Permalänk

Jag vill ha en så tyst dator som mäjligt, så jag har tre. 1 x GFX, 1 x CPU och 1 x nätaggregat.

Permalänk
Medlem

1x120mm papst @ 7V på radiatorn.
1x80mm papst @ 7V i nätagget.
(cpu, gpu, nordbrygga är vattenkylt)

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laten
Det var det dummaste jag har hört..

Om en fläkt låter 12dB och man sätter till en till 12dB fläkt fördubblas ljudet och det blir 15dB
Varje gång du sätter dit en fläkt som låter 12db kommer ljudet för alla fläktar öka med 3dB.

En fördubbling av ljudet är 3dB

Det var det dummaste jag hört, så om jag haft 3st fläktar som låter total 12dB och jag satt dit en till som också den låter 12dB så blir detta 15dB? det var det dummaste någon någonsin sagt.

Permalänk
Medlem

6st 80mm i fronten.
2st 80mm på baksidan
1st i nätagget
1st CPU cooler
1st NB
1st GPU

Permalänk
Medlem

9st varav 5 chassi fläktar....

Visa signatur

Its nice to be important but its more important to be nice!!!! Respect to the man in the icecream van - HP (Scooter)

Permalänk
Medlem

Tog bort på nordbryggan och på GF4 Ti4200, så jag har 1x80mm Papst 12dB inmoddad i mitt nätaggregat, 1x80mm Papst 12dB som utsug bak samt 1x92mm Zalman@5V i en fläktarm över min Arctic Cooling kylfläns på min Palamino 1700+

Totalt 3st., vilka ihop ger mig en relativt tyst dator. Kan utan större problem koppla ur utsugsfläkten bak oxå. GPUn kyls av en Zalman ZM80A HeatPipe.

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

En 90mm på CPUn
En 80mm i nätagget
Två Zalman 80mm framför hårddiskarna
Två Zalman 80mm bak

Snart:
En Zalman 90mm längst upp i bak
En Zalman 80mm längst ner i fram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laten
Det var det dummaste jag har hört..

Om en fläkt låter 12dB och man sätter till en till 12dB fläkt fördubblas ljudet och det blir 15dB
Varje gång du sätter dit en fläkt som låter 12db kommer ljudet för alla fläktar öka med 3dB.

En fördubbling av ljudet är 3dB

Njae.
Om du har en 12dB fläkt och lägger till en till 12 dB fläkt så blir det 15 dB, ja.

Men har du 2 st. 12 dB fläktar och lägger till en till 12 dB fläkt så blir det inte 18 dB.
Eller?

Du har ju inte fördubblat ljudet då..
Ska du fördubbla det igen så ska du utöka de ursprungliga 2 fläktarna med 2 till fläktar. Eller tänker jag fel?

Så om jag tänkt rätt och man har 12 st. 12 dB fläktar så blir det.
21 dB

Och har man två st. fläktar på 19 dB så blir det också 22 dB.
Om vi leker med papst 80mm fläktar så tar 19 dB fläkten 27 cfm.
2*27 = 54 cfm.

12 dB papst blåser 19 cfm.
19*12 = 228 cfm

Lite konstiga siffror, jag har nog tänkt fel.
Rätta mig någon

(Jag är medveten om att man inte kan räkna med att specifikationerna stämmer så bra.)

Permalänk
Medlem

Hur får ni dom att köra på 5V??

Visa signatur

duron 1GHz, 256mb ram, GF2 MX 200 *175/143@230/200!*, 40 gig hd // 8RDA+, Barton 2500+, 0,5GB Twinmos PC3200, 120GB, Samtron 96P..nåt hyffsat graffe soon :)

Permalänk
Medlem

3, finns inget bra med massor med fläktar..
nätagg1 = 80 @ 5v
nätagg2 = 80 @ 7v
radiator = 120 @ 5v

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Python
Hur får ni dom att köra på 5V??

Du ansluter den till 5V någonstans i datorn. Finns massor av trådar som berättar hur du gör, men ett tips är att molexkontakterna (de som bla är kopplade till hårddiskarna) har följande kablar:
Gul - 12 V
Svart - Jord
Svart - Jord (en till likadan)
Röd - 5 V

Här finns också mycket du kan läsa:
http://hem.passagen.se/zie/faq.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snuffle
Det var det dummaste jag hört, så om jag haft 3st fläktar som låter total 12dB och jag satt dit en till som också den låter 12dB så blir detta 15dB? det var det dummaste någon någonsin sagt.

suck..

För det första har detta diskuterats i andra trådar och tänker man logiskt förstår man att flera ljudkällor förstärker ljudet.

EDIT: Tillbaka till topic nu. Om du tvivlar på att jag har rätt så sök lite i forumet.

Visa signatur

P4 1.5ghz@1.72ghz, ASUS P4T-E, 256mb RDRAM (800mhz), 1x80gb 1x40gb HD, Geforce 2 GTS deluxe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludvig
Du ansluter den till 5V någonstans i datorn. Finns massor av trådar som berättar hur du gör, men ett tips är att molexkontakterna (de som bla är kopplade till hårddiskarna) har följande kablar:
Gul - 12 V
Svart - Jord
Svart - Jord (en till likadan)
Röd - 5 V

Här finns också mycket du kan läsa:
http://hem.passagen.se/zie/faq.htm

Betyder det att jag måste byta plats på dom små sladdarna i fläkt-kontakten så att dom sitter i 2st röda(5V) +/- eller vadå?

Visa signatur

duron 1GHz, 256mb ram, GF2 MX 200 *175/143@230/200!*, 40 gig hd // 8RDA+, Barton 2500+, 0,5GB Twinmos PC3200, 120GB, Samtron 96P..nåt hyffsat graffe soon :)

Permalänk
Medlem

6 X 80mm
1 X 120mm
1 X 70mm
1 X XXmm (den på gpu org fläkt typ 20mm eller nåt skulle jag tro)
; )

Visa signatur

Amd 64 3200+ säljes inklusive moderkort..

Permalänk

Är det prestige med fläktar?
Går det inte ut på att ha så FÅ fläktar som möjligt för det ska vara tyst?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

delarium.. beror på.. jag behöver kyla min dator rätt mycket för jag har moddat in en del saker som frambringar rätt mycket värme.. och ljudnivån är ignet problem för mig..

Visa signatur

Amd 64 3200+ säljes inklusive moderkort..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Python
Betyder det att jag måste byta plats på dom små sladdarna i fläkt-kontakten så att dom sitter i 2st röda(5V) +/- eller vadå?

Nej, du ska sätta den som tidigare var på 12V på 5V och den som var på jord ska förbli på jord.

Permalänk
Medlem

Re: Flest fläktar!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fusionracing
Vem har flest fälktar i sin dator
skriv hur många ni har och vad ni har för chassi.

Jag har ett IBM chassi med 5 fläktar.

Hej erik (rätt?)
Det är väl 10 fläktar i min nu, inklusive på vattenkylninge osv.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken fläktar på processorn, som är omätbara. Det är en Noise Control Silverado jag har. Dessa går på lågvarv och hörs i princip inte.
Jag har en fläkt som kyler mina två hårddiskar, och denna går på lågvarv också och hörs inte heller, i princip.
Samma med nätaggsfläkten, i princip ljudlös. Vidare så har jag ingen fläkt på nordbryggan eller grafikkortet.

Fyra blir det, som knappt hörs. Ljuva tystnad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludvig
Nej, du ska sätta den som tidigare var på 12V på 5V och den som var på jord ska förbli på jord.

Tackar, gjorde så nu med en fläkt för o testa och det funka utmärkt. Äntligen kan jag ha Antec chassifläktarna på(dom lät så förjävligt förut)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Är det prestige med fläktar?
Går det inte ut på att ha så FÅ fläktar som möjligt för det ska vara tyst?

Jepp, Det gäller att ha så få fläktar som möjligt som kyler bra och inte väsnas, Fast det kräver nog lite händighet.
Att smacka i en massa fläktar som motverkar varandra klarar till och med min morsa av

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

1 CPU
1 Nätagg
1 80mm utblås bak
1 170mm´s på sidan (Ventilationsfläkt egentligen hehe) bild:

så totalt 4, men den största borde räknas som 2

Visa signatur

roses are red, violets are blue.
all of my base, are belong to you.

Permalänk

Har ett Q-Tec Miditower 6023md

3 x 80mm Chassifläktar(1 på inblås där fram, 1 på utblås där bak och en i sidan av chassit som sitter i ett hål utsågat med dremel)
1 x 60mm Cpu fläkt
1 x 40mm på Grafikkortet
1 x 80mm i Nätagget

Så 6st...

Visa signatur

XP-m 2400+, DFI Lanparty NFII Rev. B, 3x256mb Mushkin PC3500 LvlII BH5, Sapphire 9800pro 128mb, Lian Li PC70, Tagan 380w, 440gb hdd
Kylning: DD TDX, DD Maze4 GPU, Eheim 1048, BIX II

Permalänk
Inaktiv

Jag byggde en gång en hel sida med gamla fläktar för att överglänsa min polare som alltid skröt att han hade många fläktar. sammanlagt blev det 24st och ett attans oljud. Men själv tycker jag man istället borde skryta om hur lite fläktar man har för många fläktar kan vem som hälst skaffa
Min dator har 1 i PowerSuply, 2 På CPU, 1 På Nord, en på GFX samt två i lådan var av en ofta brukar vara avstängd pgs vibbrationer. Har ännu inte kopplat in en HD kylare med två fläktar som jag köpte på BilTema och tror inte jag kommer att göra det heller.

Permalänk
Medlem

jag har haft som mest 12st fläktar ;P
2x120mm
2x60m
4x80mm
+
nätagg (2 fläktar)
grafikkort
processor

*brumm brumm*
nu har jag 5 fläktar, varav 2st som aldrig är på.

Visa signatur

:: xp 3000+, Asus a7n8x Deluxe, 2*256mb Samsung pc-3200, Hercules Radeon 9500 pro, IBM 180gxp totalt 300gb ::

Permalänk
Medlem

Antec SLK3700AMB

10 fläktar allt som allt.

1 gpu
1 cpu
1 nb
1 utblås 120mm ANTEC
1 insug 120mm TITAN
2 psu ANTEC
2 hdd TITAN
1 led TOP MOTOR

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Medlem

CPU: 60mm (förhoppningsvis snart 92mm...)
GPU: 40mm kanske? (ska nog bytas mot den 60mm jag har på CPU:n)
PSU: 80mm

Permalänk
Medlem

Chieftec Dragon Fulltower

13st chassifläktar + cpu, nb, gpu

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

jag har för tillfället bara

1 st 80 alu
1 st 80 Enermax
1 st 80 skabb
1 st 80 nät
1 st liten (:)) gpu

ska så småning om (efter jul) köpa nytt chassi, och en del fläktar (kan säga att maskin låter aeroplajn nu). tänkte satsa på tt's 15dB'are med 24cfm (ett antal, kanske 4).
http://kylning.com/info.php?cPath=77_92&products_id=589

Är det någon som vet om Casetek's 1018 (med 5.25"-dörr) klarar en fläktkontroller? den får gärna finnas på kylning.com
chassit - http://www.casetek.com.tw/html/ck-1018-2a.html

tackar för info

Permalänk
Medlem

2st... en Radial fläkt som suger under min HDD... en som suger lite ur min radiator