Permalänk
Medlem

HTPC bygge !

Tjena

Har tänkt att bygga mig en liten htpc Jag har all hårdvara men nu är det själva bygget som är problemet Den ska helst vara liten. Nu till frågan vad ska jag använda för material ? Ni som har byggt era htpc kan ni posta lite bilder ? Ingen som byggt på kartong ?

Behöver lite inspiration

Permalänk
Medlem

mitt råd e o söka finns otaliga trådar om HTPC byggen i detta forum...

Visa signatur

varför planera? inget slutar ju som man tänkt sig endå!

Kamera: Pentax k10d, 18-55 3,5-5,6 da kit objektiv, 2gb sandisk ultra 2

Permalänk
Medlem

Spånskiva eller mdf. Själv byggde (och bygger ) jag min i en gammal bordsskiva i mdf och lite små spånskivebitar. Jag snodde "locket" från en video så jag har bara en bottenplatta, rätt enkelt att bygga då. Fronten kommer vara i plexi som jag lackar med kromspray på baksidan (grymt snyggt). En liten del av fronten (stor som en 5,2a) kommer vara utskjutbar som döljer hdd-hålllare från classe, zipdisk (har en liggande, lika bra att använda) och en cdrom. den kommer att öpnnas genom ett lätt tryck i överkant då cd-släden åker ut. så kan man lätt demontera den med några enkla handgrepp. Baksidan är i plywood med uttag snodda från videon osv. drar sladdar ifrån graffen, mobot osv för tangentbord etc till baksidan eftersom mobot är ställt på snedden. Allt sitter fast med vinkeljärn till tavlor (finns på classe). Kan kanske fixa en enkel skiss (Har ingen digitalkamera) på hur det ser ut.

Permalänk

http://delarium.mine.nu finns min...
Håller med hemsidan till min nya HEPC också, men den adressen tänker jag inte lämna ut ännu...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Håller med hemsidan till min nya HEPC också, men den adressen tänker jag inte lämna ut ännu...

*blir nyfiken som f*n*
Hur lång tid måste vi vänta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
http://delarium.mine.nu finns min...

hepc ? vad e det ? homeentertainmenpc ? (det va det enda jag kunde gissa på) inte vet jag .. jag e noob

Visa signatur

GROVYGIZMO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grovygizmo
hepc ? vad e det ? homeentertainmenpc ? (det va det enda jag kunde gissa på) inte vet jag .. jag e noob

Korrekt.

Permalänk
Medlem

snarare HomeEntertainmentPersonalComputer men jag ska inte vara petig

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem

Re: HTPC bygge !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kutlo
Tjena

Har tänkt att bygga mig en liten htpc Jag har all hårdvara men nu är det själva bygget som är problemet Den ska helst vara liten. Nu till frågan vad ska jag använda för material ? Ni som har byggt era htpc kan ni posta lite bilder ? Ingen som byggt på kartong ?

Behöver lite inspiration

Nu vill jag verkligen inte låta som en sur gnällkärring (men jag är medveten om att jag kommer att göra det ändå ...), men är du van att få allt serverat på silverfat? Gör som folk och leta runt på moddningsforum, sweclockers chassigalleri, google .. om inte berget kan komma till Muhammed får fasen Muhammed lyfta på ändan och ta sig till berget istället.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (sic)reaper
*blir nyfiken som f*n*
Hur lång tid måste vi vänta?

Typ mars, då ska projektarbetet vara klart...
Så det dröjer nog ett tag... ska fixa den 100% klar då också, det är lite småfix på den för att få den som jag vill ha den.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |

Permalänk

om jag får störa igen .. vad är skillnaden på en htpc och en hepc ?

Visa signatur

GROVYGIZMO

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grovygizmo
om jag får störa igen .. vad är skillnaden på en htpc och en hepc ?

Vad jag uppfattat det som:
HTPC = När man använder datorn som en scaler till projektorn eller plasman. Alltså kör en dvd i datorn och genom datorns vga- eller dvi-utgång matar bildvisaren med en trevligare upplösning än en stationär dvd-spelare kan erbjuda. Man kör ofta ett high-end ljudkort till detta typ M-Audio...

HEPC = När man kollar ett par sketna divx/xvid/svcd på tv'n via s-video eller sammansatt video. MP3 lär väl vara rätt poppis också antar jag.

Nån som är av en annan uppfattning här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av el Tomsterino
Vad jag uppfattat det som:
HTPC = När man använder datorn som en scaler till projektorn eller plasman. Alltså kör en dvd i datorn och genom datorns vga- eller dvi-utgång matar bildvisaren med en trevligare upplösning än en stationär dvd-spelare kan erbjuda. Man kör ofta ett high-end ljudkort till detta typ M-Audio...

HEPC = När man kollar ett par sketna divx/xvid/svcd på tv'n via s-video eller sammansatt video. MP3 lär väl vara rätt poppis också antar jag.

Nån som är av en annan uppfattning här?

Näe .. ska bara förklara lite enklare

HTPC = När datorn används som "bio" system, med 5.1 ljud, super bra dvd-kvalite och bra "skärm".

HEPC = När datorn används för ljud, spel, filmer och annat roligt fast då med en större skärm

Lägg till om jag missat något!

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem

Delarium.: Vad kör du för OS på din HTPC?
Jag har kört win2k på min när jag testat lite, har inte använt den så seriöst än, bygger ny låda, hade den i ett videochassi förut, men nu har jag byggt en egen låda...

Vad ska man ha för OS?

Visa signatur

"Var glad över att Nintendo Game Cube inte ser ut som en stor svart verktygslåda eller en kupévärmare på högkant"

Permalänk
Medlem

http://www.p1r.mine.nu/dator/ <- längst ner

Om du inte tittat in förut vill säga

Visa signatur

http://p1r.se/dator/ <--Byggen, Guider
http://p1r.se <-- Hemsida

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boboa
Delarium.: Vad kör du för OS på din HTPC?
Jag har kört win2k på min när jag testat lite, har inte använt den så seriöst än, bygger ny låda, hade den i ett videochassi förut, men nu har jag byggt en egen låda...

Vad ska man ha för OS?

vv citera mig om du ska skriva till mig... lätt att man missar annars
Jag kör just nu WindowsXP Pro. Om man konfar det lite så funkar det bra på TV'n, faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack så mycket !