Höjda priser på TFT-skärmar

Permalänk
Avstängd

HA! Skiter i om TFT priserna går upp. Min Hansol 19 tummare rockar fett så det så! Dessutom ger CRT skärmare bättre bildåtergivning tycker jag. TFT skärmar är bäst för kontorsarbetande människor som sitter vid burken i sträck.

Visa signatur

Dessa personer mister skallen snart; Håkan Hellström, Fidel Castro, Britney Spears, Justin Timberlake, Robyn, Anders Lundin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mercruiser
HA! Skiter i om TFT priserna går upp. Min Hansol 19 tummare rockar fett så det så! Dessutom ger CRT skärmare bättre bildåtergivning tycker jag. TFT skärmar är bäst för kontorsarbetande människor som sitter vid burken i sträck.

Jag spelar, surfar och tankar. Sitter ändå i sträck =).

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

tft = compact living trend, sådana skärmar används vid utrymmesbrist, finns INGEN SOM HELST anledning att betala mer för att få en "liten" skärm, om man inte behöver saken liten

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av technognu
tft = compact living trend, sådana skärmar används vid utrymmesbrist, finns INGEN SOM HELST anledning att betala mer för att få en "liten" skärm, om man inte behöver saken liten

skärpan, mindre strålning, lägre energiförbrukning, listan kan göras lång.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nizenco
skärpan, mindre strålning, lägre energiförbrukning, listan kan göras lång.

Fördröjningen(även om den blir bättre hela tiden), färgåtergivningen i filmer och dylikt, listan kan som sagt göras lång

Personligen skulle jag aldrig köpa en TFT med upplösning under 1600x1200. Sitter på en 17" CRT nu med 1280x960 och jag kommer aldrig att ta steget ner från det, inte heller bara upp till 1280x1024. Minst 1600x1200 som sagt. Felet är att priset springer iväg medsamma då

Sedan finns alltid drömCRT'n Sony FW900, men den kan man ju glömma pga. priset

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gulgnu
Erm, ja - precis så är det. Tänk dig att det bara fanns en TFT i hela världen. Det är ganska rimligt att anta att den skulle kosta en hel del...

Jo men om så vore fallet hade någon annan varit snabb med att tillverka 20 till.
Det är bara att inse att man försöker pressa upp priserna medvetet här. Och det behövs ingen kartellbildning för att det skall bli så. Ett helt vanligt oligopol räcker gott....:)

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Fördröjningen(även om den blir bättre hela tiden), färgåtergivningen i filmer och dylikt, listan kan som sagt göras lång

Personligen skulle jag aldrig köpa en TFT med upplösning under 1600x1200. Sitter på en 17" CRT nu med 1280x960 och jag kommer aldrig att ta steget ner från det, inte heller bara upp till 1280x1024. Minst 1600x1200 som sagt. Felet är att priset springer iväg medsamma då

Blir ju jättebra när du ska spela sen, datorn måste palla 1600*1200 i alla spel.
Fast jag vet inte, det kanske går framåt här med, dvs det ser bra ut även i andra upplösningar än den tänkta.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

en tft skärm som kör i 1600x1200 borde ju kunna köra i 800x600 utan problem då den bara kör 2x2 pixlar som får representera en pixel?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Jo men om så vore fallet hade någon annan varit snabb med att tillverka 20 till.
Det är bara att inse att man försöker pressa upp priserna medvetet här. Och det behövs ingen kartellbildning för att det skall bli så. Ett helt vanligt oligopol räcker gott....:)

men tänk om man inte KAN göra 20 till, utan bara kan göra låt säga 10 st och det är 20 st som vill ha, då KOMMER priserna att gå upp. personligen tror jag att det är panelbristen som är den största faktorn till att priserna går upp, dock kan den annalkande julhandeln även vara en bidragande orsak.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem

fördröjningen och färgåtergivningen ser inte jag som ett problem längre om man inte har exceptionellt höga krav. jag köpte en 25ms 19" tft för ett tag sedan och tycker den presterar riktigt bra och går utan problem att använda till film. dock kan vissa eftersläpningar uppkomma i spel men eftersom jag inte rör ett spel utom i benchmarksyfte är det inget problem.

sedan kan jag hålla med dig om att en upplösning på 1600x1200 hade varit trevlig, men för den stora massan är 1280x1024 betydligt bättre vilket betyder att det troligen kommer ta ett tag innan 1600x1200-skärmarna kommer ner i pris.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tolle
en tft skärm som kör i 1600x1200 borde ju kunna köra i 800x600 utan problem då den bara kör 2x2 pixlar som får representera en pixel?

Japp, och det får väl anses som en stor fördel med 20"+ TFT-skärmar, har man ej ett G-kort som klarar 1600*1200 så kan man ändå skala snyggt. T.ex för många spel är krävande i 1280*1024 och på en sådan skärm är det svårt att göra så mkt åt saken än att ändra till en upplösning som ser skit ut. Fast å andra sidan lär 800*600 se rätt stort ut på 20" synlig yta

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

TFT......

Anledningen till att priserna går upp beror på att det är brist på råmaterial på världsmarknaden. "Skärmen" i sig har tagit slut tack vare att de stora TV-tillverkarna har köpt upp dessa för att använda i sina LCD-tv.s. Det är exakt samma skärm som i en vanlig TFT. Jag jobbar på en av nordens största pc-tillverkare och har fått denna informationen av b.la LG-electronics samt Philips.

Visa signatur

INTEL RULES

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Blir ju jättebra när du ska spela sen, datorn måste palla 1600*1200 i alla spel.
Fast jag vet inte, det kanske går framåt här med, dvs det ser bra ut även i andra upplösningar än den tänkta.

Spelar inte så farligt mycket längre Men det händer... Får lov att köra 800x600 då

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nizenco
fördröjningen och färgåtergivningen ser inte jag som ett problem längre om man inte har exceptionellt höga krav. jag köpte en 25ms 19" tft för ett tag sedan och tycker den presterar riktigt bra och går utan problem att använda till film. dock kan vissa eftersläpningar uppkomma i spel men eftersom jag inte rör ett spel utom i benchmarksyfte är det inget problem.

sedan kan jag hålla med dig om att en upplösning på 1600x1200 hade varit trevlig, men för den stora massan är 1280x1024 betydligt bättre vilket betyder att det troligen kommer ta ett tag innan 1600x1200-skärmarna kommer ner i pris.

Hade en 25ms 15" LG på jobbet ett tag och den tyckte jag att släpade alldeles för mycket. Kan ju förstås ha varit nåt problem med den med.

Vi måste väl helt enkelt få folk att börja köpa 1600x1200-skärmar så priset kommer ner lite, reklamkupp?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore

Tja, nu är det ju inte så enkelt som att knäppa med fingrarna om man vill tillverka fler skärmar - det tar tid att expandera fabriker, anställa och utbilda personal, osv. Och under den tiden blir skärmarna dyrare. Verkar osannolikt att skärmmarknaden blivit ett oligopol helt plötsligt. Är det någon särskild förändring av marknadsstrukturen du hade i åtanke, som skulle ligga bakom?

Visa signatur

A64 3500+, GeForce 7800 GT, 2 GB RAM
Mac Mini 1.25 GHz // 1 GB RAM
iPod Nano 4 GB Rev 1.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arcticslayer
Förresten har jag för mig att en ny tillverkningsprocess är på G som skulle göra det billigare och lättare att ta fram stora TFT-skärmar...typ 30" eller så. Då borde väl priset på de små sjunka också..?

Jag tror du tänker på samma som jag, nämligen tillverkningen av flak. Anledningen till att det skulle bli billigare var att de nu kunde ta fram större flak som de kan kapa ut fler mindre skärmar ur till en lägre kostnad. (Ja , jag förstod det som att de kapade ut de små ur större flak)

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.