Permalänk
Medlem

Boota från usb-floppy, NF7-S.

Tja!

Hade behövt lite hjälp med att få datorn att boota från en usb-floppy, antar att man på någotvis kan ställa in i bios så det går.
Har kollat runt, men då jag inte riktigt vet vad jag ska leta efter så blir det svårt.

/Mvh Rattmuff

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem

Kolla i "Advanced BIOS Features"/First Boot-Device och bläddra fram till nåt lämpligt.

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk
Medlem

Jo tack, har redan kollat där, testat alla boot "devices". Problemet verkar vara att usb-floppyn inte indefierars som en floppy förrens man kommer in i Windows.

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96

Permalänk
Medlem

Nä lär nog vara så....
Du får bränna en bootbar Rw skiva istället.....
Eller fixa en vanlig floppy....

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Måste vara en diskett, måste kunna spara ner en sak på disketten när jag väl har bootat från den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du inte en vanlig floppy-station någonstans då? Jag tror att NF7-S bara stöder USB-tangetbord i BIOS. Om du tänker på att det finns OS som inte stöder USB, så kan det bli problem för BIOS att hitta den.

Någonstans i BIOS finns det en funktion som heter "Boot other devices". Inte säker på om det gör så att andra enheter kan boota datorn eller om den kan boota från fler enheter.

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk
Medlem

Den inställningen gör att den testar att boota från andra ställen ifall den inte hittar ett os på den angivna enheterna. Ska testa att koppla ur system disken och försöka tvinga den till att boota från floppyn. '

Återkommer när jag har kommit hem och kan testa.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Yes, there are USB drivers for DOS.
Kanske hjälper dig en bit påvägen senare.
http://www.theinquirer.net/?article=10215

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
Yes, there are USB drivers for DOS.
Kanske hjälper dig en bit påvägen senare.
http://www.theinquirer.net/?article=10215

ja men är du i dos så har du redan gått förbi Posten och det är där han vill använda sitt usbminne.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.