Permalänk

ny start på datorn =)

halloj... va gör man om man e hemma en lördag?? börjar pilla me burken såklart! har satt en magnetkontakt på ett bra ställe i datorn när jag vill starta datorn för jag en magnet utanför datorn på de bra stället och vipps så startar den skönt att slippa klåfingriga och nyfikna småsyskon

Permalänk
Medlem

BILDER!

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

okej! så du startar datorn genom att du lägger en magnet på ett ställe på burken? coolt!

Visa signatur

Asus p6t deluxe V2 | Intel core I7 920 | Ocz 6gb | Asus GTX 285 | Ocz vertex 2 120gb | Wd 500gb | Fractal design R2

Permalänk
Medlem

Haha låter som en väldigt smart lösning måste jag säga.. har pysslat rätt mycke med billarm så känner gott igen dom där magnetkontakterna.. kanske går att använda till mer än att starta burken oxå? *funderar på lite ideer* hehe

Permalänk
Medlem

hehe låter gutt, kommer in i rummet och kastar en magnet på datorn så startar den

Permalänk

japp skit grymt letar som en dåre efter diggi-kamran vette fan om farsan snott me sig den till jobbet... jag e inte riktigt klar än magnet e inbyggd i en typ sladdbrytare som man brukar ha till sänglampor, har spacklat och nu håller jag på att spreja den guld!!

EDIT klart att de går att använda till annat... förut hade jag en i skrivbordet och så hade jag magneten i en liten bordsstaty... ställede man statyn rätt så öppnades mitt lilla lönfack i garderoben

EDIT Sn3jk kommer du på något så skriv

Permalänk
Medlem

jag bygger en startknapp av en gammal nyckel låskolv till gräsklippare så det blir nyckel start! slipper man obehöriga om dom inte tjuvkopplar datorn förstås=)

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte

Permalänk
Medlem

hm.. Kan du skriva hur du har gjort brytaren??

Permalänk
Medlem

sätta ett relä i samband med brytaren och koppla in det till mus och tangent bord så är det ingen som är klås fingrig på lan

Permalänk

köp en nyckelbrytare istället-.... tusen gånger enklare

Permalänk
Medlem

Verkar übercoolt *vill osså ha*

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk

nyckelbrytare på mus och tgnbord... lättare me win-tgn + L

Permalänk
Medlem

Jag har hört att magnet + hårddisk = icke bra!
Har jag fel? De kanske sitter långt ifrån varandra?
Disketter mår nog också dåligt att utsättas för "fel" magnetism.

Permalänk

grejen e den att hårdisken utsätts för magnetism i cirka 0.3
sekunder och de mår den defenetivt inte dåligt av.. de ända problemet jag kan tänka mig är att när man kör en diskett så antar jag att disketstationen skapar ett magnetiskt fält som i sin tur kan göra att datorn stängs av.. iaf om magnetkontakten sitter precis brevid disketstationen som den gör på min
ska prova på en gång skriker till hur de gick snart

Edit nu har jag provat och de hände inte ett skit så de e nog rätt lungt att man ska få en ofrivillig avstängning... nog större chans att man råker komma åt knappen..

Permalänk
Medlem

Men du får säga hur du har gjort brytaren!

Permalänk
Medlem

Om magnetismen skulle vara så stark i diskettläsaren så skulle varje diskett innehålla en fjärdedels bit eftersom den skriver över hela skivan samtidigt.

Permalänk
Medlem

det du har använt är väl bara en magnetkontakt till larmanläggningar?
finns ett par å välja mellan på www.clasohlson.se t.ex 22-865

Permalänk

exakt jag har bara använt magnetkontakten som den är... man kan ju lägga på ett relä om de känns säkrare så man får allt galvaniskt skilt men jag tror inte de ska behövas..

magnetkontakten som jag använder är en sån sort som ska sitta i dörrposter (lite rund stav) i sladden finns det fyra trådar ibland bara två beroende på va de är för magnetkontakt.. dom med fyra trådar är två (oftast dom blanka) tillför själva brytningen och dom andra två (oftast koppar) är sabotageskydd. sabotage skyddet använder jag inte till något eftersom ingen vet att man startar datorn så och därför vet dom inte heller att det finns något att sabotera...

att göra de hela lite mer komplicerat är att för att kunna starta datorn måste man ha magneten mot magnetkontakten + att trycka på knappen eller va man nu vill, men de tycker jag bara e onödigt.. räcker me magnetkontakt bara.. jag har också en mobil inbyggdd i datorn att starta me perfekt om man sitter hoss en polare och behöver saker från datorn.. om nån vill bygga sån så finns ju allt man behöver veta under artiklar

tror ni hajar hur jag gjort nu men om nån fortfarande inte hänger me så ska jag förklara mera. Från pwr-knappen på datorn går det två trådar till moderkortet... jag har valt att klippa dom helt eftersom jag inte vill kunna starta datorn me knappen. I magnetkontakten så finns det fyra trådar och dom blanka är dom som brytfunktionen ligger på.. sen är de bara skarva ihop en blank me en från moder kortet och den andra blanka till den andra från moderkortet..

Permalänk

för att fortsätta på ^delicious inlägg

det har då ingen betydelse vilken utav de blanka sladdarna du sätter på vilken pin på moderkortet då det bara ska "kortsluta" eller koppla samman dessa 2 kablar för att få nätagget att leverera ström till modot.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

^Delicious

Fasen vad nice med mobil start var det svårt att fixa eller?

Visa signatur

Här kan man skriva vilken hårdvara man sitter på, men jag tar en kopp kaffe istället...

Permalänk

nä de va inge svårt alls... ända som var jobbigt var att allt va så jävla litet men som sagt lätt var de

Permalänk
Medlem

Hur?

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk

hur vadå??

Permalänk
Medlem

Starta med mobil?

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk

kortfattat så använder man en mobiltelefon för att styra ett relä som ska slå av och på burken..
läs detta om du vill veta hur man gör allt.. känns dumt att skriva saker som redan finns en bra beskrivning till
http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_020224_mobilmod.p...

Permalänk
Medlem

ÅÅHHH.... tackar

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk

visst inga problem är de nån som kommer på något liknande man kan göra så skriv en rad så man vet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elipsion
ÅÅHHH.... tackar

skaffa en minicall dom brukar ha utgångar för att styra saker..

Permalänk
Medlem

En sådan här http://www.mattsclearpcs.com/com/com.html
Man drar en magnet över fronten för att byta låt, typ...
LED:en blinkar om man har träffat rätt...

Visa signatur

Militant VIM-användare.