Permalänk
Medlem

Abit AN7 funderingar.

Tjo,
det är så att för någon dag sedan monterade jag ihop min "nya" burk som består av Abit AN7-moderkort, xp1800+, SLK-947u.
Det är två funderingar jag har hittills, dels är att min cpu-temp visar 12 grader (ja, jag vet att sensorerna buggar en hel del), medan de andra tempen (system exempelvis) visar 30. (har en 120 mm papst som utsug på toppen av chassiet) Då undrar jag om det löses med en biosupdate? för jag kan inte använda mig av FanEQ då den räknar fel med tanke på felaktigt värde.

Min andra fundering var att hur man lyckas stänga av ambulansljudet då man kommer under 2000 rpm. Det minsta värdet i Abit EQ är 2000 rpm. Står inget i BIOS om att det skall ens finnas någonting liknande. (Eftersom det är uGuru så låter det ambulans även utanför operativsystemet).
Jag testade FanEQ, direkt då den anpassade varven efter värmen så började det låta ambulans, sen när jag stängde av det så slutade det låta ambulans (vilket är ganska uppenbart).
Jag har kollatigenom manualerna (även för uguru), men inte hittat något som ska stå att den ska varna om fläktvarvet är för lågt, enbart om cpu-fläkten inte är ikopplad, det är allt.

Någon som har några kommentarer?
Jag antar att temp-problemet löses med en ny bios-updatering som kommer snart.

Permalänk
Medlem

BIOS 13 ska du kasta in så fort som möjligt eftersom du inte kan ställa in några timings annars, tempen vet jag inte om den fixas med BIOS 13 men kanske om du skickar ett mail till Abit så kan dom ta med det till nästa BIOS. Angående fläkt problemet vet jag inte om det går att göra så mycket men du kan ju sätta fläkten till nätagget istället för till moderkortet, jag tror jag har hört något om att BIOS 13 ska sänka min varvtalet också men är inte säker.

Permalänk
Medlem

BIOS 13? enligt Abits egna mjukvara så finns det inga nya uppdateringar för BIOS:et.. Vad är BIOS 13?

Jepp, har mailat Abit om temp:en. Om jag inte ens kopplar fläkten till moderkortet utan direkt till en molex-kontakt så kommer det att låta konstant som en ambulans.

Alltså fanEQ sänker hastigheten efter temperaturen, det funkar fint. Dock så sjunker hastigheten under 2000 rpm och det gillar inte AbitEQ och då låter det som en ambulans.