tackar
har tyvärr inte kunnat göra ett dugg på projektet idag.. då jag just vaknade (19:13) *suck* va dygnsrytmen e totalpaj....

Visa signatur

Wright Brothers 1901

Permalänk
Medlem

Yeah, coolt... respekt att komma inkörande med en lastbil på lanen

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."

Permalänk
Medlem

Jag är med i detta forumet: http://robotmayhem.com/forum/ där kan ni fråga om vad som helst angående robotar, det är robotwars officiella forum

Visa signatur

Asus P8z68-V PRO <> Intel Corei7 2600k <> 16gb Corsair Vengeance blue <> Geforce GTX 580 3gb <> Crucial m4 128gb SSD <> WDC 1TB <> Corsair gold 850W <> Antec Kühler 620 <> Corsair Carbide 400

Permalänk
Medlem

ooh..
coolt.. det kan nog komma att behövas längre fram

Visa signatur

Wright Brothers 1901

Permalänk
Medlem

lite uppdaterade bilder

Visa signatur

varför planera? inget slutar ju som man tänkt sig endå!

Kamera: Pentax k10d, 18-55 3,5-5,6 da kit objektiv, 2gb sandisk ultra 2

Permalänk
Medlem

vi vill ha "BILDER!! "

Permalänk
Medlem

nuuuuuuuuuuuuuuu

Visa signatur

varför planera? inget slutar ju som man tänkt sig endå!

Kamera: Pentax k10d, 18-55 3,5-5,6 da kit objektiv, 2gb sandisk ultra 2

Permalänk
Medlem

hehe... kommer det kommer... kameran e utlånad till imorgon morgon..
som läget är nu så har jag testat "tråd med el" varianten.. funkade bra
3 skivor är nu grov utskurna.. och jag måste sova.. (inte sovit sen igår av nån dum anledning...)

Visa signatur

Wright Brothers 1901

Permalänk
Medlem

ok.. bra att det funkade.

Permalänk
Medlem

jodå.. iaf för raka kanter... fick dock såga när det va lite emr vinkeländringar...

Visa signatur

Wright Brothers 1901

Permalänk

va? Varför? Det är ju därför du ska använda den här varianten. För att kunna göra lite snyggare hörn.

btw, nu är det imorgon eftermiddag. Bilder!

Visa signatur
Permalänk

Vi väntar på bilderna....

Permalänk
Medlem

Kanske skulle ha ett litet rep bak efter som du knyter runt skärmen som har hjul på foten?

Permalänk
Medlem

hehe,.. sry guys.. polaren va ovillig att öppna däörren då han inte va hemma :/.. vart skitsur på honom...

ajja... fulhaxxar vell lite...

Visa signatur

Wright Brothers 1901

Permalänk
Medlem

hah vilken dum typ! inte öppna då han inte är hemma