Permalänk
Medlem

Barskåp

Hej!

Jag har tänkt bygga ett eget barskåp, alternativ köpa ett färdigt, och tänkte att tråden skulle passa bäst här. Det är ju trots allt ett framtida eget bygge

Jag gillar rostfritt, men hur ska man bygga i metall utan specialverktyg? Dessutom så undrar jag var prislappen hamnar för plåt per kvadratmeter?

Ni är dessutom välkommna att posta länkar till ställen som säljer barskåp Jag har kikat på auktions siter och sökt, men det enda jag hittar är gammla antika vitrinskåp som är ombyggda till barskåp...

MvH

Keo

Permalänk
Medlem

Rostfritt är inte det enklaste att jobba med... Jag skulle nog satsa på aluminium...

Ett tips kan vara att du bygger baren i typ plywood, spånskiva eller MDF, men att du limmar på en tunn aluminiumskiva eller en rostfri skiva utanpå träskivan.

Du kan göra på två sätt:
1. Köp några skivor och några tunna plåtar och limma på plåten först.
2. Sen kan du använda en vanlig sticksåg med ett lite bättre blad för att såga till skivorna.

Alternativ 2:
Såga ut alla bitar du behöver i plywoodbitar. Sen limmar du på plåten efteråt.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Jag tänkte försöka hålla kostnaderna nere, så ungefär vilken tjocklek ska jag ha på aluminiumen? Behöver den dessutom någon form av ytbehandling?

Permalänk
Medlem

Om du tänker efter så är nog inte aluminium den bästa metallen till ett barskåp...
Efter några fester så ser det ut som en knycklad cola-burk..
Kör du på med rostfritt. Det är inte mycket jobbigare att jobba med, det enda du måste tänka på är att om du ska borra i det, så kör på lågt varvtal med kylning på borret. Hur stort ska ditt skåp vara?
Att limma på plåtar på ett skåp i trä är ingen dum idé, se bara till att det täcker upp över dörren/dörrarna, så man inte ser träet. Då får du snyggast resultat.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

jag har jobbat ca 10 år som bartender och på olika ställen

de vanligaste ytorna i barer (den som man serverar på) är trä men det finns en del som har metall också

en sportsbar jag jobbade på använde sig av en tunn zink-plåt som var limmad på en träskiva

fruktansvärt jobbig att hålla ren eftersom det oxiderar efter ett tags användande med mycket öl och sprit...

rostfritt är ett bättre alternativ men även detta kommer att bli förstört efter ett par repor (svårt att få blankt igen)

för att bygga en egen bar finns det flera saker att tänka på

hur stor bar behöver du / vill ha
har du vatten / avlopp och el
(diskho)
får du plats med alla elektriska maskiner
(kyl/frys/mixer/blender osv)
kan du förvara tillräckligt med dricka kallt för en helkväll
med många spritsorter måste du ha en hylla bakom dig för förvaring
har du många olika sorters glas kräver även detta stor plats(rödvin/vitvin/snaps/shots/öl/whiskey/konjak/likör/collins/tumblesr/longdrinks osv)

frågan är bara hur mycket skall du lägga ner i pengar

(detta är nog absolut minimum av vad jag skulle ha men det väntar jag med tills jag bor i ett eget hus, inte en lägenhet)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
jag har jobbat ca 10 år som bartender och på olika ställen

de vanligaste ytorna i barer (den som man serverar på) är trä men det finns en del som har metall också

en sportsbar jag jobbade på använde sig av en tunn zink-plåt som var limmad på en träskiva

fruktansvärt jobbig att hålla ren eftersom det oxiderar efter ett tags användande med mycket öl och sprit...

rostfritt är ett bättre alternativ men även detta kommer att bli förstört efter ett par repor (svårt att få blankt igen)

för att bygga en egen bar finns det flera saker att tänka på

hur stor bar behöver du / vill ha
har du vatten / avlopp och el
(diskho)
får du plats med alla elektriska maskiner
(kyl/frys/mixer/blender osv)
kan du förvara tillräckligt med dricka kallt för en helkväll
med många spritsorter måste du ha en hylla bakom dig för förvaring
har du många olika sorters glas kräver även detta stor plats(rödvin/vitvin/snaps/shots/öl/whiskey/konjak/likör/collins/tumblesr/longdrinks osv)

frågan är bara hur mycket skall du lägga ner i pengar

(detta är nog absolut minimum av vad jag skulle ha men det väntar jag med tills jag bor i ett eget hus, inte en lägenhet)

Ehh .. det var bara själva kylskåpet han ville ha, inte en hel bar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Ehh .. det var bara själva kylskåpet han ville ha, inte en hel bar

Är väl ingen som har pratat om kylskåp?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hm. vad är ett "barskåp" då?, de flesta skåp man har i en riktig bar är ju med kylning .

Har själv planerat ett litet bygge som rymmer 12st 33cl-burkar, byggt utav MDF, 2st peltierelement, ett gammalt nätagg, och en hel del 5mm tjock aluminiumplåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Hm. vad är ett "barskåp" då?

ett barskåp är ett skåp som man ställer sina spritflaskor i + eventuellt några tillbehör som glas och nötter , inte mer...

Keo:
om du vill kan du kolla på ställen som säljer begagnad restaurangutrustning, dom kan ha användbara saker...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för all respons! Jag har inte tillräckligt med plats (eller utrustning, än) för en hel bar, utan tänkte bara på en plats att förvara flaskorna+tillbehör såsom glas, shaker och sånt i.

I framtiden kommer jag dock köpa en bar eller eventuellt bygga en, och den ska ha det som UndCon talar om

Jag har funderat lite, och det skulle nog bli snyggt om jag tog en massiv träskiva som topp på skåpet, och sedan Spånskiva eller MDF som väggar/luckor som jag sedan sätter aluminium på.

Jag hade tänkt på en höjd runt 1 m, Bredd på 70-80cm, djup på 50 cm.

Vad tror ni om det? Jag har även funderat på att göra en slags kista istället för skåp, men då blir det mer en kista att ha spriten i än ett barskåp

Permalänk
Avstängd

dator site.. inte sup site

Visa signatur

Mja...

Permalänk
Medlem

Vi har alla våra åsikter, om du inte gillar vad du läser, läs inte.
Dessutom så är detta inte bara ett datorforum.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fulltower
dator site.. inte sup site

Notera vad denna forumdelen heter, Modifikationer - Eget bygge - Chassin , eget bygge är inte begränsat till endast datorer, finns mycket som hamnar under denna rubrik.
Kul att något annat än endast datorbyggen hamnar här, ger både inspiration och roligt att läsa och titta på.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

vänta lite nu... är inte aluminum också rostfritt? så att säga att man inte skall använda rostrfitt utan aluminium i stället är väll lite fel!

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

Platina ska väll annars inte oxidera?
Kan dock bli lite dyrt...

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smile
vänta lite nu... är inte aluminum också rostfritt? så att säga att man inte skall använda rostrfitt utan aluminium i stället är väll lite fel!

Rostfritt är ofta "slang" för rostfritt stål.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara klargöra för "smile"

Rostfritt stål och Aluminium är 2 helt olika sorters metall. Men visst är det så att rostfri plåt faktiskt kan rosta, om det tex hamnar metallspån el. dylikt på det. (tänk blöt järngryta på diskbänken för länge). Aluminium däremot rostar aldrig. däremot kan det oxidera. (ful vit beläggning)
Galvaniserad rostar inte heller (så länge galvlagret på plåten är intakt)

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

hm... aluminium oxiderar redan när det framställs... direkt när du får en snittyta på aluminiumet så bildas aluminiumoxid, det lägger sig som en skyddande hinna över själva metallen. om det inte skulle finnas där så skulle alun falla sönder... sen så kan det gå hål på oxidskicktet och DÅ kan det komma en annan sorts oxid och det är den som vi oftast ser när det blir fult!

Jag kan mera än du tror!

edit: påstod jag föresten att aluminium och rostfritt var samma sak?

=(

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smile

Kasst argument! Finns ju en hel del saker som är rostfria... t.ex. trä, porslin, kåda, tyg, mat, vatten... I could go on...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tja fast efter som att killen som startade tråden frågade hu han skulle bygga i metall utan specialverktyg så antog jag att det var rostfri metall vi pratade om!
nog babblat om det!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keo
Tack så mycket för all respons! Jag har inte tillräckligt med plats (eller utrustning, än) för en hel bar, utan tänkte bara på en plats att förvara flaskorna+tillbehör såsom glas, shaker och sånt i.

I framtiden kommer jag dock köpa en bar eller eventuellt bygga en, och den ska ha det som UndCon talar om

Jag har funderat lite, och det skulle nog bli snyggt om jag tog en massiv träskiva som topp på skåpet, och sedan Spånskiva eller MDF som väggar/luckor som jag sedan sätter aluminium på.

Jag hade tänkt på en höjd runt 1 m, Bredd på 70-80cm, djup på 50 cm.

Vad tror ni om det? Jag har även funderat på att göra en slags kista istället för skåp, men då blir det mer en kista att ha spriten i än ett barskåp

nog tjafsat om materialet...

det ser bra ut tycker jag, om måtten du anger passar dig och ditt ändamål så skulle jag göra på samma sätt dvs

bygg skåpet i mdf eller plywood klä in det med tunn plåt som limmas med kontaktlim eller epoxylim toppen kan du ha i ett snyggt och tåligt material , tåligt trä eller plåt

(smaksak)

det finns en del färdiga på europamöbler och mio, men jag vet inte om det är åt det hållet du siktar

ett alternativ är att ta ett gammalt oljefat eller en tunna och utgå från

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett oljefat kan jag få tag på, och det vore ju rätt så grymt faktiskt
Alternativt att köpa en möbel på ikea och modifiera litet...

Smile: När jag sade "rostfritt" så menade jag självklart rostfritt stål. Och tack för din anmärkning, mycket givande.

Elipsion: Bjuder du på platinumet så, visst

Det känns som att jag måste tänka igenom detta mer nu, kan man föressten blästra ett oljefat? Vilken metall är det under, och är det möjligt att den oxiderar/rostar i ett torrt rum?

Permalänk
Medlem

klart du kan blästra ett oljefat, men det kommer att rosta!
vet inte vilket matrial det är men jag vet att det rostar i alla fall!
men man kan ju dra ett lager klarlack så är det ju lugnt sen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer nog inte rosta så mycket i innemiljö... Du kan ju klarlacka det...

Visa signatur

Permalänk

faten bör vara gjorda i plåt

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

Hmm, kommer jag i så fall inte behöva primer om jag ska klarlacka? Men då pajar ju lite med iden att blästra..

Permalänk
Medlem

Rosarebell! plåt? all form av tunnare metall kallas plåt!

Keo! du behöver inte någon primer! det är bara klarlack efter blästringen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Åh fan, en sista fråga bara... Hur skär jag isär ett oljefat utan skärbrännare? Bågfilen eller?

edit: Skulle jag inte kunna låta det rosta litet och sedan klarlacka det? Eller fortsätter metallen att oxidera under lacken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keo
Åh fan, en sista fråga bara... Hur skär jag isär ett oljefat utan skärbrännare? Bågfilen eller?

edit: Skulle jag inte kunna låta det rosta litet och sedan klarlacka det? Eller fortsätter metallen att oxidera under lacken?

Vinkelslip, Tigersåg eller Sticksåg.

Så länge det inte finns någon oxid under lacken så sprider det sig inte, men om du har minsta lilla kommer det bli kexchoklad efter en tid.

Permalänk
Medlem

instämmer i onaståendes ord!

jag skulle nog använt vinkelslip,,, men du kanske föredrar dremmel :):)

Visa signatur