Permalänk

Binar klocka, hur?

Någon som skulle kunna berätta hur man skulle kunna bygga en binär klocka? Eventuelt med kopplingsschema osv.
Det borde ju gå med en PIC krets, men finns det sådana förprogramerade?

I annat fall vet ni någonstans där man kan köpa en binar klocka i _Sverige_

Visa signatur

Set My Path

Permalänk
Medlem

Det fanns en tråd om det för kanske ett år sen, prova och sök.

Jag håller iaf på med en, inga pic:ar, bara lite logikkretsar för det. Letar nu bara efter något snyggt att stoppa den i.

Visa signatur

Hej jag är snäll.

Permalänk

Någon som vet om det finns binära klockor modell armbandsur att köpa någonstans.
Det borde ju inte vara särskildt svårt att tillverka...

Visa signatur

"Robots have shiny metal posteriors which should not be bitten."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nano
Det fanns en tråd om det för kanske ett år sen, prova och sök.

Jag håller iaf på med en, inga pic:ar, bara lite logikkretsar för det. Letar nu bara efter något snyggt att stoppa den i.

Jag har sökt och det jag hittade gav inte så mycket. Kopplingsschemat är helt klyddigt.

Du skulle inte kunna lägga upp ett schema eller typ någonting så man kan följa ditt bygge?

Själv hade jag satt den i en plåtlåda.

Visa signatur

Set My Path

Permalänk
Medlem

Vad är det?

Visa signatur

Det är väl ingen gas i CCFL? Insidan är väl målad med flouricerande färg som sedan beyses med UV-ljus?
- Fräsbanan

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golvplankan
Jag har sökt och det jag hittade gav inte så mycket. Kopplingsschemat är helt klyddigt.

Du skulle inte kunna lägga upp ett schema eller typ någonting så man kan följa ditt bygge?

Själv hade jag satt den i en plåtlåda.

Jag utgick från det handritade schemat, förmodar att det är det du menar. Delade upp det i tre kretsar, en för strömförsörjning och klockpulsen, en med lysdiderna och deras resistorer och en med resterande grejer. Tror inte du skulle få så mycket hjälp av mina virriga anteckningar

Har du läst nån elektronik? Bäst är väl om man kan etsa kretskort till det, men jag har överfört det hela till experimentplattor med raka banor. Mest av ondo men klyddigt med etsning

EDIT: Föresten är det någon som vet hur Sverige har det med stabiliteten med 50Hz i väggen? Har för mig jag läste i förra tråden att Sverige hade det exakt men hörde igår att det inte alls var så. Någon som har koll?

Visa signatur

Hej jag är snäll.

Permalänk

Det är inte så himla svårt att fixa en 1Hz-signal med en klockkristall på 32768Hz och en räknare, om man vill ha lite mer exakt tid

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Citat:

Det är ett hutlöst pris

Citat:

Ursprungligen inskrivet avnano
Jag utgick från det handritade schemat, förmodar att det är det du menar. Delade upp det i tre kretsar, en för strömförsörjning och klockpulsen, en med lysdiderna och deras resistorer och en med resterande grejer. Tror inte du skulle få så mycket hjälp av mina virriga anteckningar

Har du läst nån elektronik? Bäst är väl om man kan etsa kretskort till det, men jag har överfört det hela till experimentplattor med raka banor. Mest av ondo men klyddigt med etsning

EDIT: Föresten är det någon som vet hur Sverige har det med stabiliteten med 50Hz i väggen? Har för mig jag läste i förra tråden att Sverige hade det exakt men hörde igår att det inte alls var så. Någon som har koll?

Ja precis det. Jag har inte läst någon elektronik mer än det jag själv kan av ren hobbylärdom. Etsa kretskort kan jag också.

Sen läste jag att den på thinkgeek.com går att använda i europa med en standard transformator så den borde inte styras av hz då

Visa signatur

Set My Path

Permalänk
Medlem

i sverige så ligger vi på 50hz medans i usa ligger de på 60hz
har för mig att den kommer räkna fel men enligt min lärare så höjjer de hz:n på natten så att den kommer ikapp (Har inte en aning om det är så här)

Permalänk

Det finns massa "skräp" på elnätet, som brus och spikar, som gör så klockan kan gå flera minuter fortare på en enda timme. Man måste filtrera med en monostabil vippa inställd på en aningen mindre än 20ms, så det inte kan komma fler än 50 pulser per sekund.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

fastna för detta oxå därför koda ja en klocka i vb..

ska börja lägga upp ett kretskortsschema nu så man kan etsa ett kretskort.. å börja bygga..

kolla klockan här.. http://195.22.69.12/wis1556/temp/binary.exe

Permalänk
Medlem

Hmm hur läser man av klockan?

Permalänk

genom att tänka binärt.
om jag inte räknar fel så visar den där klockan
22:58:22

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
genom att tänka binärt.

Så rätt så..

Har inte kört min binärklocka tillräckligt länge för att se om den går för fort/långsamt, men jag delar bara upp 50Hz för att få en puls på 1hz...

Känns inte så nödvändig att ha, den var bara kul att bygga

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
genom att tänka binärt.

Ahh nu ser jag, har jag fattat rätt?

(1*2^1) (1*2^1) (1*2^0 + 1 * 2^2) (1*2^3) (1*2^1) (1*2^1)
22 58 22

Permalänk
Medlem

Det finns endel billigare klockor som räknar på Hz:en från väggen men efter ett tag så kommer den att gå lite fel, vet inte om det är för snabbt eller inte och jag vet heller inte hur många sekunder per timme som den går fel men det är säkert inte många eftersom att endel klockor görs på det sättet.

Ingen skulle ju tillverka en klocka som går en timme fel per dygn.

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmie.p
Ahh nu ser jag, har jag fattat rätt?

(1*2^1) (1*2^1) (1*2^0 + 1 * 2^2) (1*2^3) (1*2^1) (1*2^1)
22 58 22

hmm nu fattar jag inte vad du menar men binärt är så att det dubblas hela tiden, så längst ner är 1 sen 2 sen 4 osv. grön på den klockan är en 1'a och svart är en 0'a.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Binärt, BI betyder dubbelt eller två. DVS 2^n, n>=0

Man räknar binära tal så. Iallafall när man räknar om till 10 potens.

Permalänk
Medlem

Bra quote: "There's only 10 types of persons in this world, those who understand binary and those who don't"

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry

ska börja lägga upp ett kretskortsschema nu så man kan etsa ett kretskort.. å börja bygga..

http://195.22.69.12/wis1556/temp/binary.jpg

snyggve

fixa till ett fullskärmsläge oxå så blir jag gladare...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Din klocka funkar inte för mig, "Run-time error 13, Type mismatch" säger den. Jag kör winxp pro (engelsk)

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem

Gör ett plugin till Samurize med en sån klocka.. om det nu inte redan finns..
Vore lite fräsigt..

Permalänk
Citat:

http://195.22.69.12/wis1556/temp/binary.jpg

Det där var riktigt tufft! Fan vad nöjd man kommer vara med den när den är färdig, även fast jag kommer snyllta din layout

När tror du det blir klart?

Visa signatur

Set My Path

Permalänk

Undrar om jag ska göra en batteridriven binär klocka...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon

snyggve

fixa till ett fullskärmsläge oxå så blir jag gladare...

Jo de kanske vore nått.. får se.. kanske spexa ihop nån snyggare grafik i photoshop.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snq

Din klocka funkar inte för mig, "Run-time error 13, Type mismatch" säger den. Jag kör winxp pro (engelsk)

Du får tanka hem vb run-time 6
här är en länk http://www.microsoft.com/downloads/...;DisplayLang=en

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0b
Gör ett plugin till Samurize med en sån klocka.. om det nu inte redan finns..
Vore lite fräsigt..

de får bli nån gång jag orkar ge mig in i det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golvplankan

Det där var riktigt tufft! Fan vad nöjd man kommer vara med den när den är färdig, även fast jag kommer snyllta din layout

När tror du det blir klart?

vet inte när ja blir klar, har lite andra projekt som måste avklaras innan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Du får tanka hem vb run-time 6
här är en länk http://www.microsoft.com/downloads/...;DisplayLang=en

Tror inte det är problemet, om jag inte hade haft det så skulle jag nog inte få en Type mismatch error men nånting helt annat.

Men istället så har jag gjort min egen version

1.1k är den nu, håller på försöka få ner den till 1k

edit: ta den här istället, tar mindre plats på hårddisken

Visa signatur

Permalänk
Medlem

läcker snq..
gör en hexadecimal nu =P

Visa signatur
Permalänk
Medlem

när vi ändå är i farten, orkar ingen göra en klocka som kör på swatch-tid?

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

Kan ingen bygga en modd till windows klockan så den är binär?