Permalänk
Medlem

Ta bort "penna" från plexi?

Hej!

Nu har jag fått mitt plexi och har tränat lite på en spillbit...men genast så märkte jag ju att det blir lite kvar från den permanenta pennan då strecken kanske var lite ojämna. Och sen så var det även lite klurigt att måla av bilden då den ligger 5mm under det man egentligen målar på så det vore bra att ha något att "sudda" med.

Då till frågan, vad är bäst att använda för att tabort spritpenna från plexiglas? Jag har funderat på lacknafta men det kanske finns något bättre? Som ni troligen förstår så får det inte lämmna några som helst märken, så kom inte med: "Aceton är bra."

Permalänk
Medlem

ta nåt som tar bort nagellack eller nåt sånt? :S

Permalänk
Medlem

Errr, man tarbort nagelack med aceton så vitt jag vet

Permalänk
Medlem

japp prova men akta så inte blexit blir blekt eller nått.

Visa signatur

| shuttle | AMD 1.6 ghz @ 2.08 ghz| 1048 ddr | radion9600 pro | 120gb | 3dmark 01 10265p |

Permalänk
Medlem

Jo men det värsta är att jag har typ inget hemma just nu, så jag måste inhandla det. Säger ingen något så blir det lacknafta jag köper...

Permalänk
Medlem

aceton smälter plexi

Permalänk
Medlem

Kemikaliefri bensin, sånt man tvättar bort fläckar på kläder med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

k0rkad: Det är du 100% säker på att det inte skada pelxit?

Permalänk
Medlem

Greggen: Nej men jag är 99,99% säker på att aceton skadar det. Men efterssom det inte skadar kläder så borde det väll inte skada plexiglas, eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Well, man vet aldrig. Då det finns väldigt mycket som löser upp plast.

Permalänk
Medlem

Alla som säger att aceton smälter plexiglas: Skumt. Jag har testat på några skivor men det blev inget.

Permalänk
Medlem

parfym och vissa deoderanter kan lösa upp permanentpennefärg och bläck, dock luktar det en del

Permalänk
Medlem

Men då luktar det ju bara gott

Permalänk
Medlem

Daamn!...Fan vad svårt...fick ett tips om spolarvätska till bilar oxå. Vill inte åka och köpa typ 17 flaskor olika kemikalier

Permalänk
Medlem

testat med t-röd? efter som det är spritpenna så borde ju sprit lösa sprit.

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

Jag har inga lösningsmedel hemma för tillfället, rensade förådet på massa gammla flaskor här om dagen. Förövrigt så tror jag att det mesta löser pennan, bara att det inte ska lösa plexit oxå

EDIT: Testade det enda jag hade hemma... Bacardi Lemon Funkade perfa...ganska dyrt men behöver inte mer än max en snaps

Permalänk

HAHAHA Synd på spriten ju, bacardi ska rena magen, inget annat. Köp t-röd, dock ej för att ersätta barcardin:D
t-röd fixar de+inga märken

Permalänk

eller farssans rakvatten

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk

eller sånt man tar bort nagellack med....NEJ, INTE ACETON! d finns nåt speciellt för att ta bort lacken från naglar

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Asså kan man inte bara ta nåt diskmedel eller nåt man städar med? borde väl funka :^

Permalänk
Medlem

Äsch, behöver juh inte ta mer än några ml Bara doppa några få topz och gnugga lite, det kommer juh iofs att kosta lika mycket som en hel flaska "ritigt" lösningsmedel

Permalänk
Medlem

Om du tar aceton, lacknafta eller andra liknande lösemedel som innhåller sprit kommer ditt plexi bli frostat, immigt :E:E

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
"Den som säger att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
eller sånt man tar bort nagellack med....NEJ, INTE ACETON! d finns nåt speciellt för att ta bort lacken från naglar

Kallas nagellacksborttagning, innehåller Aceton
Annar brukar man väl frosta plexi med aceton? Eller, brukar och brukar.. Men det funkar ju tydligen.

Permalänk
Medlem

Har för mig att Autosol (kromputsmedel) är rätt bra på att även polera plaster med. Har använt det för att ta bort små repor på min mobildisplay. Funkar mycket bra.

Finns att köpa på många bensinmackar.

Visa signatur

Intel P4E (Socket775) 3.2@3.6Ghz | Abit AS8 i865PE | A-Data 1Gb PC4000 | Zalman CNPS7700-Cu
Chieftec BX MidiTower 360W | Samsung 3,5" ATA100 120Gb 7200RPM HDD | NEC ND-3520A DVD±R DL
Creative GeForce4 Ti4800SE@Ti4800 AGP8x | Creative SoundBlaster Audigy 2 | Samsung 17" 720T TFT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyseX^
Om du tar aceton, lacknafta eller andra liknande lösemedel som innhåller sprit kommer ditt plexi bli frostat, immigt :E:E

aceton och lacknafta innehåller inte sprit, aceton innehåller aceton och inget annat. lacknafta vet jag inte. men vanlig etanol funkar perfa på plexi.

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

Har du spillbitar kvar så testa på dem först.
Vanligt diskmedel och vatten borde väl funka

Permalänk
Medlem

Till alla er som säger att Nagellacksborttagningsmedel innhåller aceton så vill jag bara meddela att det finns även utan aceton. Greggen, detl lättaste är väl att fråga där du skall köpa det, fråga vad du skall köpa för något för att ta bort permanent penna på pleix.

Visa signatur

Orka ens alla, "Jag vet bäst alla andra har fel, detta vet jag trots att jag aldrig har spelat spelet"-personer

Permalänk
Medlem

Spoonky: Bara att många inte vet var det gör med vissa saker även fall de säljer lösningsmedel.

Nåväl, kör med Bacardi Lemon nu iaf. Ska snart börja gravera... baah!!

Permalänk

om du gnor redigt så ska det funka med vanligt vatten och lite tvål eller liknande....

Visa signatur

”Datorn är den logiska vidareutvecklingen av människan: intelligens utan moral.”
John Osborne
TRiXTeR.org | mods.TRiXTeR.org | MBM Stats

Permalänk
Medlem

DONE! (var klar typ 19:00) Kan dock inte lägga upp bilder pga att jag inte har någon kamera =/ Men jag ska fixa det när allt är klart med ljus och sågat i chassit och allt.